AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Del Skrevet 3. april 2023 Hei! Helt "ny" på dette med å følge med på syklus, ta eggløsningstester osv. Jeg og samboeren har et barn fra før( klaffet på første forsøk). I høst begynte vi å prøve å få nr2. Jeg har en mens/ppille/eggløsning kalender på tlf jeg fulgte. Men det tok litt tid før jeg skjønte at den regnet "normal" syklus på 28 dager. Jeg har uregelmessig syklus har jeg skjønt i ettertid. Den er på alt fra 35-37 dager. Selvom jeg har registrert det inn, og vi har sex på de dagene den sier det er høy sannsynlighet har det ikke klaffet. Har også tatt eggløsningstester fra Rfsu, men de viser ikke positivt noen av dagene kalenderen sier jeg skal ha høy sannsynlighet eller har eggløsning. Har dere noen råd til meg? Burde jeg ta eggløsningstester hver dag før og etter kalenderen sier at jeg skal ha eggløsning? Kan testen vise negativ/positivt forskjellige tider på dagen? Burde jeg dra til legen? Jeg har aldri kjent på kroppen når jeg har eggløsning, ikke observert noe slim jeg ser flere skriver om. Prøvd å lese litt her inne, men er så mange ord og forkortelser jeg ikke aner hva betyr. Er det en app eller lignende dere anbefaler å bruke for å registrere? Hjelp en kvinne her, som føler hun nettopp har skjønt biologien til en kvinnekropp🤯🙈 Anonymkode: dd55e...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Helt "ny" på dette med å følge med på syklus, ta eggløsningstester osv. Jeg og samboeren har et barn fra før( klaffet på første forsøk). I høst begynte vi å prøve å få nr2. Jeg har en mens/ppille/eggløsning kalender på tlf jeg fulgte. Men det tok litt tid før jeg skjønte at den regnet "normal" syklus på 28 dager. Jeg har uregelmessig syklus har jeg skjønt i ettertid. Den er på alt fra 35-37 dager. Selvom jeg har registrert det inn, og vi har sex på de dagene den sier det er høy sannsynlighet har det ikke klaffet. Har også tatt eggløsningstester fra Rfsu, men de viser ikke positivt noen av dagene kalenderen sier jeg skal ha høy sannsynlighet eller har eggløsning. Har dere noen råd til meg? Burde jeg ta eggløsningstester hver dag før og etter kalenderen sier at jeg skal ha eggløsning? Kan testen vise negativ/positivt forskjellige tider på dagen? Burde jeg dra til legen? Jeg har aldri kjent på kroppen når jeg har eggløsning, ikke observert noe slim jeg ser flere skriver om. Prøvd å lese litt her inne, men er så mange ord og forkortelser jeg ikke aner hva betyr. Er det en app eller lignende dere anbefaler å bruke for å registrere? Hjelp en kvinne her, som føler hun nettopp har skjønt biologien til en kvinnekropp🤯🙈 Anonymkode: dd55e...2e4 Jeg har også prøvd siden i høst, og appene har aldri vist riktig i forhold til når jeg faktisk har eggløsning. Så jeg tar el-tester hver dag både før og etter appene viser at jeg skal ha el, og to ganger om dagen når streken nærmer seg positiv. Den ene syklusen bommet appen med hele ti dager fra når den sa at jeg skulle ha el til jeg faktisk fikk positiv el-test🙈 Appene bare viser et estimat og tar jo ikke hensyn til faktiske forhold. Fortsett og test til du får positiv el-test, er mitt råd. Anonymkode: d8f65...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Del Skrevet 4. april 2023 Jeg brukte Clearblue digital fertility monitor i en periode for å kartlegge syklusen min og var veldig fornøyd med den. Den er litt dyr, men sikker og enkel å bruke. Så hvis det ikke står på penger, så ville jeg anbefalt den:) Anonymkode: ca5d6...f63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. april 2023 #4 Del Skrevet 5. april 2023 Sluttet du på hormonprevensjon i høst? Det er helt normalt at det kan ta rundt ett år før syklusen stabiliserer seg etter det, så trenger ikke dra til legen nå nei. I denne tråden står en liten liste med forkortelser, og mange bruker appen "Fertilityfriend" eller "Flo" til å registrere syklusinfo i. Kartlegging av eggløsningen er veldig lurt dersom man ønsker å være aktiv prøver. Man har bare fem fertile dager i løpet av en syklus (tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL). Og hvis man har litt lang syklus så blir det viktig å finne disse fem dagene. Hvis du har funnet ut at du har en stabil syklus på rundt 36 dager så er det et godt utgangspunkt - for ettersom dagene mellom EL og mens (lutealfasen) sjeldent endrer lengde, så kan du anta i første omgang at du har EL rundt syklusdag 22. Men mange med litt ustabil syklus opplever at hvilken syklusdag man får EL på kan variere stort. I min prøverkarriere har jeg hatt EL alt fra CD13 til CD30 (unnfanget barn på det også, men ikke uten en innsats for kartlegging). Så jeg vil absolutt anbefale deg å bruke EL-tester for å bli litt kjent med kroppen og hvordan de oppfører seg når. Kjøp billige strimler, f.eks disse. Så starter du på CD10 og tar èn slik hver ettermiddag på konsentrert urin (mellom kl.15-18). Hvis du mistenker at en test kan være positiv er det mange flinke damer her inne i tolketråden som kan hjelpe deg, men jeg kan også anbefale å kjøpe digital EL-test som du bruker ved tvilstilfeller - da får du klart svar. Disse er veldig fine. Syns du streken øker veldig og som sagt kan være på grensen til positiv, kan du evnt. øke testingen til å ta en på morgenen også. Varierer veldig hvor lang eller kort LH-topper vi kvinner har (hvor lenge en EL-test er positiv). Jeg kjente heller aldri noe til EL før jeg begynte å prøve på nr. 4, og har aldri i mitt liv sett noe ordentlig EL-slim. Dette er ikke nødvendige tegn for å bli gravid. Men kartlegging av EL, og ha sex rundt den tiden er desidert det viktigste 👍 Ta ellers folat, spis sunt og beveg deg. Lev helt som normalt når det kommer til trening, alkohol, planer osv. Masse lykke til! Prøving er en spennende, frusterende, berg- og dalbane og lærerik tid. Som kan føre til noe veldig fint ♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hirka89 Skrevet 5. april 2023 #5 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg hadde også litt uregelmessig sykluser. Men jeg hadde mye EL-slim i 1 ukes tid da, så jeg likevel hadde litt oversikt. Var jeg deg ville jeg startet med EL tester i god nok tid før antatt EL. Test morgen og kveld (testene kan gå veldig raskt fra negativ til positiv på noen timer). Når testen er positiv har man som regel EL 12-48 timer etter positiv test. Jeg valgte å tempe i tillegg, og fant ut at jeg som regel hadde EL 1 til 2 dager etter positiv test. Jeg brukte appen fertility friend. Her kan du loggføre alt av symptomer og temping osv. Etter hvert kan det jo hende du lærer deg å se tegn eller kjenne kroppen din bedre om du tester og loggfører hyppig en periode. Masse lykke til 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #6 Del Skrevet 5. april 2023 Wow, tusen takk for utfyllende svar! ❤️ Jeg fikk mensen mandag kveld (3. April), vil det da si at jeg burde ta EL tester fra 21. Og regne med eggløsning 24.? Da er det 22 dager siden første mens? Selv om den kom seint på kvelden? Jeg har noen tester fra RFSU, er de okei å bruke? Anonymkode: dd55e...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hirka89 Skrevet 5. april 2023 #7 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Wow, tusen takk for utfyllende svar! ❤️ Jeg fikk mensen mandag kveld (3. April), vil det da si at jeg burde ta EL tester fra 21. Og regne med eggløsning 24.? Da er det 22 dager siden første mens? Selv om den kom seint på kvelden? Jeg har noen tester fra RFSU, er de okei å bruke? Anonymkode: dd55e...2e4 Jeg var mest fornøyd med EL strimlene til Make Sure. Bestilte fra Farmasiet. De har rask levering og ofte tilbud 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. april 2023 #8 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk mensen mandag kveld (3. April), vil det da si at jeg burde ta EL tester fra 21. Og regne med eggløsning 24.? Da er det 22 dager siden første mens? Selv om den kom seint på kvelden? Jeg har noen tester fra RFSU, er de okei å bruke? Hvis du fikk mensen etter kl.18 den 3.april så ville jeg regnet CD1 på 4.april. Og startet EL-testingen på CD10 (13.april). Hvis du etter noen sykluser vet helt sikkert at du aldri får EL før CD20, så kan du jo regulere når du starter EL-testingen... men for å gjøre det ordentlig så ville jeg gjort det sånn her i starten. Ville brukt de testene du allerede har hjemme først ja, men senere kjøpt de jeg linket til fra Billige-tester. Veldig mange her inne bruker dem og har erfaring med dem. Gode rimelige tester. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå