Gå til innhold

Prosjektoppgave med "håpløse" gruppemedlemmer (inkl. meg selv)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gruppeoppgave i økonomifag hvor vi skal starte en liksombedrift. Vi skal skrive en oppgave basert på pensumet vi har vært gjennom, og det er en forventning at vi viser i prosjektet at vi kan anvende denne kunnskapen i begrunnelsen av avgjørelser, for at vi skal få en god vurdering.

Problemet er at jeg har havnet på gruppe med en fyr som er litt dominerende uten å egentlig forstå dette selv. Han har tatt en slags lederrolle, er ikke åpen for andres innspill, har satt en del vilkårlige forutsetninger/avgjørelser i oppgaven, og forstår sine egne begrensninger. I annen undervisning så bommer han mye på poenget med oppgaver, kverulerer med læreren og får ofte dårligere vurderinger enn han forventer, for så å bli fornærma av dette (F.eks. hvis vi skal skrive en tekst i en viss tekstsjanger, så bruker han ikke kjennetegnene ved den sjangeren, får dårlig vurdering og blir fornærma)

Han har skrevet veldig mye tekst (sett i antall ord) i oppgaven, og er nok superfornøyd med bidraget sitt. Kommer med stikk til oss andre at "vi også må gjøre noe" . Men det han har skrevet, ikke bruker pensumet vi har lært. Altså ingenting er begrunnet med kunnskap, ingen utregninger er gjort, ingenting følger det oppsettet for kalkyler som skal gjøres. Det er bare masse skrytetekst. "Vi skal bli den beste, vi skal være ditt, vi skal være datt". Det er som å høre på dårlig salgsreklame som aldri tar slutt. Han har ellers snakket mye om AI og jeg mistenker at teksten kan være chatgpt.

For oss andre (og ihvertfall meg) så er det vanskelig å komme med reelle bidrag og få dette "sydd inn i prosjektoppgaven", fordi prosjektet er så nedlesset av tynn og ubegrunnet informasjon fra før, uten at det er sammenheng i noe av det som står. Selv er jeg en av de dyktigere i klassen når jeg jobber på egenhånd. Jeg er vant med å få 5'ere og 6'ere, B'er og A'er i mitt eget arbeid. Men jeg skal ikke påstå at teamwork er det jeg er flinkest til. Jeg er ganske egenrådig. Men her frykter jeg faktisk at vi stryker. Det er nesten slik at jeg har lyst til å bare starte på nytt i skjul, gjøre hele oppgaven selv, og så siste dag si til de andre at "Nå har jeg gjort oppgaven for hele gruppa, dere kan kaste alt dere har, og så leverer vi min oppgave så vi ihvertfall ikke stryker". 

Er det slik det pleier å være med prosjektarbeid? Pleier man å få bedre vurdering til slutt enn det man frykter?

Anonymkode: 3d7be...e75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prosjektoppgave handler like mye om kommunikasjon og samhandling.  man vil møte de samme utfordringene i arbeidslivet når folk skal forsøke å samarbeide. Ville benyttet sjansen til å se og lære av gruppe dynamikken som oppstår ved dårlig kommunikasjon og mål

Anonymkode: 64a7a...265

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sagt noe til denne fyren da? 

Anonymkode: fd796...aa7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo si i fra! Kan ikke bare la en person styre showet. 

Anonymkode: 43add...79f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi har en gruppeoppgave i økonomifag hvor vi skal starte en liksombedrift. Vi skal skrive en oppgave basert på pensumet vi har vært gjennom, og det er en forventning at vi viser i prosjektet at vi kan anvende denne kunnskapen i begrunnelsen av avgjørelser, for at vi skal få en god vurdering.

Problemet er at jeg har havnet på gruppe med en fyr som er litt dominerende uten å egentlig forstå dette selv. Han har tatt en slags lederrolle, er ikke åpen for andres innspill, har satt en del vilkårlige forutsetninger/avgjørelser i oppgaven, og forstår sine egne begrensninger. I annen undervisning så bommer han mye på poenget med oppgaver, kverulerer med læreren og får ofte dårligere vurderinger enn han forventer, for så å bli fornærma av dette (F.eks. hvis vi skal skrive en tekst i en viss tekstsjanger, så bruker han ikke kjennetegnene ved den sjangeren, får dårlig vurdering og blir fornærma)

Han har skrevet veldig mye tekst (sett i antall ord) i oppgaven, og er nok superfornøyd med bidraget sitt. Kommer med stikk til oss andre at "vi også må gjøre noe" . Men det han har skrevet, ikke bruker pensumet vi har lært. Altså ingenting er begrunnet med kunnskap, ingen utregninger er gjort, ingenting følger det oppsettet for kalkyler som skal gjøres. Det er bare masse skrytetekst. "Vi skal bli den beste, vi skal være ditt, vi skal være datt". Det er som å høre på dårlig salgsreklame som aldri tar slutt. Han har ellers snakket mye om AI og jeg mistenker at teksten kan være chatgpt.

For oss andre (og ihvertfall meg) så er det vanskelig å komme med reelle bidrag og få dette "sydd inn i prosjektoppgaven", fordi prosjektet er så nedlesset av tynn og ubegrunnet informasjon fra før, uten at det er sammenheng i noe av det som står. Selv er jeg en av de dyktigere i klassen når jeg jobber på egenhånd. Jeg er vant med å få 5'ere og 6'ere, B'er og A'er i mitt eget arbeid. Men jeg skal ikke påstå at teamwork er det jeg er flinkest til. Jeg er ganske egenrådig. Men her frykter jeg faktisk at vi stryker. Det er nesten slik at jeg har lyst til å bare starte på nytt i skjul, gjøre hele oppgaven selv, og så siste dag si til de andre at "Nå har jeg gjort oppgaven for hele gruppa, dere kan kaste alt dere har, og så leverer vi min oppgave så vi ihvertfall ikke stryker". 

Er det slik det pleier å være med prosjektarbeid? Pleier man å få bedre vurdering til slutt enn det man frykter?

Han der høres ikke god eller i det hele tatt normal ut. Virker som har tenker at han er smartere enn både lærer og medelever og har null selvinnsikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har dere sagt noe til denne fyren da? 

Du tenker det vil hjelpe?

Det beste hadde nok vært å la han få levere oppgaven sin, og så kan TS skrive sin egen. Hadde spurt om det var mulig.  Tenker personen har en slags personlighetsforstyrrelse..noe må det være slik som han ignorerer alle andre.

Anonymkode: 9e03f...890

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tenker det vil hjelpe?

Det beste hadde nok vært å la han få levere oppgaven sin, og så kan TS skrive sin egen. Hadde spurt om det var mulig.  Tenker personen har en slags personlighetsforstyrrelse..noe må det være slik som han ignorerer alle andre.

Anonymkode: 9e03f...890

Det er jo dumt å bare anta at det ikke vil hjelpe, hvis de inne har prøvd. Det er ikke sånn det fungerer i det virkelige liv, man må kunne kommunisere med de man jobber sammen med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prosjektoppgaven teller faktisk over halvparten av totalvurderingen i faget. Nå er det ikke slik at jeg blir lei meg om vi ikke får full pott her. Jeg er fornøyd om vi klarer å bestå. Oppgaven er såpass omfattende at det er for sent å gjøre så mye endringer nå. Det er godt mulig at det er jeg som har hatt litt høye ambisjoner, og at det er vanlig at gruppearbeid er slik som dette.

Et av problemene er at vi først hadde en realistisk, jordnær og kurant ide som ville være lett å skrive om. Men så har da denne fyren plutselig tatt helt av med fantasien sammen med noen andre, og skalert dette opp til noe som er 10 ganger dyrere, 1000 ganger mindre aktuelt og 100000 ganger vanskeligere å begrunne og gjøre en prosjektoppgave rundt. Det avviker plutselig helt fra den opprinnelige planen. Da setter det bremsene på for alle de andre aspektene ved oppgaven mtp finansiering, markedsføring, målgrupper osv. Alle tall og piler blir røde og regnestykket er totalt urealistisk. Hele det mentale bildet over prosjektet blir forandret. 

Nå er det ikke slik at ting "må gå i pluss". Det handler mest om å gjøre research for å se om det kunne være aktuelt. Men man trenger bare lese første avsnitt for å forstå at "nei, det her går ikke", og det blir som å skrive en kjemioppgave om hvorfor man ikke kan gjøre gråstein om til gull.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også A-student. Men på gruppeoppgaver gikk det dårlig! Husker på en oppgave, så var jeg på gruppe med ei som knapt kunne snakke norsk. Det var jo synd på henne, men hun forsto ingenting av hverken faget eller pensum, og hennes del var helt uforståelig og med masse feil. Ellers har jeg vært mest borti det motsatte av deg; folk som ikke gidder å gjøre noe. Også blir oppgaven dårlig. Stort sett fått D på gruppeoppgaver. 

Drit i det. Bare dere får bestått, så får det være bra nok. Jeg hadde bare latt han styre på, også bare sjekket at alt det formelle er med. Da står dere vel... Du MÅ ikke ha B eller A i snitt. Det er vel C man må ha for master, hvis du sikter på det.

Jeg har jobbet noen år etter studier nå, og de karakterene er det ikke mange som bryr seg om. Det eneste jeg har fått kommentar på, er karakteren på bacheloroppgava som jeg fikk A på. Men det var ikke avgjørende for å få jobb. 

Anonymkode: 61006...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en gruppeoppgave hvor kun 3 av 5 jobbet på oppgaven. Etter mye overtalelse og mas og omtrent kniven på strupen leverte begge to under en halv side hver, som var så dårlig at det ikke på noen måte kunne brukes. Det fantes ingen måte å ha med disse på skrivingen og få bestått.

Det ble tatt opp med veileder, fikk beskjed om at vi ikke fikk endret det. Prøvde på flere måter med å hjelpe hver av de andre til å skrive, men de kom med enda mindre enn første gang. Veileder sa at om vi brøt opp gruppa ville alle stryke. Vi tok det opp med skolen, men null hjelp å få. Vi hadde forsøkt alt.

Endte med at vi sa rett ut til de to at vi tre andre skrev, at de ikke lenger hadde noe de skulle ha sagt. Vi skulle i tillegg ha en muntlig gruppeeksamen, hvor det også der var alle eller ingen som bestod. Vi fikk de to til å pugge svaret på ett spørsmål hver, og håpet at de skulle få det til spørsmål (ingen andre kunne svare for andre i gruppa). Så laget vi tre andre en strategi for å kunne "ta over" og svare, for vi visste jo at de to ikke kunne svare godt nok til at vi kunne bestå.

Vi greide oss og bestod, kun fordi vi tre gjorde en kjempejobb, og ikke minst strategien på gruppeeksamen som var såpass utspekulert i måten vi svarte for andre at eksaminator og sensor ikke gjennomskuet at to i gruppa ikke hadde lest pensum, ikke hadde skrevet ett ord i oppgaven og ikke kunne svare på mer enn én liten bagatell hver. Læringsmessig lærte de to som ikke gjorde noen ting at de kan komme seg gjennom høyskolestudier med å ikke gjøre noe, ikke bidra osv.

Ts - forsøk å ta det opp med veileder. Hør om du ev. kan få skrive alene, eller om det er andre som også er frustrert på gruppa, om dere kan dele gruppa. Får dere ikke gjort det, se om du kan få inn i et forord og i en konklusjon noe om at prosessen har vært lærerik, fordi dere underveis har lært at oppgaven ble for omfattende og upresis og at bedriftsresultatet ville gått i minus, at dere burde valg slik og slik og valgt å satse sånn og sånn for å ha en realistisk sjanse til å gå i pluss i det tenkte tilfellet. Får du inn noe sånt i konklusjonen, gjerne også i deler av diskusjonsdelen, så kan det gjøre at dere får en god karakter selv om oppgaven og problemstillingen egentlig ikke holder mål. Det kan fungere, hvis skolen har fokus på hva dere lærer i prosessen mer enn at oppgaven skal være realistisk.

Anonymkode: 206ef...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...