AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Del Skrevet 3. april 2023 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9zxgJM/handelsbanken-advarer-boligprisveksten-i-oslo-kan-bli-ubehagelig-sterk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Noen som har sittet og bedt og håpet om et "krakk" som begynner å kjenne litt på stresset om å kjøpe bolig? Jeg har tidligere vært tullete og ventet, og tenkt at det skulle bremse opp og synke. Nå innser jeg at dette bare er tull. Jeg vil være med på prisøkningen jeg også, for det går faktisk bare en vei. Og det har det alltid gjort. Jeg gidder ikke å kaste vekk pengene mine på leie lenger, og betale ned huseiers gjeld. Eller sponse feriene hans om han er gjeldsfri, noe jeg syns de fleste jeg kjenner i Oslo er. Anonymkode: 0081d...f2d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og det har det alltid gjort. Anonymkode: 0081d...f2d Nei det har det ikke. Markedet går opp og ned, det har det alltid gjort. Om du uansett må låne penger for å kjøpe så er det da bedre å sponse ferien til de bankansatte? Jeg leide i 11 år før jeg kjøpte. På den tiden sparte jeg 2 500 000 kr, så når jeg ville flytte i noe større, så trengte jeg nesten ikke lån. Det billigste er å leie og investere, mye billigere enn å kjøpe med gjeld. Anonymkode: 0b49b...796 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Del Skrevet 3. april 2023 Kanskje prisene stiger i Oslo, kanskje det kommer en korreksjon, kanskje det i verste fall kommer et krakk, hvem vet? Var da en del som var skråsikre på at renta ville være lav i lang tid også, og faktisk gikk ut med at de trodde den "aldri ville stige igjen". Vel, feil kan alle ta. Sitter ikke med noe stort lån selv, så er ikke spesielt nervøs for min egen del. Men, når det gjelder boligmarkedet sånn i det store og hele.. vel, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg. Renteøkningene ser ikke ut til å ha påvirket eller skremt nordmenn nevneverdig mye, men samtidig så leser man at at nordmenn har omtrent brukt opp sparebøssa si, det er betydelig økning i billån-inkasso og biler som har blitt dratt inn på tvangssalg, og nordmenns forbruksgjeld har økt enda mer, og steg med to milliarder kroner i mars til 153 milliarder. Tydelig at de fleste tror rentene vil være lave bare en liten stund, og bruker opp reserver og øker dyr forbruksgjeld i mellomtiden med forventninger om at det snart skal snu. Det er usikre tider, mye uventet kan skje og mye uventet har allerede skjedd. For de aller fleste er det nok lurest å ikke låne seg til langt over pipa, uavhengig av hva eiendomsmeglere/økonomer/bankansatte måtte predikere. Anonymkode: cdfcb...13a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei det har det ikke. Markedet går opp og ned, det har det alltid gjort. Om du uansett må låne penger for å kjøpe så er det da bedre å sponse ferien til de bankansatte? Jeg leide i 11 år før jeg kjøpte. På den tiden sparte jeg 2 500 000 kr, så når jeg ville flytte i noe større, så trengte jeg nesten ikke lån. Det billigste er å leie og investere, mye billigere enn å kjøpe med gjeld. Anonymkode: 0b49b...796 Leieprisene i Oslo er så høye at de færreste får spart ved siden av - med mindre de bor hjemme. Leie = penger ut av vinduet, med mindre man leier for en kortere periode fordi man ikke helt vet om man skal fortsette å bo på stedet der man leier, eller er student. Når du kjøper, så går gjelda ned ved at du betaler på den. Leieprisene går stort sett oppover. Fast eiendom i hovedstaden er alltid sikker investering hvis man ikke «må selge» Anonymkode: eac65...2ff 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fast eiendom i hovedstaden er alltid sikker investering hvis man ikke «må selge» Anonymkode: eac65...2ff Dette er bare sludder. Anonymkode: 62cfc...ff0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei det har det ikke. Markedet går opp og ned, det har det alltid gjort. Om du uansett må låne penger for å kjøpe så er det da bedre å sponse ferien til de bankansatte? Jeg leide i 11 år før jeg kjøpte. På den tiden sparte jeg 2 500 000 kr, så når jeg ville flytte i noe større, så trengte jeg nesten ikke lån. Det billigste er å leie og investere, mye billigere enn å kjøpe med gjeld. Anonymkode: 0b49b...796 For noe tull å sammenlikne nedbetaling av andres gjeld (leiemarkedet) med å sponse bankansattes lønn. håper ingen hører på denne anbefalingen om å leie framfor å kjøpe ! Anonymkode: c90aa...338 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er bare sludder. Anonymkode: 62cfc...ff0 Ikke meg du siterer, men dette er absolutt ikke sludder. Boligprisene i Oslo er rekordhøye nå, men sammenliknet med andre hovedstader er de fortsatt relativt lave. Anonymkode: c90aa...338 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Del Skrevet 3. april 2023 Hvor mye taper du hvert år på leie fremfor å eie? Tenk alle de hundretusener du kunne spart på å slått til på boligmarkedet for lenge siden…Det er dyrt å sitte på gjerdet og du vil aldri tjene inn det du taper på leie nå…Så mye vil boligprisene neppe gå ned i Oslo. Kjøp så fort du har mulighet er derfor mitt råd. Anonymkode: 19a2f...c1a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke meg du siterer, men dette er absolutt ikke sludder. Boligprisene i Oslo er rekordhøye nå, men sammenliknet med andre hovedstader er de fortsatt relativt lave. Anonymkode: c90aa...338 Det er absolutt 100% sludder. Du får undersøke litt mer hvis du virkelig tror det. Anonymkode: 62cfc...ff0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt 100% sludder. Du får undersøke litt mer hvis du virkelig tror det. Anonymkode: 62cfc...ff0 Snakk om hersketeknikk uten noe konkret å komme med Anonymkode: c90aa...338 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9zxgJM/handelsbanken-advarer-boligprisveksten-i-oslo-kan-bli-ubehagelig-sterk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Noen som har sittet og bedt og håpet om et "krakk" som begynner å kjenne litt på stresset om å kjøpe bolig? Jeg har tidligere vært tullete og ventet, og tenkt at det skulle bremse opp og synke. Nå innser jeg at dette bare er tull. Jeg vil være med på prisøkningen jeg også, for det går faktisk bare en vei. Og det har det alltid gjort. Jeg gidder ikke å kaste vekk pengene mine på leie lenger, og betale ned huseiers gjeld. Eller sponse feriene hans om han er gjeldsfri, noe jeg syns de fleste jeg kjenner i Oslo er. Anonymkode: 0081d...f2d Du kan gå tilbake å se hva "ekspertene" spådde foran sist boligkrakk. Nøyaktig samme spådommer som i dag, at noe krakk aldri kommer til å skje blabla. Hvis du tror du klarer å få til at boliglånsrenta å gå fra 0 % til 6 % (kombinert med at ALT av mat, bensin, fellesutgifter etc. Øker utenom lønnsveksten) mens du har prisøkning på boliger 🤣 da har du ikke skjønt greia. MEN du må jo la Norges bank få renta opp til 6 % så ting får satt seg. Regjeringen bukket under for eiendomsnorge og bankene når de satt ned stresstesten fra 5 til 3 prosent. Det var jo det som ga en oppgang i boligprisene nå. At folk fikk låne enda litt mer. Blir spennende å se hva de skal finne på neste gang. Du bør i det minste sette opp et regnestykke på hvor "ulønsomt" det er å leie. Betale 14,000 i husleie med null investert egenkapital. Investere alt du har av egenkapital, ta et monsterlån som koster deg flere hundre tusen i renter årlig (pluss 100,000 ved kjøp til megler og 100,000 ved salg til megler) og betale fellesutgifter på 6-7000 i måneden. Høres ut som århundrets deal å heller leie i dette boligmarkedet. Anonymkode: ecb5c...f9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Del Skrevet 4. april 2023 Jaja... Here we go again 🙂 For min del er jeg sjeleglad for at jeg kjøpte min første leilighet i 1995, da alle spådommer sa at det var det dummeste man kunne gjøre. For å si det sånn; leiligheten er nå taksert til 22 ganger hva jeg kjøpte den for. Anonymkode: e8bf8...6ae 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Del Skrevet 4. april 2023 Slik jeg ser det er det langt igjen til toppen. Se litt rundt til andre hovedsteder i verden. Ingen som eier egen bolig. De eies av store internasjonalle selskaper, og leies ut til befolkningen. Ekstremt få har råd til å eie. Dit kommer Oslo til slutt, også. Garantert. Det eneste som kan stoppe en slik kapitalistisk utvikling er politikk. Men det trur jeg ikke kommer til å skje. Anonymkode: b59b5...233 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #14 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakk om hersketeknikk uten noe konkret å komme med Anonymkode: c90aa...338 Det er jo du som ikke har noe å komme med. Her er en link: https://www.nettavisen.no/okonomi/avliver-boligmyter-dette-misforstar-folk-om-boligkjop/s/12-95-3424075965 - Jeg tror denne myten henger sammen med at markedet har gått nesten ubrutt oppover siden 1993. Men etter Kristianiakrakket i 1899 tok det faktisk 90 år før man gikk i pluss i markedet igjen, sier han. Anonymkode: 62cfc...ff0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er absolutt 100% sludder. Du får undersøke litt mer hvis du virkelig tror det. Anonymkode: 62cfc...ff0 Historien viser at du er ute og surrer. Anonymkode: 39f78...713 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #16 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Historien viser at du er ute og surrer. Anonymkode: 39f78...713 Jeg har jo lagt ut link. Kom med noen bevis du da. Anonymkode: 62cfc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jo lagt ut link. Kom med noen bevis du da. Anonymkode: 62cfc...ff0 Prøv å forstå det du legger ut. Se om du finner vesentlige dynamiske forskjeller i markedet nå og da. Anonymkode: 39f78...713 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Prøv å forstå det du legger ut. Se om du finner vesentlige dynamiske forskjeller i markedet nå og da. Anonymkode: 39f78...713 Det er sånn man alltid sier. "Det er annerledes denne gangen". Prisene vil absolutt kunne gå ned i Oslo. Det har de gjort før og det vil de gjøre igjen. Anonymkode: 62cfc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #19 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er sånn man alltid sier. "Det er annerledes denne gangen". Prisene vil absolutt kunne gå ned i Oslo. Det har de gjort før og det vil de gjøre igjen. Anonymkode: 62cfc...ff0 Som jeg har skrevet tidligere; verdien av min leilighet har økt til 22 ganger av hva jeg kjøpte for. Er glad for den investeringen, for å si det sånn 🙂 Anonymkode: e8bf8...6ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #20 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Som jeg har skrevet tidligere; verdien av min leilighet har økt til 22 ganger av hva jeg kjøpte for. Er glad for den investeringen, for å si det sånn 🙂 Anonymkode: e8bf8...6ae Javel? Og når har du planer om å realisere denne gevinsten? En investering bringer som kjent penger inn i kassa slik at man kan re-investere. De som kjøper bolig med 0 planer om å selge den har dessverre ikke peiling på hva en investering er. Anonymkode: fe78b...4d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå