Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser om kjøpmenn som jobber 12t hver dag. Og hørt via andre jeg kjenner at de og vet om kjøpmenn på blant annet rema 1000 og Kiwi som jobber 12t.

Hva som gjør det og er det en sannhet i det? Har de ikke nok folk på jobb eller velger de selv å ikke ansette, slik at kjøpmannen får den lønnen den egentlig skulle betalt den som egentlig kunne fått den stillingen?

Anonymkode: 4e36e...ec1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skyhøyt sykefravær i Norge, tro det eller ei, noen må holde hjula igang 

Anonymkode: b1836...468

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Butikksjefer har mye ansvar - bestille inn varer, ha oversikt hele tiden, bemanne, fikse inkalling ved fravær, hvis ingen kan jobber de den vakten selv, de har også sjefer og budsjett de må forholde seg til, mange har ansettelsesstopp så de får ikke ansette fler, kontakt med kunder, andre butikker, sjefer etc, håndtere og annmelde daglige tyverier, lære opp, samarbeid med nav med folk i arbeidsrettede tiltak - og oppfølging, samtaler og møter med de + alt annet vanlige sjefer gjør (møter, kurs, økonomi/budsjett, medarbeidersamtaler, sykefraværsoppfølging osv.

Kjenner ei som drar ulønnet på jobb i butikken fra 00 - 06 kun for å rydde butikken fin og for å ha oversikt, for å deretter dra hjem og sove og dra på jobb igjen. De får mye pes ang budsjett og å selge nok/tjene nok til butikken.

Anonymkode: 3b2c6...977

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Butikksjefer har mye ansvar - bestille inn varer, ha oversikt hele tiden, bemanne, fikse inkalling ved fravær, hvis ingen kan jobber de den vakten selv, de har også sjefer og budsjett de må forholde seg til, mange har ansettelsesstopp så de får ikke ansette fler, kontakt med kunder, andre butikker, sjefer etc, håndtere og annmelde daglige tyverier, lære opp, samarbeid med nav med folk i arbeidsrettede tiltak - og oppfølging, samtaler og møter med de + alt annet vanlige sjefer gjør (møter, kurs, økonomi/budsjett, medarbeidersamtaler, sykefraværsoppfølging osv.

Kjenner ei som drar ulønnet på jobb i butikken fra 00 - 06 kun for å rydde butikken fin og for å ha oversikt, for å deretter dra hjem og sove og dra på jobb igjen. De får mye pes ang budsjett og å selge nok/tjene nok til butikken.

Anonymkode: 3b2c6...977

Ok, takk😊 Bestemmer ikke kjøpmann over hvor mange den vil ansette? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en kjøpmann og han må hvertfall jobbr hver eneste søndag med å klargjøre butikken til ny uke (henge opp plakater om tilbud og div). Venter det til mandag morgen blir det ikke tid pga alle vareleveranser den dagen 

Anonymkode: 2ad19...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, takk😊 Bestemmer ikke kjøpmann over hvor mange den vil ansette? 

Jeg har ikke hørt om at kjøpmenn får ansettelsestopp, med mindre de har klart overdrevet ansettelser. 

Men det er ikke så lett få tak i folk, og man skal ha god nok økonomi til å betale for disse ansatte. 
Det er dyrt å ha ansatte, og lønn er bare en liten del av kostnaden. 

Anonymkode: dbc43...83e

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner jobber mye ja. Enkelte jobber mer vanlig også, men da er de kjøpmann for en mer spesialisert forretning, ikke dagligvare. 

Det er grunnen til at jeg ikke ønsker å bli kjøpmann. Kunne fint ha jobbet i butikk en periode, men ville ikke ønsket å bli kjøpmann. Lønna er jo til dels betydelig mye bedre som kjøpmann, men hvis man setter den opp mot antall timer man må stå på, så er den faktisk relativt lav. En venn av meg ble også spurt om å være nestleder (dvs. "assisterende kjøpmann"), men selv det ville innebære svært mye jobbing så han måtte takke nei. Skjønner han godt. 

Det eneste unntaket jeg kunne gjort i en begrenset periode hvis det for min del hadde vært et helt nødvendig steg for å jobbe meg videre inn i dagligvarebransjen og opp på region/nasjonalkontornivå. Men jeg er ikke i den bransjen, så for meg forblir det nok uaktuelt. 

Anonymkode: e327a...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to som har vært kjøpmenn, begge i Rema 1000-systemet. De har jobbet ekstremt mye, og familien (voksne barn) måtte også trå til, ubetalt. Det er mye å sette seg inn i, som brukeren over forklarer fint. Kjøpmennene er franchisetakere og kan nok beslutte angående ansettelser selv, men begge de jeg kjenner slet med å få det til å gå rundt, selv med masse dugnadstimer fra familien. Begge fortalte at de fikk omtrent ingen opplæring eller støtte fra Rema 1000 sentralt, og begge gikk konkurs etter relativt kort tid. Det ødela familieøkonomien for hun ene. 

Anonymkode: d5a7c...362

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De på rema må også betale en halv mill for franshise. Mulig det er mer i dag; dette er ca 5 år siden.

Anonymkode: e6854...e51

Skrevet

Det er mange som jobber mye. Ikke uvanlig med 10-12 timer i min bransje også, men selvsagt ikke hver eneste dag.

Som kjøpmann er du selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiver og må jobbe til jobben er gjort. Ingen andre vil gjøre den for deg.

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (14 minutter siden):

Det er mange som jobber mye. Ikke uvanlig med 10-12 timer i min bransje også, men selvsagt ikke hver eneste dag.

Som kjøpmann er du selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiver og må jobbe til jobben er gjort. Ingen andre vil gjøre den for deg.

Joda, men ikke med samme ansvar som kjøpmann. Jeg har også hatt mye lange dager i min bransje, men det kan likevel ikke sammenlignes med kjøpmenn som fort jobber syv av dagens syv uker, gjerne 12-15 timer om dagen. Jeg misunner dem ikke. 

Anonymkode: e327a...c65

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som jobber som kjøpmann, hun legger i perioder mange timer ned i butikken. Det tjener hun ganske godt på, hun gjør det bra og får tidvis store bonuser.

Hun kunne ansatt flere og satt bort mer av jobben hun gjør selv til andre, men om hun hadde gjort dette og jobbet fast 7,5 timer om dagen 5 dager i uka, så hadde hun sittet igjen med en relativt dårlig lønn...  

Anonymkode: 87e05...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...