Gå til innhold

Svare uriktig på helseerklæring / forsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurte på en ting. Når man fyller ut helseerklæring for å tegne kritisk sykdom forsikring så må man opplyse om man har hatt psykiske problemer, depresjon, alkoholmisbruk osv. Jeg krysset ikke av for at jeg gikk til Dps for depresjon i ca 12 måneder, tenkte ikke over det fordi det er så mange år siden (men man skulle visst svare på 10 år tilbake i tid). Hvis jeg feks skulle få kreft om 5 år og skal bruke forsikringen, vil de da etterpå alle svarene mine og kunne nekte meg utbetaling? Hvordan fungerer dette i praksis?

Anonymkode: bd9ab...0d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ettergå* ts

Anonymkode: bd9ab...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tegnet ble ryggproblemer og problemer med mental helse ekskludert fra forsikringen, fordi jeg alt har hatt dette da jeg tegnet forsikring. Men skulle jeg få problemer urelatert til dette er jeg selvsagt dekket. Jeg har karantene tid på begge på hhv. 1 og 5 år. Da kan jeg be om at de også blir dekket.

Dette kan muligens falle inn under forsøk på forsikringssvindel(selv om det var et uhell), så rett heller feilen. 

Anonymkode: 86966...173

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kreft og depresjon er vel ikke relevant til hverandre. Blir du ufør pga psykiske problemer kan det sikkert ha noe å si.

For å svindle må det først være snakk om en utbetaling.

Er vel heller snakk om at du betaler mer for en forsikring som du risikerer å ikke bli dekket av, så ville sendt inn nytt skjema

Anonymkode: 3f8dc...cbd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen du ber om utbetaling på en helseforsikring vil selskapet be om fullstendige journaler fra alle leger du har vært hos. (Du godtok dette da du tegnet forsikringen.) Om det da viser seg at du har holdt tilbake opplysninger kan dette føre til at du mister retten til hele eller deler av erstatning du ellers ville hatt krav på.

Anonymkode: dae40...9a8

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Du bør jo ta kontakt med de å få rettet det opp nå, det er jo å tilbakeholde opplysninger. Noe som kan gjøre at de tar en ekstra laaaaaang sjekk på om det finnes andre opplysninger du har tilbakeholdt om det engang skulle bli snakk om utbetaling av forsikringspenger.

Ved å oppgi korrekt svar så vil du bare få avkortning eller ingen dekning på forsikringen ved psykisk sykdom. Det vil ikke påvirke dekning av andre fysiske skader/sykdommer som kan oppstå.

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 7.47):

Den dagen du ber om utbetaling på en helseforsikring vil selskapet be om fullstendige journaler fra alle leger du har vært hos. (Du godtok dette da du tegnet forsikringen.) Om det da viser seg at du har holdt tilbake opplysninger kan dette føre til at du mister retten til hele eller deler av erstatning du ellers ville hatt krav på.

Forsikringsselskapet har vel ikke lov til å sjekke lengre bak i tid enn 10 år? 

Anonymkode: b0d22...776

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 23.03):

Kreft og depresjon er vel ikke relevant til hverandre. Blir du ufør pga psykiske problemer kan det sikkert ha noe å si.

For å svindle må det først være snakk om en utbetaling.

Er vel heller snakk om at du betaler mer for en forsikring som du risikerer å ikke bli dekket av, så ville sendt inn nytt skjema

Anonymkode: 3f8dc...cbd

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose

Jo, depresjon og fysisk sykdom har en nær relevans.

Anonymkode: 3e4f5...9e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forsikringselskaper er rike for de de lurer deg til å tro at du trenger deres hjelp en eller annen gang i fremtiden. Men de gjør nesten hva som helst for å slippe store utgifter. Så lyver du risikerer du det. 

Anonymkode: 7ee75...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på at forsikringsselskapet vil hevde at depresjonen er årsak til kreftsykdom.

Men ville uansett gitt beskjed, det kan være andre sykdommer/tilstander der det er mer relevant og kanskje grensetilfeller, som feks PTSD. Da tror jeg du står sterkere uten "skjeletter" i skapet.

Da vil du også få beskjed hva de eventuelt reserverer seg 

AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (43 minutter siden):

Tviler på at forsikringsselskapet vil hevde at depresjonen er årsak til kreftsykdom.

Men ville uansett gitt beskjed, det kan være andre sykdommer/tilstander der det er mer relevant og kanskje grensetilfeller, som feks PTSD. Da tror jeg du står sterkere uten "skjeletter" i skapet.

Da vil du også få beskjed hva de eventuelt reserverer seg 

Dagens mest naive. Du har åpenbart ikke satt deg så mye inn i statistikk, risiko og grunnlaget for prising av forsikringer.

Depresjon og psykiske plager du ikke opplyser om vil definitivt kunne påvirke utfallet av forsikringen om du skulle få kreft eller andre fysiske sykdommer. Det er ingen som er så bevisste på årsakssammenhenger som et forsikringsselskap. Hadde de visst om depresjon skulle forsikringen vært priset med en annen risiko i utgangspunktet, og du risikerer å sitte igjen med ingenting den dagen du trenger forsikringen.

Hilsen tidligere forsikringsrådgiver igjennom 8 år

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dagens mest naive. Du har åpenbart ikke satt deg så mye inn i statistikk, risiko og grunnlaget for prising av forsikringer.

Depresjon og psykiske plager du ikke opplyser om vil definitivt kunne påvirke utfallet av forsikringen om du skulle få kreft eller andre fysiske sykdommer. Det er ingen som er så bevisste på årsakssammenhenger som et forsikringsselskap. Hadde de visst om depresjon skulle forsikringen vært priset med en annen risiko i utgangspunktet, og du risikerer å sitte igjen med ingenting den dagen du trenger forsikringen.

Hva med viss du har svart nei på spørsmål om du har vært hos klinikk, sykehus, behandlingssted. Har blitt henvist der en gang på grunn av betennelse men ikke brukt behandling stedet. Ble frisk igjen og gikk tilbake til jobb 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med viss du har svart nei på spørsmål om du har vært hos klinikk, sykehus, behandlingssted. Har blitt henvist der en gang på grunn av betennelse men ikke brukt behandling stedet. Ble frisk igjen og gikk tilbake til jobb 

Du skal svare riktig på det skjemaet spør om. Punktum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du skal svare riktig på det skjemaet spør om. Punktum. 

Skjemaet spør ikke om sykdom. Bare om jeg har vært på noen behandlingsteder noe jeg ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sjekker forsikringsselskap hele journalen og alle behandlerer uansett? Eller kun de som vekker mistanke? Ser dere på lengden på lenge kunden har hatt forsikringen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sjekker forsikringsselskap hele journalen din og alle behandlerer uansett? Eller kun de som vekker mistanke? Ser dere på lengden kunden har hatt forsikringen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vet du som forsikringsrådgiver om en gruppelivsforsikring som man automatisk blir medlem av gjennom et fagforbund, har noen slags helseforbehold? Det var ikke nødvendig å levere helseerklæring for denne.

Anonymkode: 1ba6c...a12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Av en eller annen grunn liker folk å tro at somatikk og psykiatri ikke henger sammen i det hele tatt. Har møtt på eldre mennesker med angst som ikke klarer å kommunisere hva som er sant. Som om det er en skam å være syk. Ingen er syke eller friske hele livet uansett

Anonymkode: 7ee75...ae4

AnonymBruker
Skrevet

I min kollektive uføretrygdforsikring hos fagforbundet hadde jeg MS da den ble tegnet og fortsatt MS da jeg fikk det utbetalt. Det fordi det ikke kreves helseopplysninger. Jeg får 50 000,- i året til jeg fyller 67 år. 

I min livsforsikring som begunstiger min mann med en million, sendte lege inn attest på min sykdom og symptomer. Den koster meg rundt 700,- i måneden. 

Kritisk sykdom tegnet jeg aldri. Jeg trodde jeg skulle være frisk for evig. 

Det følger med en haug med mentale utfordringer med MS. Sykdommen har gitt meg bipolar 2 og jeg har hatt et s.forsøk. Jeg fikk livsforsikring for det. 

Anonymkode: 619c7...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...