Gå til innhold

Overspising / Trøstespising - spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har slitt med overspising i mange år. Hver kveld hiver jeg i meg potetgull, sjokolade, boller, kjeks, kaker, is og godteri. Jeg spiser veldig store mengder, og sikkert 4000 kalorier om dag. Jeg trener hver eneste morgen og spiser ikke frokost. Trener lenge og hardt da jeg er redd for å legge på meg. Jeg er veldig tynn. Jeg har forsiktig prøvd å nevnt dette for fastlege men blir ikke tatt på alvor. 
Hva kan jeg gjøre? Kan jeg kreve at fastlege henviser meg til noen som kan utrede og behandle dette? Og hvor skal jeg eventuelt henvises?

Jeg klarer ikke selv å slutte, jeg trenger hjelp. Dette har pågått i mange år, og bare blitt verre, ved at jeg spiser mer og mer. Jeg sparer veldig på andre ting, og bruker mestparten av pengene mine på søppelmat. Så ber jeg også mamma handle mat til meg, når jeg ikke har penger selv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei TS

Når noe er sårbart og vanskelig har vi en tendens til å være tilbakeholden og forsiktig. Årsaken til det er at vi er redd for å bli såret. Det er ikke uvanlig. 
Du trenger ikke å være redd. Det er din fastleges jobb å utrede og hjelpe deg. 
Selv om man er forsiktig skal en fastlege kunne fange opp når en pasient forsøker å fortelle noe. 

Jeg synes du beskriver godt og tydelig hvordan du har det. Og du har et ønske om hjelp. Du gjør alt riktig. 
Mitt forslag er at du skriver ned på et lite ark slik som du gjør her og tar med til din fastlege, og hvis du føler at du fremdeles ikke blir tatt på alvor går du inn på Helsenorge.no og bytter fastlege. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt klart en spiseforstyrrelse og du bør være mer direkte når du beskriver dette for fastlegen som ikke har skjønt alvoret. Slik du skildrer hverdagen din handler alt om mat og hvordan kvitte seg med kaloriene.
Vet ikke om du kaster opp mat utenom, men om du spiser over 4000 kcal og likevel er tynn må du trene ekstremt mye for å kvitte deg med all energien. Og adferden totalt sett går under definisjonen bulimi. Noen overtrener, noen bruker store mengder avføringsmidler, noen kaster opp. Hodet og kroppen blir helt ødelagt til slutt. Man isolerer seg og livet mister mening om man ikke kommer ut av denne boblen.

Jeg er sikker på du vil få hjelp mot dette, bare du er ærlig og åpen om alvorlighetsgraden. Gjerne overdriv litt og beskriv situasjonen slik dette med stor sannsynlighet vil kunne ende med om du ikke får hjelp. Nedsatt fungering i dagliglivet. Både sosialt og jobbmessig. Det går ut over søvnen og det får ut over prestasjoner. Kroppen ødelegges sakte men sikkert.

Ønsker deg masse lykke til🌸

Anonymkode: 169e0...b4c

Skrevet

Kjære trådstarter! 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...