AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Har mange symptomer på lavt stoffskifte. Fikk påvist lavt stoffskifte etter fødsel for noen år siden, men siden blodprøvene har vært fine har jeg de siste mnd ikke brukt levaxin. Nå har symptomene tatt seg veldig opp igjen, og gir meg plager i dagliglivet. Slapphet, trøtthet, lite energi osv. Ved siste måling var fritt T4 på 9,4 og TSH på 1,7. Er dette indisier på lavt stoffskifte, og kan dette forklare plagene mine? Vet at ved lavt stoffskifte er vanligvis TSH forhøyet? Har time hos fastlege på to uker. Håper noen kan hjelpe Anonymkode: 4efdf...134
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Fritt t4 er veldig lavt hos deg, mens TSH er normalt. Dette kan indikere overordnet hypotyreose. Du kan lese litt om hva legen vil gjøre her: https://www.legemiddelhandboka.no/T3.3.2/Hypotyreose Anonymkode: 8c659...003 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fritt t4 er veldig lavt hos deg, mens TSH er normalt. Dette kan indikere overordnet hypotyreose. Du kan lese litt om hva legen vil gjøre her: https://www.legemiddelhandboka.no/T3.3.2/Hypotyreose Anonymkode: 8c659...003 Tusen takk for svar Finner ikke så mye info om overordnet hypotyreose på nett, men kan dette forklare mine symptomer? Anonymkode: 4efdf...134
AprilLudgate Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar Finner ikke så mye info om overordnet hypotyreose på nett, men kan dette forklare mine symptomer? Anonymkode: 4efdf...134 Du trenger mer enn en prøve når man er usikker. Fritt T4 hos deg indikerer lavt stoffskifte, men ikke TSH’ en. Du fikk ikke målt T3? Uansett bør du ta nye prøver om eksempelvis 3-4 mnd for å se om de kryper nedover eller kanskje normaliserer seg. Du vil ikke starte unødig på Levaxin da dette kan ødelegge din naturlige egenproduksjon, og være skadelig for hjertet/økt risiko for benskjørhet osv. Men…..jeg skummet litt og ser du faktisk gikk på medisiner: Hva mener du med at «siden blodprøvene var fine har jeg ikke de siste månedene tatt Levaxin»? Om du mener at verdiene dine var stabile innenfor normalen (TSH på 0,3-1,5) når du brukte Levaxin - så kan du jo ikke slutte? Denne sykdommen er livsvarig med mindre noe særskilt skjer. Du skal bruke Levaxin livet ut, og sørge for at TSH og T4/T3 er innenfor normalen. Avviker de voldsomt tross hensiktsmessig medisinering henvises man til spesialist. Tyroksin er ikke som å ta litt D-vitamin når det er lavt innimellom. Endret 3. april 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Når man får lavt stoffskifte etter fødsel er det vanligvis noe som ordner seg i løpet av ca ett år etter fødsel. Tshen din er kjempefin og taler i mot at du har lavt stoffskifte nå. Fritt t4 er lav i forhold til din Tsh, så kanskje du bør høre med legen din hvorfor den er så lav? Der er ellers andre ting som kan påvirke stoffskiftet en problemer i skjoldkjertelen som D-vitaminmangel m.m Mange tror at slapphet, trøtthet og lite energi er symptomer på lavt stoffskifte, men dette er vage symptomer som kan være symptomer på nesten hva som helst. Når man får lavt stoffskifte har man andre symptomer, i tillegg til utmattelse, som er mer særegen for lavt stoffskifte. De blir mer og mer uttalt jo lavere fritt T4 er. Eksempler på vanlige symptomer ved lavt stoffskifte er hårtap, lav puls, sykelig forstoppelse, lav blodprosent, vond og svak muskulatur, ødemer (f.eks hovent ansikt), mental forvirring/dårlig hukommelse, tap av menstruasjon m.m. Anonymkode: 2b687...de4
kaffegirl Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 TS trenger ikke bruke Levaxin resten av livet hvis dette er snakk om en postpartum tyreoiditt. Dette er en tilstand med forbigående hypotyreose. Hadde vært annerledes om det var snakk om Hashimoto, altså en autoimmun livslang sykdom. Ser det tidligere ble nevnt overordnet hypotyreose. Regner med personen tenkte på hypotyreose av hypofysær årsak. TSH fra hypofysen skal stimulere tyroidea til produksjon av tyroksin/T4. Hvis hypofysen ikke gjør dette, blir T4 lavt. Dette er imidlertid en ganske sjelden tilstand. Vil anbefale å ta nye prøve om et par mnd og ses om det normaliserer seg. Men fortell gjerne fastlegen din om symptomene du har.
AprilLudgate Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 kaffegirl skrev (11 timer siden): TS trenger ikke bruke Levaxin resten av livet hvis dette er snakk om en postpartum tyreoiditt. Dette er en tilstand med forbigående hypotyreose. Hadde vært annerledes om det var snakk om Hashimoto, altså en autoimmun livslang sykdom. Ser det tidligere ble nevnt overordnet hypotyreose. Regner med personen tenkte på hypotyreose av hypofysær årsak. TSH fra hypofysen skal stimulere tyroidea til produksjon av tyroksin/T4. Hvis hypofysen ikke gjør dette, blir T4 lavt. Dette er imidlertid en ganske sjelden tilstand. Vil anbefale å ta nye prøve om et par mnd og ses om det normaliserer seg. Men fortell gjerne fastlegen din om symptomene du har. Neida, men TS antydet «jeg hadde normale prøver, så jeg bare sluttet». Om det er tilfelle at man har normale verdier med tilskudd av tyroksin, så er jo det fordi man bruker Levaxin. Om det ikke er fastlegen som sier man skal slutte så gjør man jo ikke det. Derav den dårlige formen 🤷♀️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå