Gå til innhold

Mote har ikke endret seg nevneverdig siden 1994

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer satt i sofaen og flirte over såkalt y2k stil som markedsføres i butikkene på Instagram/Facebook. Det fikk meg til å finne frem ungdomskole/videregående fotoalbum. Ser ikke noe spesielt med den stilen i forhold til i dag: lite farger, moderasjon. 

Det fikk meg til å tenke at sist kontrast i stilskifte er etter første halvdel av 90 tallet, hvor 80 talls stilen døde ut. 

Så for meg virker det helt virkelighetsfjernt å synes stil for 20 år siden er harry, stygt eller retro. 

Det påpekes gjerne et enkelt plagg eller urelevante påpek som kjendiser på røde løperen. 

Tiden har stått stille og tiden for store kontraster i stilene er døde i dag og siste 25 år. 

Anonymkode: dfea8...2a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

helt enig. Det er ganske vanskelig å peke på noen tydelige trekk som skiller 90-tallet fra 00-tallet og 2010-tallet frem til nå. Tiårene før er så tydelige og karakteristiske, men fra 80-tallet er det de samme stilene i en evig runddans.

Anonymkode: 318bb...046

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

90 tallet er mote igjen...

Anonymkode: acdc1...32a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Hvert tiår på 1900 tallet hadde egen karakteristikk. Man så tydelig hva som var 20, 30, 40, 50, 60,70, 80 & 90 tall.  Josephine Baker til Jennifer Aniston 

Anonymkode: 634dd...713

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

90-tallet hadde mye farger, pastell på 80-tallet, signalfarger på 90-tallet. Alt var stort og baggy, og gjerne lag på lag. 00-tallet var helt fargeløst, mørke farger, beige, brunt, dyplilla og grått, og klær var trange og ettersittende, gjerne noen nummer for små. Der college/ hettegenseren på 90-tallet var posete og stor selv med en høyhalset genser under var en hettegenser på 00-tallet som limt på kroppen, og rakk knapt ned til beltespennen. Nå er moten mer mot 90-tallet igjen, men veldig få som i dag kler seg så fargerikt som man gjorde på 90-tallet. 

Anonymkode: c035a...4cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

90-tallet hadde mye farger, pastell på 80-tallet, signalfarger på 90-tallet. Alt var stort og baggy, og gjerne lag på lag. 00-tallet var helt fargeløst, mørke farger, beige, brunt, dyplilla og grått, og klær var trange og ettersittende, gjerne noen nummer for små. Der college/ hettegenseren på 90-tallet var posete og stor selv med en høyhalset genser under var en hettegenser på 00-tallet som limt på kroppen, og rakk knapt ned til beltespennen. Nå er moten mer mot 90-tallet igjen, men veldig få som i dag kler seg så fargerikt som man gjorde på 90-tallet. 

Ikke enig. 90-tallet var grunge, jordfarger og dype burgunder, grønne og sennepsgule farger. 2000-tallet forbinder jeg med syrlige grønnfarger. Viser at ts har rett i at stilen er vanskelig å få tak på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 18.23):

Min samboer satt i sofaen og flirte over såkalt y2k stil som markedsføres i butikkene på Instagram/Facebook. Det fikk meg til å finne frem ungdomskole/videregående fotoalbum. Ser ikke noe spesielt med den stilen i forhold til i dag: lite farger, moderasjon. 

Det fikk meg til å tenke at sist kontrast i stilskifte er etter første halvdel av 90 tallet, hvor 80 talls stilen døde ut. 

Så for meg virker det helt virkelighetsfjernt å synes stil for 20 år siden er harry, stygt eller retro. 

Det påpekes gjerne et enkelt plagg eller urelevante påpek som kjendiser på røde løperen. 

Tiden har stått stille og tiden for store kontraster i stilene er døde i dag og siste 25 år. 

Mener du det er lite farger i dag? Jeg får seriøst vondt i øynene bare av å nærme meg en klesbutikk for tiden. Jeg har ikke sett så grelle farger siden ca 1986.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ikke enig. 90-tallet var grunge, jordfarger og dype burgunder, grønne og sennepsgule farger. 2000-tallet forbinder jeg med syrlige grønnfarger. Viser at ts har rett i at stilen er vanskelig å få tak på.

90-tallet var flere stiler parallelt. Du hadde jordfargene du nevner (der var jeg), og samtidig en mye mer fargerik stil rundt house/tehchno/dance. 

Anonymkode: d32c0...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 12.10):

Det var taperne på skolen som drev med grunge og den stilen du snakker om, og røkte hasj. En ganske liten andel.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var taperne på skolen som drev med grunge og den stilen du snakker om, og røkte hasj. En ganske liten andel.

Grunge var en av de viktigste tendensene på 90-tallet, så det er ganske irrelevant i forhold til motehistorien hvem i ditt lokalmiljø som fanget den opp.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 10.05):

80-tallet hadde mye signalfarger også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

80-tallet hadde mye signalfarger også.

Ja, 80-tallet gikk fra lyse naturfarger, via pastellfarger, som var samtidig med neonfargene, så var det en runde med farger, men de var ikke pastell, før det gikk over i mørkere farger, med mye kongeblått og sort, før de dype burgunder, sennep, grønne fargene kom i overgangen til 90-tallet.

Jeg vet ikke om det egentlig går an å definere et helt tiår ut fra fargene. Jeg tror man må se på stilen, og silhuetter for å komme nærmere en karakteristikk. Altså at 80-tallet stilmessig var power dressing med brede skuldre og smale skjørt, at det var glam og glitter og mye hår, at det var en tidlig variant av treningsklær som hverdagsklær, og det var der pastellene var, at miniskjørtet kom tilbake etter å ha vært helt borte siden 60-tallet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I 1994 gikk jeg likedan kledd som Kurt Cobain. Digget grunge- stilen. Pappas flanellskjorter, Dr Martens og hele pakka.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 13.11):

Ja, 80-tallet gikk fra lyse naturfarger, via pastellfarger, som var samtidig med neonfargene, så var det en runde med farger, men de var ikke pastell, før det gikk over i mørkere farger, med mye kongeblått og sort, før de dype burgunder, sennep, grønne fargene kom i overgangen til 90-tallet.

Jeg vet ikke om det egentlig går an å definere et helt tiår ut fra fargene. Jeg tror man må se på stilen, og silhuetter for å komme nærmere en karakteristikk. Altså at 80-tallet stilmessig var power dressing med brede skuldre og smale skjørt, at det var glam og glitter og mye hår, at det var en tidlig variant av treningsklær som hverdagsklær, og det var der pastellene var, at miniskjørtet kom tilbake etter å ha vært helt borte siden 60-tallet.

Enig. Sånn husker jeg det også. Var en (etter min mening) fin periode rundt 1980 der en klassisk, Ralph Lauren-aktig stil var moderne. Langt hår på damer, tekkelige bluser gjerne med en mønsterstrikket vest over. Rutete foldeskjørt og brune skinnstøvletter. 
Konservativt; falt sammen med Maggie og høyrebølgen. 
Så husker jeg en sommer, helt i slutten på 70-tallet. Jeg var 11-12. Den lilla sommeren. Der ALT var lilla og syrin. Hårklemmer, slike ovale av plast med en pinne gjennom. Sokker, posete bukser… alt i lilla 💜

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Så husker jeg en sommer, helt i slutten på 70-tallet. Jeg var 11-12. Den lilla sommeren. Der ALT var lilla og syrin. Hårklemmer, slike ovale av plast med en pinne gjennom. Sokker, posete bukser… alt i lilla 💜

Ja! Våren 1979 eller -80 tror jeg det var 😄Jeg hadde syrinfarvet collegegenser, lilla kordfløyelsbukse med legg i livet, og de lilla plast-hårspennene. Over: grå collegejakke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (11 minutter siden):

Enig. Sånn husker jeg det også. Var en (etter min mening) fin periode rundt 1980 der en klassisk, Ralph Lauren-aktig stil var moderne. Langt hår på damer, tekkelige bluser gjerne med en mønsterstrikket vest over. Rutete foldeskjørt og brune skinnstøvletter. 
Konservativt; falt sammen med Maggie og høyrebølgen. 

Ja! Det lilla året! Det var ca 1980. Jeg husker det godt! Alt var lilla, og alle hadde armybeltet og sånne smykker av skjell. Etter det kom lady Di-blusene og speilfløyelsnickersene 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Morsom tråd. Får meg til å mimra 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 18.23):

Barneklærene var iallefall langt mer fargerike

Anonymkode: f260c...290

Skrevet

For meg tok sjarmen med verden slutt ved inngangen til år 2000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 10.25):

Sånne som mannen min som aldri har rørt hasj og er utdannet ingeniør du tenkte på… Ja han er jammen en taper. Kanskje det var slik rundt deg men ikke hos alle. Selv var jeg frik

Anonymkode: f260c...290

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Pappadrømmen said:

For meg tok sjarmen med verden slutt ved inngangen til år 2000.

Hva skjedde da?

Anonymkode: fed37...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...