Gå til innhold

Jeg syns det er vanskelig å sette ned foten når det kommer til nabobarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to nabofamilier. Begge to har barn som leker med mine, og fint er det. Men. I begge familiene er foreldrene strenge på å komme inn på besøk. I den ene familien er faren redd for møbler og interiør, i den andre har de virusfobi. Det betyr at mine barn aldri får komme inn til deres barn, men de sender gladelig sine egne unger over til oss. Jeg har i mange år vært raus på mat, drikke, leker og alt vi har overfor dem, men nå begynner jeg å bli litt lei. Det toppet seg i dag da den ene ungen ble sendt til oss fordi faren var syk, og så viste det seg at ungen ikke var i form heller. Nå kommer vi alle mest sannsynlig til å bli dårlige, og det rett før vi reiser på ferie til Spania. Takk skal du ha. 
Hva gjør man da? Jeg har sagt ifra at det hadde vært hyggelig om det kunne gå begge veier sånn besøksmessig, men får bare til beskjed om at de kan være ute. 
Burde jeg nekte dem å komme inn til oss? Bli like kjip som de andre foreldrene? Synke ned på deres nivå? Jeg syns det er trist…

Anonymkode: 3065b...b92

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker barna veldig fint kan leke ute ja :) 

Er jo ikke straff det.

Regnvær = ikke besøk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dropp å gi de andre mat, men velg selv hvor mye de kan være inne.  Ikke ha dårlig samvittighet om du ikke sier ja. Gjør det du orker.

Anonymkode: 930be...2e9

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt å måtte være kjip. 

Anonymkode: a7dfd...10d

• Liker 1
Skrevet

Begynn å si "det er dessverre ikke nok middag til flere i dag" 

Ellers hadde jeg også tatt opp dette med sykdom, si det på en grei måte at det ikke er greit å sende syke barn over, spesiellt når en skal på ferie og risikerer å ødelegge hele ferien, foreldre som gjør slikt burde nesten kompensere økonomisk hvis de sender syke barn rundt om kring og smitter andre.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Å gi naboens unger mat synes jeg er litt unødvendig. De har kort vei hjem, bor ved siden av, og kan fint gå hjem og spise sin egen middag. Er det venner som kommer fra litt lengre unna og det er et avtalt besøk som inkluderer overnatting, er det selvfølgelig inkludert alle måltider.

Har opplevd omtrent det samme som deg. Alle ungene kom til oss hele tiden, men det var nesten aldri sånn at vår sønn fikk komme inn og leke eller spise hos de to beste vennene hans. Da ble sønnen vår sendt hjem når de skulle spise. Mens vennene hans stadig vekk fikk middag hos oss. Ofte endret vi faktisk menyen til en mer barnevennlig en som var nok til alle, for vennenes skyld. Det skjedde aldri motsatt vei.

Men enkelte foreldre er sånn. De sender ungene sine ut og hjem til andre, kvitt dem for en stund, men de orker ikke ha andres unger på besøk hjemme hos seg selv. For mye støy for dem, kanskje.  Og så sier de vel ikke nei takk til at foreldrene til sitt barns venner er gratis barnevakt noen timer eller en hel dag...

Endret av Million
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Visste de at barnet var sykt da? 

Det er jo helt greit å si til barna at i dag kan de leke ute. :)

Jeg syns ikke du skal synke ned på deres nivå. Du skaper mange gode minner for barna. Mine foreldre var alltid svært rause overfor nabobarn, og skapte en trygghet for barn som vi i etterkant har skjønt har hatt det krevende hjemme. Det er ikke noe man angrer på når man blir gammel! ❤️ 

Men det er lov til å være tydelig og si at dere ikke vil ha syke barn på besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Men, det eneste som skjer om du setter ned foten er at det blir litt bedre for deg og mye kjipere for barna? Sannsynligheten for at de endrer seg er liten, så du får vurdere hvor mye det betyr for deg å ri prinsipper. Du tar ikke feil i at de er snåle, men vinner du egentlig så mye på å nekte ungene å leke hos dere?

Anonymkode: 25936...fda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere blir utnytta TS. Så fint at dere er åpne for å ta imot besøk, også til middag.

Men det er ikke alle som tenker sånn, ikke alle har råd, eller ser poenget i å være gjestfrie. Det blir kanskje bare strev og bråk.  

( husker spesifikt et barn vi hadde på middag hver dag i en hel uke, og så når Jeg tenkte at nei, i dag kan mitt barn være på middag hos dem for nå har det gått 7 dager der jeg har laget middag til deres barn! Så passet det faktisk ikke for de skulle spise krabbe!!! ( jeg bare ordner noe ekstra som er barnevennlig fra fryser jeg. ) 

Hadde jeg vært dere, så hadde laget noen grenser. jeg feks sagt at fredager kan barna ha middagsgjester, og da kan de også ha besøk, ellers kan de leke ute, feks. Dere MÅ ikke ha besøk HVER DAG. 

Anonymkode: 86b32...f14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna har godt av å leke ute, og du trenger ikke servere mat. De andre foreldrene ser ikke på det som kjipt, og det bør ikke du heller 😊

Anonymkode: 3da95...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er unødvendig å være såpass raus med mat når det er snakk om nabobarna. Drikke, selvsagt, men da er det jo vann som bør gjelde. Man er ikke kjip om barna må leke ute? Sunnhetstegn kaller jeg det. 

Anonymkode: df7e0...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Tja jeg bryr meg ikke om det går begge veker, vi har åpent hus og serverer pgså mat, aldri holdt regnskap på det men om

du mener det blir for mye så send de ut

Anonymkode: 867d4...185

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dumt å av prinsipp ikke la ungene leke hos dere, bare fordi dere ikke får gjengjeld den tjenesten. Tenk på hva som er det beste for barna. Selvsagt kan de leke ute også, men de trenger ikke gjøre det hver gang.

Anonymkode: cc06a...14b

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok latt dem leke inne (men mer og mer ute framover når været innbyr til det, det er naturlig).

Serveringen hadde jeg nok droppet. Send dem hjem til mat.

Anonymkode: 94f2d...610

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det ofte her også, men gjør meg ingenting. Ungene mine er veldig hjemmekjære og vil helst være hjemme og ha venner på besøk her. De får komme de som vil, men når det er nabobarn sender vi de stortsett hjem når det er middagstid. Er det sommer og vi griller eller har annen enkel middag så byr vi på mat, men da får jeg de alltid til å ringe hjem/stikke hjem å høre om det er greit å spise hos oss. Det er det alltid 😅 Syns det er koselig ungene vil være her jeg. Har vokst opp med åpent hus, og har alltid hatt lyst til å ha det selv.

Anonymkode: 55804...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nabobarna leker ofte ute her.. men de er inne av og til. Serverer ikke noe spesielt. Kanskje en is en varm sommerdag eller en bolle om de kom midt i «søndagskaffen».

Om de er her og det nærmer seg middagstid så sier jeg «nå er det middagstid, så nå må dere avslutte leken og xxxxx skal også hjem til middag» 

Om de ringer på 15 min før middag sier jeg «det passer ikke nå, vi snart skal spise middag, om det ikke blir for sent kan xxxxx komme ringe på hos deg etter middag. Eller så blir det en annen dag☺️

Jeg går selv og henter mitt barn når det er lunsj eller middag. Så sier jeg at de kan leke senere eller en annen dag☺️

Anonymkode: bd2df...ac2

• Liker 2
Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

Visste de at barnet var sykt da? 

Det er jo helt greit å si til barna at i dag kan de leke ute. :)

Jeg syns ikke du skal synke ned på deres nivå. Du skaper mange gode minner for barna. Mine foreldre var alltid svært rause overfor nabobarn, og skapte en trygghet for barn som vi i etterkant har skjønt har hatt det krevende hjemme. Det er ikke noe man angrer på når man blir gammel! ❤️ 

Men det er lov til å være tydelig og si at dere ikke vil ha syke barn på besøk. 

Denne er superfin ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har to nabofamilier. Begge to har barn som leker med mine, og fint er det. Men. I begge familiene er foreldrene strenge på å komme inn på besøk. I den ene familien er faren redd for møbler og interiør, i den andre har de virusfobi. Det betyr at mine barn aldri får komme inn til deres barn, men de sender gladelig sine egne unger over til oss. Jeg har i mange år vært raus på mat, drikke, leker og alt vi har overfor dem, men nå begynner jeg å bli litt lei. Det toppet seg i dag da den ene ungen ble sendt til oss fordi faren var syk, og så viste det seg at ungen ikke var i form heller. Nå kommer vi alle mest sannsynlig til å bli dårlige, og det rett før vi reiser på ferie til Spania. Takk skal du ha. 
Hva gjør man da? Jeg har sagt ifra at det hadde vært hyggelig om det kunne gå begge veier sånn besøksmessig, men får bare til beskjed om at de kan være ute. 
Burde jeg nekte dem å komme inn til oss? Bli like kjip som de andre foreldrene? Synke ned på deres nivå? Jeg syns det er trist…

Ville latt dem komme inn, men begynt å sendt dem hjem ved måltider.. Flott at barna dine har venner da, og at dere har et så hyggelig hjemmemiljø at alle vil være hos dere :)

Anonymkode: 37a59...dc4

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal straffe barna fordi foreldrene kanskje er rare. Vi har et åpent hjem og alle barnas venner er velkomne hit når som helst og jeg sitter ikke og teller på fingrene om antall besøk og middager er likt i alle hjem. Det er ikke barnas skyld om foreldrene av ulike grunner ikke vil ha besøk hos seg selv, men syke barn er det selvfølgelig lov å sende hjem igjen og si at de heller kan komme når de er friske. Hva er viktigst? Å gå i null på besøk og middagsutgifter eller å legge til rette for at barna har det hyggelig med vennene sine og at de har et trygt sted å være hvor de er velkomne?

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (49 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal straffe barna fordi foreldrene kanskje er rare. Vi har et åpent hjem og alle barnas venner er velkomne hit når som helst og jeg sitter ikke og teller på fingrene om antall besøk og middager er likt i alle hjem. Det er ikke barnas skyld om foreldrene av ulike grunner ikke vil ha besøk hos seg selv, men syke barn er det selvfølgelig lov å sende hjem igjen og si at de heller kan komme når de er friske. Hva er viktigst? Å gå i null på besøk og middagsutgifter eller å legge til rette for at barna har det hyggelig med vennene sine og at de har et trygt sted å være hvor de er velkomne?

Det handler ikke om å straffe nabobarna, det handler om at alt går én vei og at det er jeg som alltid ender som barnevakt. Mine får faktisk ikke komme til dem, men de syns det er helt i orden å sende sine til meg. Gang på gang på gang. 
Den en av naboungene er i tillegg uoppdragen og frekk, og i dag f.eks var det første hun sa «jeg er sulten, du må gi meg mat.» Jeg svarte at hun kom rett hjemmefra, «har du ikke spist frokost?» hvorpå hun svarte at «nei, jeg fikk ikke nugatti så da gadd jeg ikke.» Så jeg smurte en skive som hun spiste én bit av før hun proklamerte at det smakte bæsj og ville ha noe annet. 
Jeg har utallige ganger bedt ungene gå hjem til måltider, men denne frekke svarer ofte noe ala «Vi spiser middag seint så jeg kan godt spise her først.» Eller «mamma sa det var greit.»

Jeg vet ikke. Jeg er bare litt lei av å være barnevakt til små frekkaser.

Ts

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...