Gå til innhold

Hva tenker dere om HPV vaksinen? Tanker og erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at enkelte vaksiner har gitt folk alvorlige kroniske sykdommer men at det går bra for de fleste. Er det noen som vet om HPV vaksinene har noen kjente bivirkninger? Det eneste jeg kan om vaksiner som coronavaksinen er at de sprøyter selve viruset inn i deg så du bygger opp motstoffer, betyr det at man blir sprøytet alle de forskjellige HPV virusene inn i seg eller fungerer HPV vaksinen på en annen måte? 

Jeg vil gjerne høre andre kvinners tanker og erfaringer om HPV vaksinen og om dere syns den er nødvendig. Jeg vurderer å ta den, men syns den er dyr og er livredd for bivirkninger! 

Anonymkode: 2d5b6...516

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi lå syk ei uke etter den. Hjelper ikke mot alle virus varianter som kan gi kreft i underlivet.

Anonymkode: 54a8a...779

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at enkelte vaksiner har gitt folk alvorlige kroniske sykdommer men at det går bra for de fleste. Er det noen som vet om HPV vaksinene har noen kjente bivirkninger? Det eneste jeg kan om vaksiner som coronavaksinen er at de sprøyter selve viruset inn i deg så du bygger opp motstoffer, betyr det at man blir sprøytet alle de forskjellige HPV virusene inn i seg eller fungerer HPV vaksinen på en annen måte? 

Jeg vil gjerne høre andre kvinners tanker og erfaringer om HPV vaksinen og om dere syns den er nødvendig. Jeg vurderer å ta den, men syns den er dyr og er livredd for bivirkninger! 

Men livmorhalskreft er du ikke redd? 

Anonymkode: 9a647...f2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt to doser med HPV-vaksinen og kjenner jeg er glad for at jeg gjorde dette når jeg var 25-år, som anbefalt. Bivirkninger av HPV-vaksinen var vel at man kunne bli litt øm i armen og føle seg litt uggen, husker ikke helt da det er flere år siden jeg tok den. 

Ingen vaksine beskytter 100%, det er alltid en risiko å få sykdom selvom, men man er ihvertfall bedre beskyttet. Og livmorhalskreft (kreft i dethele tatt) har jeg lite lyst til å få. 

Anonymkode: 62c20...c62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvor gammel er du? Har gynekologen/fastlegen din sagt at du burde/burde ikke ta den? Tenker du burde forhøre deg med de først, for det er ikke alle det er vits at tar den. Det er nettopp derfor oss som er født fra 1991 og oppover får den gratis. 

Skrevet

Jeg ville valgt å snakke med en lege om bivirkninger og fordeler ved å vaksinere deg. Om du går i 7. klasse, som er målgruppen for denne vaksinen, ville jeg fått hjelp av foreldrene dine til å finne helsepersonell som kan opplyse deg, slik at du kan ta et opplyst valg om du vil vaksineres eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

At det i det hele tatt diskuteres nytteverdi velutprøvde vaksiner er hårreisende. Denne vaksinen er tatt inn i barnevaksinasjonsprogrammet, det betyr at den er omfattende testet og man har funnet at gevinst er langt større enn potensiell risiko. Personlige anekdoter er irrelevante.

Anonymkode: 68aa6...c4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man kan aldri garantert en reaksjon etter vaksine, men majoriteten får ikke en rekdjon. Av alle som tar vaksiner kommer det frem enkelttilfeller som selvsagt kan skremme litt. 

Anonymkode: 322ef...db3

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Gardasil9. Den beskytter mot mer enn hpv-vaksinen i Norges vaksinasjonsprogram. 

Hpv-vaksinen er, i motsetning til koronavaksinen, godt utprøvd og forsket på.

Anonymkode: c7277...192

Skrevet (endret)

Jeg tok Gardasil 9. Merka ingenting, kanskje litt øm arm bare.

Endret av drue
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvor gammel er du? Har gynekologen/fastlegen din sagt at du burde/burde ikke ta den? Tenker du burde forhøre deg med de først, for det er ikke alle det er vits at tar den. Det er nettopp derfor oss som er født fra 1991 og oppover får den gratis. 

Det er gynekologen min som spurte om jeg ville ha resept på den for å sette den hos fastlegen, etter at gynekologen fant celleforandringer på livmorhals hos meg :( Har foreløpig ikke fått svar på nye prøver om det er kreft eller ikke. Det var i den sammenheng gynekologen spurte om jeg hadde tatt vaksinen og da jeg sa nei spurte hun om jeg ville ha resept for å kjøpe den og sette den hos fastlegen. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dattera mi lå syk ei uke etter den. Hjelper ikke mot alle virus varianter som kan gi kreft i underlivet.

Anonymkode: 54a8a...779

Det var jeg ikke klar over! Trodde en vaksine ville beskytte for alle varianter. Hvordan syk var datteren din? Slet hun med utmattelse lenge? 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har tilbud om HPV-vaksine er heldige. Jeg er i 40 årene og har flere venninner som har fått celleforandringer pga HPV med all den usikkerheten det innebærer med frykt for kreft, inngrep som konisering osv. Jeg kjenner og flere som har fått kjønnsvorter: det leder ikke til kreft men er svært skjemmende og ikke minst: veldig smittefarlig. 

Anonymkode: c3c14...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på hvor gammel jeg er, jeg er født i 1989 så akuratt for gammel til å få den gratis gjennom skolevaksinasjonsprogrammet. 

Skrevet

Jeg tok vaksinen i voksen alder. Helt bortkastet. Fått påvist hpv i ettertid

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er gynekologen min som spurte om jeg ville ha resept på den for å sette den hos fastlegen, etter at gynekologen fant celleforandringer på livmorhals hos meg :( Har foreløpig ikke fått svar på nye prøver om det er kreft eller ikke. Det var i den sammenheng gynekologen spurte om jeg hadde tatt vaksinen og da jeg sa nei spurte hun om jeg ville ha resept for å kjøpe den og sette den hos fastlegen. 

Det var jeg ikke klar over! Trodde en vaksine ville beskytte for alle varianter. Hvordan syk var datteren din? Slet hun med utmattelse lenge? 

Det er ganske rart, da en vaksine ikke kan hjelpe for et virus du allerede har. Jeg er ikke helsepersonell, men trodde man måtte vaksineres før man får viruset for at det har en effekt?

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det er ganske rart, da en vaksine ikke kan hjelpe for et virus du allerede har. Jeg er ikke helsepersonell, men trodde man måtte vaksineres før man får viruset for at det har en effekt?

Kvinner med celleforandringer anbefales å ta den, fordi den kan motvirke videreutvikling og nye typer. 

Anonymkode: 6c51e...d35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (2 minutter siden):

Jeg tok vaksinen i voksen alder. Helt bortkastet. Fått påvist hpv i ettertid

Som du kan ha hatt fra før av... 

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det fins over 200 typer HPV virus, og 40 typer HPV virus som smitter gjennom seksuell kontakt. Det du sier hadde vært riktig om det bare var ett HPV virus, så jeg antar at vaksinen ikke vil beskytte meg mot det HPV viruset jeg har, men fra de andre vanlige HPV virusene.

Gynekologen sa at 7 av 10 har et type HPV virus og at 5% får et type HPV virus som kan gi kreft. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det eneste jeg kan om vaksiner som coronavaksinen er at de sprøyter selve viruset inn i deg så du bygger opp motstoffer, betyr det at man blir sprøytet alle de forskjellige HPV virusene inn i seg eller fungerer HPV vaksinen på en annen måte? 

ALLE vaksiner fungerer slik, det er hele grunnen til at vaksiner virker. Så varierer det hvilken tilstand viruset har, om det er levende, dødt, helt eller i biter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fins over 200 typer HPV virus, og 40 typer HPV virus som smitter gjennom seksuell kontakt. Det du sier hadde vært riktig om det bare var ett HPV virus, så jeg antar at vaksinen ikke vil beskytte meg mot det HPV viruset jeg har, men fra de andre vanlige HPV virusene.

Gynekologen sa at 7 av 10 har et type HPV virus og at 5% får et type HPV virus som kan gi kreft. 

Jeg var ikke klar over at dette var noe som var anbefalt. Takk for informasjon. Jeg burde åpenbart ta mitt eget råd og sjekke om jeg også burde vaksinere meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...