Gå til innhold

Norske alternativ til importerte oster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om du har forslag til norskprodusert ost som alternativ til

• parmesan
  • manchego
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lokalprodusert. 

Lokalmat. No

Anonymkode: 8e278...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ingen alternativ til utenlandske oster og skinker dessverre. Vi må heller jobbe for å få ned de latterlig høye tollmurene og få Norge inn i EU.

Anonymkode: a3758...845

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ikke lett dette. finnes noen få produsenter som prøver, eks  eiker, inderøy, fana etc - men kan ikke huske å ha sett noen som er i parmesan/manchego-stilen. men de har jo gode oster.

Norsk ost er dessverre fortsatt mye middelmådig kvalitet og dårlig utvalg. Ethvert annet land i europa har bedre utvalg og kvalitet enn oss

nei, enn så lenge så får vi se til utlandet når vi skal ha kvalitetsmat, og/eller lete opp småprodusentene og støtte disse.  Og parmesan/manchego er jo lett å få tak i overalt i norge

Anonymkode: defd1...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen osteelsker men vet at de små ysteriene rundt om i landet, lokalprodusert, har mye gode oster. Prisbelønnede og gode for dem som er glad i ost. Anbefaler deg å søke litt rundt og snakke med slike småprodusenter og smake på det de har. 

Anonymkode: b924c...f77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes de norskproduserte ostene jeg har smakt ofte er dyrere og  mindre interessante enn det jeg egentlig ønsker, men så har jo det mest å gjøre med at jeg har bestemte favoriter enn hvor de er produsert. Er og interessert i anbefalinger så følger:)

Anonymkode: 61c5b...e05

AnonymBruker
Skrevet

Det er en fast geitost-blokk som selges i hvit-gjennomsiktig pakke, som fungerer ganske greit som erstatning. Kommer ikke på navnet nå, men skal komme tilbake når jeg husker det. 

Anonymkode: b0138...5a8

• Liker 1
Skrevet

Tine har rundt 13-14 ulike oster, fra vellagret Norwegia, edamer og ridderost, til myke oster (brie, cambere) og flere muggoster. De har egentlig nesten alle type oster som vi importerer :)

AnonymBruker
Skrevet
Besserwisser skrev (11 minutter siden):

Tine har rundt 13-14 ulike oster, fra vellagret Norwegia, edamer og ridderost, til myke oster (brie, cambere) og flere muggoster. De har egentlig nesten alle type oster som vi importerer :)

Tine har noen gode oster, men jeg vet ikke om jeg ville dratt dem fram som stedet man finner de beste alternativene til importerte oster av det mer interessante slaget. Det er mye morsommere å lete hos småskalaprodusentene. Her er det til gjengjeld ganske mye godt av høy kvalitet å finne. :) 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Synes de norskproduserte ostene jeg har smakt ofte er dyrere og  mindre interessante enn det jeg egentlig ønsker, men så har jo det mest å gjøre med at jeg har bestemte favoriter enn hvor de er produsert. Er og interessert i anbefalinger så følger:)

Anonymkode: 61c5b...e05

Her burde det være mye godt å starte med: Prisdryss til norske oster under Oste-VM i Wales Men så kommer det jo an på hva som er favorittene, da. 

Stavsfjell er forresten en kjempegod lagret hvit geitost. Den smaker selvsagt ikke helt som Manchego, men er nær nok i type til å kunne fylle noe av de samme bruksområdene. Anbefales! :) 

Anonymkode: cca77...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Besserwisser said:

Altså ganske få oster. "Vellagret" norvegia er jo ikke lagret særlig lenge, og Tines edamer er et stykke unna Edamer. er ikke nok med rød plast. Skal jo ikke lenger enn til et av våre naboland før ostedisken er mye mye lenger - med eks svensk ost.

Tine har eks ingen ting i nærheten av Parmesan, Pecorino, grana padana, mozarella, taleggio, Gruyère, comte, Vesterbotten - for å ta de mest kjente. og Brie og camambert fra Tine smaker et stykke unna originalene.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg er på ingen måte en «osteekspert», så det er meget mulig at det finnes mye annet også :) Jeg bare var på en ostesmaking med Tine og ble svært overrasket over hvor mange type (og gode :D ) oster de hadde. I kategorier jeg knapt visste at Norge laget. Men som «AnonymBruker» nevne ovenfor så har Norge vunnet en rekke premier for gode oster. 

Vi var på en jobbtur på https://thorbjornrudysteri.no/ , hvor de har bygget om et basseng/svømmehall til ysteri. Fantastisk gode oster som nesten er mer kjent i utlandet enn i Norge. Jeg er enig i at det finnes svært mange digge oster fra utlandet (elsker ost!), men det finnes mange flere virkelig gode oster enn i alle fall jeg var klar over før :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Besserwisser said:

Ja jeg er på ingen måte en «osteekspert», så det er meget mulig at det finnes mye annet også :) Jeg bare var på en ostesmaking med Tine og ble svært overrasket over hvor mange type (og gode :D ) oster de hadde. I kategorier jeg knapt visste at Norge laget. Men som «AnonymBruker» nevne ovenfor så har Norge vunnet en rekke premier for gode oster. 

Vi var på en jobbtur på https://thorbjornrudysteri.no/ , hvor de har bygget om et basseng/svømmehall til ysteri. Fantastisk gode oster som nesten er mer kjent i utlandet enn i Norge. Jeg er enig i at det finnes svært mange digge oster fra utlandet (elsker ost!), men det finnes mange flere virkelig gode oster enn i alle fall jeg var klar over før :)

Støttes, thorbjørnrud har mye bra. og er rett som de er å få på meny etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (På 3.4.2023 den 17.10):

Jeg lurer på om du har forslag til norskprodusert ost som alternativ til

• parmesan
  • manchego

Myrdal hvit geitost fra Tysnes: https://www.lokalmat.no/no/produsenter/myrdal-gaard/myrdal-hvit-geitost-2

---------------------

Ser ellers at tråden spores lett av med meninger omkring norskprodusert ost generelt - i den forbindelse er min anbefaling Stavanger Ysteri, særlig den ypperlige Blå Fønix, som er den beste norske blåmuggosten jeg har smakt (den er lagret lenge slik franske blåmuggoster er): 

https://stavangerysteri.no/
https://stavangerysteri.no/fonix/

Anonymkode: eb8cc...e8a

AnonymBruker
Skrevet

I Lillesand er det en italiener som yster god mozzarella. 

Anonymkode: a2389...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...