Gå til innhold

Lov å bli skuffet over uengasjerte besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist på påskeferie til barnets besteforeldre. Barnet er 8 mnd og vi har kun møttes en gang tidligere etter fødsel.

Har vært her noen dager og jeg er så skuffet over engasjementet. Jeg trodde dem skulle bli glad og glede seg over barnet, men de er mer opptatt av å gjøre andre ting. Bestemor har ikke en gang sittet sammen med barnet på gulvet. Jeg har tilbydd meg å ta oppvask, mens hun leker sammen med barnet- men det ønsker hun ikke. Vi får ikke lage middag, det ønsker hun gjøre selv.

Besteforeldrene har fått tilbud om å gå på trilletur alene, bade om kvelden, eller passe barnet mens vi drar 5 min på butikken, men de takker nei.

Dette er "unge" besteforeldre i 50-årene, første barnebarn og de har mye energi og er ved god helse. Jeg føler meg ganske avslappet som mor og er ikke den som henger meg opp i småting. Så tror ikke jeg er "problemet" eller hindrer kontakt. Føler heller jeg prøver legge tilrette for at de får tid til å være med barnebarnet, enten alene eller med oss i nærheten om det føles bedre/tryggere.

Prøver å foreslå at de kan lese bok, bygge tårn eller annet jeg vet barnet liker- men de er rett og slett ikke interessert. Bestefaren har enda ikke holdt barnet etter vi kom hit 

Er det innefor å være skuffet, eller krever jeg "for mye"?  Jeg synes det er sårt, siden vi bor langt unna og sjelden møtes.

Anonymkode: 56e5c...0fa

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her inne får du nok mange svar ala «besteforeldre har ibgen plikt til å bry seg om sitt avkom sine avkom», men det ER sårt når foreldrene dine ikke bryr seg om barnebarna, å det er lov å være skuffet. Man kan ikke kreve at de er engasjerte, men du er i din fulle rett til å være skuffet. 

Anonymkode: 7e60d...4dc

• Liker 29
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, selvsagt har du lov til å være skuffet. Jeg hadde også blitt såret over manglende interesse. Skjønner deg godt, ts🥰

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Såklart det er sårt. Jeg har grått mye av en uengasjert bestemor. Barnet mitt er så glad i bestemor, men bestemor gidder ikke bry seg. For min egen del gjør det ingenting, tenker på ungen min som blir skuffet hele tida.

Anonymkode: 9d68e...e46

• Liker 7
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er det lov å være skuffet. Regner med at det er mannen din sine foreldre? Hva sier han? Kan han ta en snakk med de?

Selvsagt er ikke besteforeldre "pliktige" til å henge med barnebarna, men jeg synes det er kjemperart at de ikke ønsker det, og ønsker å knytte nære relasjoner. dette er sikkert samme type folk som i fremtiden vil klage til naboene om de selvsentrerte barnebarna som aldri besøker eller hjelper. Og vil sannsynligvis aldri gå inn i seg selv og forstå hvorfor.

Anonymkode: 90deb...3fd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge KG: «NEI!»…🙄

I den virkelige verden: Det er selvfølgelig helt lov, og det er veldig forståelig at du føler som du gjør ut ifra det du skriver❤️

Anonymkode: 93575...2bf

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Farmor og farfar hos oss er superfine engasjerte besteforeldre, fra barnet er i ca 3-4 års alder. Krysser fingrene for at det er noe av det samme hos dere. Noen er usikre på babyer. 

Forstår at du er skuffet. 

Anonymkode: 8219e...54b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

De har gledet seg til å få hjem ungen sin, kan jeg tenke meg, men babyen er en fremmed.
Ikke alle føler noe for fremmede babyer, men det er litt stusslig å ikke være nysgjerrig på barnebarnet sitt.

Mine foreldre var egentlig omvendt, en smule overengasjerte, men heller det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har reist på påskeferie til barnets besteforeldre. Barnet er 8 mnd og vi har kun møttes en gang tidligere etter fødsel.

Har vært her noen dager og jeg er så skuffet over engasjementet. Jeg trodde dem skulle bli glad og glede seg over barnet, men de er mer opptatt av å gjøre andre ting. Bestemor har ikke en gang sittet sammen med barnet på gulvet. Jeg har tilbydd meg å ta oppvask, mens hun leker sammen med barnet- men det ønsker hun ikke. Vi får ikke lage middag, det ønsker hun gjøre selv.

Besteforeldrene har fått tilbud om å gå på trilletur alene, bade om kvelden, eller passe barnet mens vi drar 5 min på butikken, men de takker nei.

Dette er "unge" besteforeldre i 50-årene, første barnebarn og de har mye energi og er ved god helse. Jeg føler meg ganske avslappet som mor og er ikke den som henger meg opp i småting. Så tror ikke jeg er "problemet" eller hindrer kontakt. Føler heller jeg prøver legge tilrette for at de får tid til å være med barnebarnet, enten alene eller med oss i nærheten om det føles bedre/tryggere.

Prøver å foreslå at de kan lese bok, bygge tårn eller annet jeg vet barnet liker- men de er rett og slett ikke interessert. Bestefaren har enda ikke holdt barnet etter vi kom hit 

Er det innefor å være skuffet, eller krever jeg "for mye"?  Jeg synes det er sårt, siden vi bor langt unna og sjelden møtes.

Anonymkode: 56e5c...0fa

Ville holdt avstand til dem var jeg deg. De høres ikke helt gode ut. Vet om ei som var i akkurat samme situasjon. Det ble bare værre med tiden. 

Anonymkode: 3f42e...c33

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de blir usikre rundt slå barn?

Anonymkode: 8155a...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må spørre sønnen hvordan de var mot ham som guttunge. Lå mor på gulvet og lekte med ham? Hvis ikke, så vet du nå hvorfor ---de er sånn.

Anonymkode: 0dc87...8a3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir nysgjerrig på hvordan forholdet mellom dem og partneren din er?

Anonymkode: 784c5...a95

Gjest tøttaa
Skrevet

Ja du har lov til å være skuffet. I min verden er ikke dette normal oppførsel. Jeg var ung når jeg fikk barna mine, og har dessverre godtatt mye oppførsel som det her fra familie. Nå som jeg er litt eldre og tryggere på meg selv - hadde dette skjedd meg idag så hadde jeg nok pakket sakene og reist hjem. Eventuelt tatt en prat først og spurt hvorfor de ikke engasjerer seg mer. Lykke til ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

De har gledet seg til å få hjem ungen sin, kan jeg tenke meg, men babyen er en fremmed.
Ikke alle føler noe for fremmede babyer, men det er litt stusslig å ikke være nysgjerrig på barnebarnet sitt.

Mine foreldre var egentlig omvendt, en smule overengasjerte, men heller det.

"men babyen er en fremmed" hva er det med dere nordmenn som viser null interesse for deres avkom? dere eier null ære.

Anonymkode: f2715...956

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En bør kunne gjøre seg opp meninger om hvordan dette blir før en evn får barn.

Anonymkode: 1348c...501

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"men babyen er en fremmed" hva er det med dere nordmenn som viser null interesse for deres avkom? dere eier null ære.

Anonymkode: f2715...956

Er drittkjedelig. Ble ferdig med dette med egne barn.

Anonymkode: 1348c...501

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dagens besteforeldre er opptatt av å være "gode besteforeldre" - men bare på Snap, Facebook, etc. 

"Se hvor engasjert jeg er" - smilefjes, hjertefjes, osv. Til å bli kvalm av 🤮

Mine besteforeldre var jeg mye sammen med, de hadde alltid tid og brydde seg genuint om oss. Deres barn, har fått mye mer avlasting, hjelp og annet fra sine foreldre, enn det vi dagens foreldre noensinne kommer til å få av våre foreldre. Sad, but true. 

TS - du er ikke alene om å føle det sånn. Dessverre ødelegger det relasjonene i familien, og besteforeldre får mindre kontakt med oss. Deres tap, rett og slett. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Klart kan du bli skuffet. Ja, til å med " knust" som er så populært nå for tiden. Men det hjelper lite. De selv er ferdig med småbarnslivet og gleder seg til å ikke ha ansvar for små barn. Du må bare respektere det. Kan ikke få barn å pålage seg at andre skal være barnevakt så fort ferier, barnehage/skole blir aktuelt.

Anonymkode: 5efeb...8ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (12 minutter siden):

Ja du har lov til å være skuffet. I min verden er ikke dette normal oppførsel. Jeg var ung når jeg fikk barna mine, og har dessverre godtatt mye oppførsel som det her fra familie. Nå som jeg er litt eldre og tryggere på meg selv - hadde dette skjedd meg idag så hadde jeg nok pakket sakene og reist hjem. Eventuelt tatt en prat først og spurt hvorfor de ikke engasjerer seg mer. Lykke til ❤️

Å buhu buhuu.. må ta ansvarfor egne barn er fælt. Da reiser vi hjem tvert. God tur hjem da!!

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart kan du bli skuffet. Ja, til å med " knust" som er så populært nå for tiden. Men det hjelper lite. De selv er ferdig med småbarnslivet og gleder seg til å ikke ha ansvar for små barn. Du må bare respektere det. Kan ikke få barn å pålage seg at andre skal være barnevakt så fort ferier, barnehage/skole blir aktuelt.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å buhu buhuu.. må ta ansvarfor egne barn er fælt. Da reiser vi hjem tvert. God tur hjem da!!

Du fremstår som en ekstremt bitter og uintelligent person, men det er kanskje meningen?

Uansett - ansvar for egne barn er det da ingen som diskuterer, man prøver ikke å overlevere ansvar ved å tro at besteforeldre skal vise interesse og kjærlighet for sine egne barnebarn. De er borte på besøk, de har ikke satt ungen på trappa og dratt sin vei. Hvis man ikke er gira på barnebarn overhodet så skulle man ikke fått barn selv, rett og slett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...