AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #41 Del Skrevet 3. april 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (1 time siden): Hva er "hvere"? Siden dette jo er en flisespikker-tråd. Det lurte jeg også på. Aldri hørt ordet "hvere" før. Må være noe oppdiktet. Anonymkode: 8512e...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 3. april 2023 #42 Del Skrevet 3. april 2023 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Det er i håndskrift, husker vi lærte det på skolen. Det brukes ikke i trykt skrift. Har du noen gang lest en bok på norsk der anførselstegnene var satt opp slik? Det har ikke jeg, i alle fall. Apropos anførselstegn. Vi bruker som regel «disse anførselstegnene» i norsk trykk/typografi. Disse er visstnok ganske unike og brukes nesten bare på norsk. Jeg er veldig glad i disse anførselstegnene da de er mye mer lesbare og estetisk pene enn de som brukes i andre språk, altså "disse her". Våre norske anførselstegn er akkurat lik x-høyden i en minuskel (minuskel= små bokstaver). Og de er derfor mye mer ryddig og leservennlig enn "....". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #43 Del Skrevet 3. april 2023 Også så forferdelig mange som skriver fult når de mener fullt! Hvorfor?? Anonymkode: a41c8...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 3. april 2023 #44 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I tillegg korrigerte du feil. Man "drar" ikke over en kam. Man skjærer. Anonymkode: 4d6da...e02 Haha, ja, er blitt korrigert av flere andre allerede 😆😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 3. april 2023 #45 Del Skrevet 3. april 2023 ElectricScum skrev (11 minutter siden): Apropos anførselstegn. Vi bruker som regel «disse anførselstegnene» i norsk trykk/typografi. Disse er visstnok ganske unike og brukes nesten bare på norsk. Jeg er veldig glad i disse anførselstegnene da de er mye mer lesbare og estetisk pene enn de som brukes i andre språk, altså "disse her". Våre norske anførselstegn er akkurat lik x-høyden i en minuskel (minuskel= små bokstaver). Og de er derfor mye mer ryddig og leservennlig enn "....". Minuskel! Så nydelig! Heter store bokstaver 'manuskel', da? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. april 2023 #46 Del Skrevet 3. april 2023 klarinetta skrev (1 minutt siden): Minuskel! Så nydelig! Heter store bokstaver 'manuskel', da? 😊 Majuskel 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 3. april 2023 #47 Del Skrevet 3. april 2023 Bøtteballetten skrev (31 minutter siden): Det er en versjon av å være. Det er gjerne mye brukt av 60 + folk. Dog, like irriterende hver gang. 😅 Jøss, det kan jeg ikke huske å ha sett brukt, interessant! Oppfinnsomt kontonavn forresten, i overført betydning er det jo bøtteballett et veldig billedlig uttrykk, mens jeg har tilgode å høre noen bruke det til å referere til vaskepersonell, som vel er opprinnelsen til uttrykket tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #48 Del Skrevet 3. april 2023 Bøtteballetten skrev (49 minutter siden): Det er en versjon av å være. Det er gjerne mye brukt av 60 + folk. Dog, like irriterende hver gang. 😅 Jeg er 60+, men"hvere" skjærer meg i øynene. Har bare sett det her på KG. Trodde det var yngre som skrev det... Anonymkode: a29ae...62e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 3. april 2023 #49 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er 60+, men"hvere" skjærer meg i øynene. Har bare sett det her på KG. Trodde det var yngre som skrev det... Anonymkode: a29ae...62e Det er flust av dem på FB. Det er godt voksne. Vet om det er pga dysleksi eller om det er en uvane de har. Ser det ofte på grupper når de ønsker nye medlemmer velkommen. Da står det gjerne "Velkommen skal du hvere". Eller at i dag har jeg hvert..... Jeg pleier ikke hekte meg så veldig opp i skrivefeil. Men akkurat de der to feilene trigger et eller annet. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 3. april 2023 #50 Del Skrevet 3. april 2023 klarinetta skrev (22 minutter siden): Minuskel! Så nydelig! Heter store bokstaver 'manuskel', da? 😊 Close! Det heter majuskel Men det er faktisk vanligere å bruke begrepet «versaler» i stedet for majuskel, av en eller annen grunn. Men mulig det er noe avhengig av bransje/miljø/fagområde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #51 Del Skrevet 3. april 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (24 minutter siden): Jøss, det kan jeg ikke huske å ha sett brukt, interessant! Oppfinnsomt kontonavn forresten, i overført betydning er det jo bøtteballett et veldig billedlig uttrykk, mens jeg har tilgode å høre noen bruke det til å referere til vaskepersonell, som vel er opprinnelsen til uttrykket tror jeg Her i i blokka var det bøtteballetten som vasket i en periode. Anonymkode: 4d6da...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 3. april 2023 #52 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du synes det kun er lov å gjøre de samme skrivefeilene som du selv gjør. Anonymkode: 31ace...ea9 Nei, jeg bryr meg ikke om skrivefeil i det hele tatt. Alle kan ha skrivefeil. Jeg bare liker ikke å skrive «det går ikke ann» selv. Bryr meg ikke om andre gjør det. Jeg er da ingen norsklærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 3. april 2023 #53 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg tør påstå at det er det mange som gjør. Legger stadig merke til riktig bruk av tør og tørr. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. april 2023 #54 Del Skrevet 3. april 2023 Bøtteballetten skrev (1 time siden): Det er en versjon av å være. Det er gjerne mye brukt av 60 + folk. Dog, like irriterende hver gang. 😅 Det er i så fall en feilstaving som har forplantet seg i den eldre befolkningen, kanskje lokalt visse steder i landet. Jeg er i femtiårene, vokste opp med Oslo-skolen, og vi lærte å skrive det som "være" på skolen. Jeg har personlig aldri sett noen skrive "hvere". En så merkelig feil ville jeg husket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 3. april 2023 #55 Del Skrevet 3. april 2023 Million skrev (2 minutter siden): Det er i så fall en feilstaving som har forplantet seg i den eldre befolkningen, kanskje lokalt visse steder i landet. Jeg er i femtiårene, vokste opp med Oslo-skolen, og vi lærte å skrive det som "være" på skolen. Jeg har personlig aldri sett noen skrive "hvere". En så merkelig feil ville jeg husket. Det er godt mulig at det kan ha en sammenheng. Jeg husker ikke helt, men det kan godt være at jeg har sett fenomenet i lokale grupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 3. april 2023 #56 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og ikke evner å heller bruke ,, ‘’ som er norskt Anonymkode: b3a41...d29 Det er en skjermtastaturting. Jeg glemmer å korrigere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå