Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har følgende spørsmål:

1. Vil renten stoppes under lønnstrekk (namsmannen ber arbeidsgiver om å trekke lønn)? Altså si at det er tre kreditorer, men kun en får betalt om gangen. Vil da de renten hope seg opp for de to andre kreditorene i mellomtiden?

2. Vil gjeldsordning alltid være 5 år? Jeg er under 30 år

3. Vil lønnstrekk eller gjeldsordning være best?

Mvh,

TS

Anonymkode: bb9e7...56f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei. 

1. Vil renten stoppes under lønnstrekk (namsmannen ber arbeidsgiver om å trekke lønn)? Altså si at det er tre kreditorer, men kun en får betalt om gangen. Vil da de renten hope seg opp for de to andre kreditorene i mellomtiden?

Mvh,

TS

Nr 1 er det enste man kan svare på med såpass generell informasjon. 

Nr 1 - rentene løper i henhold til tvangsgrunnlaget. Dvs i 99% av tilfellene renter frem til du betaler.

Anonymkode: d096a...e24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei. 

den løper helt til det blir betalt 

stort sett men noen ganger er det litt lengre 

hvis du har mye gjeld så er gjeldsordning best. Da har du det i fem år og så er gjeld borte.  Med lønnstrekk så vokser den gjelda som ikke blir betjent så du blir aldri ferdig 

Mvh,

TS

Anonymkode: 55515...28f

AnonymBruker
Skrevet

Beste er å betale frivillig tilsvarende evt.lønnstrekk når det ligger hos inkasso selskapet. Låneavtalen er sagt opp og du bestemmer hva innbetalingene skal dekke. 

Lønnsomme da er å betale ned hovedstol først siden da faller rentegrunnlaget bort og gjelden vil stoppe å galoppere. Siden man ikke kan kreve renter av forfalte renter

Venter du til lønnstrekk bestemmer inkasso selskapet, da er det gjerne dekning av rentene først slik at gjelden blir dratt ut i det lengste eller i verste fall uendelige. Det er god butikk for inkasso selskapene 

Anonymkode: 2ba82...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei. 

Mvh,

TS

1. Nei. Renten løper fortsatt fram til betaling skjer. Så den vil hope seg opp med mindre du gjør en avtale om rentestopp mot at du f.eks. betaler noe av kravet i avdrag. Slike avtaler er mulig.

2. Gjeldsordning varer 5 år.

3. Dette er et komplisert spørsmål og svaret avhenger mye av opplysninger du ikke oppgir her. For å få innvilget gjeldsordning må du være varig ute av stand til å betjene gjelden din. Det er ikke gitt at du får gjeldsordning (ved frivillig gjeldsordning er du avhengig av aksept fra kreditorer og rettslig gjeldsordning følger det kravet jeg beskrev ovenfor). Jeg vet ikke hvor mye du skylder dine tre kreditorer og hvordan inntekten / betjeningsevnen din er. Men generelt: Hvis du opplever at du via lønnstrekk eller frivillige avtaler greier å betale gjelden din innen fem år, hadde jeg IKKE ønsket gjeldsordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...