Gå til innhold

Jeg opplevde ikke han som aggressiv... sier ene sønnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har måtte avlive en av hundene våre da han glefset etter meg, samt et barn som kom for nær han, og vi har også sett at han ikke har tålt andre hannhunder enda han har omgås begge kjønn siden han var valp. Men da han ble 18 mnd så var det å skru på en bryter og det var ikke mye artig å ha han i hus. Han kunne overhode ikke gå i bånd og han ble for sterk for hvem som helst å gå med.  VI har ikke små barn selv men da vi var ute på tur så gikk det en gutt på 6-7 år forbi og helt ut av det blå hiver hunden seg med realt knurring mot ungen, han har aldri opplevd noe negativt med unger så hvorfor dette skjedde og dette barnet gjorde ikke noe annet enn å gå forbi, og når han i tillegg glefser etter meg, og skal ta hunder vi møter så er det lite gøy. VI hadde i en periode hatt kontakt med attferdsspesialister som anbefalte avliving da han var på grensen til forsvarlig å ha  i hus

I går kom ene sønnen hjem , han studerer i en annen by og han spør jo da hvor hunden er, siden vi ikke har han hjemme. Og vi forklarer at han hadde blitt avlivet pga diverse hendelser.  VI hadde ikke rukket å si noe til han da vi hadde tatt hunden 2 timer før, naboen er dyrlege så han avlivet han for oss.

Svaret fra sønnen er: Dere gadd ikke ha han lengre det er det som er sant, jeg har sett han og han finnes ikke aggressiv. Jeg kjente at jeg ble så irritert, lei meg og frustert, hvor jeg svarer tilbake. " Ja det er kanskje sånn det virker men syntes du det er bedre at han skal bite noen da eller ta livet av en hund? Du så han kanskje 10 % av tiden, du gikk aldri noen sinne tur med han så du vet ikke hvordan han var.

Jeg kjente at jeg kokte men samtidig så sitter jeg med en følelse av han ser på meg som en som ikke gidder hunder når de gir motstand. Og det stemmer jo overhode ikke.  Beklager måtte bare skrive ut min frustrasjon, vet ikke hvrdan ejg ellers skal ha reagert på dette sm om fra han

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du kvittet deg med hunder før? 

Anonymkode: 035a4...dc3

• Liker 4
Skrevet

Du vet best hva som er riktig, så bare fortell sannheten til sønnen din. Han vet jo veldig lite om hva som har foregått i hverdagslivet med hunden, siden han tross alt studerer i en annen by. Lett å uttale seg skråsikkert da.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (2 minutter siden):

Svaret fra sønnen er: Dere gadd ikke ha han lengre det er det som er sant, jeg har sett han og han finnes ikke aggressiv.

'Å se noen' betyr ikke at han kjenner hunden. Sønnen er jo her helt på bærtur. Det er dere som har hatt med hunden å gjøre, ikke sønnen. Sønnen har vel kun hatt noen øyeblikk med dyret.

Hans opplevelser er ikke den endelige sannheten om hunden.

Anonymkode: 0403b...0ad

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så veterinæren anbefalt ikke å kastrere? Hvilen hunderase er det snakk om?

Anonymkode: 3f53f...cef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sin sønn er det?

Anonymkode: 5744a...843

AnonymBruker
Skrevet

Dere er begge lei dere for avlivning. Bare la det gå.. Du vet du gjorde det riktige. 

Unge voksne klarer ikke enda å se alle konsekvenser som ting kan ha (derfor topper de ulykkesstatistikk for det meste) 

Anonymkode: 508d2...ac4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, kan forstå til en viss grad. Men her virker det som dere kanskje er litt kunnskapsløse..  det hadde vært mer muligheter å prøve ut før du bare avliver han. Han beit deg ikke, bare glefset. Mulig han var tennårs opprør, og utfordret for å finne plass/gang.. Du leser jo ikke hundens språk. Og du gadd ikke jobbe med han heller nok eller være flokk lederen hans. Sånt irriterer meg med folk, bare avliver uten særlig grunnlag. Utifra hva du skriver så var han ikke agressiv. En tennårsopprør som utfordret rangstigen egentlig.. 

Anonymkode: cc6e7...4a4

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du kvittet deg med hunder før? 

Anonymkode: 035a4...dc3

Nei aldri, de har blitt gamle hos oss eller hvis de har død av sykdom

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så veterinæren anbefalt ikke å kastrere? Hvilen hunderase er det snakk om?

Anonymkode: 3f53f...cef

Han var kastert som ung,  dette er en stor rase

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem sin sønn er det?

Anonymkode: 5744a...843

vår sønn

AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (16 minutter siden):

Vi har måtte avlive en av hundene våre da han glefset etter meg, samt et barn som kom for nær han, og vi har også sett at han ikke har tålt andre hannhunder enda han har omgås begge kjønn siden han var valp. Men da han ble 18 mnd så var det å skru på en bryter og det var ikke mye artig å ha han i hus. Han kunne overhode ikke gå i bånd og han ble for sterk for hvem som helst å gå med.  VI har ikke små barn selv men da vi var ute på tur så gikk det en gutt på 6-7 år forbi og helt ut av det blå hiver hunden seg med realt knurring mot ungen, han har aldri opplevd noe negativt med unger så hvorfor dette skjedde og dette barnet gjorde ikke noe annet enn å gå forbi, og når han i tillegg glefser etter meg, og skal ta hunder vi møter så er det lite gøy. VI hadde i en periode hatt kontakt med attferdsspesialister som anbefalte avliving da han var på grensen til forsvarlig å ha  i hus

I går kom ene sønnen hjem , han studerer i en annen by og han spør jo da hvor hunden er, siden vi ikke har han hjemme. Og vi forklarer at han hadde blitt avlivet pga diverse hendelser.  VI hadde ikke rukket å si noe til han da vi hadde tatt hunden 2 timer før, naboen er dyrlege så han avlivet han for oss.

Svaret fra sønnen er: Dere gadd ikke ha han lengre det er det som er sant, jeg har sett han og han finnes ikke aggressiv. Jeg kjente at jeg ble så irritert, lei meg og frustert, hvor jeg svarer tilbake. " Ja det er kanskje sånn det virker men syntes du det er bedre at han skal bite noen da eller ta livet av en hund? Du så han kanskje 10 % av tiden, du gikk aldri noen sinne tur med han så du vet ikke hvordan han var.

Jeg kjente at jeg kokte men samtidig så sitter jeg med en følelse av han ser på meg som en som ikke gidder hunder når de gir motstand. Og det stemmer jo overhode ikke.  Beklager måtte bare skrive ut min frustrasjon, vet ikke hvrdan ejg ellers skal ha reagert på dette sm om fra han

Hva gjorde du for å virkelig trene opp denne hunden da? Tok dere kontakt med hundetrener? 

Det var en oppblomstring av folk som skaffet seg hund i pandemien, og de samme menneskene er like kjappe med å avlive dem pga manglende kunnskap å trening. 

Anonymkode: 7cf09...cf9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå sønnen din, men deg var jo ditt valg. Hadde ikke hunden bitt noen, synes jeg det var litt rart å avlive

Knurring er et tegn på at en hund skal bite. Det er ikke for sent å endre på, siden han varsler om at han vil bite istedenfor å bare gjøre det. Men gjort er gjort, du gjorde nok det riktige for deg.

Anonymkode: f7df2...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan forstå reaksjonen til sønnen din, når han aldri har opplevd eller hørt noe om dette tidligere. Hunden har jo ikke bitt, men glefset og det har tydeligvis ikke blitt gjort noen tiltak eller blitt snakket om innad i familien. Han fikk ikke engang beskjed, hunden var bare død når han kom hjem. 

Anonymkode: 04682...80d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, kan forstå til en viss grad. Men her virker det som dere kanskje er litt kunnskapsløse..  det hadde vært mer muligheter å prøve ut før du bare avliver han. Han beit deg ikke, bare glefset. Mulig han var tennårs opprør, og utfordret for å finne plass/gang.. Du leser jo ikke hundens språk. Og du gadd ikke jobbe med han heller nok eller være flokk lederen hans. Sånt irriterer meg med folk, bare avliver uten særlig grunnlag. Utifra hva du skriver så var han ikke agressiv. En tennårsopprør som utfordret rangstigen egentlig.. 

Enig. Her er det manglende kunnskap om hund og kanskje generelt kjæledyr. De er ikke objekter uten følelser og kroppsspråk/mimikk. Skal man ha hund eller kjæledyr må man ha den riktige kunnskapen, kunne lese signalene og kroppsspråket. De aller fleste hunder som er tenåringer gjør litt opprør, men da er det enda viktigere med kunnskap og/eller hjelp med trening hvis rasen kan være vanskelig. 

Virkelig trist å lese om alle som bare avliver dyrene sine. Som om de er objekter som ikke klarer å tilpasse seg mennesket. 

Anonymkode: 7cf09...cf9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan forstå sønnen din, men deg var jo ditt valg. Hadde ikke hunden bitt noen, synes jeg det var litt rart å avlive

Knurring er et tegn på at en hund skal bite. Det er ikke for sent å endre på, siden han varsler om at han vil bite istedenfor å bare gjøre det. Men gjort er gjort, du gjorde nok det riktige for deg.

Beklager, så nå det var glefsing. Synes fortsatt det virker rart å avlive. Hvis du hadde tatt noen tiltak for å forbedre situasjonen og trene hunden mer hadde vel sønnen din visst om det, så det kan du ikke ha gjort. Og avlivning for sånne grunner er gjerne noe man snakker om i lenge, hvordan fikk sønnen din aldri vite at dere tenkte på det? Synes også det er rart at dyrlege naboen deres bare avlivet hunden uten videre

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, kan forstå til en viss grad. Men her virker det som dere kanskje er litt kunnskapsløse..  det hadde vært mer muligheter å prøve ut før du bare avliver han.

Hvordan oppfattet du dette? Han begynte med dette når han var 18 mnd , jeg har jobbet med han dag ut og dag inn siden han var valp.  Jeg skrev ikke at han ble avlivet når han var 18 mnd.

Han beit deg ikke, bare glefset.

Så du mener at man skal vente til han biter? Hva med ungen som passerte oss? Skal man vente til han biter et barn og det kan leses om i avisen?

Mulig han var tennårs opprør, og utfordret for å finne plass/gang.. Du leser jo ikke hundens språk. Og du gadd ikke jobbe med han heller nok eller være flokk lederen hans. Sånt irriterer meg med folk, bare avliver uten særlig grunnlag.

Jeg har jobbet med han dag og natt , jeg har brukt over 30 000 på atferds opplegg, men han ble bare verre og verre. Vi har trent lydighet, og mye mental trening, men da vi måtte avbryte trening/ oppæring innen NRH pga oppførselen hans var det ikke mye gøy

Utifra hva du skriver så var han ikke agressiv. En tennårsopprør som utfordret rangstigen egentlig.. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår, men at sønnen din ikke visste om det (selv om han ikke bor hos dere) betyr vel at dere ikke har snakker mye om det? Synes at avlivning ikke er et valg som tas så fort som det virker dere tok det

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan forstå reaksjonen til sønnen din, når han aldri har opplevd eller hørt noe om dette tidligere. Hunden har jo ikke bitt, men glefset og det har tydeligvis ikke blitt gjort noen tiltak eller blitt snakket om innad i familien. Han fikk ikke engang beskjed, hunden var bare død når han kom hjem. 

Anonymkode: 04682...80d

Vi har snakket om oppførselen til hunden lenge at han var begynt å bli mindre artig  å jobbe med men når han er hjemme 4 ganger i året så er det begrenset hva man ser.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår, men at sønnen din ikke visste om det (selv om han ikke bor hos dere) betyr vel at dere ikke har snakker mye om det? Synes at avlivning ikke er et valg som tas så fort som det virker dere tok det

For han hadde det ingen betydning om hunden hadde bitt eller ikke, for han mener at en hund som biter likevel skal få leve

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...