AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Min mamma har IBS og jeg tror jeg antageligvis har arvet det. Dessuten reagerer magen min veldig på stress og jeg har en del mageproblemer. Egentlig hadde det vel vært lurt å dra en tur til legen for å lufte problemene mine og utelukke at det kan være noe annet som f.eks. matallergi eller sykdom, men jeg har unngått dette såå lenge fordi jeg virkelig ikke vil gjøre gastroskopi. Jeg synes det virker helt jævlig og skjønner ikke hvorfor man ikke kan komme på en bedre og mindre ubehagelig metode for å undersøke mageproblemer (haha 😅). Det virker som at det er ganske vanlig å gjøre gastroskopi for å sjekke alt fra glutenallergi til magesår eller sykdom. Har liksom ventet nå for å se om det kanskje kan bli bedre av seg selv når livet mitt blir litt mindre stressende, men samtidig er det en liten del av meg som tenker at det kunne vært lurt å sjekke det opp. Har hørt skrekkhistorier om hvor utrolig ekkelt det er å gjøre denne undersøkelsen har noen her gjort gastroskopi som IKKE syntes det var helt jævlig? Anonymkode: c7a59...671
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Jeg fikk narkose sist jeg skulle ta gastroskopi. Jeg har veldokumenterte traumer fra overgrep, som gjorde at dette ble innvilget. Anonymkode: 6f8b8...06f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Gastroskopi er ikke så ille. Men du må jo ikke ta denne undersøkelsen. Du kan snakke med legen og si at du ønsker at andre ting enn gastrsoskopi sjekkes først. Anonymkode: 213c4...417 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Jeg gikk gjennom gastroskopi og det gikk overraskende fint. Ubehagelig ja, men det gikk mye raskere enn jeg trodde, og hadde en dengang kjæreste som var veldig trygg og beroligende og holdt meg i hånda hele tida. Jeg tror det tok maks ti minutter. Jeg vil dog ikke gjøre det igjen, har ingen som kan bli med meg - og det hadde så stor betydning. Anonymkode: 9528d...f7b 2
trøndermann38 Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Har gjort det 5 ganger tre ganger var det helt jævlig og to ganger gikk det helt greit.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Jeg var som deg.Gikk med mageproblemer i åresvis fordi jeg ikke turde ta gastroskopi.Det var ikke lurt.Til slutt fikk jeg så voldsomme magesmerter at jeg måtte ringe legevakten.Resultatet var en revne i magesekken på 6 cm,med betennelse i bukhulen etc.Jeg ble hasteoperert,lå på intensiven i en uke og på avdeling i 14 dager.Ikke la det gå så langt!Det var "verdt"det for min del for jeg har aldri hatt mageproblemer siden,men det er ikke å anbefale!Og det er mulig å få gastro i narkose,husk det. Anonymkode: 45b3e...d01 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Er det rart leger har begynt å mislike jobben sin når halve tiden går til å få pasienter til å ta undersøkelser.. Anonymkode: 8a05c...7fc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det rart leger har begynt å mislike jobben sin når halve tiden går til å få pasienter til å ta undersøkelser.. Anonymkode: 8a05c...7fc Hva?! Anonymkode: 9528d...f7b 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det rart leger har begynt å mislike jobben sin når halve tiden går til å få pasienter til å ta undersøkelser.. Anonymkode: 8a05c...7fc Kutt ut!! Anonymkode: 45895...bdb 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 Det er virkelig ikke så ille! Jeg har emetofobi (ekstrem angst for oppkast) og selv jeg var overrasket etterpå over hvor greit det gikk 😄 Man får jo ikke den ekle kvalme og sykdomsfølelsen som ved annen brekninger/oppkast, i tillegg skal du møte fastende så du bare brekker deg. Få det kvarteret unnagjort, det teller 0 i det store bildet! Anonymkode: 9589e...1fc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 Syns det gikk greit. Er jo ikke gøy men varer ikke så lenge. Fort gjort. Anonymkode: c23db...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 Hei! Be om beroligende OG smertestillende, så går det helt fint! Virkelig, null stress! Du får en smertestillende som demper brekningsrefleksen, samtidig som beroligende gjør deg helt salig. Av og til vil de gjerne se om det går greit først, og så eventuelt gi. Men bare be om begge deler med en gang. Forklar hvor redd du er, så får du det. Kan også få legen til å skrive det i henvisningen. Anonymkode: 76810...a0f 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 Så ikke gå da. Ingen tvinger deg til å dra til legen. Anonymkode: 2e223...c63 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 Jeg skjønner deg. Jeg har gjort det to ganger, den ene gangen gikk det greit, men jeg var ikke klar over følelsen av å ikke få puste. Puste fikk jeg, men slangen klemte jo også litt på pusterøret. Måtte tvinge meg selv til å puste rolig og ikke få panikk. Men det var over ganske raskt. Den andre gangene var bare helt jævlig og jeg kommer aldri til å gjøre det uten narkose igjen. For man kan be om narkose, du må nok vente lengre, men narkose får du. Men hva med å starte på low food map dietten først og se om det hjelper? Ved ibs er det jo ikke noe behandling, kun kosthold. Anonymkode: 752ed...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 Skal ikke si det var behagelig med gastroskopi, men var virkelig ikke like fælt som alle skal ha det til. Jeg brakk meg flere ganger ja. Men fortsatt var jeg i gode hender. To gode personer i rommet som støttet og var der. Jeg kunne så absolutt gjort det igjen, og er ikke avskrekket fra opplevelsen. Var mer eller mindre det jeg forventet. Og jeg hadde kun den sprayen i halsen, ikke noe beroligende. Men ville jo kanskje trodd at koloskopi var mer normen i forhold til IBS enn gastroskopi 🤔 Anonymkode: 92d6e...460 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal ikke si det var behagelig med gastroskopi, men var virkelig ikke like fælt som alle skal ha det til. Jeg brakk meg flere ganger ja. Men fortsatt var jeg i gode hender. To gode personer i rommet som støttet og var der. Jeg kunne så absolutt gjort det igjen, og er ikke avskrekket fra opplevelsen. Var mer eller mindre det jeg forventet. Og jeg hadde kun den sprayen i halsen, ikke noe beroligende. Men ville jo kanskje trodd at koloskopi var mer normen i forhold til IBS enn gastroskopi 🤔 Anonymkode: 92d6e...460 Er det noe galt de ikke finner ut av, henviser de gjerne til begge deler. Jeg tok begge deler på samme dag. Koloskopi var jævlig. De fant ut hva som var feil, det som var poenget. Anonymkode: 9528d...f7b 1
NiceOrNothing Skrevet 3. april 2023 #17 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mamma har IBS og jeg tror jeg antageligvis har arvet det. Dessuten reagerer magen min veldig på stress og jeg har en del mageproblemer. Egentlig hadde det vel vært lurt å dra en tur til legen for å lufte problemene mine og utelukke at det kan være noe annet som f.eks. matallergi eller sykdom, men jeg har unngått dette såå lenge fordi jeg virkelig ikke vil gjøre gastroskopi. Jeg synes det virker helt jævlig og skjønner ikke hvorfor man ikke kan komme på en bedre og mindre ubehagelig metode for å undersøke mageproblemer (haha 😅). Det virker som at det er ganske vanlig å gjøre gastroskopi for å sjekke alt fra glutenallergi til magesår eller sykdom. Har liksom ventet nå for å se om det kanskje kan bli bedre av seg selv når livet mitt blir litt mindre stressende, men samtidig er det en liten del av meg som tenker at det kunne vært lurt å sjekke det opp. Har hørt skrekkhistorier om hvor utrolig ekkelt det er å gjøre denne undersøkelsen har noen her gjort gastroskopi som IKKE syntes det var helt jævlig? Anonymkode: c7a59...671 Hei . Har tatt denne undersøkelsen å syns det gikk helt fint . Fikk beroligende og opplevde den gikk både raskere og mer smertefri enn hva jeg hadde forestilt meg . De MÅ jo undersøke innside tarm for å få sett hva som var galt . Fikk diagnose ibs , og gode råd / medikamenter for å kunne leve godt med det. Ingenting å grue seg til ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det noe galt de ikke finner ut av, henviser de gjerne til begge deler. Jeg tok begge deler på samme dag. Koloskopi var jævlig. De fant ut hva som var feil, det som var poenget. Anonymkode: 9528d...f7b Hva var det som gjorde at koloskopi var jævlig? Anonymkode: c7a59...671
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 Den første gangen jeg gjorde gastroskopi gjorde jeg det uten beroligende. Det var fælt, men det går fort og man overlever. Men andre gangen gjorde jeg det med beroligende og det var mye bedre. Anonymkode: 9fe0f...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 For det første, du må ikke ta gastroskopi, du kan si nei. Det er ikke sikkert det er en undersøkelse legen foreslår engang. Jeg har tatt den to ganger. En gang hos en dårlig lege som var stressa, og forverret hele greia. Det var jævlig. Andre gang ble det tatt i forbindelse med koloskopi, og jeg hadde en grei dose smertestillende og beroligende. Så den undersøkelsen må jeg si var mer behagelig og mildere enn en covid-test. Sånn helt seriøst! Jeg merket knapt at han gjorde undersøkelsen, og det var ingen brekninger. Anonymkode: ea15d...f62 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå