Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bmi på 24 før graviditeten og på 40 nå. Har høyt BT, men ikke slik at verken jordmor har blitt beskymret. Har ikke blitt henvist til spesialisthelsetjenesten og har termin 14.04.

Har ikke svangerskapsdiabetes eller forgiftning. 

Årsaken til vektøkning er mange og ikke noe jeg ønsker å gå inn på her. 

Burde jeg vært på noe ekstra kontroll hos spesialisthelsetjenesten? Eller bør jeg bekymre meg over baby? Føler meg avvist av sykehuset som lurte på hvorfor jeg med min BMI skulle føde der.. det var helt greit at jeg skulle føde der for 10 kg og 3 mnd siden, men plutselig ikke nå. Kom så plutselig og vi går inn i påsketiden med mindre bemanning. Dette er i Oslo. 

Finnes det noe jeg kan gjøre? Eller burde spørre om? Jordmor vil ikke sette meg i gang fordi hun ikke ser grunnlag for det..

Anonymkode: c459b...e5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått opp 35 kg i alle mine svangerskap. Det er også langt over normalen, selv om 45 selvfølgelig er enda litt mer. Jeg har ikke engang noe å skylde på, ingen gode grunner. Har som deg hatt høyt BT, men ikke svangerskapsforgiftning eller sv.diabetes. 

Jeg har fått tilsnakk, men ingen ekstra oppfølging utover det. Det har gått fint med barna, og jeg har ikke hørt noe om at jeg har hatt for høy bmi til å føde hos mitt sykehus. Min bmi var riktignok 36, men det er jo også fedme. 

Anonymkode: ea5b7...93d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi er ikke en god måte å måle vekt på når man er gravid. Den tar ikke hensyn til økt blodvolum, morkake, baby, fostervann, vann i kroppen etc. 

min venninne gikk opp 30 kilo, kroppen full av vann, anklene syntes ikke. Var ingen svangerskapsforgiftning eller noe. 
om ikke jordmor er bekymret ville jeg prøvd å slappe av, med mindre du føler deg dårlig. 

Anonymkode: e8828...f9d

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært bekymret for både fødsel og baby. 

Anonymkode: 931e1...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er jo helt sinnsykt..

Anonymkode: 0db42...454

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 38 kg. 

10kg var borte under fødsel... neste 10 ila.6 mnd og så 10 til 1 år etter fødsel. 

Har ekstra 8 kg idag som jeg storkoser meg med. 

Fikk ikke ekstra oppfølgning. 

Anonymkode: 29558...191

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene venninnen min gikk opp fra 45 til 80 kilo!!! Nesten dobling av vekt. Det meste var vann, hun hadde et helvetes svangerskap. En måned etter fødsel var hun nede i utgangsvekten sin (hun er bare 155 så absolutt ikke undervektig).

Anonymkode: 03bd5...270

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du burde få en kontroll. Du overernærer fosteret også, ikke bare deg selv. Jordmor eller lege bør henvise deg til en vekstkontroll og sjekk av morkakefunksjon.

Du får ikke induksjon fordi du har spist for mye mat, nei…

Anonymkode: f5926...1fc

AnonymBruker
Skrevet

La på meg 30 selv, gikk over termin. Veide 60 kg før jeg ble gravid så økte vekten med 50%😅 spiste sunt men oftere og mer. Fikk en sunn og frisk baby på 3900 kg. Det var nøye oppfølging på sykehus når jeg var over termin men ikke før. Ikker bekymring pga vekt.

Anonymkode: dbd29...2e9

AnonymBruker
Skrevet

Om du vet årsakene til oppgangen er kostholdsrelatert eller at du har fått trigget BED/spiseforstyrrelser, så bør du jo snakke med JM om det.

Om du har spist relativt normalt og vet du har en haug vann er jo saken helt annerledes. 

Anonymkode: 00dce...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...