Gå til innhold

GPS overvåking av barn under fars samvær.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

min stedatters (8 år) mor bruker gps klokke for å overvåke barnet på fars samvær. Barnet har ingen adferd som tilsier at slik klokke er nødvendig i det hele tatt. Det føles mer som overvåking av far og meg. Barnemor er en person som skal kontrollere far på alle måter, alt fra måltider som blir laget til å vite hver eneste detalj i planer osv, det er regelrett trakassering per telefon hver eneste dag, både de med og uten samvær. Drar vi på aktivitet og legger igjen gps sporingen hjemme tar det ikke lang tid før hun ringer på tlf og sier at han skal ha klokken på. Jeg føler dette som en voldsom innvandring i privatlivet, og lurer på om hun har lov å overvåke slik? Leser at det er lov å overvåke egne barn, men når det blir misbrukt til å overvåke oss voksne lurer jeg på hva loven sier? Det skal sies at det ligger ingen grunn til mistanke om omsorgssvikt eller annet hos far da han følger opp og er en god far, hun klarer rett og slett ikke å gi opp kontrollen over han. 
jeg og min kjæreste venter barn sammen nå, og jeg orker ikke en gang tanken på å flytte sammen pga hennes trakassering og overvåkning. Han sier at hun kun blir værre når han ber henne ligge unna, og de har forsøkt samtaler på familievern kontoret uten hell. Det er en selvfølge at hun skal få normal informasjon og kontakt fra vår side under samvær. Hun ringer også datter hver kveld for å spørre om hva som har skjedd ila dagen, noe datter også er lei av og ytrer ofte at hun ikke har behov eller lyst til å snakke med mor. Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: 53a3e...e7a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overvåkingen hennes er ulovlig faktisk, Anmeld. Vi har ganske sterkt personvern mot slikt.

Anonymkode: cafba...f55

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Anmeldelse føles så voldsomt og ødeleggende. Ønsker jo å få til ett normalt samarbeid med mor. Men det går jo an å si at det blir konsekvensen hvis hun ikke endrer adferd.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overvåkingen hennes er ulovlig faktisk, Anmeld. Vi har ganske sterkt personvern mot slikt.

Anonymkode: cafba...f55

Anmeldelse føles så voldsomt og ødeleggende. Ønsker jo å få til ett normalt samarbeid med mor. Men det går jo an å si at det blir konsekvensen hvis hun ikke endrer adferd.

ts

• Hjerte 1
Gjest takinova
Skrevet

Det er ikke ulovlig. Men far må bestemme når han har samvær. 

Disse klokkene utfordrer personvernet til barna voldsomt. Tipper det kommer innskrenkninger i bruker av dem om kort tid.

Skrevet

Slike klokker har ikke lenger noe med adferd å gjøre. Det blir barnets første "mobil" som gjør at foreldre og barn kan kontakte hverandre ved behov. Som en tilleggsfunksjon så rapporterer da klokka tilbake til foreldrene hvor den er. Greit for å vite at barnet er kommet hjem eller er på vei hjem, eller hvor barnet har glemt igjen klokka.

Men når barnet er på samvær hos far så er det far som bestemmer. Da kan far bestemme at den klokka skal ligge igjen hjemme til barnet skal til mor igjen. Alternativt så kan jo far og få tilgang til appen hvor klokka spores så han og kan følge med på barnet ved behov.

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi klar beskjed om at når barnet er hos dere så bestemmer dere. Gjenta til det kjedsommelige hvis mor fortsetter å mase.

Hvis barnet ikke har lyst til å snakke med mor hver dag så kan han la være å ta telefonen. Maser mor på dere når hun ikke får tak i sønnen, gir dere beskjed om at han ikke hadde behov for samtale i dag. Gjenta samme beskjed hver gang mor maser.

Anonymkode: 4700b...3e2

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen av de klokkene kan også mor feks koble seg på og høre på dere snakke.. Ville ikke likt det.. Ikke greit i det hele tatt. Ute og til og fra skole ja men ikke hos far..

Anonymkode: ef37d...e70

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noenting. 

Din samboer derimot kan ta en prat med mor. 

Men når det er sagt synes jeg dere overdriver noe voldsomt. Å ha hos klokke på barna sine er veldig normalt og jeg er usikker på hvordan dette angår deg. Du er voksen, det er ikke ditt barn. Du har ingen tvang av å være rundt klokken. Bare gå en annen vei om det irriterer deg. 

Anonymkode: ca4de...749

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Slike klokker har ikke lenger noe med adferd å gjøre. Det blir barnets første "mobil" som gjør at foreldre og barn kan kontakte hverandre ved behov. Som en tilleggsfunksjon så rapporterer da klokka tilbake til foreldrene hvor den er. Greit for å vite at barnet er kommet hjem eller er på vei hjem, eller hvor barnet har glemt igjen klokka.

Men når barnet er på samvær hos far så er det far som bestemmer. Da kan far bestemme at den klokka skal ligge igjen hjemme til barnet skal til mor igjen. Alternativt så kan jo far og få tilgang til appen hvor klokka spores så han og kan følge med på barnet ved behov.

Barnet blir fulgt hver dag til og fra skole, og er ikke ute på egenhånd uten tilsyn da hun ikke er komfortabel med det. Mor ringer far sin mobil for å se barnet på video, så klokken blir sjeldent brukt til å ringe på. Derfor jeg mener at klokken er bare ment til overvåking av oss. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og barnemor er skilt, men har i fellesskap kjøpt en slik klokke. Dette er ikke for å overvåke hvor barnet er når det er hos mamma eller pappa, men heller en slags sikkerhet når barnet går hjem fra skolen etc. Hun er fortsatt veldig ung, og det gir en liten trygghet å vite at hun har kommet seg trygt hjem. 

Regner med klokka brukes når den er hos mammaen også? 

• Liker 3
Skrevet
Anonym*_ skrev (Akkurat nå):

Derfor jeg mener at klokken er bare ment til overvåking av oss

I utgangspunktet er jo dette en ganske alvorlig anklage, når hensikten med klokken kan være noe helt annet. 

• Liker 11
Skrevet
Anonym*_ skrev (1 minutt siden):

Barnet blir fulgt hver dag til og fra skole, og er ikke ute på egenhånd uten tilsyn da hun ikke er komfortabel med det. Mor ringer far sin mobil for å se barnet på video, så klokken blir sjeldent brukt til å ringe på. Derfor jeg mener at klokken er bare ment til overvåking av oss. 

I så tilfelle får du snakke med faren og teste hva som skjer om dere legger den i en kakeboks nede i kjelleren mens barnet er hos dere.

AnonymBruker
Skrevet

Den klokka forteller jo bare hvor barnet er i nåtid. Er det så farlig? 

Anonymkode: 6f13a...49c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sykelig ut fra morens side. Jeg er også skilt, og jeg savner barna når de er hos faren sin. Men jeg hadde aldri i verden misbrukt en GPS-klokke slik, og moren må roe ned kontakten med barnet. Det må være barnas behov for kontakt som styrer, ikke morens! Her må far være tydeligere. Skru av hele klokka når barnet er hos dere. Og la kun barnet bruke den når dere ser behovet. Ta dette opp på FVK; jeg er sikker på at far får støtte der. 

Anonymkode: a3696...065

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I all sin enkelhet, nei.

Men når denne da kan brukes til nettopp overvåking er det da fortsatt greit? Hvorfor skal moren egentlig vite hvor barnet er til enhver tid mens barnet er hos far?

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når man får en hel dag med kjeft på meldinger og telefon i etterkant om barnet er ute 5 minutter over leggetid er dette litt belastende. 
( nå er ikke dette noe som ofte skjer, men ett eksempel på småfeil som kan utløse en hel dag eller fler med utbrudd fra hennes side). 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Han ( far) kan bare ta den av og så får hun bare ringe og klage da. Gjør det noe at hun klager? Hun kan jo ikke fysisk tvinge far til å ta den på igjen. Så lenge barnet får den på før han skal hjem til mor så går vel det bra? Eller skal hun anmelde dere for at hun ikke får overvåket barnet hos sin far..? 

• Liker 15
Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Han ( far) kan bare ta den av og så får hun bare ringe og klage da. Gjør det noe at hun klager? Hun kan jo ikke fysisk tvinge far til å ta den på igjen. Så lenge barnet får den på før han skal hjem til mor så går vel det bra? Eller skal hun anmelde dere for at hun ikke får overvåket barnet hos sin far..? 

Det blir ett evig mas som tar både energi og fokus vekk fra barnet der det bør være. 

• Hjerte 1
Skrevet

Be om en samtale med barnevernet og legg frem saken anonymt. Så kan de si hva de tenker. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...