AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Fikk ødelagt barseltiden fullstendig. Jeg får ikke ammet barnet mitt pga. komplikasjoner etter fødsel og mangel på oppfølging på barsel. Barnet diet ikke tilstrekkelig de første døgnene, og jeg hadde ikke nok kunnskap om amming til å forstå konsekvensene, så jeg lot være å amme i 10-15 timer i strekk og lot barnet slippe stresset, for mme fungerte så bra, og jeg så ingen nedside. Jeg trodde at ammingen ville gå av seg selv senere, så så på mme som en midlertidig løsning. Så nå sitter jeg uten tilstrekkelig melk, 1 måned siden fødsel og er i et dilemma. Jeg må pumpe meg gjennom hele døgnet på en maskin plugget i veggen for å kunne gi barnet mitt morsmelk i tillegg til morsmelkerstatning som også må tilberedes hver 3. time Jeg får ikke reist uten en stor pumpe i bagasjen. De små er for dårlige. Jeg er ikke tilgjengelig for barnet mitt, for alt handler om j...melkeproduksjon, klokke, skjemaer, vasking av utstyr og mme Jeg blir hele tiden minnet på at det kun er akseptabelt å gi slipp på morsmelkerstatning dersom store og viktigere grunner taler for det, som at familielivet tar skade av det. Med andre ord er dette med på å understreke hvor viktig morsmelken er. Dette bidrar igjen til at jeg står i en presset situasjon. Det rakner snart. I 3 uker har jeg søkt råd fra ulike kilder, og alle har gitt meg tips, planer og motstridende beskjeder. Jeg har forsøkt: - Pumping hver time i 24 timer -power pumping - massaje - tilbakelent amming - Hud mot hud og ingen pumping, kun die ( råd fra ammehjelpen). Jeg skulle kutte ned på erstatning. Da ville produksjonen øke. Dette resulterte i vektnedgang på barnet og ble ikke godt mottatt på helsestasjonen. - Fastlegen ga samme råd som ammehjelpen. Greit å sulte barnet litt i en overgangsfase - Pga vektnedgang fikk jeg nå beskjed om å følge et tidssskjema og benytte sykehuspumpe hver 3. time i 3 dager ( råd fra helsestasjonen). Da vil produksjonen øke. Jeg får ikke amme før barnet går opp i vekt. - Ferdig med planen over om 3 dager. Det har vært utrolig stressende og kjipt med all pumpingen på sykehuspumpe. Trodde målet var nådd. Ny beskjed er å fortsette slik fremover . Det er ingen ende på dette. Produksjonen går litt opp,men regimet har ingen ende. Dette er helt pyton alt sammen Erfaringer? Når gi opp? Anonymkode: 3c023...729 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Det er jo «store og viktige» grunner til å slutte her. Du lider, barnet lider og familielivet lider. Hadde ikke vært i tvil et sekund, men hadde sluttet å amme var jeg deg. Og, nei, det er ikke greit å sulte babyen, selv ikke på ammingens alter. Anonymkode: 7458b...78d 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Heksikken, for en innsats du har lagt ned!! Bøyer meg i støvet, jeg hadde nok kastet inn håndkleet for lenge siden. Spørsmålet ditt beror seg litt på hva du egentlig vil selv. Er ønsket om å amme drevet av indre motivasjon -fordi du oppriktig ønsker å amme, eller er det fordi du kjenner på en forventning om at alle mødre skal amme? Skal jeg svare kun basert på HI uten å vite eller spekulere i motivasjonen/drivkraften din så ville svaret mitt på spørsmålet ditt vært: i går. Dette er ikke et bærekraftig regime for mor, og stresset det åpenbart virker å tilføre deg (og alle andre som måtte holde på med tilsvarende) veier ikke opp fordelene eventuelt morsmelk gir. Hadde det vært meg hadde jeg gitt meg selv en stor klapp på skuldera for innsatsen min, før jeg hadde senket samme skuldre og gitt all min oppmerksomhet til mitt nye flaskebarn -som takket være dagens MME har alle forutsetninger for å vokse opp både smart og med godt immunforsvar, og gitt null oppmerksomhet til pumpe og velmenende råd frå ammeentusiaster. Gratulerer med baby❤️ Anonymkode: b83fb...a7b 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Nei herregud, så viktig er det ikke. Du har virkelig prøvd, det er lov å gi opp. Jeg skulle ha latt være å amme, men det skjønte jeg ikke før det var over. Det ødela så mye for meg. Mamming før amming ❤️ Anonymkode: fb5f8...cd5 4
Katrin94 Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Min start var akkurat lik som din!! Amming var så styr. Ga mme. Trengte en pause. Skjønte ikke konsekvensene. Pumpet, steriliserte, matet som en helt. Fikk kjempe god hjelp på helsestasjonen. Husker faktisk ikke hva vi gjorde, men plutselig funket det. Nå er baby 5 mnd og vi har fullammet i 4 mnd uten problemer ❤️ Har altså ingen konkrete tips, ville bare si at det er håp om du får individualisert hjelp! MEN ingenting galt med å gi mme. Mamming før amming. Det er utrolig tøft å prøve å amme, pumpe, vaske, sterilisere, mate repeat. Min var litt for liten og måtte mates ca hver 2,5t. Å holde på sånn hele døgnet hver dag er TØFT.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Jeg synes du har prøvd nok. Om du velger å slutte med morsmelken betyr det at du prioriterer tilknytningen til barnet, og din egen helse, dvs viktige ting. Jeg kan trøste deg med at jeg ikke har fått en dråpe morsmelk i mitt liv, og jeg har aldri vært syk, ingen allergier, jernhelse. Det går bra. Anonymkode: a72ce...8ce 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 klarinetta skrev (2 timer siden): Finnes ammehjelpen fortsatt? Ja 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2af1f...b0d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 Det er lov å gi seg. Ikke ødelegg babytiden ved å stresse med melk. Vi sluttet, beste avgjørelsen jeg har tatt for både meg og babyen. Anonymkode: 2af1f...b0d 4
Katrin94 Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 Katrin94 skrev (14 minutter siden): Min start var akkurat lik som din!! Amming var så styr. Ga mme. Trengte en pause. Skjønte ikke konsekvensene. Pumpet, steriliserte, matet som en helt. Fikk kjempe god hjelp på helsestasjonen. Husker faktisk ikke hva vi gjorde, men plutselig funket det. Nå er baby 5 mnd og vi har fullammet i 4 mnd uten problemer ❤️ Har altså ingen konkrete tips, ville bare si at det er håp om du får individualisert hjelp! MEN ingenting galt med å gi mme. Mamming før amming. Det er utrolig tøft å prøve å amme, pumpe, vaske, sterilisere, mate repeat. Min var litt for liten og måtte mates ca hver 2,5t. Å holde på sånn hele døgnet hver dag er TØFT. Jeg tenker etter å ha lest innlegget ditt en gang til at mitt beste tips er å gi seg med ammingen. Gå over til mme og kos deg med babyen din. Det er fint å amme men ikke til en hver pris.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk ødelagt barseltiden fullstendig. Jeg får ikke ammet barnet mitt pga. komplikasjoner etter fødsel og mangel på oppfølging på barsel. Barnet diet ikke tilstrekkelig de første døgnene, og jeg hadde ikke nok kunnskap om amming til å forstå konsekvensene, så jeg lot være å amme i 10-15 timer i strekk og lot barnet slippe stresset, for mme fungerte så bra, og jeg så ingen nedside. Jeg trodde at ammingen ville gå av seg selv senere, så så på mme som en midlertidig løsning. Så nå sitter jeg uten tilstrekkelig melk, 1 måned siden fødsel og er i et dilemma. Jeg må pumpe meg gjennom hele døgnet på en maskin plugget i veggen for å kunne gi barnet mitt morsmelk i tillegg til morsmelkerstatning som også må tilberedes hver 3. time Jeg får ikke reist uten en stor pumpe i bagasjen. De små er for dårlige. Jeg er ikke tilgjengelig for barnet mitt, for alt handler om j...melkeproduksjon, klokke, skjemaer, vasking av utstyr og mme Jeg blir hele tiden minnet på at det kun er akseptabelt å gi slipp på morsmelkerstatning dersom store og viktigere grunner taler for det, som at familielivet tar skade av det. Med andre ord er dette med på å understreke hvor viktig morsmelken er. Dette bidrar igjen til at jeg står i en presset situasjon. Det rakner snart. I 3 uker har jeg søkt råd fra ulike kilder, og alle har gitt meg tips, planer og motstridende beskjeder. Jeg har forsøkt: - Pumping hver time i 24 timer -power pumping - massaje - tilbakelent amming - Hud mot hud og ingen pumping, kun die ( råd fra ammehjelpen). Jeg skulle kutte ned på erstatning. Da ville produksjonen øke. Dette resulterte i vektnedgang på barnet og ble ikke godt mottatt på helsestasjonen. - Fastlegen ga samme råd som ammehjelpen. Greit å sulte barnet litt i en overgangsfase - Pga vektnedgang fikk jeg nå beskjed om å følge et tidssskjema og benytte sykehuspumpe hver 3. time i 3 dager ( råd fra helsestasjonen). Da vil produksjonen øke. Jeg får ikke amme før barnet går opp i vekt. - Ferdig med planen over om 3 dager. Det har vært utrolig stressende og kjipt med all pumpingen på sykehuspumpe. Trodde målet var nådd. Ny beskjed er å fortsette slik fremover . Det er ingen ende på dette. Produksjonen går litt opp,men regimet har ingen ende. Dette er helt pyton alt sammen Erfaringer? Når gi opp? Anonymkode: 3c023...729 Men når dere allerede har brukt MME så lenge, og all tiden din går til å pumpe (hvor det heller ikke kommet noe særlig) så tenker jeg du heller burde la vær. Man mister melkeproduksjon hvis man ikke ammer, og sannsynligheten for at produksjonen din går seg opp nå vil jeg tro er lav. Ikke stress, gjør heller det som er komfortabelt for deg og baby. Nå spiser baby MME og er nok veldig fornøyd ☺️. Fortsetter du med dette så ødelegges jo hele permisjonen din, er det virkelig verdt det? Anonymkode: 149f4...926 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 Hvis du ikke skal tenke på morsmelkens egenskaper og hva alle andre synes, hva ønsker du egentlig? Ønsker du egentlig å slutte å amme? For da er det helt greit! Det kan være ekstremt krevende å øke melkeproduksjonen hvis man ikke er veldig motivert. Du kan ikke gjøre dette fordi "andre mener at". Du skriver at det rakner snart. Rakner for hvem? For deg? Du må ikke presse deg så langt at det rakner. ❤️ DU bestemmer. Hvis du har opplevd at Ammehjelpen vil du skal "sulte" babyen din eller har gitt råd som går imot helsesykepleier må du si ifra til Ammehjelpen sentralt. Jeg har vært ammehjelper i flere år tidligere, og ved svak melkeproduksjon var det alltid viktig at rådene SKULLE følges i samråd med helsepersonell. Ikke redusere på mme for eksempel før barnet hadde god vektoppgang, og følge nøye med på vekt ved sakte reduksjon av mme. Men ammehjelpere er "bare" vanlige frivillige mennesker, ikke alle har helt oppdatert kunnskap dessverre. Derfor må man ikke nøle med å si ifra hvis man opplever gale råd. Anonymkode: 80605...718 1
myMa Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 Hvis du skal amme, pumpe og gi mme så går hele døgnet med til det. Du sier selv at du ikke har tid til å kose deg med babyen din. Jeg skjønner at det er en sorg å gi opp ammingen men det er på høy tid virker det som. Du har virkelig prøvd. Det er lov å gi seg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 Jeg var i lignende situasjon for 8mnd siden da jeg fødte, jeg ville få til ammingen, og prøvde som deg alt. Men jeg innså jeg faktisk ikke hadde nok melk, baby gikk ikke opp i vekt ved å kun få morsmelk. Jeg hadde dessverre ikke nok, jeg prøvde alt av pumping og alle mulige tips. Men det var ikke nok, jeg endte opp med å del amme. Ga 2 flasker MME i døgnet, og ammet resten. Nå spiser hen fast føde, så jeg har sluttet med MME og gir heller vanlig mat + amming. Men del amming er ikke for alle, men funket fint for oss og er kanskje en mulighet for deg også!:) ellers er det ingen skam i å hive inn årene og gi MME, amming er ikke for alle og det er helt greit tenker jeg Anonymkode: 4dbc9...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 Det viktigste er faktisk at du og baby har det bra. At du føler at du ikke er tilstede pga dette styret, er ikke sunt for noen av dere. Det er lov å gi morsmelkerstatning. Det må ikke være på liv og død, «kun om». Anonymkode: 21e7b...449 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 Hvorfor gidder du? Dette er jo helt vanvittig. Drit i hva alle andre måtte mene eller synes, gjør det som føles riktig for DEG og ditt barn. (ja jeg har barn, før noen skyter meg) Anonymkode: aa74b...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 Det er på høy tid å gå over til MME nå! Sånn som du holder på nå gagner ingen. Syns det er utrolig at ikke fastlegen din har anbefalt å gi MME, hen skal jo også tenke på din helse oppi dette. Anonymkode: c437a...723 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 On 4/3/2023 at 10:28 AM, AnonymBruker said: Fikk ødelagt barseltiden fullstendig. Jeg får ikke ammet barnet mitt pga. komplikasjoner etter fødsel og mangel på oppfølging på barsel. Barnet diet ikke tilstrekkelig de første døgnene, og jeg hadde ikke nok kunnskap om amming til å forstå konsekvensene, så jeg lot være å amme i 10-15 timer i strekk og lot barnet slippe stresset, for mme fungerte så bra, og jeg så ingen nedside. Jeg trodde at ammingen ville gå av seg selv senere, så så på mme som en midlertidig løsning. Så nå sitter jeg uten tilstrekkelig melk, 1 måned siden fødsel og er i et dilemma. Jeg må pumpe meg gjennom hele døgnet på en maskin plugget i veggen for å kunne gi barnet mitt morsmelk i tillegg til morsmelkerstatning som også må tilberedes hver 3. time Jeg får ikke reist uten en stor pumpe i bagasjen. De små er for dårlige. Jeg er ikke tilgjengelig for barnet mitt, for alt handler om j...melkeproduksjon, klokke, skjemaer, vasking av utstyr og mme Jeg blir hele tiden minnet på at det kun er akseptabelt å gi slipp på morsmelkerstatning dersom store og viktigere grunner taler for det, som at familielivet tar skade av det. Med andre ord er dette med på å understreke hvor viktig morsmelken er. Dette bidrar igjen til at jeg står i en presset situasjon. Det rakner snart. I 3 uker har jeg søkt råd fra ulike kilder, og alle har gitt meg tips, planer og motstridende beskjeder. Jeg har forsøkt: - Pumping hver time i 24 timer -power pumping - massaje - tilbakelent amming - Hud mot hud og ingen pumping, kun die ( råd fra ammehjelpen). Jeg skulle kutte ned på erstatning. Da ville produksjonen øke. Dette resulterte i vektnedgang på barnet og ble ikke godt mottatt på helsestasjonen. - Fastlegen ga samme råd som ammehjelpen. Greit å sulte barnet litt i en overgangsfase - Pga vektnedgang fikk jeg nå beskjed om å følge et tidssskjema og benytte sykehuspumpe hver 3. time i 3 dager ( råd fra helsestasjonen). Da vil produksjonen øke. Jeg får ikke amme før barnet går opp i vekt. - Ferdig med planen over om 3 dager. Det har vært utrolig stressende og kjipt med all pumpingen på sykehuspumpe. Trodde målet var nådd. Ny beskjed er å fortsette slik fremover . Det er ingen ende på dette. Produksjonen går litt opp,men regimet har ingen ende. Dette er helt pyton alt sammen Erfaringer? Når gi opp? Anonymkode: 3c023...729 I all verden. Kan du ikke amme førstog supplere med mme (langsom flaskemating) til baby er mett? De kan ikke bestemme at du skal pumpe, og da er det vel bedre at du ammer litt før du gir mme? Hvis du veier bleiene og noterer ned mengden mme, så får du en pekepinn på hvor mye baby får i seg. Skjønner at du ikke vil gå imot det du får beskjed om fra helsepersonell, men da ville jeg sagt at pumping ikke er et alternativ, og spør hva de da mener er beste løsning. Anonymkode: eb335...430
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er på høy tid å gå over til MME nå! Sånn som du holder på nå gagner ingen. Syns det er utrolig at ikke fastlegen din har anbefalt å gi MME, hen skal jo også tenke på din helse oppi dette. Anonymkode: c437a...723 Takk. Tror det tyngste er å få press fra min egen mor. Har fortalt hvor sliten jeg er av dette, og svaret er " synes at du overdriver og dramatiserer. Hadde virkelig forsøkt å fortsette med pumping". Hun referer til da hun fikk meg og hvor stor innsats hun selv la i. Anonymkode: 3c023...729
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #20 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Tror det tyngste er å få press fra min egen mor. Har fortalt hvor sliten jeg er av dette, og svaret er " synes at du overdriver og dramatiserer. Hadde virkelig forsøkt å fortsette med pumping". Hun referer til da hun fikk meg og hvor stor innsats hun selv la i. Anonymkode: 3c023...729 Kvinner er kvinner verst…. Syns du skal gi en lang faen i at moren din presser deg sånn. Hennes opplevelse har ingenting å gjøre med hvordan DU opplever dette Anonymkode: 2af1f...b0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå