AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Jeg har en slektning som nettopp har annonsert for meg at h*n får ny valp om noen uker. Fra før har vedkommende en ni år gammel hund, som blir behandlet bra. MEN h*n går ikke tur med den. Dette er en stor hund med middels aktivitetsnivå. Den har inngjerdet hage og er en trygg og stabil hund. Blir fulgt opp hos veterinær når det trengs og virker som den har det toppers, men det er jo et litt spesielt hundehold likevel. Jeg er bekymret fordi det de siste åtte årene har blitt spontankjøpt båt, bil, campingvogner, bobiler, fugler og omplasseringshunder, som har blitt videresolgt etter under uke fordi «den ikke går sammen med den andre hunden». Selv driver jeg med hund og ba vedkommende gi det litt tid, og jeg sa også at jeg kunne hjelpe med å finne en omplasseringshund som kan passe husholdningen. Den nye valpen er en stor rase med ganske høyt aktivitetsnivå. Det kommer til å bli armer og bein. Vedkommende har IKKE besøkt valpen, som jeg syns er litt merkelig når den befinner seg såpass nærme. Den er NKK-registrert, og oppdretteren virker veldig reall. Jeg og flere med meg er direkte bekymret for hvordan dette skal gå. Blir så lei meg av å tenke på at valpen skal flytte inn og kanskje bare bli kastet videre når det ikke passer seg mer. Tror ikke helt vedkommende vet hva h*n går til. Er jeg helt susete? Hva kan man gjøre med dette? Må jeg bare tenke at dette ikke er mitt ansvar? Anonymkode: 07012...2b7
Sofakona Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Ofte om det er en oppdretter så pleier de ikke selge til noen de ikke møter og besøkr er og valpen. Nei dessverre er nok dette en slik ting som kan ende der hunden må adoptere bort..pga den ikke passet deres behov..eller ble venner med den andre hunden etc
Kvinne87Rogaland Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Det er dyremishandling å ikke gå tur med hunden! Latskap å gjerde inn hagen for å slippe å gå tur. Hunder trenger mosjon, nye lukter, stimuli og sosialisering for å ha det godt. Kan du ikke si det rett ut? "Jeg synes synd på hunden din som aldri får gå tur og syns ikke noe om at du tvinger en ny hund inn i den samne begredelige tilværelsen" 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Ofte om det er en oppdretter så pleier de ikke selge til noen de ikke møter og besøkr er og valpen. Nei dessverre er nok dette en slik ting som kan ende der hunden må adoptere bort..pga den ikke passet deres behov..eller ble venner med den andre hunden etc Ja, syns det høres rart ut for begge parters del. Jeg gikk på den smellen en gang at jeg importert en valp usett fra utlandet fordi avstanden var lang. Jeg hadde nøye sjekket linjene og det var gener jeg ville ha, men valpene var dårlig sosialisert og hunden er ikke stabil i topplokket den dag i dag. Kjøper ikke hund fra den oppdretteren igjen, og hadde trolig ikke kjøpt valpen om jeg hadde tatt meg tid og råd til å besøke den på forhånd😐 TS Anonymkode: 07012...2b7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Kvinne87Rogaland skrev (4 minutter siden): Det er dyremishandling å ikke gå tur med hunden! Latskap å gjerde inn hagen for å slippe å gå tur. Hunder trenger mosjon, nye lukter, stimuli og sosialisering for å ha det godt. Kan du ikke si det rett ut? "Jeg synes synd på hunden din som aldri får gå tur og syns ikke noe om at du tvinger en ny hund inn i den samne begredelige tilværelsen" Uff ja. Jeg har avverget valpekjøp flere ganger tidligere, ved å påminne vedkommende at sist gang h*n hadde valp, så sa h*n at «dette er jeg for gammel til». For all del, det kan hende at h*n ombestemmer seg før valpen er leveringsklar. Jeg er nok litt pysete og klarer ikke å si det rett ut. TS Anonymkode: 07012...2b7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Han representerer nok mesteparten av valpekjøpere de siste årene….. og derfor er det overflod av omplasseringshunder som er fulle i problemer. Det er bare trist, og så altfor unødvendig. Han ser nok fir seg at med neste hund så skal alt bli bra, men det blir nok ikke det. Bra at du reagerer og gir beskjed👍🏼 kan du anbefale han å gå på kurs før valpekjøp? Anonymkode: 373fe...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Sannsynligheten for at denne hunden verken får turer (som er alfa og omega) og etterhvert blir omplassert, er lik 90% med tanke på historien. Anonymkode: 23d9e...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå