AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Vurderer å droppe av følgende grunner: - Bruker store deler av verdifull tid med barnet på pumping, sterilisering og amming. - Praktisk ikke gjennomførbart da barnet krever mye oppmerksomhet. Gjør det umulig å pumpe nok i døgnet og må slenge fra meg utstyret og begynne på nytt. Bidrar fort til brystbetennelse og bekymring rundt å få tømt - Må bruke mye tid på natten og er dødtrøtt på dagen -Familielivet lider - Dropper personlig hygiene -Får forstoppelse og blir irritert fordi tiden ikke strekket til til verken dobesøk eller bra kosthold - Kan ikke reise bort - Er i dårlig humør fordi jeg tynes i noe jeg ikke trives med pga. flink-pike syndrom / samvittighet Grunner jeg ser for å delamme - Det er sunnere med litt morsmelk enn ingen - Vil ikke ha overvektig barn Anonymkode: 20b32...582
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Det er ikke så lett å gi sammenlignbare erfaringer når du ikke skriver hvor gammel baby er / hvor lenge du har prøvd å kombinere amming og pumping, og heller ikke grunnen til at du må supplere med pumping. Jeg har tre barn, førstemann hadde problemer med å ta brystet og måtte drikke av spesialflaske de første åtte ukene. Da pumpet jeg alt, med lånt/ leid elektrisk pumpe som var rask, og hadde flere sett med tilbehør slik ar vi kunne vaske alt en gang i døgnet. Ammet fra to måneder og til hun var over ett år. Andremann ammet jeg vanlig hele tiden. Tredjemann fikk kun morsmelkerstatning fordi jeg gikk på medisiner som ikke var forenelig med amming. Eneste fordelen (min erfaring) med mme er at mor og far kan gjøre det samme mht mating. Men det er en fin fordel, som gjør at far kan være sammen med baby uavhengig av mor, og kan ta nattevåk osv. Utover det synes jeg amming var utrolig lettvint, maten var alltid der, på reise /tur hadde jeg ren mat /drikke tilgjengelig overalt og når som helst. Pumping: lei elektrisk stor pumpe, da går det raskt. Og ha nok utstyr slik at du kan sterilisere mye på en gang. Hun som fikk mme er ikke tykk (er like slank som de andre to), men man kan ikke gi ubegrenset med mme slik man kan med morsmelk. Krever at man måler opp, og skriver opp, særlig hvis både mor og far mater, slik at de ikke får alt for mye næring. Det er heller ikke forskjeller vi har merket mht allergier og andre ting. Anonymkode: a0879...83e 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Hvorfor pumper du? Kan du ikke fullamme uten å pumpe? Anonymkode: 81fd7...0af 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Jeg droppet til slutt både amming og pumping. Produksjonen gikk ikke opp. Så hun vokser opp på mme. Blir folk av de å ☺️ Anonymkode: caea2...756 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Jeg har (med tid og stunder innsett at jeg har) tubebryster, og det gjør tilstrekkelig melkeproduksjon svært vanskelig. Jeg delammet førstemann fra 6 uker til 4 måneder, og fortsatte ammingen til 17 måneder i kombo med fast føde. Andremann ble "fullammet" i 3 måneder, men falt helt av kurven mellom 6 uker og 3 måneder (laangt under 3%-tilen), og gikk over til delamming for å sikre næringsinntaket, men avsluttet ammingen rundt 5 mnd. fordi han absolutt ikke var interessert lenger. Det var en lettelse å avslutte ammingen, og jeg har mye mer tid til å stille opp som mor for begge barna, og dessuten slipper jeg å bekymre meg for at han sulter. Det er bare du som vet om det er riktig for deg å droppe, men skulle jeg fått et tredje barn, hadde jeg gått rett på MME. Anonymkode: 05ae9...7b9 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Gikk fint med Amming til bany var 4 uker. Så ble begge syk. Baby orket ikke suge ordentlig. Jeg orket ikke pumpe. Derfor gikk produksjonen raskt ned. Måtte gi flaske, det klarte han. Prøvde å øke produksjonen ved å pumpe og forsøke å amme før flaske. Men han begynte å dra seg vekk fra puppen. Tror han merket at det ikke var mye melk. Kunne drikke ordentlig fra flaske like etter. Nå er han 5mnd. Jeg forsøker å amme ca 3 ganger i løpet av dagen. Han vil kun ammes når han er trøtt, så da ammer jeg før dupp/natten. Er ikke mye, så er nok mest for kos. Har flere ganger vurdert å prøve andre pumper og øke. Men det er alt for mye styr. Da skal det ammes, steriliseres, pumpes, gi flaske. Hadde ikke hatt tid til annet. Jeg ville forsøkt å amme før flaske. Går det ikke, så går det ikke. Hvis du vil prøve å øke, så er det viktig mannen bidrar så du ikke blir utslitt. F.eks at han gir flasker og steriliserer mens du pumper. Anonymkode: 1c392...ba3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Mamming foran amming. Jeg hadde i første omgang droppet pumping og sett om det gikk bra å delamme siden du har et ønske om å gi morsmelk. Om det ikke hadde fungert hadde jeg gått over til mme. Ingen av de jeg kjenner som har fått mme har vært overvektige, heller ikke sykere enn de som har fått mm. Anonymkode: 19eea...ade 2
Maleficenta Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer å droppe av følgende grunner: - Bruker store deler av verdifull tid med barnet på pumping, sterilisering og amming. - Praktisk ikke gjennomførbart da barnet krever mye oppmerksomhet. Gjør det umulig å pumpe nok i døgnet og må slenge fra meg utstyret og begynne på nytt. Bidrar fort til brystbetennelse og bekymring rundt å få tømt - Må bruke mye tid på natten og er dødtrøtt på dagen -Familielivet lider - Dropper personlig hygiene -Får forstoppelse og blir irritert fordi tiden ikke strekket til til verken dobesøk eller bra kosthold - Kan ikke reise bort - Er i dårlig humør fordi jeg tynes i noe jeg ikke trives med pga. flink-pike syndrom / samvittighet Grunner jeg ser for å delamme - Det er sunnere med litt morsmelk enn ingen - Vil ikke ha overvektig barn Anonymkode: 20b32...582 gjør det som passer deg og din baby best du 1
Maleficenta Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så lett å gi sammenlignbare erfaringer når du ikke skriver hvor gammel baby er / hvor lenge du har prøvd å kombinere amming og pumping, og heller ikke grunnen til at du må supplere med pumping. Jeg har tre barn, førstemann hadde problemer med å ta brystet og måtte drikke av spesialflaske de første åtte ukene. Da pumpet jeg alt, med lånt/ leid elektrisk pumpe som var rask, og hadde flere sett med tilbehør slik ar vi kunne vaske alt en gang i døgnet. Ammet fra to måneder og til hun var over ett år. Andremann ammet jeg vanlig hele tiden. Tredjemann fikk kun morsmelkerstatning fordi jeg gikk på medisiner som ikke var forenelig med amming. Eneste fordelen (min erfaring) med mme er at mor og far kan gjøre det samme mht mating. Men det er en fin fordel, som gjør at far kan være sammen med baby uavhengig av mor, og kan ta nattevåk osv. Utover det synes jeg amming var utrolig lettvint, maten var alltid der, på reise /tur hadde jeg ren mat /drikke tilgjengelig overalt og når som helst. Pumping: lei elektrisk stor pumpe, da går det raskt. Og ha nok utstyr slik at du kan sterilisere mye på en gang. Hun som fikk mme er ikke tykk (er like slank som de andre to), men man kan ikke gi ubegrenset med mme slik man kan med morsmelk. Krever at man måler opp, og skriver opp, særlig hvis både mor og far mater, slik at de ikke får alt for mye næring. Det er heller ikke forskjeller vi har merket mht allergier og andre ting. Anonymkode: a0879...83e syns det er lett. Spiller ingen rolle hvor lenge hun har prøvd. Funker det ikke så funker det ikke. 4
Tanuki Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 Jeg gav helt opp etter ca 5 uker. Baby fikk aldri tak, jeg pumpet og pumpet, men fikk aldri mye melk heller. Det er styr med mme og, men i det minste slapp jeg stresset med amming og hele tiden grue meg til når baby var sulten. Gjør det som passet deg. Drit i dem som gnåler om at en må amme for en hver pris. 3
Anonym6789 Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 Var i samme situasjon som deg, jeg ga meg med pumping etter 2 mnd. Fikk ikke baby til å ta puppen, og syntes rett og slett ikke at det var verdt alt styret med pumping og koking av flasker 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 Du, det er helt greit å gi opp amming når det er så mye styr! Amming er supert det når det funker som det skal, men det gjør det jo ikke alltid. Morsmelkerstatning er ikke så verst det heller, og selv om folk skriker opp om at morsmelk er SÅ mye bedre, så har det veldig lite å si på barnets utvikling. Ved å droppe amming og pumping i ditt tilfelle, vil du få mer tid og nærhet med babyen din, og DET er mye viktigere enn hvorvidt baby drikker morsmelk eller MME. Anonymkode: d1683...ea3 4
kaleidoskop Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 4 minutter siden, Anonym6789 said: Var i samme situasjon som deg, jeg ga meg med pumping etter 2 mnd. Fikk ikke baby til å ta puppen, og syntes rett og slett ikke at det var verdt alt styret med pumping og koking av flasker Men flaskene til mme må jo også vaskes og kokes!? Mine barn har vokst opp på mme. Skulle gjerne gitt morsmelk, da jeg virkelig tror på de godene. Og enkelt å alltid ha mat tilgjengelig. Jeg hadde ikke alltid med nok på tur ut av huset. Men når det ble som det ble er det greit at mannen også kan hjelpe til.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 Anonym6789 skrev (7 minutter siden): Var i samme situasjon som deg, jeg ga meg med pumping etter 2 mnd. Fikk ikke baby til å ta puppen, og syntes rett og slett ikke at det var verdt alt styret med pumping og koking av flasker Sterilisering av flasker kommer man jo ikke utenom da Anonymkode: caea2...756
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 kaleidoskop skrev (32 minutter siden): Men flaskene til mme må jo også vaskes og kokes!? Mine barn har vokst opp på mme. Skulle gjerne gitt morsmelk, da jeg virkelig tror på de godene. Og enkelt å alltid ha mat tilgjengelig. Jeg hadde ikke alltid med nok på tur ut av huset. Men når det ble som det ble er det greit at mannen også kan hjelpe til. Ja, flaskene til mme må også vaskes og kokes. Men når du bare gir mme så slipper du amming og pumping som er veldig tidkrevende når du OGSÅ må vaske og koke flasker. Det verste fra to verdener for å si det sånn. Bare gå over til mme ts, og gjør deg selv og babyen en tjeneste. Å være uthvilt og opplagt sammen med baby er mye viktigere enn at de på død og liv skal ha morsmelk. Anonymkode: 5fee5...ce4 3
Mamajune11 Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vurderer å droppe av følgende grunner: - Bruker store deler av verdifull tid med barnet på pumping, sterilisering og amming. - Praktisk ikke gjennomførbart da barnet krever mye oppmerksomhet. Gjør det umulig å pumpe nok i døgnet og må slenge fra meg utstyret og begynne på nytt. Bidrar fort til brystbetennelse og bekymring rundt å få tømt - Må bruke mye tid på natten og er dødtrøtt på dagen -Familielivet lider - Dropper personlig hygiene -Får forstoppelse og blir irritert fordi tiden ikke strekket til til verken dobesøk eller bra kosthold - Kan ikke reise bort - Er i dårlig humør fordi jeg tynes i noe jeg ikke trives med pga. flink-pike syndrom / samvittighet Grunner jeg ser for å delamme - Det er sunnere med litt morsmelk enn ingen - Vil ikke ha overvektig barn Anonymkode: 20b32...582 Bare dropp det. Det blir folk av erstatning og. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #17 Skrevet 3. april 2023 Mamajune11 skrev (13 minutter siden): Bare dropp det. Det blir folk av erstatning og. De blir ikke nødvendigvis noe sykere enn de som får mm heller (som flere påstår). Anonymkode: caea2...756 1
Maleficenta Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): De blir ikke nødvendigvis noe sykere enn de som får mm heller (som flere påstår). Anonymkode: caea2...756 min unge er iallefall sjelden syk og fikk mme Endret 3. april 2023 av Maleficenta
Anonym6789 Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 kaleidoskop skrev (På 3.4.2023 den 20.55): Men flaskene til mme må jo også vaskes og kokes!? Mine barn har vokst opp på mme. Skulle gjerne gitt morsmelk, da jeg virkelig tror på de godene. Og enkelt å alltid ha mat tilgjengelig. Jeg hadde ikke alltid med nok på tur ut av huset. Men når det ble som det ble er det greit at mannen også kan hjelpe til. Ja, såklart 😊 men ble mindre flasker som måtte kokes, og heller ikke pumpeutstyret. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå