AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Dette er selvsagt noe vi burde gjort for lengst, men vi var rett og slett for trege. Nå sitter vi og betaler på et veldig høyt lån. Vi har muligheten til å betale på det selv om det svir, men vi har ikke mulighet til at det øker så voldsomt. Bør vi da binde den for sikkerhets skyld? Anonymkode: f5d22...c10
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er selvsagt noe vi burde gjort for lengst, men vi var rett og slett for trege. Nå sitter vi og betaler på et veldig høyt lån. Vi har muligheten til å betale på det selv om det svir, men vi har ikke mulighet til at det øker så voldsomt. Bør vi da binde den for sikkerhets skyld? Anonymkode: f5d22...c10 Har dere muligheten til å betale på lånet slik det er i dag, da gjerne med forbehold om at det kan stige ett par tusen til, hadde jeg ikke bundet renta nå. Toppen er snart nådd, å da vil renten gå ned. Ønsker dere mindre fleksibilitet, men heller vite hva som skal ut hver måned, kan det å binde renta være lurt. Men, historisk sett tjener man lite på å binde.....sett over litt lengre tid. Anonymkode: 035ee...afc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere muligheten til å betale på lånet slik det er i dag, da gjerne med forbehold om at det kan stige ett par tusen til, hadde jeg ikke bundet renta nå. Toppen er snart nådd, å da vil renten gå ned. Ønsker dere mindre fleksibilitet, men heller vite hva som skal ut hver måned, kan det å binde renta være lurt. Men, historisk sett tjener man lite på å binde.....sett over litt lengre tid. Anonymkode: 035ee...afc Det er derfor vi ikke har bundet tidligere. Samtidig har vi ikke hatt noe særlig huslån før nå. Vi kan betale det vi nå har, men det er lite slingringsmonn. Problemet er at jeg er redd for at toppen ikke er nådd, og sover dårlig og bekymrer meg for at renta kan stige videre og at inflasjonen biter seg fast. Vanskelig å vite hva man skal gjøre. Anonymkode: f5d22...c10
apekatten123 Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Hvor stor del av huset er belånt? Har dere mulighet til full avdragsfrihet (60% belåning) så ville jeg ikke bundet. Husk at dere uansett har mulighet til opptil 6mnd avdragsfrihet om renten skulle stige dit at dere ikke klarer å betjene hele lånet i en periode. Det er også mulig å øke nedbetalingsperioden på lånet om dere ikke har gjort det. (Stort sett opp til 30år) Jeg tenker jeg ville beholdt flytende rente om dere har noen plan b, c og d i bakhånd.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er derfor vi ikke har bundet tidligere. Samtidig har vi ikke hatt noe særlig huslån før nå. Vi kan betale det vi nå har, men det er lite slingringsmonn. Problemet er at jeg er redd for at toppen ikke er nådd, og sover dårlig og bekymrer meg for at renta kan stige videre og at inflasjonen biter seg fast. Vanskelig å vite hva man skal gjøre. Anonymkode: f5d22...c10 Mister du nattesøvnen bør dere selvfølgelig vurdere tiltak. Bare husk at fastlånsrenten er høyere enn flytende. Ønsker dere å binde til høy pris for 3-5 år, og risikere å betale høyt når renten begynner å dale til neste år? Dette er veldig individuelt. Jeg anbefaler å gjøre det som er best for dere. Det er kun dere som vet hva som er smertegrensen osv. Anonymkode: 035ee...afc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 apekatten123 skrev (19 timer siden): Hvor stor del av huset er belånt? Har dere mulighet til full avdragsfrihet (60% belåning) så ville jeg ikke bundet. Husk at dere uansett har mulighet til opptil 6mnd avdragsfrihet om renten skulle stige dit at dere ikke klarer å betjene hele lånet i en periode. Det er også mulig å øke nedbetalingsperioden på lånet om dere ikke har gjort det. (Stort sett opp til 30år) Jeg tenker jeg ville beholdt flytende rente om dere har noen plan b, c og d i bakhånd. Vi er i en veldig vanskelig situasjon. Vi har hatt god inntekt i mange år og satt med et nesten nedbetalt hus siden vi levde forsiktig og hadde et helt greit og lite hus, men så opplevde vi at en i husholdningen havnet i rullestol og måtte derfor bygge nytt. Huset er 100 % belånt siden hus er lite verdt her vi bor, det koster mer å bygge enn man får for huset. Vi ønsket ikke å gjøre det, men hadde ikke noe valg siden vi ikke fant noen bolig som passet elektrisk rullestol og heis i tak osv. Skal se på dette med avdragsfrihet dersom vi havner i en verre situasjon. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mister du nattesøvnen bør dere selvfølgelig vurdere tiltak. Bare husk at fastlånsrenten er høyere enn flytende. Ønsker dere å binde til høy pris for 3-5 år, og risikere å betale høyt når renten begynner å dale til neste år? Dette er veldig individuelt. Jeg anbefaler å gjøre det som er best for dere. Det er kun dere som vet hva som er smertegrensen osv. Anonymkode: 035ee...afc Nei, ville egentlig ikke det, men samtidig er jeg enda mer redd for å havne i en situasjon der vi ikke kan betjene lånet. Vi har biler i husholdningen som koster ganske mye (spesielt handikapbilen), og nå er avdrag på lånet oppi 36.000 per måned. Livredd for at en av oss skal miste jobben eller bli syke. Vi har greid oss bra siden vi har hatt ok inntekt, men det er en stor bekymring å ha så mye lån i disse tider, spesielt siden vi har vært så forsiktige tidligere og hadde bare 400.000 i huslån før dette. Anonymkode: f5d22...c10 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ønsker dere å binde til høy pris for 3-5 år, og risikere å betale høyt når renten begynner å dale til neste år? Anonymkode: 035ee...afc Er vel ikke mye som tyder på at renta skal gå ned neste år? Det får jo være grenser for hvor mange ganger man kan gjøre samme feilen med å ha for lave renter. Anonymkode: 3f0ad...e1f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 Du har bygd nytt og valgte et hus som har heis? Hallo? Med rullestolbruker velger man alt på en flate. Rullestolbruker i et hus med heis er en dødsfelle. Til tema. Avdrag på lånet er 36.000, du mener vel rente + avdrag er 36.000? Hvor stor er rentedelen? Dersom dere ikke har så veldig mye mer pusterom kan dere a) strekke nedbetalingstid eller b) binde renta. Fastrente er jo nettopp for folk som dere, nemlig de som ikke har råd til rentetoppene. At det ikke lønner seg over lang tid er prisen man må betale for sikkerheten. En forsikringpremie mot at huset ryker fordi dere ikke kan betjene lånet. Og jeg har ingen tro på at rente synker. Det er ønsketenking for tiden, ingen tall støtter det annet enn rentebanen - og den er på ingen måte garantert. Inflasjonen biter seg fast, kronekursen synker til bunnivå, arbeidsledigheten går ikke opp og dermed forbruk ikke ned. Hvor har "ekspertene" (ansatte hos bankene, og de har egen agenda) det fra at rente synker? Anonymkode: 4d33a...4e0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har bygd nytt og valgte et hus som har heis? Hallo? Med rullestolbruker velger man alt på en flate. Rullestolbruker i et hus med heis er en dødsfelle. Til tema. Avdrag på lånet er 36.000, du mener vel rente + avdrag er 36.000? Hvor stor er rentedelen? Dersom dere ikke har så veldig mye mer pusterom kan dere a) strekke nedbetalingstid eller b) binde renta. Fastrente er jo nettopp for folk som dere, nemlig de som ikke har råd til rentetoppene. At det ikke lønner seg over lang tid er prisen man må betale for sikkerheten. En forsikringpremie mot at huset ryker fordi dere ikke kan betjene lånet. Og jeg har ingen tro på at rente synker. Det er ønsketenking for tiden, ingen tall støtter det annet enn rentebanen - og den er på ingen måte garantert. Inflasjonen biter seg fast, kronekursen synker til bunnivå, arbeidsledigheten går ikke opp og dermed forbruk ikke ned. Hvor har "ekspertene" (ansatte hos bankene, og de har egen agenda) det fra at rente synker? Anonymkode: 4d33a...4e0 Det er ikke snakk om en faktisk heis, men et hjelpemiddel for å få vedkommende ut og inn i rullestolen, på do, opp i seng osv. Det heter det samme, så skjønner forvirringen. Anonymkode: aa9e5...58b
Bombasi Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Du må aldri finne på å binde boliglånsrenta når renten er på topp. Greit nok at det er ekstra dyrt nå, men når ting normaliserer seg så vil du betale overpris på rente i mange år fordi du tegnet avtale med renta på topp. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Du må aldri finne på å binde boliglånsrenta når renten er på topp. Greit nok at det er ekstra dyrt nå, men når ting normaliserer seg så vil du betale overpris på rente i mange år fordi du tegnet avtale med renta på topp. a) man vet bare i etterkant når renta var på topp. b) når ting normaliserer seg er rente på 6%. Rente på 2 eller 3 prosent er urealistisk, det var pga finanskrisa og da ting begynte å normalisere seg (sjekk rente i 2018 f.eks.) så kom korona som igjen førte til nullrente. Folk som ikke klarer 2 år med 7 eller 8 prosent må binde rente nå. Ja, det er sure penger i tilfelle rente synker likevel men bedre enn å miste huset. Anonymkode: 4d33a...4e0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er vel ikke mye som tyder på at renta skal gå ned neste år? Det får jo være grenser for hvor mange ganger man kan gjøre samme feilen med å ha for lave renter. Anonymkode: 3f0ad...e1f Det har jo vært sagt i lang tid at renta skal ned igjen, sannsynligvis sommeren 2024, men jeg klarer ikke helt å tro på det pga inflasjonen og hva som skjer utenlands. Så ja, jeg er blant dem som ikke er så altfor positiv, og det er nok derfor jeg bekymrer meg. Jeg er redd for at renta ikke er på topp, men at vi kan ende med renter på 7 %. Har alltid hatt lite lån fordi mine foreldre har innprentet meg angst over de høye rentene og krakket på 80-tallet. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har bygd nytt og valgte et hus som har heis? Hallo? Med rullestolbruker velger man alt på en flate. Rullestolbruker i et hus med heis er en dødsfelle. Til tema. Avdrag på lånet er 36.000, du mener vel rente + avdrag er 36.000? Hvor stor er rentedelen? Dersom dere ikke har så veldig mye mer pusterom kan dere a) strekke nedbetalingstid eller b) binde renta. Fastrente er jo nettopp for folk som dere, nemlig de som ikke har råd til rentetoppene. At det ikke lønner seg over lang tid er prisen man må betale for sikkerheten. En forsikringpremie mot at huset ryker fordi dere ikke kan betjene lånet. Og jeg har ingen tro på at rente synker. Det er ønsketenking for tiden, ingen tall støtter det annet enn rentebanen - og den er på ingen måte garantert. Inflasjonen biter seg fast, kronekursen synker til bunnivå, arbeidsledigheten går ikke opp og dermed forbruk ikke ned. Hvor har "ekspertene" (ansatte hos bankene, og de har egen agenda) det fra at rente synker? Anonymkode: 4d33a...4e0 Vi har ikke den typen heis, har alle nødvendige funksjoner på en flate, men har lagt inn forsterkning i himlingen for heisskinner mellom rom ja. Ja, rente + avdrag er 36.000 til sammen, og veldig mye av dette er rente. (Vi har ca 1,5 brutto i inntekt) Ellers tenker jeg nok veldig likt som deg, takk. Ville nok aldri tenkt på å binde rente tidligere, men nå er vi i en veldig annerledes situasjon enn vi har vært tidligere, og jeg tenker at det nå ikke handler så mye om å gjøre valgene som er best økonomisk på lang sikt, men hele tiden ha en økonomi der vi har tatt med uforutsigbare svingninger så vi ikke får oss noen overraskelser. Bombasi skrev (2 timer siden): Du må aldri finne på å binde boliglånsrenta når renten er på topp. Greit nok at det er ekstra dyrt nå, men når ting normaliserer seg så vil du betale overpris på rente i mange år fordi du tegnet avtale med renta på topp. Jeg håper renta er på topp, men redselen min er at den ikke er det. Og det går rundt for vår del nå, men i vinter hadde vi ekstreme strømregninger. Når strømregningene blir så høye er det lite å gå på. Så det er litt for mange usikkerhetsmomenter med i beregningen til at jeg klarer å ta det helt med ro. Anonymkode: f5d22...c10
apekatten123 Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Du må aldri finne på å binde boliglånsrenta når renten er på topp. Greit nok at det er ekstra dyrt nå, men når ting normaliserer seg så vil du betale overpris på rente i mange år fordi du tegnet avtale med renta på topp. Vet du hva som er toppen du da?
Bombasi Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): a) man vet bare i etterkant når renta var på topp. b) når ting normaliserer seg er rente på 6%. Rente på 2 eller 3 prosent er urealistisk, det var pga finanskrisa og da ting begynte å normalisere seg (sjekk rente i 2018 f.eks.) så kom korona som igjen førte til nullrente. Folk som ikke klarer 2 år med 7 eller 8 prosent må binde rente nå. Ja, det er sure penger i tilfelle rente synker likevel men bedre enn å miste huset. Anonymkode: 4d33a...4e0 a) det er sant, men vi vet at renta er over normalnivå nå b) det er ingenting som tilsier at vi vil få en normalrente på 6%. Det er altfor høyt med tanke på norsk økonomi. Og jeg tror ikke engang at vi skal opp på 6% denne gang. Les nederst i innlegget. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg håper renta er på topp, men redselen min er at den ikke er det. Og det går rundt for vår del nå, men i vinter hadde vi ekstreme strømregninger. Når strømregningene blir så høye er det lite å gå på. Så det er litt for mange usikkerhetsmomenter med i beregningen til at jeg klarer å ta det helt med ro. Anonymkode: f5d22...c10 Vi skal nok opp 2-3 hakk til, tror jeg, men det vil være kortvarig. Det er uansett stor risiko rundt å binde renten nå når rentene er høye. Og hva sparer du egentlig på å binde renten nå? apekatten123 skrev (17 minutter siden): Vet du hva som er toppen du da? Nei selvfølgelig ikke, men vi vet at renten er over normalnivå. Jeg tror vi skal enda 2-3 hakk opp i møte med inflasjonen før det flater ut og går nedover igjen. Norges Bank har ingen interesser i å holde renten høy over tid. Faktisk er det route 1 til bankkollaps, noe som man må unngå. Bankkollaps pga høye renter har vi sett flere tilfeller av internasjonalt, og noe sier meg at dette fenomenet langt ifra er over. Høy rente sørger også for lav kroneverdi, stagnasjon på børs og i verstefall lavkonjektur over tid. Dette er langsiktig svært skadelig for norsk økonomi, noe selvfølgelig Norges Bank vet. Derfor er det utrolig viktig å få ned og holde boliglånsrenta på "normalnivå". I alt fra 2,5 - 4%. I moderne tid er det kun i krisetider at boliglånsrenta er under eller over dette. Så du må ikke finne på å binde renta over 4%, mener jeg. Utover det kan man alle være etterpåklok både på godt og vondt. Det er en risiko å både binde og ikke binde. Vi vet ikke hvor det bærer. Men det finnes mange tiltak man kan gjøre for å stå han av i en kortvarig høy rentetopp. For den er kortvarig. Endret 4. april 2023 av Bombasi 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå