AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Jeg starter snart i jobb, mannen må da ha baby pluss et tidligere barn alene de dagene jeg jobber kveld. Og jeg gruer meg så fælt. Stoler på mannen når han er alene, men med stebarnet her så blir han helt blendet av sin dårlige samvittighet. Har prøvd å gi dem «trening» før jobb, men det ender bare med at baby sutrer og gråter fordi han kjeder seg. Feks kan far pusle eller bygge lego/duplo eller tegne med storesøskenet, men setter da bare baby på ei matte med noen leker litt unna. Sutrer baby så kaster han bare ny leker bort. Og slik er det konstant, ingen oppmerksomhet eller leking med baby. Til slutt gråter han selvsagt, men selv da bare bæres han rundt mens pappa leker med eldste. Når jeg da er tilbake så er han superneedy (selvsagt). Det er sånn at hvis begge gråter, går baby på gulvet til eldste har roet seg… Uff… Noen med gode tips? Anonymkode: 6e063...d85 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Slå i bordet, bli forbanna på denne forskjellsbehandlingen, krev at han skal skjerpe seg ellers går du fra han. Få deg annen jobb med bedre arbeidstider, så barnet kan være i bhg etterhvert mens du er på jobb. Anonymkode: b0104...c9b 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Hva tenker pappa om at barnet kan utviklet permanente emosjonelle skader av dette, da? Er det ok for han? Har han ingen medfølelse? Anonymkode: 99abf...b41 1 3
Bacteria Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Det høres ikke ut som far makter å passe to såpass små barn. 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slå i bordet, bli forbanna på denne forskjellsbehandlingen, krev at han skal skjerpe seg ellers går du fra han. Få deg annen jobb med bedre arbeidstider, så barnet kan være i bhg etterhvert mens du er på jobb. Anonymkode: b0104...c9b Jeg har byttet jobb for at baby skal slippe bhg så tidlig, dvs at jeg jobber kveld og helg for å være hjemme på dagtid når far jobber. I hvert fall til han er halvannet. Dette er mer aktuelt etter perm, men blir samme problemstilling. Poenget var mer at jeg HAR forsøkt å bytte jobb så det skal bli best mulig for barnet - jeg bare så ikke dette komme. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva tenker pappa om at barnet kan utviklet permanente emosjonelle skader av dette, da? Er det ok for han? Har han ingen medfølelse? Anonymkode: 99abf...b41 Jeg tror ikke han forstår. Har forsøkt å ta det opp, men han virker til å tro at når baby sutrer og gråter så er det ikke like «ekte» følelser som hos eldre barn…. Anonymkode: 6e063...d85 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Det høres ikke ut som far makter å passe to såpass små barn. Nei, det er nok riktig. Synes ikke eldste er spesielt krevende heller. Han prøver seg, som alle barn, men leker fint alene om han får beskjed om det, tar forklaringer godt, responderer positivt om man setter det i kontekst «akkurat som du noen ganger må vente på læreren» (1.klassing), osv. Så det er ikke som om noen av ungene er vanskelig, men han strever med å grensesette eldste. Anonymkode: 6e063...d85 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Er far også slik når kun baby er der? Anonymkode: d08bf...c9f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er far også slik når kun baby er der? Anonymkode: d08bf...c9f Nei. Eller, han har tendensen, men da er det jo ikke samtidighetskonflikt. Da har han primært fokus på baby. Så det blir veldig enten/eller føler jeg, når det naturlige er å ha delvis fokus på baby hele tiden (han trenger jo ikke 110% oppmerksomhet når de er alene heller). Anonymkode: 6e063...d85 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 Herregud jeg er glad jeg har store barn nå. Det river i hjertet å lese om slikt…. men for husfredens skyld er det mulig du må senke kravene litt og stole på at far lærer etterhvert… Men det er akkurat dette som gjør at jeg er så sterkt imot delingen av permisjonen. En mann har ikke (og skal ikke ha) de samme omsorgsevnen som en kvinne. Vi kan ønske likestilling så mye vi vil, men man kan ikke endre naturen. Den riktige veien for en god familiestruktur er dette; Far skal holde mor, så mor kan holde barn. Anonymkode: d08bf...c9f 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg starter snart i jobb, mannen må da ha baby pluss et tidligere barn alene de dagene jeg jobber kveld. Og jeg gruer meg så fælt. Stoler på mannen når han er alene, men med stebarnet her så blir han helt blendet av sin dårlige samvittighet. Har prøvd å gi dem «trening» før jobb, men det ender bare med at baby sutrer og gråter fordi han kjeder seg. Feks kan far pusle eller bygge lego/duplo eller tegne med storesøskenet, men setter da bare baby på ei matte med noen leker litt unna. Sutrer baby så kaster han bare ny leker bort. Og slik er det konstant, ingen oppmerksomhet eller leking med baby. Til slutt gråter han selvsagt, men selv da bare bæres han rundt mens pappa leker med eldste. Når jeg da er tilbake så er han superneedy (selvsagt). Det er sånn at hvis begge gråter, går baby på gulvet til eldste har roet seg… Uff… Noen med gode tips? Anonymkode: 6e063...d85 Regner med at baby er ca 7-8 måneder og kan sitte og pusle en del selv. Hva med å la hen sitte ved siden far og storebror og la bytte duplo? Sånn at hen blir med? Anonymkode: 2fa8b...018
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 Jeg tipper det barne som vil lide mest pga dette er eldste barnet som kommer til å bli helt ufordragelig dersom det alltid får viljen sin. Anonymkode: 3c1f8...dfd 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regner med at baby er ca 7-8 måneder og kan sitte og pusle en del selv. Hva med å la hen sitte ved siden far og storebror og la bytte duplo? Sånn at hen blir med? Anonymkode: 2fa8b...018 Han er knapt 7mnd (født fire uker før termin, så korrigert er han knappe 6mnd når jeg begynner). Skal bare jobbe deltid i starten, og har ammefri, så det er ikke all verdens fravær, men det er en krevende unge. Men ja - dette er deltakelse han ville likt. Men der krever litt av far, man må snakke med baby; gi duploklossene, kanskje si at her har du en stor og rød kloss, etc. Ikke bare hive den bort på matta liksom… Anonymkode: 6e063...d85 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 Eller er det egentlige problemet her at du ikke tåler at hans barn fra tidligere får noe oppmerksomhet. At det lille kjærlighetsbarn er deres er viktigere enn alt annet? Anonymkode: d765b...f58 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Eller er det egentlige problemet her at du ikke tåler at hans barn fra tidligere får noe oppmerksomhet. At det lille kjærlighetsbarn er deres er viktigere enn alt annet? Anonymkode: d765b...f58 Nei, det er ikke situasjonen ts beskriver. Har du lest hi, eller skal du bare hakke på en stemor? Anonymkode: fefe1...327 13 3
Gjest takinova Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men der krever litt av far, man må snakke med baby; gi duploklossene, kanskje si at her har du en stor og rød kloss, etc. Ikke bare hive den bort på matta liksom… Må være veldig stressende å være så detaljfokusert som du er. Dette går bra.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 takinova skrev (4 minutter siden): Må være veldig stressende å være så detaljfokusert som du er. Dette går bra. Det var et eksempel på hva som kan få baby til å slutte å sutre. Legger man klossen der fortsetter sutringen, gir man to sekunder blikkontakt og snakker litt direkte så slutter han å sutre og holder et par minutter til før han ber om ny kontakt. Anonymkode: 6e063...d85 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #17 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han er knapt 7mnd (født fire uker før termin, så korrigert er han knappe 6mnd når jeg begynner). Skal bare jobbe deltid i starten, og har ammefri, så det er ikke all verdens fravær, men det er en krevende unge. Men ja - dette er deltakelse han ville likt. Men der krever litt av far, man må snakke med baby; gi duploklossene, kanskje si at her har du en stor og rød kloss, etc. Ikke bare hive den bort på matta liksom… Anonymkode: 6e063...d85 Du, det går greit å bare hive på matta når minsten er ved siden av ham og storebror. Trenger ikke matta btw. De kan jo sitte i sirkel. Jeg regner med at far prater med storebror og hører også minstemann og kan bli i samtalen naturlig. De lærer utrolig mye av å observere og være med. Og den lille tiden du er borte går det nok helt fint Anonymkode: 2fa8b...018 2
Bacteria Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 Men ts, kom på en ting. Hvordan vet du hvordan samspillet er mellom barna og far når du er borte? Fedre oppfører seg ofte helt annerledes overfor barna når ikke mor er tilstede. De blir mer frie på et vis. Kan være på godt og vondt. Men om du hadde hatt mulighet til å sett de på «skjult kamera» er det mulig du hadde blitt positivt overraska. (Sier ikke at du skal gjøre det altså 😅) At en baby er «needy» når mor kommer hjem er normalt, det betyr ikke at far eller andre som har passa barna har sviktet på noe vis. 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Men ts, kom på en ting. Hvordan vet du hvordan samspillet er mellom barna og far når du er borte? Fedre oppfører seg ofte helt annerledes overfor barna når ikke mor er tilstede. De blir mer frie på et vis. Kan være på godt og vondt. Men om du hadde hatt mulighet til å sett de på «skjult kamera» er det mulig du hadde blitt positivt overraska. (Sier ikke at du skal gjøre det altså 😅) At en baby er «needy» når mor kommer hjem er normalt, det betyr ikke at far eller andre som har passa barna har sviktet på noe vis. Fordi han sender ti meldinger og spør om råd eller klager over hvor slitsomt det er fordi baby sutrer/gråter. Det gjelder bare når eldste er her og, aldri når de er alene. Det har jeg satt i sammenheng med hvordan jeg observerer dem når jeg er opptatt hjemme (lager mat, husarbeid, etc). Jeg ser jo da at baby sutrer veldig mye og kommer med tips, typ kanskje dere kan lese en bok alle tre, eller synge noen sanger sammen, og da roer baby seg. Jeg har hatt begge ungene mange ganger og det går helt fint så lenge begge får delta eller får oppmerksomhet på tur. Anonymkode: 6e063...d85 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 Det der er faktisk såpass ille og kan skape tilknytningsproblemer for baby, at jeg faktisk hadde tatt ut seperasjon/gjort det slutt og tatt over permisjonen til far - og sagt at vi evnt får bli sammen igjen etter perm dersom han klarer å skjerpe seg. Men hadde ikke hatt tillitt til at han klarte å passe på baby samtidig med større barn. Anonymkode: 9d4bc...622 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå