AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Er det bare meg eller er Sandefjord og Sarpsborg virkelig undervurderte? Når man søker på Vestfold eller Østfold i bl.a. reiseguider, oversikt over vakre byer og ellers så handler de fleste resultatene om Tønsberg eller Fredrikstad. Tønsberg og Fredrikstad er de desidert mest kjente byene i positive sammenhenger i henholdsvis Vestfold og Østfold. Dette er byer som har bl.a. Slottsfjellet, Isengran, Oseberghaugen, Gamlebyen, Færder, Hvaler og mange flere severdigheter. I Tillegg er Tønsberg en by som har fått mye internasjonal oppmerksomhet pga. bl.a. Saga Oseberg og Slottsfjellfestivalen. Sandefjord og Sarpsborg har blitt kjent som "byer i skyggene av sine respektive storebrødre". Sandefjord i skyggen av Storebror Tønsberg, og Sarpsborg i skyggen av storebror Fredrikstad. Men selv om Tønsberg og Fredrikstad kanskje er de desidert vakreste og mest kjente byene i henholdsvis Vestfold og Østfold så har jo også "lillebrødrene" Sandefjord og Sarpsborg også mye å by på selv om det ikke er like mange og like spennende severdigheter som i Tønsberg og Fredrikstad. Ikke sant? Er dere enige med meg at Sandefjord og Sarpsborg er to svært undervurderte byer i henholdsvis Vestfold og Østfold? Anonymkode: 8fcfd...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Synes absolutt ikke at Sarpsborg er noe fin by. Hva er det i Sarpsborg som er så fint? Tunevannet og Appelsintoppen må være det eneste. Det er en totalt død gågate og noen store kjøpesentre. En bypark som bugner av byens løse "fugler", så der kan man ikke gå på tur. Så, nei. Sarpsborg er ikke undervurdert. Anonymkode: 743e4...fb5 7 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Sarpsborg kjenner jeg ikke til. Men har vært i Sandefjord og virker superkoselig. er jo typ stor mulighet til å finne fin bolig til betydelig mindre sum enn f.eks oslo og få en fantastisk beliggenhet , estetikk osv. så skjønner godt hvis folk vil flytte dit. Ikke så langt til oslo heller (alt er relativt..) Anonymkode: bcdf1...89b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Sandefjord sentrum er mer koselig og penere enn Sarpsborg sentrum. Du har også mange strender i Sandefjord som er hyggelige om våren og sommeren, samt relativt kort vei til de andre kommunene med fine strender. Sjarmerende sentrum synes jeg da I Sarpsborg har du Tunevannet, Glengshølen og Høysand som er pene områder om våren og sommeren. Utenom det er ikke Sarpsborg en veldig pen by, nei. Kjedelig gågate og mange slitte bygninger i sentrum. Kulåsparken er helt grei, men ingen skikkelig høydare. Tønsberg er en fin by om våren og sommeren, både langs brygga og på strendene i kommunen. Der har du også bussen til Tjøme, som har enda finere natur og mer sjø. Jeg synes kanskje at Tønsberg er litt "slitsom" å gå i, da det er ganske trangt der og det er masse brostein overalt. Heldigvis er det pen utsikt fra Slottsfjell Horten er veldig kjedelig, men har fin natur langs kysten og der har du også noen spennende museum i det ene området. Samtidig er Horten praktisk med tanke på buss og ferge. Togstasjonen ligger dessverre usentralt. Moss har pen natur på Jeløya og har enkelte pene strender langs kysten mot Larkollen. Sentrum er veldig kjedelig og der er det lite som skjer, dessverre. Enkelte mener at det er mange spennende konserter der, men det er ingen grunn til å flytte dit. Nå skal det skje store endringer i Moss framover, så kanskje sentrum blir mer spennende Moss har også den fordelen med buss, tog og ferge i nærheten av hverandre. Halden har pen arkitektur og koselig festning, men lite utover det. Veldig lite som skjer i sentrum der sånn til hverdags. Fredrikstad er rolig og hjemmekoselig, men ikke så lite at alle kjenner alle. Har mange pene plasser langs kysten, selv om Hvaler er mer vakkert. Har gratis byferge, noe som veldig mange setter pris på. De fleste butikkene ligger langs Dikeveien, noe som kan være både positivt og negativt. Gamlebyen er sjarmerende, men egentlig veldig kjedelig utover det. Anonymkode: 1b604...5fa 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Sarpsborg er en kjedelig by . Gå gata er kun frisør eller cafe. Tune vanne er fint men tuneflua er grusom. Mosselukta er flyttet hitt pga de store fabrikkene. Mye av boligene rundt i Sarp er så å si ghetto. Spesielt nedover mot jernbanen.. fylla er det store i byen . Sandefjord jo ser veldig fint ut men kjedelig og ikke så veldig mye å finne på. Anonymkode: 6bf8c...cef 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Sandefjord er en veldig hyggelig og fin by! ☀️ Anonymkode: 17f17...92f 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Det aller beste med Sarpsborg er skiltene mot Fredrikstad. Anonymkode: 04f47...0f1 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Jeg hater Sandefjord Anonymkode: 43ad4...d07
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Nja. Sandefjord kanskje. Problemet med Sarpsborg er lukten. I Fredrikstad slippper du lukten. Anonymkode: aa582...988 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Boligmarkedet i Sandefjord er fremdeles mye snillere enn i Tønsberg. Dessverre er det mange fra Oslo som invaderer Vestfold, og spesielt Tønsberg, etter korona-tiden, og presser opp prisene. Sandefjord er litt lenger unna Oslo, og fremdeles finner man eneboliger der til mer normale priser. Skulle ønske oslo-folk holdt seg unna Vestfold. Anonymkode: 194f4...fca
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 6.31): Så, nei. Sarpsborg er ikke undervurdert. Enig ! Men Sandefjord er, et mye finere og tradisjonsrikt sentrum enn "kaosrotete" Tønsberg. Anonymkode: b8812...de6 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 On 4/10/2023 at 6:22 PM, AnonymBruker said: Enig ! Men Sandefjord er, et mye finere og tradisjonsrikt sentrum enn "kaosrotete" Tønsberg. Anonymkode: b8812...de6 Det har du rett i I tillegg er Sandefjord mer flatt enn Tønsberg, og det er litt mer behagelig å gå der. Anonymkode: 1b604...5fa
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 Sandefjord er fint, Sarpsborg er nærmere meg men har aldri utforsket byen. Hva vil du anbefale å sjekke ut og gjøre der? Anonymkode: 058db...374
Sententia Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 «Fredrikstad har Hvaler». Nåja.. jeg elsker byen min, jeg altså! Men at vi har Hvaler? Ganske frekt mot øykommunen. De har seg selv. Er ellers enig i Sandefjord! Koselig sentrum hyggelige steder nede ved vannet der. Sarpsborg klarer jeg ikke helt se fascinasjonen ved. Det finnes et par veldig flotte steder, men selve sentrum er jo bare trist. Selv Sarpsborgs beste restaurant ligger flere mil utenfor sentrum.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 Elsker Sandefjord, spesielt om sommeren 🥰 Sarpsborg ligger i landets fattigste kommune, noe skolene der bærer stort preg av. Hadde aldri flyttet til Sarpsborg. Anonymkode: 577b2...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sandefjord er fint, Sarpsborg er nærmere meg men har aldri utforsket byen. Hva vil du anbefale å sjekke ut og gjøre der? Anonymkode: 058db...374 Vil anbefale å sjekke ut bussholdeplassen for så å ta så bussen til Fredrikstad. Anonymkode: b1f32...284 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 Sententia skrev (1 minutt siden): «Fredrikstad har Hvaler». Nåja.. jeg elsker byen min, jeg altså! Men at vi har Hvaler? Ganske frekt mot øykommunen. De har seg selv. Er ellers enig i Sandefjord! Koselig sentrum hyggelige steder nede ved vannet der. Sarpsborg klarer jeg ikke helt se fascinasjonen ved. Det finnes et par veldig flotte steder, men selve sentrum er jo bare trist. Selv Sarpsborgs beste restaurant ligger flere mil utenfor sentrum.. Hvilke flotte steder i Sarpsborg finnes og anbefales? Jeg bor i Råde og kunne tenke meg å utforske litt mer enn å bare kjøre gjennom Anonymkode: 058db...374
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke flotte steder i Sarpsborg finnes og anbefales? Jeg bor i Råde og kunne tenke meg å utforske litt mer enn å bare kjøre gjennom Anonymkode: 058db...374 Inspiria vitenskapssenter i Sarpsborg er greit nok! Ellers hadde jeg kjørt videre. Kulåsparken er muligens ok, men det er vel en del rusboliger tilknyttet området der via Blåkors? 😕 Anonymkode: 577b2...3f4
Sententia Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke flotte steder i Sarpsborg finnes og anbefales? Jeg bor i Råde og kunne tenke meg å utforske litt mer enn å bare kjøre gjennom Anonymkode: 058db...374 Høysand er et flott sted. Der har du også restauranten Salt, med meget god mat Gå tur i marka med start rundt Hevingen kan være veldig fint https://nedreglomma.dnt.no/aktivitetslypa-p-sttorp/ Her er det gøy for liten og stor! Ellers er Tunevannet koselig som bare det når det er deilig vær Borgarsyssel museum er verdt en titt i sentrum syns jeg det dessverre er lite å ta seg til, men tar jo ikke lang tid å gå gjennom om man har lyst til å se litt 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Det er ingen by på østlandet som er undervurdert. Snarere tvert i mot er det mange av dem som er svært overvurderte. Sammenlign byer som Fredrikstad med byer som Bergen eller Trondheim. Det er jo et hav av forskjell hvor Bergen og Trondheim oser av historie og et vindu tilbake til fortiden, så er jo byer på østlandet stort sett noen moderne drabantbyer helt uten en eneste interessant severdighet eller noe som minner oss om hva som en gang var. Alt dette eksisterer jo omtrent bare for å være boligfelt for folk som ikke har mulighet til å bo i Oslo, som forøvrig også er en skitten harryby Anonymkode: 6e71a...b6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå