Gå til innhold

Be Nav beregne barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å gjøre historien kort. Far hadde for 4-5 år siden langt mer samvær enn han har i dag og har hatt de siste årene. Nå ser han barnet kun noen timer på dagtid en til to dager i måneden. Han betaler ingenting, annet enn det de finner på av moro når de møtes. Er ikke med på utviklingssamtaler på skolen eller noe slikt. 

Barnevidraget ble fastsatt for mange, mange år siden da barnet var bare et par år gammelt. Han betalte da 500 kr måneden (satsen ble satt da han i en kort periode var i en vanskelig jobbsituasjon). Så søkte han om endring, og det ble oppjustert til 1500 kr måneden. Han regnet vel med at han skulle betale mindre/ingenting selv om jeg var alenemor og student og han i full jobb. Etter dette har det ikke skjedd noe, men ifølge bidragskalkulatoren til Nav skal han egentlig betale mellom 3-4 tusen kroner per måned (er usikker på akkurat hvor mye han tjener). 

Jeg er litt revet i dette med å søke om endring, men heller vel helst mot å søke. Mannen min mener vi skal blåse i hele greia, siden faren jo mer eller mindre har meldt seg ut av foreldrerollen. Men jeg tenker jo også at han burde være med å bidra på ett eller annet vis for sitt eget barn. Og de pengene hadde jo kommet godt med. Barnet går på tre ulike aktiviteter, har alt man trenger av utstyr, klær osv. Alt dette står jo vi for. 

Ville dere søkt om at Nav fastsetter bidraget på nytt hvis dere var i denne situasjonen? Eller ville dere bare latt det ligge? Vi har helt ok økonomi, ikke dårlig råd, men heller ikke veldig god råd. Sånn midt på treet.

Anonymkode: c2a80...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke trenger pengene kan dere spare dem til barnet. Noe skal barnet få fra far også, og for tiden høres det ikke ut som det er særlig mye annet han kan bidra med,

Anonymkode: 36525...c3a

• Liker 1
Skrevet

Så klart du skal be om pengene. Du har barnet nesten 100 % og står for alle utgifter. Det er ryddig og ikke minst riktig for begge parter. Ville opplyst far på en hyggelig måte at det er på tide å ta en ny beregning av barnebidrag 👍 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis dere ikke trenger pengene kan dere spare dem til barnet. Noe skal barnet få fra far også, og for tiden høres det ikke ut som det er særlig mye annet han kan bidra med,

Anonymkode: 36525...c3a

Vi kunne jo alltids trengt de pengene, de månedene vi har ekstra utgifter (hvor f.eks. avgiftene kommer for alle aktivitetene til barnet kommer på samme tid), må vi f.eks. knipe igjen ellers på utgiftene den måneden. Og ferier sparer vi jo opp til. Men noe av det ekstra bidraget hadde vi jo spart til barnet. Vi sparer litt til barnet nå, men ikke veldig mye siden det ikke er rom for det.

AnonymBruker
Skrevet
Noramor skrev (6 timer siden):

Så klart du skal be om pengene. Du har barnet nesten 100 % og står for alle utgifter. Det er ryddig og ikke minst riktig for begge parter. Ville opplyst far på en hyggelig måte at det er på tide å ta en ny beregning av barnebidrag 👍 

Ja, jeg tenker jo det jeg også. Men får på en måte dårlig samvittighet også, uten at jeg helt vet hvorfor. Det er jo hans barn også. 

Mannen min anser barnet som sitt eget, og tenker derfor at vi er de naturlige forsørgerne. Dermed mener han det er unødvendig å be om penger fra en som ikke har lyst til å bidra. Men faren har jo tross alt et forsørgeransvar…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er far og betaler barnebidrag til 12 åring. Det har jeg ikke noe problemer med, for det er jo barnet mitt! Jeg og min x-kone inngikk privat avtale uten å involvere NAV, og det funker bra for oss begge. Hvis det er ekstra utlegg, så deler vi på det. 

Hva er grunnen for at han ikke ser barnet ofte? Avstand, jobb, eller bryr han seg ikke?

Først og fremst så hadde jeg prøvd å bli enig om en privat avtale. Om ikke så hadde jeg brukt nav. Det er hans barn, så det må han ta ansvar for...og ikke minst burde han ha mye mer tid til sitt eget barn hvis det ikke er årsaker for som hindrer det. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Folk må ta ansvar når de sette barn til verden!

Anonymkode: 8353e...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...