Topsi Skrevet 6. april 2023 #121 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tok utgangspunkt i de tre grunnene jeg fikk servert av ab som jeg svarte og når dette er grunner for å ikke protestere når dere bruker et så enorm sterkt ord som mord, vel ja da kaller jeg det faktisk feigt og lat. Dere skriver mord, men viss en mener at noen blir myrdet så synes jeg faktisk det er en ekstremt feighet som råder hos msngen av dere når dere skriver at dere ikke ønsker å protestere pga prester før dere og represalier. Det er mord dere snakker om og dere er redd for å bli arrestert? Fordi de fleste av oss ikke er enige med dere. Nei da synes jeg virkelig ikke dere står helt inne for det dere sier. Igjen, viss jeg hadde følt og ment at det ble utført mord på sykehus hver dag hadde jeg protestert langt kraftigere enn hva vindmølle motstandere gjorde. Det må jeg få lov til å si at ordene deres ikke står i stil til handlingene deres. Anonymkode: 6bc9a...20d Det har du selvsagt lov til å mene, men du er samtidig glad for at vi ikke har grupper som PAAU i Norge,. Jeg har forøvrig ikke kalt abort for mord, mord kan man anmelde ril politiet, vi har legaliserte drap. Og jeg tror mange som absolutt mener dette er rådvill ift hva vi faktisk skal gjøre. Jeg beundrer Ludvig Nessa og Børre Knudsen. Men det kostet dem svært mye, og det har ikke hatt noe å si for den lovgivning vi har idag, så spørsmålet er da, hvor mye skal vi ofre for å være troverdige i et samfunn hvor vi oppnår absolutt ingenting Jeg gir meg jd enne debatten, jeg vet hva jeg står for, og vet hva jeg mener,.og jeg vet også hva jeg kan gjøre og ikke gjøre
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #122 Skrevet 6. april 2023 Du må slutte å ha sex, ts. Så slipper du å tenke på det. Har tatt abort to ganger. Men hadde tatt det igjen hvis jeg hadde blitt gravid, heldigvis ingen grenser i Norge. Er jo gratis også 😊 Anonymkode: 1f72c...935
Topsi Skrevet 6. april 2023 #123 Skrevet 6. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du må slutte å ha sex, ts. Så slipper du å tenke på det. Har tatt abort to ganger. Men hadde tatt det igjen hvis jeg hadde blitt gravid, heldigvis ingen grenser i Norge. Er jo gratis også 😊 Anonymkode: 1f72c...935 Jeg har ikke ord..... det er ufattelig at abort er gratis når prevensjon koster penger. Noen kvinner kan bruke våre skattepenger til abort som prevensjon mens psykisk syke må betale egenandel av aap-inntekt... Endret 6. april 2023 av Topsi 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #124 Skrevet 6. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Det har du selvsagt lov til å mene, men du er samtidig glad for at vi ikke har grupper som PAAU i Norge,. Jeg har forøvrig ikke kalt abort for mord, mord kan man anmelde ril politiet, vi har legaliserte drap. Og jeg tror mange som absolutt mener dette er rådvill ift hva vi faktisk skal gjøre. Jeg beundrer Ludvig Nessa og Børre Knudsen. Men det kostet dem svært mye, og det har ikke hatt noe å si for den lovgivning vi har idag, så spørsmålet er da, hvor mye skal vi ofre for å være troverdige i et samfunn hvor vi oppnår absolutt ingenting Jeg gir meg jd enne debatten, jeg vet hva jeg står for, og vet hva jeg mener,.og jeg vet også hva jeg kan gjøre og ikke gjøre Selvsagt er jeg glad for det, at Norge og USA står så langt fra hverandre i veldig mye så også abort og måten en diskuterer og ytrer seg om abort. Jeg er også glad for ytringsfrihet, men det betyr heller ikke at jeg skal eller trenger å være glad i alt som blir ytret gjør det vel? Drap/mord/ legslisert drap, mangen ord på det samme, denne tråden har ikke bare bestått av dine innlegg, men andre abortmotstadere som bruker ord som mord, dette er ord som blir brukt av abortmotstadere, mord er et retorisk ord dere bruker. Når dere bruker slike ord så får dere faktisk stå inne for de ordene også når noen sier at det er feigt og svakt å ikke kjempe for tusenvis av mord/legslisert drap/drap hver dag fordi dere er redd for å bli arrestert når vi vet at det nettopp har vært arrestasjoner der mennesker som faktisk hadde den viljen til å kjempe mot noe så trivielt som vindmøller eller hva som helst annet. Jeg har mangen jeg ser opp til som har måtte tåle vel så mye som Børre og Ludvig men de har stått der og de har kjempet på lik linje som prestene og de kom seirende ut av det på den andre siden. I USA er det så mange kvinner som har blitt utskjelt, harselert, trakassert og regelrett blitt misbrukt psykisk på vei inn til abort klinker men de har tatt sitt valg og jeg berømmer hver og en av de, og de ansatte på disse klinikkene. I USA har de liberale desverre tapt mer og mer men hver kamp, hver dag, for hver eneste kvinne har verdt viktig og ikke forgjeves slik jeg ser det. Anonymkode: 6bc9a...20d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #125 Skrevet 6. april 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Ved stort sett alle samleier er det nytelse som står i fokus. Og at abortmotstandere er blitt late eller feige for dere stå for selv. Igjen det er mange som protesterer for mye mindre enn at en mener det blir begått mord på norske sykehus hver dag. Anonymkode: 6bc9a...20d Du ville kanskje gjort det helt annerledes hvis du var mot abort? Men når vi er inne på det, så ER du jo mot abort, er du ikke? På et visst tidspunkt i svangerskapet mener du, antar jeg, at abort faktisk vil være å ta livet av et menneske. La oss si at du mener abort er greit fram til uke 20, og grensen settes ved uke 22 og folk flest var enige i det. Hvordan ville du protestert? Det er et interessant tankeeksperiment. For øvrig har jeg ikke kalt abort for mord, og jeg er ikke sikker på at jeg passer inn i din definisjon av "abortmotstander." Jeg kan utdype hva jeg personlig mener hvis noen er interessert, men i denne diskusjonen er jeg først og fremst opptatt av om folks argumenter holder, som påstanden om at begrensinger på abort er det samme som at samfunnet tvinger folk til å få barn mot sin vilje. Anonymkode: bd299...0fe
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #126 Skrevet 6. april 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg sier at du snakker om at folk har valgt å ha ubeskyttet sex, noe de ikke har valgt hvis f.eks kondomen sprekker. Anonymkode: 7112c...bb5 De har valgt å ta sjansen på å ha sex, selv om de vet at prevensjon kan svikte. Anonymkode: bd299...0fe
Topsi Skrevet 9. april 2023 #127 Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (På 6.4.2023 den 23.15): Først og fremst, at et menneske ikke er ønsket av noen, avgjør ikke om de har rett til å leve eller ei. Tanken om at ethvert barn skal være et ønsket barn er god, men ikke hvis alternativet til å være ønsket er å miste livet. Men, det er 3 ting man kan fokusere på. 1) redusere antall uønskede svangerskap og dermed antall uønskede barn 2) endre omstendighetene rundt den enkelte kvinne/familie og samfunnet slik at et uplanlagt svangerskap ikke nødvendigvis er et uønsket svangerskap, dette vil også være viktig for at unge kvinner skal velge å bli gravide, for hvis vi går all inn for å forebygge uønskede svangerskap vil fødselstallene falle ytterligere hvis en ikke oppfordrer unge mennesker til å få barn, og det vil være en samfunnsmessig katastrofe om enn ikke en etisk katastrofe 3) fokusere på det som da står igjen, som er uønskede svangerskap, enten som følge av voldtekt, prevensjonssvikt etc Jeg tar for meg hvert enkelt punkt. 1) Vi må tilby gratis prevensjon til alle. Det viser seg i tall fra USA at stater som har mange abortrestriksjoner har lavere antall uønskede svangerskap enn liberale stater, fordi risikoen ved å ha ubeskyttet sex er større når en ikke har abort som back-up. Så et forbud vil i seg selv endre folks prevensjonsvaner, det ser vi nå også etter høyesterettsdommen i USA. I tillegg må vi tilby prevensjon, sikker prevensjon, til utsatte grupper. Det vil si psykisk syke, rusmisbrukere, prostituerte etc. Jeg jobbet i psykiatrien, ikke som fagpersonell, og opplevde at leger var nesten flau for å ta opp prevensjonsbehov. Selv når jeg påpekte det. Som noen sa her i tråden, en de kjente var rusmisbruker og tok abort i uke 15. Min løsning er å tilby disse kvinnene p-stav eller spiral før de blir gravide. Ved å redusere antall uønskede svangerskap reduserer en antall uønskede barn som vil trenge omsorg, selv i et samfunn ved abortforbud. 2) Risikoen for å gjennomgå provosert abort er firedoblet for kvinner utenfor arbeidslivet. Det kan tyde på at det ikke nødvendigvis er barnet som er uønsket, men situasjonen rundt kvinnen som er utfordrende. Vi har fått et samfunn der vi forsøker å eliminere fattigdom ved å eliminere fattige mødres ufødte barn. Det må bedre ordninger til slik at kvinner, om en skulle mislykkes med punkt 1, og det oppstår et uplanlagt svangerskap, likevel ikke opplever sin situasjon som så uholdbar at man ikke kan ta seg av barnet. Det må bedre ordninger til for kvinner som er studenter. Jeg har en student i praksis nå som er gravid, hun oppdaget svangerskapet under praksis. Jeg forsøkte å hjelpe henne med å finne ressurser på universitetet. Det finnes ikke, det finnes ressurser ift funksjonshemming, ift dysleksi, ift norsk som annet-språk, men ingenting når en søker ift gravide studenter. det er for dårlig. I tillegg må en, hvis barnet i utgangspunktet er ønsket, men barnet har et avvik, ha et samfunn som tar foreldre med barn med spesielle behov virkelig på alvor. Da snakker vi alt fra økonomiske støtteordninger, til avlastning, til medikamenter til evt institusjonsplass. https://www.dn.no/kronikk/fodselstall/foreldrepermisjon/prevensjon/ikke-rart-fodselstallene-stuper-dagens-politikk-forebygger-fodsler/2-1-1425474 Denne linken er svært viktig. Vi ser at stadig flere kvinner velger å ikke få barn tidlig, enten dette er som følge av abort eller bruk av prevensjon. Noen utsetter det til det er for sent. Det er flere IVF-forsøk enn provoserte aborter i Norge, i tillegg kommer spontanaborter som jo øker når kvinner blir eldre. Hvor mange av disse kvinnene som desperat prøver å få barn etter de har lykkes i karrieren, tok abort fordi de var studenter 10-20 år tidligere? Det er tragisk. Vi trenger simpelthen et samfunn som legger til rette for at kvinner som blir gravide tidlig får så gode forhold at de kan bære frem barna de faktisk egentlig ønsker. Det er ikke få kvinner, jeg ser det rett som det er her inne, som har tatt abort uten å egentlig ønske det. De hadde ikke økonomi, barnefar ville ikke ha barnet, etc etc. De må få støtte. Og i de tilfellene far ønsker barnet og ikke mor, må far få lov til å oppdra barnet, barnet vil da ikke være uønsket av en av foreldrene. Besteforeldre eller tanter f eks må få denne muligheten hvis alternativet er døden. I USA er det en organisasjon som heter Let Them Live, folk står utenfor abortklinikker og tilbyr kvinner hjelp. I noen tilfeller takker kvinnen ja, og blir henvist til denne gruppen. De går gjennom situasjonen for hver enkelt kvinne, hva trenger hun ift bolig, jobb, nettverk, har hun bil, gjeld? Medisinske utgifter, de samler inn opptil flere hundre tusen der det er behov for det og hjelper med bolig, jobb og nettverk. Det burde være et kontor der de kvinnene som ikke fanges opp av ordinære ordninger kan henvende seg, der en går igjennom situasjonen for kvinnen, hva trenger hun, og hvordan kan hennes spesifikke behov møtes 3) Det finnes tilfeller der svangerskapet er reelt uønsket av begge foreldrene. Det kan være voldtekt, det kan være prevensjonssvikt i en skikkelig tragisk situasjon, eller en situasjon der mor simpelthen absolutt ikke vil ha barnet. da er adopsjon eller fosterhjem et alternativ. Du lurte på hvor en skulle gjøre av alle de uønskede barna. Hvis en setter iverk gode nok tiltak for punkt 1 og 2, vil det være et fåtall barn som kommer i denne kategorien og vil trenge slike tiltak. Da bør en se til USA og tilby både åpen og lukket adopsjon. Det en ikke skal gjøre, er å godta som samfunn, at et barn som betraktes som uønsket, betraktes som ikke verdt å leve, og at vi skal ta livet av dem. Det er en falitterklæring. Abort er en falitterklæring som samfunn, et menneskes verdi avhenger ikke av om en er ønsket eller ikke. Og i ytterste konsekvens er det alltid noen som ønsker dette barnet. Selv alvorlig funksjonshemmede barn adopteres i USA, en kan gjerne samarbeide på tvers av landegrenser også i slike tilfeller Man kan argumentere med at dette blir veldig dyrt, men økonomi er heller ingen argument for at noen ikke skal få leve, samtidig så vil et flertall av disse barna kunne bidra til at eldrebølgen ikke blir så arbeidsmessig og økonomisk lammende som den kunne blitt uten dem @Vera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå