Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Han, eller hun

Jeg bruker de to kjønnene.

Anonymkode: e7714...da0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Ingen er imot abort for å redde mors liv, ingen fornuftige mennesker ihvertfall

Du skrev at du er i mot ALL abort.

• Liker 2
Skrevet

Heldigvis holdes religion utenfor lovgivning i Norge.

Du må gjerne være i mot abort for eget vedkommende - men hva naboen din bestemmer seg for, har du heldigvis ingenting med. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev at du er i mot ALL abort.

Jeg er imot abort for å ta et liv når to ellers vil leve, ikke for å redde mors liv. Intensjonen da er å redde mors liv, ikke drepe fosteret. Ergo ser jeg ikke på det som abort, selv om det kalles det

Endret av Topsi
Gjest Warrior
Skrevet

Det blir aldri forbud mot abort og heldigvis for det. 

Alle bestemmer selv om de vil ta abort eller ikke. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er for selvbestemt abort.

Anonymkode: dee0c...e65

Ok, så det handler om alt fra voldtekt til abort som prevensjon.

Mitt syn er enkelt, jeg vil ha et abortforbud, jeg mener nødvergelovene tar seg av tilfellene der mors liv er I fare, og da skal man ha tilgang til abort omgående. 

Når det gjelder voldtekt, så endrer ikke det det faktum at fosteret er et menneske, og at både mor og foster er uskyldig i denne situasjonen. Ergo mener jeg at vi som samfunn må ta vare på begge. Men hvis det kom et lovforslag som tillot abort ved voldtekt og ikke ellers ville jeg støttet det. Det ville reddet 99% av de liv som idag går tapt ved abort. 

Når det er sagt, jeg ser på abort som drap. Men jeg tror ikke en kvinne som tar abort gjør det, og jeg tror kvinner i en abortsituasjon i mange tilfeller er veldig sårbare. Jeg kjenner flere som har tatt abort, endrer ikke Mitt syn på dem som fine mennesker.

Mitt problem er med lovgiverne som har fratatt en gruppe mennesker alt rettsvern og sier det er ok vi kan ta livet av dem. 

Så vil noen mene jeg er nbåde hyklersk og inkonsekvent,  men det får være

Endret av Topsi
  • Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (14 minutter siden):

Ok, så det handler om alt fra voldtekt til abort som prevensjon.

Mitt syn er enkelt, jeg vil ha et abortforbud, jeg mener nødvergelovene tar seg av tilfellene der mors liv er I fare, og da skal man ha tilgang til abort omgående. 

Når det gjelder voldtekt, så endrer ikke det det faktum at fosteret er et menneske, og at både mor og foster er uskyldig i denne situasjonen. Ergo mener jeg at vi som samfunn må ta vare på begge. Men hvis det kom et lovforslag som tillot abort ved voldtekt og ikke ellers ville jeg støttet det. Det ville reddet 99% av de liv som idag går tapt ved abort. 

Når det er sagt, jeg ser på abort som drap. Men jeg tror ikke en kvinne som tar abort gjør det, og jeg tror kvinner i en abortsituasjon i mange tilfeller er veldig sårbare. Jeg kjenner flere som har tatt abort, endrer ikke Mitt syn på dem som fine mennesker.

Mitt problem er med lovgiverne som har fratatt en gruppe mennesker alt rettsvern og sier det er ok vi kan ta livet av dem. 

Så vil noen mene jeg er nbåde hyklersk og inkonsekvent,  men det får være

Om du tar tankerekken din et hakk lengre - hvem skal ta vare på alle barna som ikke er ønsket?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere som er så imot abort på sykehus -

Er dere for alle strikkepinne-abortene som ble utført tidligere,  ELLER ER DERE HELT HISTORIELØSE ALLE SAMMEN? 

Anonymkode: dee0c...e65

Det var et lite problem, det har blitt flere aborter etter at det ble legalisert.

Anonymkode: 809ec...240

• Liker 2
Skrevet (endret)
Vera skrev (9 minutter siden):

Om du tar tankerekken din et hakk lengre - hvem skal ta vare på alle barna som ikke er ønsket?

Det er et spørsmål jeg gjerne vil svare utfyllende på. Jeg skal på jobb så jeg venter til jeg kommer hjem ikveld, for da har jeg god tid til å svare slik jeg ønsker.

Endret av Topsi
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var et lite problem, det har blitt flere aborter etter at det ble legalisert.

Det må du gjerne dokumentere.

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (4 minutter siden):

Det er et spørsmål jeg gjerne vil svare utfyllende på. Jeg skal på jobb så jeg venter til jeg kommer hjem ikveld, for da har jeg god tid til å svare slik jeg ønsker.

Det er ok :) 

• Hjerte 1
Skrevet
Viktualia skrev (Akkurat nå):

Bare sånn for å spørre, tror du at når kvinner risikerte.livet sitt for å ta abort til.den dagen da abort ble lovlig og gratis, at dette ikke har en effekt på aborttallene? Helt logisk?

AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (10 minutter siden):

Norge har tredoblet antall aborter, fra 3000 før selvbestemt abort ble lov til 10.000 i året

Skrevet
Topsi skrev (28 minutter siden):

Bare sånn for å spørre, tror du at når kvinner risikerte.livet sitt for å ta abort til.den dagen da abort ble lovlig og gratis, at dette ikke har en effekt på aborttallene? Helt logisk?

Det var nok mange illegale aborter, også en del utført forholdsvis trygt av leger bl.a. Men det har vi ikke tall for. 
En hovedgrunn for innføring av selvbestemt abort var nettopp å unngå utrygge aborter. 

Det vi vet er at antall lovlige selvbestemte aborter per kvinne har sunket jevnt og trutt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (55 minutter siden):

Det vi vet er at antall lovlige selvbestemte aborter per kvinne har sunket jevnt og trutt. 

Etter først å ha skutt i været til 15.000 i året, opp fra 3000 i året totalt (lovlig og ulovlig) før selvbestemt abort ble vedtatt. En økning på 7000 aborter i året, det er mye for et lite land som Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke blitt til et menneske enda. Det er et embryo som ikke kan leve utenfor livmoren.

Så når er grensen? Når blir det et menneske? Når skal man begynne å ta vare på det lille forsvarsløse mennesket? I hvilken uke har det livets rett? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heip skrev (5 minutter siden):

Så når er grensen? Når blir det et menneske? Når skal man begynne å ta vare på det lille forsvarsløse mennesket? I hvilken uke har det livets rett? 

Det er snakk om et embryo. Det er menneske først når det klarer seg utenfor livmoren.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er snakk om et embryo. Det er menneske først når det klarer seg utenfor livmoren.

Så man kan ta livet av det frem til uke 24/25? 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og brukerangrep, samt svar til dette. Lomvi, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke logisk i det hele tatt. For 40 år siden var grensen for levedyktighet 28 uker, idag redder vi barn i uke 23. Det er helt åpenbart at barnet som fødes i uke 23 er et menneske, men etter din definisjon var det ikke et menneske i 1970, eller i Angola idag. Et menneske er et menneske uavhengig av tekniske omstendigheter, det eneste forskjellen på et barn født i uke 20 idag og et barn født i uke 26 for 40 år siden er hvor lang tid det tar å dø fordi de ikke kunne hjelpes. Det reddes i andre land barn født i uke 22, i Norge vil ikke dette være et menneske ifølge deg, men de er jo åpenbart et menneske, mange overlever bare noen er villig til å gi dem en sjanse, langt fra alle, men man antar langt flere vil overleve om man satser på de mest premature. 

Så da sitter man igjen med den magiske vaginaen, og det er jo bare teit. vi snakker forøvrig om et foster fra uke 10, ikke et embryo. Hvis en skal sette en grense for når det er et menneske, bortsett fra ved unnfangelsen, er det ved hjerteslag, som er av det vi kaller vitale tegn, og som man ser på når man erklærer noen død. Da snakker vi uke 5-6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...