Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nytter ikke å diskutere abort. De fleste i dag ser kun kvinnen selv sine rettigheter. Ingen ser verdien i et tidlig menneskeliv. Det er nitrist! Og veldig kaldt, men sånn har det blitt i samfunnet vårt og mødre lærer barna sine denne holdningen. Prøver man å snakke for de ufødte barna får man kjeft og er dum. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er for å øke fri abortgrensen! :danse2:

I England har de fri abort til uke 24. Vi må minst ha til 16 uker, gjerne 18! 

Anonymkode: a69ce...052

Jeg synes det veldig greit sånn som det er i dag 

Anonymkode: c0268...8a1

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (På 3.4.2023 den 1.01):

Ok. Da lurer jeg på hva du gjør hvis du eller ungene dine får mark eller parasitter. Bare lever med dem i magen da? Siden det å kvitte seg med uønsket liv i magen er så horribelt? 

Wow. Tenk å sammenligne et foster med en parasitt eller mark. Ufyselig. 

Anonymkode: 2cffe...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow. Tenk å sammenligne et foster med en parasitt eller mark. Ufyselig. 

Har vedkommende sammenlignet dette da? Hvor har denne personen gjort det i så tilfelle? Når ts skriver at alt liv har verdi så skriver en ut ifra det uten at en nødvendigvis sammenligner noe som helst her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja ønsker vel helst å kunne ta det i uke 40 og til slutt. 

• Liker 2
Skrevet

Abortdrbatten er en av de debattene der jeg, selv om jeg er sterkt uenig, forstår hvorfor mine meningsmotstandere mener som de gjør, såfremt man er saklig. Og jeg sier ikke at jeg alltid er saklig jeg heller

Men å komne med en slik emoji som det der når man snakker om å fjerne stadig større fostre, det er virkelig ufyselig. Det går an å argumentere for å utvide abortgrensenn uten å fremstille det som noe morsomt og hyggelig

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Heip skrev (43 minutter siden):

Det nytter ikke å diskutere abort. De fleste i dag ser kun kvinnen selv sine rettigheter. Ingen ser verdien i et tidlig menneskeliv. Det er nitrist! Og veldig kaldt, men sånn har det blitt i samfunnet vårt og mødre lærer barna sine denne holdningen. Prøver man å snakke for de ufødte barna får man kjeft og er dum. 

Enig, det er blitt helt snudd på hodet. Før i tiden skulle barnet i magen beskyttes. En mor som har barnet i magen, skal føle tilknytning og omsorg for barnet som ligger helt uskyldig i magen. Dessverre er det ikke sånn mer. Barnets liv blir et sjansespill, der man skal bestemme hvem som får leve og dø. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at om du mener det er en synd mot Gud og blabla... så bare ikke ta abort selv? Hvorfor blander du din religion inn i ALLE andres liv? Latterlig.

Anonymkode: e32e4...d65

Synes du det er moralsk galt å holde slaver? Javel, så la være å holde slaver da. Ikke bland din personlige mening inn i hva andre velger å gjøre.

Anonymkode: bd299...0fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (31 minutter siden):

Abortdrbatten er en av de debattene der jeg, selv om jeg er sterkt uenig, forstår hvorfor mine meningsmotstandere mener som de gjør, såfremt man er saklig. Og jeg sier ikke at jeg alltid er saklig jeg heller

Men å komne med en slik emoji som det der når man snakker om å fjerne stadig større fostre, det er virkelig ufyselig. Det går an å argumentere for å utvide abortgrensenn uten å fremstille det som noe morsomt og hyggelig

Du skriver bra Topsi 😊 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver bra Topsi 😊 

Takk 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har lest på svært lenge, TS. 

Anonymkode: f5c67...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Var en helt annen emoji jeg hadde tenkt å ha, men er så mange endringer på hva de heter, så det ikke før jeg trykte lagre. Får ikke endret. Tenkte jaja....Men ventet på at noen skulle bli krenket av den. 

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Ok, grunnen til at jeg spør, og du svarer bra, er at i debattinnlegg der man argumenterer for fri abort til uke 22 så klarer man å skrive lange debatter uten en eneste gang å nevne fosteret som dør Det er imponerende.

Dette er litt typisk. Slik det er typisk at de som er imot abort skriver mye følelserier (selv om denne tråden er relativt uskyldig) så er det jo slik i denne tråden også, se bare på hi, "trist", vi som er for selvbestemt abort er kalde og kyniske.. det brukes retorikk som "ubarmhjertig", "hjerteskjærende" osv. Abortmotdtandere legger så og si alltid en god dæsj med følelder i debatten. Vi som er for selvbestemt abort legger ikle vekt på embryoet slik vi legger vekt på kvinnen, der har fu bok helt rett sted vi ser kvinnens behov og rett mye sterkere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud... et embryo er jo i kvinnens mage nettopp for å vokse og beskyttes i magen, ikke for å rives i stykker. Ingen mennesker hadde vært der de er idag om de ikke begynte livet i magen som et foster! Og fikk vokse og bli til et barn som skal fødes og som skal utvikles videre for å bli tenåring, voksen osv. Når det gjelder kvinnen: alle kvinner har så mye rettigheter idag med alt mulig av prevensjonsmidler, så det trenger ikke gå så langt som til en abort. De kan velge mellom p-plaster, piller, sprøyter og gud vet hva... 

Alle kvinner er ikke lik, det kan finnes et hav av grunner til å ta abort og hver og en av de grunnene er jeg helt sikker på at kvinnen selv klarer å vurdere langt bedre enn deg og meg. 

Skrevet (endret)
skreppamedleppa skrev (14 minutter siden):

Dette er litt typisk. Slik det er typisk at de som er imot abort skriver mye følelserier (selv om denne tråden er relativt uskyldig) så er det jo slik i denne tråden også, se bare på hi, "trist", vi som er for selvbestemt abort er kalde og kyniske.. det brukes retorikk som "ubarmhjertig", "hjerteskjærende" osv. Abortmotdtandere legger så og si alltid en god dæsj med følelder i debatten. Vi som er for selvbestemt abort legger ikle vekt på embryoet slik vi legger vekt på kvinnen, der har fu bok helt rett sted vi ser kvinnens behov og rett mye sterkere.

Ikke bare mye sterkere, i mange tilfeller ser dere kun kvinnen. Ikke fosteret som i konflikt med kvinnens interesser taper absolutt alt. Og ja. Det er faktisk noe som utløser følelser. Spesielt når kvinnen selv i mange tilfeller er ansvarlig for at fosteret er der i utgangspunktet. Og det er jo noe man ikke kommer utenom. 

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er planen for alle de uønskede barna som kommer til å bli født med en slik lov? Hva skal man gjøre med de? Sende de på institusjon, la de vokse opp uten foreldre, ut og inn av fosterhjem?

Vi har mer en nok uønskede barn her i verden om man ikke skal tvinge frem flere.

Man kan gode si at man ikke bør ha sex om man ikke er klar for at det kan bli et barn ut av det. Og jeg er faktisk delvis enig i akkurat det, da jeg ikke helt ser hvorfor mange «må» ha sex hele tiden (men det er en helt annen sak).

Men abort er ikke noe som bare tas for noen ikke ønsker et barn. Det er faktisk mange grunner for å ta abort. Nå vet jeg ikke statistikk på det i Norge, men vi ser hva som skjer i USA nå, barn ned i 9 års alderen tvinges til å bære frem barn. Noe som kan være direkte farlig for de selv. Hvorfor er det slik at et foster skal ha mer rettigheter enn barnet som er utsatt for grovt overgrep, eller som har tatt del i sex uten å vite konsekvensen av det. Hvorfor sier mange at de er «pro life» når det kun gjelder det ufødte liv. Ingen som bryr seg om livet som allerede er her. Som allerede kan puste og leve på egenhånd.

Hva er planen for alle situasjoner der abort er nødvendig? For det er faktisk nødvendig. Graviditet utenfor livmoren er livsfarlig for den som er gravid, og det er ikke en graviditet som er forenelig med liv. Men man ser at folk dør av dette i USA pga. slik lovene nå er ordlagt så tørr ikke leger å gjøre noe når det fortsatt er hjerteslag hos fosteret. Mor sitt liv settes til side for fosteret, selv når man vet at fosteret ikke kan leve om mor dør.

Det er direkte grusomt det som skjer i USA. Ikke bare strammes det inn om abort, men ingen lærer barn hvordan man blir gravid, ingen kan dette med prevensjon. Små barn blir gravide og blir tvunget til å bli foreldre, uten at barna har noen anelse om hva dette faktisk innebærer.

Jeg er for abort, jeg er for å også endre grensene til å være over de 12 ukene vi har nå. Det er veldig gå som går gravid i 18 uker uten å ønske barnet i magen. De fleste som har behov for abort etter uke 12 har som regel en god grunn for det.

Jeg håper virkelig at alle dere som er i mot abort tar å gjør jobben med å adoptere uønskede barn. Det er mange av dem, og de trenger et hjem. Og så håper jeg at Norge aldri vil komme i den situasjonen som USA er i nå, der man skrenker inn rettighetene man har over egen kropp.

Og for de som sier man kan sterilisere seg. Når er det faktisk ikke en så enkel prosess som å møte opp å si at man ønsker det. For «man er for ung», «man kan jo ønske barn», «en fremtidig man kan ønske å få barn».

Jeg tror personlig aldri jeg ville kunne tatt å fjernet et friskt foster. Men selv om jeg og mine personlige følelser for det er slik, betyr det ikke at jeg skal ha retten til å bestemme hva andre føler om dette. For det er mange som tar det vanskelige valget, de tar abort, og de skal støttes. De skal få all den støtte de trenger, for det er ikke et enkelt valg å ta. 

Anonymkode: 6a62a...5e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

er planen for alle situasjoner der abort er nødvendig? For det er faktisk nødvendig. Graviditet utenfor livmoren er livsfarlig for den som er gravid, og det er ikke en graviditet som er forenelig med liv. Men man ser at folk dør av dette i USA pga. slik lovene nå er ordlagt så tørr ikke leger å gjøre noe når det fortsatt er hjerteslag hos fosteret. Mor sitt liv settes til side for fosteret, selv når man vet at fosteret ikke kan leve om mor dør.

Det du sier her er direkte feil. Alle. Og jeg mener alle, lovene som forbyr abort spesifiserer at det dreier seg om intrauterine svangerskap, og det er alltid unntak for mors liv. Absolutt alltid

https://lozierinstitute.org/pro-life-laws-protect-mom-and-baby-pregnant-womens-lives-are-protected-in-all-states/

Endret av Topsi
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Ikke bare mye sterkere, i mange tilfeller ser dere kun kvinnen. Ikke fosteret som i konflikt med kvinnens interesser taper absolutt alt. Og ja. Det er faktisk noe som utløser følelser.

Følelser kan det utløse. Vi som er for selvbestemt abort har også følelser, det tror jeg hele Norge merket da Ropstad fôr over landet med sin mentalitet, eller han prøvde..at vi har følelser, og vi bruker de følelsene for å protestere høylytt når abortloven står i fare. For meg vil alltid en kvinne sin helse, fysisk og psykisk stå 100 ganger sterkere enn et "barn" om du vil som er på str med en plomme (12 uker). Og ja helt ærlig så bør et embryo tape på alle punkter iforhold til en kvinne. Å mene motsatt mener jeg er helt vannvittig. Men vi mener ulikt om dette temaet, sånn er det jo bare.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (30 minutter siden):

Alle kvinner er ikke lik, det kan finnes et hav av grunner til å ta abort og hver og en av de grunnene er jeg helt sikker på at kvinnen selv klarer å vurdere langt bedre enn deg og meg. 

Det er ingen som hadde likt å være et abortert foster.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er planen for alle de uønskede barna som kommer til å bli født med en slik lov? Hva skal man gjøre med de? Sende de på institusjon, la de vokse opp uten foreldre, ut og inn av fosterhjem?

Vi har mer en nok uønskede barn her i verden om man ikke skal tvinge frem flere.

Man kan gode si at man ikke bør ha sex om man ikke er klar for at det kan bli et barn ut av det. Og jeg er faktisk delvis enig i akkurat det, da jeg ikke helt ser hvorfor mange «må» ha sex hele tiden (men det er en helt annen sak).

Men abort er ikke noe som bare tas for noen ikke ønsker et barn. Det er faktisk mange grunner for å ta abort. Nå vet jeg ikke statistikk på det i Norge, men vi ser hva som skjer i USA nå, barn ned i 9 års alderen tvinges til å bære frem barn. Noe som kan være direkte farlig for de selv. Hvorfor er det slik at et foster skal ha mer rettigheter enn barnet som er utsatt for grovt overgrep, eller som har tatt del i sex uten å vite konsekvensen av det. Hvorfor sier mange at de er «pro life» når det kun gjelder det ufødte liv. Ingen som bryr seg om livet som allerede er her. Som allerede kan puste og leve på egenhånd.

Hva er planen for alle situasjoner der abort er nødvendig? For det er faktisk nødvendig. Graviditet utenfor livmoren er livsfarlig for den som er gravid, og det er ikke en graviditet som er forenelig med liv. Men man ser at folk dør av dette i USA pga. slik lovene nå er ordlagt så tørr ikke leger å gjøre noe når det fortsatt er hjerteslag hos fosteret. Mor sitt liv settes til side for fosteret, selv når man vet at fosteret ikke kan leve om mor dør.

Det er direkte grusomt det som skjer i USA. Ikke bare strammes det inn om abort, men ingen lærer barn hvordan man blir gravid, ingen kan dette med prevensjon. Små barn blir gravide og blir tvunget til å bli foreldre, uten at barna har noen anelse om hva dette faktisk innebærer.

Jeg er for abort, jeg er for å også endre grensene til å være over de 12 ukene vi har nå. Det er veldig gå som går gravid i 18 uker uten å ønske barnet i magen. De fleste som har behov for abort etter uke 12 har som regel en god grunn for det.

Jeg håper virkelig at alle dere som er i mot abort tar å gjør jobben med å adoptere uønskede barn. Det er mange av dem, og de trenger et hjem. Og så håper jeg at Norge aldri vil komme i den situasjonen som USA er i nå, der man skrenker inn rettighetene man har over egen kropp.

Og for de som sier man kan sterilisere seg. Når er det faktisk ikke en så enkel prosess som å møte opp å si at man ønsker det. For «man er for ung», «man kan jo ønske barn», «en fremtidig man kan ønske å få barn».

Jeg tror personlig aldri jeg ville kunne tatt å fjernet et friskt foster. Men selv om jeg og mine personlige følelser for det er slik, betyr det ikke at jeg skal ha retten til å bestemme hva andre føler om dette. For det er mange som tar det vanskelige valget, de tar abort, og de skal støttes. De skal få all den støtte de trenger, for det er ikke et enkelt valg å ta. 

Anonymkode: 6a62a...5e1

Du nevner veldig mange ekstreme tilfeller der folk blir gravide... de fleste som tar abort er over 20. Men er vel godt å ha noe å unnskylde med... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...