Gå til innhold

utleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med utleie. jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan nekte leietaker samboer. Jeg si at jeg blir irritert, når leietaker sier skal bo alene når leietaker blir spurt. Lyver meg rett opp i trynet, de flytter inn sammen. På toppen på det hele, skaffer de dyr uten å spørre. Kan jeg si henne opp. det står i kontrakt må spørre om tillatelse med dyr. Det står i kontrakt at ikke er lov med dyr. Kan jeg kreve erstatning på møbler. Hvis noen har erfaring her?

Anonymkode: 04843...a26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du blir irritert er ikke relevant. 

Som du vet det med samboer er lov. 

Hva slags dyr dreier det seg om? Hva står i kontrakten om husdyr? 

Skade på leiligheten og inventar utover normal slitasje kan du kreve reparert eller erstattet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang kontrakt har du? Vi leier kun ut på ett års kontrakter på grunn av slike ting. Nå har vi lov til det på grunn av at vi leier ut i egen bolig da. 

Anonymkode: 45e9d...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lang kontrakt har du? Vi leier kun ut på ett års kontrakter på grunn av slike ting. Nå har vi lov til det på grunn av at vi leier ut i egen bolig da. 

Et år har jeg kontrakt på. Brudd på kontrakt med dyr. Derfor vurderer jeg og si hun opp. Det at hun har kjæreste bor der kan nan ikke gjøre noe med. Jeg syns bare at man kan være ærlig fra starten på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (11 timer siden):

At du blir irritert er ikke relevant. 

Som du vet det med samboer er lov. 

Hva slags dyr dreier det seg om? Hva står i kontrakten om husdyr? 

Skade på leiligheten og inventar utover normal slitasje kan du kreve reparert eller erstattet. 

Pelsdyr som hund og katt. Vet at det kan sette godt fast i møbler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at hun ikke spør om lov. Det er oppsigelse grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det er en av grunnene til at jeg aldri ville leid i huseiers egen bolig. Man blir i verste fall gående som en slags leilending i ett år hvor leietaker må tilpasse seg utleier på alle områder. 

Anonymkode: a56e9...2b0

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med utleie. jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan nekte leietaker samboer. Jeg si at jeg blir irritert, når leietaker sier skal bo alene når leietaker blir spurt. Lyver meg rett opp i trynet, de flytter inn sammen. På toppen på det hele, skaffer de dyr uten å spørre. Kan jeg si henne opp. det står i kontrakt må spørre om tillatelse med dyr. Det står i kontrakt at ikke er lov med dyr. Kan jeg kreve erstatning på møbler. Hvis noen har erfaring her?

Hvorfor løy hun om det, tror du? Ville du ikke leid ut om det var til et par, eller syns du husleien bør være høyere om de er to?

Det med dyr er grunn nok til å si opp kontrakten. Men hvis det er et lite burdyr, så er loven litt uklar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pelsdyr som hund og katt. Vet at det kan sette godt fast i møbler.

Ok. Hva står i kontrakten? Har leietaker skaffet seg både hund og katt? 

Skal du regne med å få gode svar på KG, så er det lurt å gi god informasjon tingenes tilstand. 

Når det gjelder innedyr, så er det ikke anledning til å nekte. Eventuelt skade på inventar skal uansett erstattes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du har klausul i kontrakten om at dyrehold ikke tillatt og at det må avtales så kan det være grunn for oppsigelse når leietager har anskaffet dyr uten din tillatelse.

Utleier kan ikke nekte dyrehold hvis leietager har et særskilt behov for å ha dyr som f.eks. førerhund eller hvis leietager har psykiske problemer som gjør at dyrehold er viktig. Det er også et unntak hvis leietager får samboer som har dyr fra før, så da spørs det om denne samboeren hadde dyr før vedkommende flyttet inn.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/har-leietaker-rett-til-a-ha-kjaeledyr-i-utleieboligen 

Anonymkode: edf42...0b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og det er en av grunnene til at jeg aldri ville leid i huseiers egen bolig. Man blir i verste fall gående som en slags leilending i ett år hvor leietaker må tilpasse seg utleier på alle områder. 

Det går fint, jeg trenger ikke flere i teressenter, alltid full trøkk på visning her😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det går fint, jeg trenger ikke flere i teressenter, alltid full trøkk på visning her😊

Du får sikkert mye inn og utflytting kanskje? I så fall betyr det mer slitasje. Leier selv ut en leilighet som ikke ligger i huset jeg selv bor, og prøver å ikke ha for mye inn/utflytting

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får sikkert mye inn og utflytting kanskje? I så fall betyr det mer slitasje. Leier selv ut en leilighet som ikke ligger i huset jeg selv bor, og prøver å ikke ha for mye inn/utflytting

Det styrer vi selv. Presser vi prisen maks får vi mer utflytting, gjør vi ikke det bor de lenge. Det spørs på vårt energinivå. Det er egentlig ikke noe stress for oss med mye utskifting, vi bor jo der, så å holde visninger og signere kontrakter er liten jobb, og slitasje ved utflytting har vi ikke sett noe til. Vi syntes egentlig det er greit med folk som ikke bor så lenge, da går det ikke så lang tid mellom hver gang vi får tilgang til leiligheten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 9.06):

Jeg har 1 år

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (På 3.4.2023 den 11.55):

Hvorfor løy hun om det, tror du? Ville du ikke leid ut om det var til et par, eller syns du husleien bør være høyere om de er to?

Det med dyr er grunn nok til å si opp kontrakten. Men hvis det er et lite burdyr, så er loven litt uklar.

Jeg vet ikke hvorfor hu løy om det. Hadde nok ikke hvert noe problem. Hun kom jo med moren sin med underskriving an kontrakt. Blir litt frustrert over at hun ikke var ærlig fra starten. Kan ikke spekulere i hvorfor hun løy om det. Det er en katt.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (På 3.4.2023 den 17.43):

Ok. Hva står i kontrakten? Har leietaker skaffet seg både hund og katt? 

Skal du regne med å få gode svar på KG, så er det lurt å gi god informasjon tingenes tilstand. 

Når det gjelder innedyr, så er det ikke anledning til å nekte. Eventuelt skade på inventar skal uansett erstattes. 

Det er katt de har fått seg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 19.07):

Når du har klausul i kontrakten om at dyrehold ikke tillatt og at det må avtales så kan det være grunn for oppsigelse når leietager har anskaffet dyr uten din tillatelse.

Utleier kan ikke nekte dyrehold hvis leietager har et særskilt behov for å ha dyr som f.eks. førerhund eller hvis leietager har psykiske problemer som gjør at dyrehold er viktig. Det er også et unntak hvis leietager får samboer som har dyr fra før, så da spørs det om denne samboeren hadde dyr før vedkommende flyttet inn.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/har-leietaker-rett-til-a-ha-kjaeledyr-i-utleieboligen 

Anonymkode: edf42...0b4

Hvis samboer har dyret så kan man ikke nekte? Da blir poenget ned dyr ikke tillat borte. Da kan msn forelsempel si mor sin hun eller katt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 1.35):

Samme her 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 11.42):

Litt rart at hun ikke spør om lov. Det er oppsigelse grunn.

Nei

Anonymkode: da22a...aaf

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (På 3.4.2023 den 11.55):

Nei det er ikke grunn nok til å si opp pga dyrehold. Det må vises at ulempen for utleier med dyreholdet et større enn nytten for leietaker. Utleier kam dermed bli erstatningspliktig ved en oppsigelse som ikke er gyldig. 

Er det f.eks allergi hos utleier som er årsak til at dyrehold ikke ønskes så er det leietaker som risikerer erstatningsansvar.

Anonymkode: da22a...aaf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...