Gå til innhold

Samboer i snart 20 år men vil gjøre det slutt. Tips og økonomisk fordeling.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Anser oss som relativt unge enda da vi begge snart er 40 år. Vi møttes da før vi var 20 og har holdt sammen. Sakens kjerne er at jeg ønsker å gjøre det slutt da forholdet gir meg ingen ting lengre. Vi har ikke sex og har aldri snakket skikkelig sammen. Jeg savner nærhet og det å ha en venn. Problemet er at jeg synes det er ekstremt vanskelig å gjøre det slutt. Vi har 3 barn sammen. Gruer meg også til ett eventuelt oppgjør i hus. På papiret eier vi 50% hver. Huset vårt ligger sentralt på østlandet og er verdt mange millioner. Jeg betaler alt på dette huset. I tillegg så betaler jeg alt av fellesutgifter og legger inne en betydelig pott i mat. Tror vi betaler ca 50/50 på mat.  Viktig å nevne at min samboer har bestandig hatt lav inntekt og dårlig råd. Tips å komme med for hvordan jeg skal ta praten med min samboer? Ønsker også noen tips til fordeling av hus siden jeg har betalt alt, men vi eier 50/50 på kjøpekontrakten. 

Anonymkode: 4d779...584

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du betalt mye mer når du eier 50 %? Det er det som står i kjøpskontrakten, så det ekstra du har betalt er penger ut av vinduet. 
Du må bare hoppe i det og si det som det er til sambo. 

Anonymkode: a1fce...409

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei. Anser oss som relativt unge enda da vi begge snart er 40 år. Vi møttes da før vi var 20 og har holdt sammen. Sakens kjerne er at jeg ønsker å gjøre det slutt da forholdet gir meg ingen ting lengre. Vi har ikke sex og har aldri snakket skikkelig sammen. Jeg savner nærhet og det å ha en venn. Problemet er at jeg synes det er ekstremt vanskelig å gjøre det slutt. Vi har 3 barn sammen. Gruer meg også til ett eventuelt oppgjør i hus. På papiret eier vi 50% hver. Huset vårt ligger sentralt på østlandet og er verdt mange millioner. Jeg betaler alt på dette huset. I tillegg så betaler jeg alt av fellesutgifter og legger inne en betydelig pott i mat. Tror vi betaler ca 50/50 på mat.  Viktig å nevne at min samboer har bestandig hatt lav inntekt og dårlig råd. Tips å komme med for hvordan jeg skal ta praten med min samboer? Ønsker også noen tips til fordeling av hus siden jeg har betalt alt, men vi eier 50/50 på kjøpekontrakten. 

Dette ville jeg investert penger i en god advokat til å hjulpet meg med var jeg deg🙂

Anonymkode: f40be...4a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ang praten med samboer. Håper du har gitt ham noen hint underveis om at du ikke føler deg lykkelig i forholdet. At du savner en venn og en sexpartner. At forholdet oppleves ‘dødt’ for deg (for det er jo det du beskriver her).

Regner meg gnisten er helt sluppet og at parterapi ikke er et alternativ for deg her. Han bør uansett la budskapet komme gradvis og med forvarsler i stedet for et lyn fra klar himmel. For å skåne ham. Er du ‘heldig tar han det fint og er enig. Kanskje han til og med har hatt godt øye til ei ny.

Men tilbake tip det økonomiske. Det at du har betalt det meste gjør ting litt avansert. Du vet best hvor lett samboeren din er mht samarbeid rundt økonomi. Og han er av den rause sorten eller smålig. Du kan jo lufte tema for ham i første andre omgang. Etter han har fått summet seg litt. Spørre hva han tenker om den økonomiske fordelingen etter bruddet. Du vil tidlig få en anelse om dere er på bølgelengde. Er dere ikke det er det nok likevel greit å få råd av en advokat slik at jussen er på på plass i det minste. Lykke til!

Anonymkode: f40be...4a6

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 23.26):

Hvordan gikk det med dere? Er i samme situasjon nå…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...