AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Hei, fant nettopp ut at jeg er gravid, førstefødte er 14 mnd og det kommer til å bli 22 mnd aldersforskjell på første og siste. Jeg er både redd og glad på samme tid da jeg tror de kommer til å ha godt av å være to tette i oppveksten, men redd for å ikke gi førstefødte nok oppmerksomhet. noen med erfaring som kan dele både opp og nedturer med to så tette? ❤️ (vi er to stabile samboere som tar like mye ansvar/husarbeid/våkennetter osv) langt frem i tid, men hvordan søskenvogn anbefales? Anonymkode: 9a9db...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Vi venter andremann i juni og det blir 22 mnd. mellom storebror og lillesøster har altså ikke noen erfaringer å dele enda, men vi bestemte oss for å ikke kjøpe søskenvogn. Vi bor rett ved barnehagen og har kjøpt sånn ståbrett/søskenbrett med sete som han kan sitte på når vi triller til og fra barnehagen. Han begynner å bli overmoden for vogna uansett, vil helst gå selv😂 vi har også bæresele til lillesøster hvis vi skal gå litt lengre, krysser fingrene for at hun aksepterer den sånn som storebror 😜 i verste fall bruker vi sovevogna vi har i barnehagen og triller en vogn hver. Har også planer om å la storebror beholde sprinkelsenga til lillesøster er 6 mnd. og flytter ut av bedside criben og inn på eget rom, da får han juniorseng (får det muligens før også). 2 år er en kjekk aldersforskjell mtp. at man ikke trenger å kjøpe dobbelt opp av alt, som man gjerne må hvis man bare har ett år mellom dem dette klarer vi fint, tenk så mye glede de vil ha av å være tette i alder🥰 Anonymkode: 05018...463
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Jeg har 22mnd mellom tvillinger og nr 3. har fungert helt supert sistemann tror han er trilling, og henger på så godt han kan. De er 3 og 5 år. Anonymkode: d490e...dce
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 23mnd mellom mine. Hadde bare ett par mnd etter fødsel eldste hjemme hele sommeren (4 uker) alene på dagtid (faren måtte dessverre jobbe og barnehagen var stengt) ... det var litt tøft kjente jeg. Men utover det, har det vært kjempe kos. De har de siste mnd fått enda mer glede av hverandre siden yngste nå er mer deltakende og kan bevege seg litt mer. Vi brukte mye tid i forkant på å forberede storesøsken på endringen. Vi leste bøker (anbefaler Brillebjørn blir storebror, den snakker om vanskelige følelser rundt det å få søsken) om det å bli søsken og generelt om graviditet (tilpasset de små). Vi snakket mye om det. Vi snakket massevis om følelser og jobbet mye med å lære det å sette ord på følelser. Og leste oss opp på hvordan best å unngå søsken sjalusi. Noe sjalusi har det jo vært, men eldste er veldig stolt og veldig glad i baby. Vi kom hjem fra sykehuset og gjorde oss klare til å ta imot storesøsken. La fra oss baby i vuggen (som alle anbefalte) og klar til å gi full oppmerksomhet til storesøsken. Ungen kom inn, sa så vidt 'hei' til oss, og pilte forbi for å finne babyen sin xD. Vært med på alt av stell og bleieskift, hjulpet oss med diverse ting, osv. Vi tok oss tid til å ta med oss ungen på diverse ting alene. Fikk ekstra oppmerksomhet i tiden rett etterpå, og ja tom bolle fra butikken på en hverdag i ny og ne. Kjenner noen andre som har samme aldersforskjell mellom sine, og ikke gått like smurt der. Men de har innrømmet at de ikke brukte noe særlig tid på å forberede ungen. Eldste deres kunne ikke sette ord på følelser engang, så var en litt tøffere start. Anonymkode: 8b71f...ea7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi venter andremann i juni og det blir 22 mnd. mellom storebror og lillesøster har altså ikke noen erfaringer å dele enda, men vi bestemte oss for å ikke kjøpe søskenvogn. Vi bor rett ved barnehagen og har kjøpt sånn ståbrett/søskenbrett med sete som han kan sitte på når vi triller til og fra barnehagen. Han begynner å bli overmoden for vogna uansett, vil helst gå selv😂 vi har også bæresele til lillesøster hvis vi skal gå litt lengre, krysser fingrene for at hun aksepterer den sånn som storebror 😜 i verste fall bruker vi sovevogna vi har i barnehagen og triller en vogn hver. Har også planer om å la storebror beholde sprinkelsenga til lillesøster er 6 mnd. og flytter ut av bedside criben og inn på eget rom, da får han juniorseng (får det muligens før også). 2 år er en kjekk aldersforskjell mtp. at man ikke trenger å kjøpe dobbelt opp av alt, som man gjerne må hvis man bare har ett år mellom dem dette klarer vi fint, tenk så mye glede de vil ha av å være tette i alder🥰 Anonymkode: 05018...463 Ståbrett har jeg ikke tenkt på en gang, genialt! hvordan har svangerskapet vært i forhold til kvalme osv? Er så redd for å ikke klare å ha energi til lillegull, er enda ikke blitt kvalm å håper det holder seg sånn❤️ men ja, dette klarer vi❤️ og jeg prøver å tenke at de første årene blir det sikkert tungt og våkennetter osv, men det kommer til å være så verd det når de blir eldre❤️ så kan jeg heller bli positivt overrasket hvis nr 2 blir like glad i søvn som nr 1😍 Anonymkode: 9a9db...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 22mnd mellom tvillinger og nr 3. har fungert helt supert sistemann tror han er trilling, og henger på så godt han kan. De er 3 og 5 år. Anonymkode: d490e...dce Wow! Så fantastisk at det har gått så bra med trillinger og en tett etterpå❤️ Anonymkode: 9a9db...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 23mnd mellom mine. Hadde bare ett par mnd etter fødsel eldste hjemme hele sommeren (4 uker) alene på dagtid (faren måtte dessverre jobbe og barnehagen var stengt) ... det var litt tøft kjente jeg. Men utover det, har det vært kjempe kos. De har de siste mnd fått enda mer glede av hverandre siden yngste nå er mer deltakende og kan bevege seg litt mer. Vi brukte mye tid i forkant på å forberede storesøsken på endringen. Vi leste bøker (anbefaler Brillebjørn blir storebror, den snakker om vanskelige følelser rundt det å få søsken) om det å bli søsken og generelt om graviditet (tilpasset de små). Vi snakket mye om det. Vi snakket massevis om følelser og jobbet mye med å lære det å sette ord på følelser. Og leste oss opp på hvordan best å unngå søsken sjalusi. Noe sjalusi har det jo vært, men eldste er veldig stolt og veldig glad i baby. Vi kom hjem fra sykehuset og gjorde oss klare til å ta imot storesøsken. La fra oss baby i vuggen (som alle anbefalte) og klar til å gi full oppmerksomhet til storesøsken. Ungen kom inn, sa så vidt 'hei' til oss, og pilte forbi for å finne babyen sin xD. Vært med på alt av stell og bleieskift, hjulpet oss med diverse ting, osv. Vi tok oss tid til å ta med oss ungen på diverse ting alene. Fikk ekstra oppmerksomhet i tiden rett etterpå, og ja tom bolle fra butikken på en hverdag i ny og ne. Kjenner noen andre som har samme aldersforskjell mellom sine, og ikke gått like smurt der. Men de har innrømmet at de ikke brukte noe særlig tid på å forberede ungen. Eldste deres kunne ikke sette ord på følelser engang, så var en litt tøffere start. Anonymkode: 8b71f...ea7 Da har jeg skrevet ned boken å den skal absolutt kjøpes, takk!❤️ skal lese meg opp på hvordan ta med baby hjem til storesøsken, kan ikke være lett å plutselig må dele mamma og pappa med en ny💔 men jeg satser på at imellom amming så kan jeg og største leke sammen❤️ det er virkelig en ting jeg gruver meg til, å ikke kan gi den fulle oppmerksomhet til mammadalten min🥺❤️ Anonymkode: 9a9db...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 Ble ganske nøyaktig 22 mnd mellom mine - gikk veldig fint å bli storebror enda han hadde lite språk. Han uttrykte seg godt likevel, fysisk på en måte, og han var god til å lytte og forstå/være tilstede i samtaler. Som mor kjente jeg mer på skyldfølelsen av at nummer to fra starten av fikk mindre oppmerksomhet. Med første kom vi jo løpende til ved det minste kny, mens nummer to måtte vente til storebror var tatt med på oppgaven, sysselsatt med noe, eller få en forklaring på hvorfor den lille skulle få oppmerksomheten. Har prøvd å ta reflekterte valg for å legge grunnlaget for et godt søskenforhold - men fasit for om vi lykkes får vi nok ikke før om 15 år. Vi gikk for søskenbrett i stedet for søskenvogn. Bodde nært barnehage og brukte gåturene til og fra på å gi storebror mye oppmerksomhet. På ferier og utflukter med mer gåing/voksenaktiviteter brukte vi barnehagevognen for eldstes dupp, eventuelt hadde han i bæretøy. Synes tipsene over om bøker er veldig gode, og tenker det er fint å gi den største en rolle i hva som foregår rundt den lille: få bli med å bade babyen, la han gi kosekluten eller smukken, synge sanger og underholde den lille sammen. Anonymkode: 3e4e9...77d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 3 barn. 16 mnd mellom 1 og 2 og 18 mnd mellom 2 og 3. Perfekt. Slitsomt når de var babyer fordi de var krevende alle tre som babyer men nå som yngste er 3 har vi det så gøy og fint sammen. Og deilig å ikke ha baby lenger. Elsker å ha 3 tette, det båndet de har, og alt vi nå finner på som de større, gleder meg til de neste årene med de! Anonymkode: 0095c...78d
Arkana Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Det er 22 mnd mellom nr 2 og 3 hos oss og det gikk veldig fint. Litt intenst når de begge er babyer, men samtidig får de raskt glede av hverandre siden de er så tette i alder. Jeg elsker det tette båndet barna våre har.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Det er 18 mnd mellom mine, og jeg ser nesten bare positive ting rundt det. Nå vet jeg jo heller ikke om noe annet da. Eldste blir 3 i sommer.. det er utrolig slitsomt når begge er syke, men absolutt helt overkommelig. Og det kan være vanskelig av og til under legging, men sånn er det jo med unger uansett alder egt. Synes det går utrolig fint, de leker så fint sammen, eldste «passer på» yngste - og jeg kunne seriøst aldri drømt om en bedre duo. Var veldig krevende første seks mnd når minste var veldig utilpass hele tiden og skrek hele døgnet omtrent, men det går heldigvis forbi! Det er nydelig å se den gleden de har av hverandre, og jeg gleder meg egentlig til nr3 allerede. Dette får dere til! Anonymkode: 37a5c...263
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 I motsetning til andre her hadde vi ikke klart oss uten søskenvogn. Hadde en Bugaboo. Eldste sov på dagtid til hun var 3 og det var veldig praktisk å kunne legge begge i vognen samtidig. Hos oss var det mest utfordrende at minste hang i puppen konstant og ikke tok flaske. Det var vanskelig med en aktiv toåring som var høyt og lavt hele tiden når jeg måtte sitte å amme så mye. Det har ikke vært noe sjalusi fra eldstes side. Yngste derimot er sjalu på eldste. De kan leke fint sammen, men yngste er nå i en fase der hun terger eldste og trykker på alle de rette knappene så hun «klikker». Håper vi går tilbake til fredelige tider igjen snart 😅 Anonymkode: afc3b...42e
Arkana Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): I motsetning til andre her hadde vi ikke klart oss uten søskenvogn. Hadde en Bugaboo. Eldste sov på dagtid til hun var 3 og det var veldig praktisk å kunne legge begge i vognen samtidig. Anonymkode: afc3b...42e Vi synes også søskenvogn var uvurderlig, særlig på ferier bare lengre gåturer. Da kan også det eldste barnet hvile skikkelig eller til og med sove, noe som bare ikke er mulig med søskenbrett. Endret 4. april 2023 av Arkana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå