AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Hei! Jeg er ganske ny alenemor, 100% med et barn på 1 år. I hverdagen går det veldig fint å være alene. Jeg har mange venner med barn på samme alder, og vi møter som regel noen i løpet av fridagene. Barnets bestemor bor i nærheten og hjelper til når det trengs. Jeg har alltid sett fram til å ta med barnet på ferier - hytteturer, teltturer, syden, osv. Men, det blir ikke det samme å dra bare en voksen og ett barn. Jeg vet ikke om jeg tør det heller for å være ærlig. Er litt pingle av meg. Når barnet blir eldre kan vi sikkert dra til syden, men nå tror jeg det bare ville blitt stress å dratt helt alene. Bestemor har spurt om vi 3 skal dra på ferie sammen, men en uke med min mor ville vært skikkelig ille😂 hun er en fin bestemor, men jeg hater å være alene med henne, vi har ikke den beste relasjonen. Jeg skulle gjerne dratt med en vennefamilie, men hvilket par vil ha med den single venninna og ungen på slep... Det eneste naturlige blir å besøke barnets morfar som bor i en annen by, det skal vi i sommer. Og så finner vi på koselige ting i byen vi bor i, men det kommer nok til å bli en ganske lang sommer hvor de aller fleste er bortreist. Hvem har gode ferietips til oss? Anonymkode: d3caa...824
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Ja selvsagt har vi reist på ferie, har vært fint å være bare oss og skape gode minner sammen. vi har vært i storbyer, diverse parker , med venner /uten venner, reist med min fordi det har vært viktig fir meg at hun har godt forhold til barnebarnet Anonymkode: 8e940...3cc 5 1
Andro Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Det meste av ferietida skjer i nærmiljøet, med fjellturer, arrangement og den typen ting. Har alltid dratt bort en tur hvert år også, både innenlands og utenlands. Noen av turene i Norge har vært med bare meg og ungene, men utenlands har vi vært med bestefar en gang, med en kusine en gang og så har jeg dratt flere ganger med venner som har barn på ca samme alder. En ettåring har ikke behov for å reise selv, så du kan ta det pent
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 En ettåring har ikke noe behov for å dra på ferie, han/hun vil være fornøyd med å finne på ting i nærmiljøet med deg. Ikke noe problem å vente til barnet blir større.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Jeg fikk min 4-åring alene. Vi har allerede vært på fine eventyr sammen, og synes det er topp å reise alene med ham. Vi kommer jo i kontakt med folk på vår vei, og nå som han snakker bra har vi mye fint selskap sammen. Vi har vært på Mallorca, i Danmark, på Sørlandet og i København. I år går turen tilbake til Mallorca og til dyreparken. Da han var 1 var det ikke lov å reise pga covid, da var vi bare hos mormor og morfar. Synes det er deilig å reise bare oss, da slipper man ta så mange hensyn til andres leggetid, rare matvaner etc og bare gjøre akkurat det man selv vil 😅 Anonymkode: f00ff...c73 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Jeg har vært alene med mine 2, siden minste var 1 år, og vi har reist mye alene. De første årene da barna var små, reiste vi på sunwing resort, veldig praktisk da man er alene med 2 barn. Så ble de eldre, og vi reiste på mye mer varierte ferier, dro og på interrail det ene året. Anonymkode: 0503d...449 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Ja, vi drar på ferie. Men legger ikke lista høyt akkurat. Første gangen tok vi buss til nabobygda og leide campinghytte for en natt og lekte på lekeplassen der. Vi har også teltet på plenen til besteforeldre, og lånt hytte av slekta. Min var fornøyd med det. Første utflukten som folk vil se på som en mer skikkelig ferie, med flere overnattinger, var i fjor. Da var hun 5 og vi reiste til Dyreparken. Jeg ville vente til hun var stor nok til å gå en del, for det er ganske store avstander, og det gikk veldig bra. Jeg trives veldig godt med å reise alene med henne, for da kan vi kjøre litt ego opplegg og gjøre det som passer oss, slipper å vente på andre osv. Det eneste som var litt irriterende med å reise alene til Dyreparken var at det der er lov at en i familien holder plass i køen, mens de andre gjør andre ting. 45 min kø for hver runde i tømmerrenna var kjedelig, men absolutt verdt det. Jeg er ikke noe glad i varme, så Syden utsetter vi til hun hører andre snakke om det, tenker jeg. Du trenger ikke føle noe press på å reise med en ettåring, eller en toåring for den del. Så små barn har ikke noe behov for å reise på ferie. Vi reiste heller ikke bort når jenta var så liten. Anonymkode: 9b37a...f27 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 Dette blir første sommeren min alene med seksåringen og toåringen. Vi skal på hytta til foreldrene mine sammen med dem denne påsken. Økonomien strekker ikke til for en utenlandsk ferie denne sommeren dessverre. Men vi bor ved kysten, så det er heldigvis mye å finne på fordet, men håper vi får til noe gøy neste år.. Anonymkode: 0e5d6...c7c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 Ja visst. Vi har reist på mange turer både innland og utland. Det er fint med kun oss to, vi kan dra akkurat dit vi vil når vi vil De første årene dro vi på typiske 'sydenturer'. Men fra skolealder har det blitt mer storbyferier. Sist sommer var vi på musikkfestival i Stockholm. Det var kult! Da var hun 12 år. Vurderer å dra på en musikkfestival i frankrike i sommer. Anonymkode: 6f549...61a 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Skrevet 3. april 2023 Selvsagt. Første tur til utlandet med eldste var da han var 10 mnd. Første tur til utlandet med minsten var da han var 7 mnd og eldste 4,5 år. Jeg var forøvrig sammen med faren deres på den tiden, men vi har sjeldent reist på ferie sammen. Ellers har vi vært på bilferier, båtferier, hytteturer osv det går nok helt fint, men om du synes det er litt skummelt vil jeg anbefale deg å reise med en venninne eller din mor likevel. Dere kan jo ha hvert sitt rom f.eks. Anonymkode: 50fdb...d65 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #11 Skrevet 3. april 2023 Ikke hør på de som sier det er så fint. Jeg er ekstrovert og begge ferier alene med barnet har vært ganske kjedelig, for å være ærlig. Vi er alle forskjellige. Har heldigvis venner som synes det er greit å reise på ferie sammen. For min del er det lettere å tilpasse meg andre familier, enn å sitte alene hver kveld etter leggetid. Rent logistikkmessig ville jeg ventet med Syden etc til dere er ferdig med vogn om 1-2 år. Prampack og fullt med bagasje er vrient alene. Som andre sier, barnet trenger det heller ikke. Du har mao noen år på deg til å finne venner du kan reise på tur med. 😊 Anonymkode: 06bf2...d99 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #12 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke hør på de som sier det er så fint. Jeg er ekstrovert og begge ferier alene med barnet har vært ganske kjedelig, for å være ærlig. Vi er alle forskjellige. Har heldigvis venner som synes det er greit å reise på ferie sammen. For min del er det lettere å tilpasse meg andre familier, enn å sitte alene hver kveld etter leggetid. Rent logistikkmessig ville jeg ventet med Syden etc til dere er ferdig med vogn om 1-2 år. Prampack og fullt med bagasje er vrient alene. Som andre sier, barnet trenger det heller ikke. Du har mao noen år på deg til å finne venner du kan reise på tur med. 😊 Anonymkode: 06bf2...d99 Herregud sp man skal ikke høre på de son mener noe snnet enn deg?🙄 jeg er også ekstrovert btw men null problem likevel Anonymkode: 8e940...3cc 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei! Jeg er ganske ny alenemor, 100% med et barn på 1 år. I hverdagen går det veldig fint å være alene. Jeg har mange venner med barn på samme alder, og vi møter som regel noen i løpet av fridagene. Barnets bestemor bor i nærheten og hjelper til når det trengs. Jeg har alltid sett fram til å ta med barnet på ferier - hytteturer, teltturer, syden, osv. Men, det blir ikke det samme å dra bare en voksen og ett barn. Jeg vet ikke om jeg tør det heller for å være ærlig. Er litt pingle av meg. Når barnet blir eldre kan vi sikkert dra til syden, men nå tror jeg det bare ville blitt stress å dratt helt alene. Bestemor har spurt om vi 3 skal dra på ferie sammen, men en uke med min mor ville vært skikkelig ille😂 hun er en fin bestemor, men jeg hater å være alene med henne, vi har ikke den beste relasjonen. Jeg skulle gjerne dratt med en vennefamilie, men hvilket par vil ha med den single venninna og ungen på slep... Det eneste naturlige blir å besøke barnets morfar som bor i en annen by, det skal vi i sommer. Og så finner vi på koselige ting i byen vi bor i, men det kommer nok til å bli en ganske lang sommer hvor de aller fleste er bortreist. Hvem har gode ferietips til oss? Anonymkode: d3caa...824 Vi vil gjerne ha deg med om ungen er gjevnggammel med vår! Anonymkode: 6fb20...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Herregud sp man skal ikke høre på de son mener noe snnet enn deg?🙄 jeg er også ekstrovert btw men null problem likevel Anonymkode: 8e940...3cc Så hva gjør du hele kvelden når barnet sovner kl 19 og du er stuck på hotellrommet? Hvordan koser du deg på restaurant når barnet er utålmodig før dere har fått bestilt maten? Om du har gått for All Inclusive, hvordan forsyne seg med mat når du må bære barnet med den ene armen fordi h*n vil se og har mild separasjonsangst? Alt lar seg jo gjøre, men det er såpass mye styr at det virkelig ikke er verdt pengene å reise til Syden alene med barn som er under Bamseklubb-alder. Anonymkode: 06bf2...d99 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 Jeg drar på ferie med barnet mitt. I vinter var vi i Australia og i sommer skal vi til Italia. Italia med en venninne med barn, Australia kun oss. Synes det er kos med ferie med ungen min jeg. Var også i Thailand da ungen var ett år. Var superstas med sand og varme og god mat! Tok ikke med vogn, kun bæresjal, det er jo mye mer praktisk. Et tips et å ta med nok bleier hjemmefra, utenlandske bleier har ofte parfyme i seg og gir utslett… Tar med strikketøy og bøker og yogamatte til å underholde meg selv på kveldene. Ungen har aldri spist så kalt barnemat, liker godt skikkelig mat. Oliven, kamskjell, biff, hvitløk og ingefær og sånt… Så restaurant et bare stas. Tar alltid med tegneblokk da, til mens vi venter på maten. Anonymkode: c7fb6...559 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 Alene med to på 4 og 1 år. Har også veldig lyst å reise utenlands, men avventer ett par år. Ferien i år, blir som i fjor. Da reiser vi til morfar i Oslo. Der har vi familie og venner, og det er lang nok tur for meg med to små. Hva med å se på hva slags sommeraktiviteter som er på din plass? Eller skrive på en lokal facebookgruppe hvor du søler etter flere i samme situasjon, kanskje finner du noen å reise med der. Anonymkode: afd73...512 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #17 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke hør på de som sier det er så fint. Jeg er ekstrovert og begge ferier alene med barnet har vært ganske kjedelig, for å være ærlig. Vi er alle forskjellige. Har heldigvis venner som synes det er greit å reise på ferie sammen. For min del er det lettere å tilpasse meg andre familier, enn å sitte alene hver kveld etter leggetid. Rent logistikkmessig ville jeg ventet med Syden etc til dere er ferdig med vogn om 1-2 år. Prampack og fullt med bagasje er vrient alene. Som andre sier, barnet trenger det heller ikke. Du har mao noen år på deg til å finne venner du kan reise på tur med. 😊 Anonymkode: 06bf2...d99 Jeg er og ekstrovert, og på ferier med barna, så har jeg blitt kjent med andre. Så blir barna eldre, så er de godt selskap og. Nå er jeg og glad i å lese bøker, noe jeg ikke får gjort så mye i en hektisk hverdag. Så det var og deilig på kvelden, og bare kunne kose seg med en bok. Jeg har virkelig kost meg på alle ferier alene med barna. Anonymkode: 0503d...449 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 En 1 åring vet ikke hva ferie er for noe. Anonymkode: e3041...39c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke hør på de som sier det er så fint. Jeg er ekstrovert og begge ferier alene med barnet har vært ganske kjedelig, for å være ærlig. Vi er alle forskjellige. Har heldigvis venner som synes det er greit å reise på ferie sammen. For min del er det lettere å tilpasse meg andre familier, enn å sitte alene hver kveld etter leggetid. Rent logistikkmessig ville jeg ventet med Syden etc til dere er ferdig med vogn om 1-2 år. Prampack og fullt med bagasje er vrient alene. Som andre sier, barnet trenger det heller ikke. Du har mao noen år på deg til å finne venner du kan reise på tur med. 😊 Anonymkode: 06bf2...d99 Jeg er over snittet introvert så beklager om jeg ikke skjønner problemstillingen fullt ut. Skjønner godt at ekstroverte gjerne vil sosialisere over en sen middag på ferie og at det derfor kan blir kjedelig på hotellrommet. Men jeg tenker at det kan være kjedelig hjemme om kvelden også, så aleneferie blir ikke så veldig annerledes? Eller har det med forventninger til ferie å gjøre kanskje. Jeg vet jeg er heldig som trives godt med å sitte hjemme på kvelden altså. Anonymkode: 9b37a...f27 3 1
Andro Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hva gjør du hele kvelden når barnet sovner kl 19 og du er stuck på hotellrommet? Hvordan koser du deg på restaurant når barnet er utålmodig før dere har fått bestilt maten? Om du har gått for All Inclusive, hvordan forsyne seg med mat når du må bære barnet med den ene armen fordi h*n vil se og har mild separasjonsangst? Har ikke sett på det som et problem å være på rommet om kvelden. Bestiller alltid med balkong. Er glad i å lese og har med pc. Har heller ikke hatt barn som har lagt seg veldig tidlig. Restaurant har alltid gått fint. Barn liker mat, og det er lettere å være alene med barn på restaurant enn hjemme. Kunne aldri tenkt meg noe all inclusive-greie, men vi har jo spist på frokostbuffet. Har alltid vært stor suksess. Det er vidunderlig å være i sydlige strøk om vinteren. Kunne gå ut i bare bleie og solhatt, og slippe kalde biler, mørke morgener og tjukke dresser. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå