Gå til innhold

Hvordan fortelle venninne (som nylig har gått gjennom to SA) at jeg er gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er så vanskelig. Hun har ikke visst om at vi har prøvd å bli gravide, men nå er jeg 14 uker på vei og tenker det er rart å ikke fortelle det. Hun har vært veldig uheldig og mistet to ganger på rad, noe som har vært veldig tungt for henne. Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er, da jeg ikke har opplevd det selv. Syntes det nesten er dårlig gjort å skulle si at jeg er gravid og være glad for det, for jeg unner jo heller henne dette mye mer når situasjonen er som den er. Har noen noe gode råd?

Anonymkode: 0f2b5...49c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste tror jeg bare er å si det rett ut. Men også si at du skjønner at dette sikkert er vanskelig for henne. Bedre at hun hører det fra deg, enn at hun får vite det fra noen andre, og at hun skjønner at du har unngått det. 
Jeg har vært i samme situasjon selv, forresten. 

Anonymkode: a77ea...590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beste tror jeg bare er å si det rett ut. Men også si at du skjønner at dette sikkert er vanskelig for henne. Bedre at hun hører det fra deg, enn at hun får vite det fra noen andre, og at hun skjønner at du har unngått det. 
Jeg har vært i samme situasjon selv, forresten. 

Altså, jeg var den som var gravid.

Skrevet

Hvorfor skulle det være vanskelig for noen at du er gravid?
Om jeg hadde slitt med å få barn så ville ikke gleden min for andre blitt mindre. Si det rett ut. Ikke anta at det er vanskelig for henne før du ser hvordan hun reagerer. Mest trolig blir hun bare glad for deg. Det er jo ikke en konkurranse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Om jeg hadde slitt med å få barn så ville ikke gleden min for andre blitt mindre. Si det rett ut. Ikke anta at det er vanskelig for henne før du ser hvordan hun reagerer. Mest trolig blir hun bare glad for deg. Det er jo ikke en konkurranse.

Man har sin sorg men den endrer seg ikke av at venner blir gravide, den gleden kan jeg absolutt dele 😊 

Anonymkode: ae3ce...9d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Syntes det er så vanskelig. Hun har ikke visst om at vi har prøvd å bli gravide, men nå er jeg 14 uker på vei og tenker det er rart å ikke fortelle det. Hun har vært veldig uheldig og mistet to ganger på rad, noe som har vært veldig tungt for henne. Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er, da jeg ikke har opplevd det selv. Syntes det nesten er dårlig gjort å skulle si at jeg er gravid og være glad for det, for jeg unner jo heller henne dette mye mer når situasjonen er som den er. Har noen noe gode råd?

Anonymkode: 0f2b5...49c

Jeg har hatt flere SA, og jeg tror jeg hadde blitt litt skuffet om jeg har vært åpen om det og min venninne ikke en gang hadde vært åpen om at de prøver å få barn. 

Men når du uansett ikke har sagt det før så hadde jeg hvertfall fortalt det nå. 

Anonymkode: f3c5c...25c

AnonymBruker
Skrevet

Når var hennes SA? Er det for bare noen uker siden ville jeg ventet en måned eller to med å fortelle henne det. Om det er for flere måneder siden bør hun klare å høre nyheten. 

Anonymkode: ceab2...ea8

Skrevet
Andro skrev (36 minutter siden):

Om man har mistet to ganger på rad og er full av sorg og løpske hormoner kan det nok være veldig tungt å få en sånn beskjed, selv om man «burde» være glad på venninnas vegne. Og så får man kanskje dårlig samvittighet for at man føler det sånn i tillegg, og så blir det enda mer kaos i følelsene.  

Jeg har aldri slitt med å bli gravid, men jeg skjønner at det kan være veldig vondt for de som gjør det og at det kan føles vondt og urettferdig  at andre får det til så lett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt fire SA, har fortsatt tilgode at det skal gå bra. Prøvd i tre år. Var den første i venninnegjengen som begynte å prøve, er nå den eneste uten barn eller som ikke er gravid. Gjennomgår fjerde SA nå, og bare noen dager etter den ble konstantert fortalte min eneste ikke-gravide venninne at hun var gravid. Det er alltid et slag i magen, men blir selvfølgelig glad på deres vegne. Gråter litt når jeg kommer hjem, men det er ikke fordi jeg ikke unner venninner det eller blir glad på deres vegne, men rett og slett fordi det er sårt og man blir ekstra påminnet det man ikke får selv.

Mitt tips er at du bør fortelle det så fort som mulig, på tomannshånd. Vær ærlig på at det er vanskelig for deg å fortelle henne dette og at du har forståelse for at det kan være vanskelig for henne. Det jeg ikke liker i disse situasjonene er når venninner som vet vi sliter, allikevel deler det med meg og flere andre samtidig, eller at venninnene mine (i beste mening) begynner å snakke om hvor gøy det hadde vært om det hadde gått for oss også akkurat nå for da kan vi ha perm sammen etc… Det skaper et slags falskt håp/forventning hos meg, som gjør til at når din mammaperm er over så blir jeg påmint at jeg ikke rakk det heller og at det faktisk har gått over et år til..

Tror det jeg prøver å si er; si det til henne så fort som mulig, uttrykk at du forstår om det er vanskelig for henne, og ikke gi henne falske håp eller forventinger for framtiden. 

Anonymkode: 260c7...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...