Gå til innhold

Sette noen kroner i Bitcoin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt nå, det er historisk sett et av de verste tidspunktene å kjøpe på mtp. verdien av BTC PT. Den har i et to perioder tidligere vært oppe på noe høyere nivå, men ikke over lang tid.

De som ev. kjøpte da tråden ble opprettet derimot har fått med seg en betydelig stigning, og burde egentlig vurdere salg, om noe.

Bitcoin er såpass ustabil, men å holde kan selvsagt lønne seg, men det er mest de som har krypto som religion som påstår at det er lønnsomt i lengden. En kompis er slik, og hadde jeg hørt på hans råd gjennom tiden vedr. BTC, så hadde jeg tapt penger til nå (det er person av typen som mener det lønner seg å kjøpe uansett prisnivå). Selv på våren 2021 🤣

Anonymkode: e8558...39f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke kjøpt nå, det er historisk sett et av de verste tidspunktene å kjøpe på mtp. verdien av BTC PT. Den har i et to perioder tidligere vært oppe på noe høyere nivå, men ikke over lang tid.

De som ev. kjøpte da tråden ble opprettet derimot har fått med seg en betydelig stigning, og burde egentlig vurdere salg, om noe.

Bitcoin er såpass ustabil, men å holde kan selvsagt lønne seg, men det er mest de som har krypto som religion som påstår at det er lønnsomt i lengden. En kompis er slik, og hadde jeg hørt på hans råd gjennom tiden vedr. BTC, så hadde jeg tapt penger til nå (det er person av typen som mener det lønner seg å kjøpe uansett prisnivå). Selv på våren 2021 🤣

Men det er halving snart. Historisk sett har det ført med seg økning i BTC-kursen. Så jeg er ikke enig i at dette er et av de dårligste tidspunktene å kjøpe på. 

Anonymkode: cbe6f...1ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du hadde kjøpt jevnt og trutt (DCA) skal det mye til at du ikke hadde vært i pluss nå.

https://u.today/bitcoin-btc-surge-puts-90-of-holders-in-profit-territory-after-two-years

Anonymkode: 1bc10...dc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er halving snart. Historisk sett har det ført med seg økning i BTC-kursen. Så jeg er ikke enig i at dette er et av de dårligste tidspunktene å kjøpe på. 

Ja halvering av sikkerheten, fører nok til dobling av prisen. DNB bør prøve seg med det også, helt logisk................

Dere krypto folk er virkelig noe.........

Men det største problemet med dette er at noen vet ting før andre, så folk visste at dette gikk veien, og har nå kjøpt masse bitcoins billig, som de dumper til dere dyrt...........

Men for all del, kjør på, bare ikke sats mer enn du har råd til å tape........

Anonymkode: a3df0...cfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et par tusen i krypto, men spredt utover litt forskjellig... burde jeg egentlig bare sette det i Bitcoin og ikke noe annet? 

Anonymkode: cdb79...cca

Det er helt umulig å svare på. Det kommer an på livssituasjonen din, hvilke krypto det er snakke om, planen for sparing og risikovillighet for å nevne noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja halvering av sikkerheten, fører nok til dobling av prisen. DNB bør prøve seg med det også, helt logisk................

Men det største problemet med dette er at noen vet ting før andre, så folk visste at dette gikk veien, og har nå kjøpt masse bitcoins billig, som de dumper til dere dyrt...........

Utdyp gjerne hva du mener med halvering av sikkerhet?

Skrevet

Det er helt umulig å svare på. Det kommer an på livssituasjonen din, hvilke krypto det er snakke om, planen for sparing og risikovillighet for å nevne noe.

Jeg skal bare ha det liggende til jeg blir pensjonert om 30 år og håpe på det beste egentlig

Anonymkode: cdb79...cca

Skrevet

Utdyp gjerne hva du mener med halvering av sikkerhet?

Halvering, betyr halvering av "lønnen" til "sikkerhetstilbydere" aka "minere".

Med halv lønn, får du halvt arbeid. Eller for å si det med andre ord, om 1 million kroner, skal lønne sikkerhetsvakter for et utested, og hver vakt har 500'000 i lønn, så totalt 1 million, men så skal du halvere sikkerhetsbudsjettet, da må enten sikkerhetsvakten gå med på halv lønn (2x250'000), eller så får du nå bare råd til 1 sikkerhetsvakt (1x500'000).

Det er minerne som sikrer myntene dine, og de skal få halv lønn, og folk jubler. :D  

Myntene er ganske trygge fortsatt sikkerheten er "over the top" per nu, men på sikt kan en ikke fortsette å halvere lønnen, men ja "Fees" kan økes og gi betaling den veien, og det er greit nok, men pengene må komme fra et sted, enten inflasjon eller fees, det er greit å være klar over

Ingen jobber gratis her i verden. Selv i bitcoin land...

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Halvering av sikkerheten? Nei… 

https://www.investopedia.com/bitcoin-halving-4843769

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Halvering, betyr halvering av "lønnen" til "sikkerhetstilbydere" aka "minere".

Med halv lønn, får du halvt arbeid. Eller for å si det med andre ord, om 1 million kroner, skal lønne sikkerhetsvakter for et utested, og hver vakt har 500'000 i lønn, så totalt 1 million, men så skal du halvere sikkerhetsbudsjettet, da må enten sikkerhetsvakten gå med på halv lønn (2x250'000), eller så får du nå bare råd til 1 sikkerhetsvakt (1x500'000).

Det er minerne som sikrer myntene dine, og de skal få halv lønn, og folk jubler. :D  

Myntene er ganske trygge fortsatt sikkerheten er "over the top" per nu, men på sikt kan en ikke fortsette å halvere lønnen, men ja "Fees" kan økes og gi betaling den veien, og det er greit nok, men pengene må komme fra et sted, enten inflasjon eller fees, det er greit å være klar over

Ingen jobber gratis her i verden. Selv i bitcoin land...

Det er ikke sånn det fungerer. Det kan ikke sammenlignes med lønna til en sikkerhetsvakt, som blir utbetalt i kroner som sikkerhetsvaktene overhode ikke kan påvirke kursen på. 
https://bitpay.com/blog/analyzing-past-btc-halvings/

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en ting jeg aldri skjønt med bitcoin. Kanskje noe  kan forklare det til meg?

Hva kan jeg bruke bitcoin til? Hva liksom er motverdien?

Jeg kan ikke betale med bitcoin på dagligvaren. Det eneste jeg kan gjøre er å sende det til en venn, selge og kjøpe. Verdien er bare det noen andre er villig å gi for det.

Misforstår jeg?

Akkurat som bilen min. Men hvorfor skal jeg satse på bilen, når jeg kan satse på de som bygger bil?

Investere i krypto er greit så lenge en ikke satser på selve kryptovaluta. 

Ikke sant?

Anonymkode: 30489...759

Skrevet

Det finnes en ting jeg aldri skjønt med bitcoin. Kanskje noe  kan forklare det til meg?

Hva kan jeg bruke bitcoin til? Hva liksom er motverdien?

Jeg kan ikke betale med bitcoin på dagligvaren. Det eneste jeg kan gjøre er å sende det til en venn, selge og kjøpe. Verdien er bare det noen andre er villig å gi for det.

Misforstår jeg?

Akkurat som bilen min. Men hvorfor skal jeg satse på bilen, når jeg kan satse på de som bygger bil?

Investere i krypto er greit så lenge en ikke satser på selve kryptovaluta. 

Ikke sant?

Du kan betale med bitcoin, det finnes mange kort knyttet opp til kryptobørser. 
Det kan være enklere å tenke på bitcoin som noe i retning av en aksje heller enn noe i retning av en valuta som NOK eller USD. Det er selvsagt ikke helt riktig, men kan gjøre det klarere?

Bitcoin er også store of value (som gull). Spekulasjonsobjekt/investeringsobjekt (som aksjer). Og ingen eier eller kontrollerer bitcoin, det er desentralisert. Det er et viktig poeng: Ingen stat eller enkeltperson styrer bitcoin. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan betale med bitcoin, det finnes mange kort knyttet opp til kryptobørser. 
Det kan være enklere å tenke på bitcoin som noe i retning av en aksje heller enn noe i retning av en valuta som NOK eller USD. Det er selvsagt ikke helt riktig, men kan gjøre det klarere?

Nei.

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Bitcoin er også store of value (som gull).

Gull har en reell motverdi. Det er industrien og bedrifter som jobber med gull. Bitcoin derimot har ingen slik industriell verdi. Ikke lages det smykke en gang slik som med gull. Bitcoin har ingen slike formål slik som gull.

Bitcoin kan ikke være en store of value uten motverdi eller verdiskapning eller behov.

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Spekulasjonsobjekt/investeringsobjekt (som aksjer).

En aksje har en reell motverdi. Bedriften som står bak. Bitcoin er ingen bedrift jeg investerer i. Her igjen kan ikke det sammenlignes fordi motverdien mangler.

Jeg er enig i spekulasjon. Bare at jeg spekulerer på at andre folk er dummere enn meg i fremtiden og betaler mer for ingen ting enn det jeg har gjort. Men det er ingen spekulasjon om valuta, bedrifter, bransjer eller råstoff, som hadde vært mer ekte spekulasjon. Bitcoin har ukjent risiko og er mer som lotto / gjetting enn seriøs spekulasjon.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og ingen eier eller kontrollerer bitcoin, det er desentralisert.

Hvordan kan den være desentral når regulerte kryptobørs eksisterer? 

Det finnes ingen annen trygg måte å bytte til ekte penger. 

Hva skjer når du mister passordet.

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke skjønner det?

Skrevet

Halvering av sikkerheten? Nei… 

https://www.investopedia.com/bitcoin-halving-4843769

Takk for lenken som sier eksakt det jeg sa. Som dermed beviser at jeg tar feil (??)

A Bitcoin halving event occurs when the reward for mining Bitcoin transactions is cut in half.

Det er ikke sånn det fungerer. Det kan ikke sammenlignes med lønna til en sikkerhetsvakt, som blir utbetalt i kroner som sikkerhetsvaktene overhode ikke kan påvirke kursen på. 
https://bitpay.com/blog/analyzing-past-btc-halvings/

Ja om minere var de eneste selgerne, så kunne en jo anta at halv suply av BTC = dobbel pris = lik lønn i kroner

Men er nok en del andre folk som også vil selge myntene sine, særlig de som har kjøpt dem til 1/3 av dagens pris f.eks. Antagelsen om at kun minere skal selge sier sge selv at blir feil.

Skrevet
On 4/4/2023 at 1:37 AM, AnonymBruker said:

Takk for alle svar så langt. Ble investert 50k i kveld, så får vi se hva som skjer :)

TS

Anonymkode: f4941...e38

Gikk investeringen som planlagt? Ser ut som det var et ganske ok tidspunkt for investering

image.png.4d7aa56bc50acdac55c7ffe80a2999bd.png

Skrevet

Nei.

Gull har en reell motverdi. Det er industrien og bedrifter som jobber med gull. Bitcoin derimot har ingen slik industriell verdi. Ikke lages det smykke en gang slik som med gull. Bitcoin har ingen slike formål slik som gull.

Men prisen til gull er først og fremst basert på gull som store of value, ikke bruk i industrien eller smykker. 

Bitcoin kan ikke være en store of value uten motverdi eller verdiskapning eller behov.

Jo. Akkurat som gull, sølv, diamanter…

En aksje har en reell motverdi. Bedriften som står bak. Bitcoin er ingen bedrift jeg investerer i. Her igjen kan ikke det sammenlignes fordi motverdien mangler.

Verdien til aksjen er først og fremst basert på forventninger til fremtidig inntjening (og som spekulasjonsobjekt, avhengig av tidshorisont). Et selskap trenger ikke ha så høye reelle verdier ift aksjekursen. 

Jeg er enig i spekulasjon. Bare at jeg spekulerer på at andre folk er dummere enn meg i fremtiden og betaler mer for ingen ting enn det jeg har gjort. Men det er ingen spekulasjon om valuta, bedrifter, bransjer eller råstoff, som hadde vært mer ekte spekulasjon. Bitcoin har ukjent risiko og er mer som lotto / gjetting enn seriøs spekulasjon.

Hallo, folk spekulerer jo over en lav sko i alle de tingene du nevner!

Hvordan kan den være desentral når regulerte kryptobørs eksisterer? 

Les om blokkjeden og hva bitcoin er. Kryptobørser er bare det: Børser. Med begrenset mengde bitcoin (tilført av kundene). Man lagrer jo ikke kryptoen sin på børser hvis man vet hva man gjør. 

Det finnes ingen annen trygg måte å bytte til ekte penger. 

Hva skjer når du mister passordet.

Da bruker man recovery phrase/seed. Har man rotet bort det også, mister man tilgangen til kryptoen. Enkelt og greit. Man har selv ansvar for å sørge for at det ikke skjer. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke skjønner det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for lenken som sier eksakt det jeg sa. Som dermed beviser at jeg tar feil (??)

A Bitcoin halving event occurs when the reward for mining Bitcoin transactions is cut in half.

Ja om minere var de eneste selgerne, så kunne en jo anta at halv suply av BTC = dobbel pris = lik lønn i kroner

Men er nok en del andre folk som også vil selge myntene sine, særlig de som har kjøpt dem til 1/3 av dagens pris f.eks. Antagelsen om at kun minere skal selge sier sge selv at blir feil.

Du må lese deg opp om bitcoin, rett og slett. At reward som minerne får halveres, betyr ikke at sikkerheten halveres. Jeg har heller ikke sagt at minerne påvirker prisen helt selv. Men at din sammenligning er meningsløs. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...