Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har bekkenløsning og klarer såvidt å gå på tur ute og trening er lagt på hylla for lengst. Dette har ført til en ekstrem vektoppgang. Jeg fikk nesten «kjeft» av jordmor mtp vekten min sist, å jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å begrense meg i matfatet. Jeg startet på 54kg og veier nå 76 i uke 28. Forstår ikke hvordan jeg skal stoppe denne trenden, jeg spiser ikke spesielt usunt (tror jeg) å klarer rett og slett ikke å se hva jeg bør endre. Må jeg kutte ut helgekosen? Samtidig har jeg et problem med at jeg blir svimmel dersom jeg ikke har spist nok, det vil jo si at dersom jeg skal begrense porsjonene mine noe mer vil jeg gå rundt å svimle hele dagene. 

Slik kan en dag for meg se ut : 

- Frokost : 
Havregrynsgrøt og et glass vann 

-lunsj :
Et rundstykke og omelett

-middag : 
2 Porsjoner

-kveldsmat:
Spiser ikke alltid dette, men om jeg gjør er det som regel yoghurt med granola og en appelsin. 

I helgene skeier jeg mer ut og spiser noe potetgull både fredag og lørdag, kanskje noe godteri og ellers følger jeg samme måltidsrytmen som i ukedagene. Spiser nok større porsjoner til middag da vi ofte har noe godt siden det er helg.

Ser dere noe i kostholdet mitt som jeg ikke ser? Hva bør jeg gjøre? Gruer meg til neste kontroll :( 

Anonymkode: dafb1...d5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mengdene som er problemet ditt, pluss chips/snacks. Høres ut som om du spiser veldig mye :)

Anonymkode: 6003d...641

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok hva er mye? Hva er det jeg bør kutte ned på? 

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser helt normalt TS. Jeg levde på godteri og lollipopis hele svangerskapet.Gikk kun opp 15 kg. Ikke noe kvalme eller oppkast. Mens venninna mi som trente, spiste sunt og null sukker gikk opp nesten 40 kg. Hun hadde ikke noen plager i det hele tatt.

Så nei du spiser ikke mye TS. Når du attpåtil blir svimmel burde du bare fortsette. Bytt heller jordmor hvis hun er så kjerring mot deg.

Anonymkode: e8645...055

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder lenge med en porsjon til middag. Spis mindre potet/ris/pasta og mer salat og grønnsaker. 

Hvor stor porsjon er havregrøten? 

Anonymkode: 534e6...973

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. Har bekkenløsning og klarer såvidt å gå på tur ute og trening er lagt på hylla for lengst. Dette har ført til en ekstrem vektoppgang. Jeg fikk nesten «kjeft» av jordmor mtp vekten min sist, å jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å begrense meg i matfatet. Jeg startet på 54kg og veier nå 76 i uke 28. Forstår ikke hvordan jeg skal stoppe denne trenden, jeg spiser ikke spesielt usunt (tror jeg) å klarer rett og slett ikke å se hva jeg bør endre. Må jeg kutte ut helgekosen? Samtidig har jeg et problem med at jeg blir svimmel dersom jeg ikke har spist nok, det vil jo si at dersom jeg skal begrense porsjonene mine noe mer vil jeg gå rundt å svimle hele dagene. 

Slik kan en dag for meg se ut : 

- Frokost : 
Havregrynsgrøt og et glass vann 

-lunsj :
Et rundstykke og omelett

-middag : 
2 Porsjoner

-kveldsmat:
Spiser ikke alltid dette, men om jeg gjør er det som regel yoghurt med granola og en appelsin. 

I helgene skeier jeg mer ut og spiser noe potetgull både fredag og lørdag, kanskje noe godteri og ellers følger jeg samme måltidsrytmen som i ukedagene. Spiser nok større porsjoner til middag da vi ofte har noe godt siden det er helg.

Ser dere noe i kostholdet mitt som jeg ikke ser? Hva bør jeg gjøre? Gruer meg til neste kontroll :( 

Du nevner jo ikke hvor mange egg du har i omeletten, har du ost osv? Du nevner heller ikke hvor mange gram havregryn du har i grøten. Du kan ikke spise ubegrenset, selv om det er sunne matvarer! Det sier oss ingenting at du spiser omelett og havregrøt. 😳 Men det er helt tydelig at du spiser for mye….

Ett rundstykke og omelett med 2 egg er middag her i huset, bare ett eksempel. 

Anonymkode: 04598...0a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet jo ikke hva du mener er mye.

Havregrøt er kjempesunt, men veier du ikke gryna før du koker de, vet du jo ikke hvor mye du spiser?

Hva er "sunn middag"? Er det kaloririkt? Vet du hva ting inneholder og hvor mye du får i deg?

Og hva er "helgekos"? Mange klarer spise så mye på en lørdag kveld at de overgår hele ukas overskudd.

Du forbrenner ikke så mye av å trene. Nå veier du i tillegg mye mer, og lager ett barn. Så du spiser mye mer enn før. Forbrenningen din har ikke blitt lavere.

Anonymkode: 55569...1a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du spiser helt normalt TS. Jeg levde på godteri og lollipopis hele svangerskapet.Gikk kun opp 15 kg. Ikke noe kvalme eller oppkast. Mens venninna mi som trente, spiste sunt og null sukker gikk opp nesten 40 kg. Hun hadde ikke noen plager i det hele tatt.

Så nei du spiser ikke mye TS. Når du attpåtil blir svimmel burde du bare fortsette. Bytt heller jordmor hvis hun er så kjerring mot deg.

Anonymkode: e8645...055

Hvordan kan du si at hun ikke spiser for mye? Du aner jo ikke porsjonsstørrelsene hennes. Det sier ikke oss noe at hun spiser omelett, havregrøt og middag! 🫣

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Holder lenge med en porsjon til middag. Spis mindre potet/ris/pasta og mer salat og grønnsaker. 

Hvor stor porsjon er havregrøten? 

Anonymkode: 534e6...973

Problemet er at om jeg kun spiser en porsjon til middag er jeg nødt å spise kveldsmat, for da holder jeg på å besvime. 
De gangene jeg spiser meg mett til middag er kun da jeg ikke trenger kveldsmaten. 

Vil ikke det gå litt opp i opp? Dersom jeg spiser en porsjon middag og deretter kveldsmat kontra to porsjoner til middag men ingen kveldsmat? 

Spiser kun et lite fat med grøt. Får ikke i meg så mye mer på morgenen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du spiser mer enn du tror. Jeg har talt kalorier i mange år, og selv om jeg elsker havregryn så var det noe jeg ikke spiste når jeg var på slankern, for der er det mye kalorier.

Har selv nettopp født. Jordmor sa til meg at hun brydde seg ikke noe om hvor mye jeg gikk opp i vekt, det jeg måtte tenke på var bare at jeg også burde klare å gå ned kiloene etter graviditeten, og jo mer kilo dess verre jobb i etterkant. Hvis du virkelig føler du bør begrense vektoppgangen, så bør du telle kalorier. Helgesnacks kan være mange kalorier.

Anonymkode: 6b8bf...a19

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du spiser mer enn du tror. Jeg ville fortsatt som du pleier en liten stund til, loggfør ALT du spiser for å finne ut antall kalorier du inntar på en vanlig dag. Da mener jeg alt - også oljer, smør, drikke, osv. Du kommer til å bli overrasket over hvor mye du egentlig inntar. Når du ikke kan være i aktivitet, må nok matinntaket begrenses. 

Endret av drue
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at du her nærmest sengeliggende/svært inaktiv vil du trenge mye mindre mat enn til vanlig. Er du sikker på at det er mengden mat som gjør deg svimmel og ikke lavt blodtrykk eller noe annet? Har du fortalt jordmor at du blir svimmel? 

Anonymkode: b2057...46c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye med hva du spiser egentlig. Noen går mye opp i velt som gravid grunnet at de «samler mye vann i kroppen». Har en venninne som trente og spiste kjempe sunt i graviditeten, men gikk opp 40 kg likevel. Så har du meg som spiste som en hest, men gikk opp «bare» 10 kg. 

synes du for mange rare svar her. Virker som du har et helt ok kosthold her og det bør være rom for noe ekstra kos i helgene.

Spiser du mer nå enn før du ble gravid? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at du her nærmest sengeliggende/svært inaktiv vil du trenge mye mindre mat enn til vanlig. Er du sikker på at det er mengden mat som gjør deg svimmel og ikke lavt blodtrykk eller noe annet? Har du fortalt jordmor at du blir svimmel? 

Nei jeg er ikke sikker på hva det skyldes. Kjenner bare at jeg begynner å ser svart og holder på å besvime. Har måtte legge meg ned på gulvet midt på kjøpesenteret for å ikke deise i bakken, da var det venninna mi som hentet meg en liten brus og ikke lenge etterpå følte jeg meg fin.
Har derfor funnet ut at hver gang dette skjer må jeg ha mat og som oftes er det da lenge siden jeg spiste sist. 

Før graviditeten tenkte jeg ikke på noe sånt, følte ikke på sult. Spiste som regel lunsj og middag, men aldri frokost eller kveldsmat. Jeg har derfor ikke peiling på dette her og har ikke kjent på noe lignende tidligere. Jeg spiser derfor frokost og 2 porsjoner til middag, for å ikke havne i samme knipe igjen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tilleggsinformasjon: 

Det begynner med at jeg kaldsvetter, får hodepine, føler meg ør, å deretter ser jeg svart. Da vet jeg at jeg ikke kan stå oppreist i tilfelle jeg ramler om. Kan det være symptomer på lavt blodtrykk tror du? Å at maten ikke har noe å si? Men er jo litt rart at det går bort straks jeg får i meg noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser sunnere og bedre enn meg ser det ut til. Noen er bare uheldig.  Jeg er i uke 30 og har gått opp ca. 15 kg til nå. Jeg har litt vann i kroppen da... har du noe tegn til hevelser i ben/armer? 

Var vant med å trene mye og spise ganske så sunt. Trening og sunn mat er byttet ut med sofasitting og sjokolade.

Har helt ekstremt søtsug som ikke er mulig å motstå, i tillegg er jeg veldig lite i aktivitet pga helseplager i graviditeten. 

Fikk også litt pes av jordmor pga vektoppgang. Var normalvektig før graviditeten. 

Anonymkode: b2056...730

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilleggsinformasjon: 

Det begynner med at jeg kaldsvetter, får hodepine, føler meg ør, å deretter ser jeg svart. Da vet jeg at jeg ikke kan stå oppreist i tilfelle jeg ramler om. Kan det være symptomer på lavt blodtrykk tror du? Å at maten ikke har noe å si? Men er jo litt rart at det går bort straks jeg får i meg noe. 

Høres ut som du bør ringe jordmor/fastlege mandag. Sjekke etter proteiner i urinen og blodtrykket ditt. Viktig å fortelle slikt til jordmor/lege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg er ikke sikker på hva det skyldes. Kjenner bare at jeg begynner å ser svart og holder på å besvime. Har måtte legge meg ned på gulvet midt på kjøpesenteret for å ikke deise i bakken, da var det venninna mi som hentet meg en liten brus og ikke lenge etterpå følte jeg meg fin.
Har derfor funnet ut at hver gang dette skjer må jeg ha mat og som oftes er det da lenge siden jeg spiste sist. 

Før graviditeten tenkte jeg ikke på noe sånt, følte ikke på sult. Spiste som regel lunsj og middag, men aldri frokost eller kveldsmat. Jeg har derfor ikke peiling på dette her og har ikke kjent på noe lignende tidligere. Jeg spiser derfor frokost og 2 porsjoner til middag, for å ikke havne i samme knipe igjen.. 

Har du tatt glukosebelastningstest? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jammen ikke rart at  folk blir overvektige og ikke skjønner hvorfor. 😂 Bare å lese denne tråden! Herreminhatt så mye synsing og mangel på kunnskap. 🤯🫣 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du spiser sunnere og bedre enn meg ser det ut til. Noen er bare uheldig.  Jeg er i uke 30 og har gått opp ca. 15 kg til nå. Jeg har litt vann i kroppen da... har du noe tegn til hevelser i ben/armer? 

Var vant med å trene mye og spise ganske så sunt. Trening og sunn mat er byttet ut med sofasitting og sjokolade.

Har helt ekstremt søtsug som ikke er mulig å motstå, i tillegg er jeg veldig lite i aktivitet pga helseplager i graviditeten. 

Fikk også litt pes av jordmor pga vektoppgang. Var normalvektig før graviditeten. 

Hvordan kan du si det? Du aner jo ikke hva hun spiser og hvor mye!!

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...