Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på snart 8 mnd som har kastet opp flere ganger mens han spiser fastføde. Jeg har passet på at maten er i passelig størrelse - altså, ikke for lang/kort/stor/liten, passelig med konsistens slik at den ikke er for hard. Likevel virker det som at matbiten trigger halsen hans at han brekker lett, så spyr han middagen ut. Det gjorde at jeg har vært forsiktig med mat, og gitt han mye mos og grøt. Egentlig har jeg lyst til å prøve mer BLW og lar han øver på å spise selv, som han er evne til nå også! Det gjør bare så vondt å se barnet kaster opp store mengde med mat... Føler mange prøver å fortelle meg det er normalt, men sitter med hjertet i halsen hver gang jeg gir ordentlig fastføde nå.

AnonymBruker
Skrevet

Store mandler?

Anonymkode: 470b0...346

AnonymBruker
Skrevet

Min gjør også det. :gråter: Har gitt opp litt føler jeg. Kaster opp om det er litt biter i middagsglassene også. 🥹

Anonymkode: 00333...3bf

• Hjerte 1
Skrevet

Skjekk om det eventuelt et noe med spiserøret 

Skrevet

Ene barnet mitt kastet opp hvis bitene var litt for store da hun var på samme alder, måtte rett og slett mose maten mere, gjerne blandet i saus eller litt smør som smeltet sånn at det ikke ble tørt. Hun var bare «tranghalset». Gikk seg til etterhvert, men hun var ganske gammel før hun klarte å svelge tabletter, så både paracet, Ibux og antibiotika måtte være i flytende form lenge etter at hun i teorien burde klare å svelge det

Babyen din er jo bare 8mnd og det er en overgang de skal igjennom fra flytende til fast føde. Du kan prøve å mose mere sammen og se om babyen slutter å kaste opp da. Evt kontakte fastlege om legen kan sjekke om det er noe galt eller henvise til ØNH. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan være at liten mage ikke trenger all den mengden du gir han/henne. Da er det normalt at en ikke orker mer, sånn er det med oss også det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å gi han bare en bit på bordet om gangen? Når han har spist den venter du litt før du legger en ny bit foran han. Gir f.eks min på samme alder en og en brødbit (som jeg har dyppet i morsmelk først). Eller for eksempel en bitteliten og godt kokt bit av brokkolitopper eller poteter, halvmosa gulrot eller mangobiter. Alltid bare en bit om gangen og lang pause mellom hver gang, da han samler mat i ganen og brekker seg.

Er mange som bruker matnett også, som hjelper mot biter, men samtidig lar barnet ha litt kontroll selv

Anonymkode: 22025...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn trenger lang tid på det der. Vet det er tungt mens det står på og det er jo mye hysteri rundt dette med mat og vekt på små barn for tiden. Tror mange stresser så at de påfører barnet spisevansker fordi de stresser så med det. Min brukte kjempelang tid på dette med biter, og husker jeg ble fortvilet når jeg så andre barn på samme alder hive innpå større biter. Men min spiste da grøt, drakk melk og moste banan med egg oppi som han slukte. Vokste fint og glad i melk. Angrer så på at jeg ikke bare slappet mer av. Nå spiser han brødskiver og alt mulig, det gikk seg selvfølgelig til. Kjenner dere mange større barn og tenåringer som ikke kan tygge mat? Det kommer jo.

Kun hvis vekta er veldig lav og vi snakker seriøs spisevegring bør du jo gå til ei helsesøster på helsestasjonen.  Men virker ikke som det er problemet her, bare biter. De er helt nye mennesker og de vokser jo enormt raskt første året. Noen får tenner og hår tidlig, andre sent. Noen går tidlig, andre sent. Og sånn er det vel med spisingen også, de knekker kodene der på ulikt tidspunkt. Men stresser du mye med det tror jeg den naturlige fremgangen forstyrres og problemet blir større. Det å ikke klare biter ved 8 måneder er helt helt normalt! Det kan vare lenge til også. Min hadde god fremgang med å tygge druer delt i fire deler først, deretter i to. Følte han lærte seg tygging på de. Kanskje noe å prøve? De er søte og gode, og de får lyst til å tygge og smatte på dem. Gjerne uten skall først. Og velg de uten steiner.  

Anonymkode: a754e...b21

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Dayy skrev (3 timer siden):

Jeg har en baby på snart 8 mnd som har kastet opp flere ganger mens han spiser fastføde. Jeg har passet på at maten er i passelig størrelse - altså, ikke for lang/kort/stor/liten, passelig med konsistens slik at den ikke er for hard. Likevel virker det som at matbiten trigger halsen hans at han brekker lett, så spyr han middagen ut. Det gjorde at jeg har vært forsiktig med mat, og gitt han mye mos og grøt. Egentlig har jeg lyst til å prøve mer BLW og lar han øver på å spise selv, som han er evne til nå også! Det gjør bare så vondt å se barnet kaster opp store mengde med mat... Føler mange prøver å fortelle meg det er normalt, men sitter med hjertet i halsen hver gang jeg gir ordentlig fastføde nå.

Her var det stor overgang fra middag som var helt most og til middag med biter i. Måtte mose maten lengre eller kjøpe babyglassene på 6måneder lengre. 8måneders glassene og klumper i maten var ikke noe særlig da. 10-12måneder var det mye bedre. Og alt gikk ned.

Anonymkode: 6f96a...271

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det stor overgang fra middag som var helt most og til middag med biter i. Måtte mose maten lengre eller kjøpe babyglassene på 6måneder lengre. 8måneders glassene og klumper i maten var ikke noe særlig da. 10-12måneder var det mye bedre. Og alt gikk ned.

Akkurat sånn var det her også :) de gangene jeg ga henne middag fra glass så måtte jeg gi henne de glassene som var beregnet for mindre babyer sånn at det var mere finmost. Evt kjøpe alderstilpasset mat og mose det ekstra med gaffel. Og det var rundt 10-12mnd at det begynte å gå seg til.

Den andre jenta mi hadde ingen problemer med biter, der gikk det unna

Men ser nå som de begge er unge voksne så sliter fortsatt eldste (hun som kastet opp av større biter) med å svelge tabletter som ikke er drasjerte (sånn glatt overflate) må ta en og en tablett og må virkelig jobbe for å få de ned, mens yngste kan lett svelge to Paracet samtidig.

Vi er så forskjellige, allerede fra vi blir født :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her. Min eldste hadde rett og slett veldig sterk brekningsrefleks. Der andre babyer kanskje harket litt høflig for å spytte ut en litt stor bit, spydde min opp alt hun hadde i magen. Det gikk seg til, ved ett års alder spiste hun alt uten problemer. 

(Hun endte med å operere mandlene som treåring, så mulig det var trangt bak der allerede som baby.)

Uansett TS, ikke stress. Ja, BLW er trendy, men har ikke noe som helst forskning bak seg. Det er ikke sånn at babyer som spiser mos og grøt ikke lærer seg å tygge og spise selv senere. Ikke alle babyer evner å spise selv på den alderen, som du skriver. Ta cluet fra babyen din, gi fast føde som han klarer å spise. Om han ikke får i seg nok mat så fanger de det opp på helsestasjonen 😊

Anonymkode: 8289c...2fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi baby most mat, som den tydeligvis trenger. Etter hvert går det seg til, men akkurat nå trenger du ikke pushe på. Plutselig en dag vil han smake på brødskiva di, og du kan gi en bitteliten bit, og det går bra. Ta det sakte framover, men nå trenger han det most.

Anonymkode: bfcbd...560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår gjorde det samme! Brakk seg til hn soydde av de minste biter LENGE. Vet ikke om han er spesielt tranghalset, men han har en ekstrem brekningsrefleks! Han klarte heller ikke å ha noe slags smokk eller flasketut i munnen fra han var nyfødt, kun pupp. Da han begynte med fast føde var det vanskelig å finne flaske han kunne drikke vann av også, for han taklet bare ikke tuten (IKEA tutekopp ble redningen btw).

Det gikk seg til :) Han er 6 år nå og kan fort brekke seg hvis han får mye mat i munnen, har slim i halsen, undersøker halsen hos lege osv. Men han svelger tabletter lett som ingenting (der har jeg hjulpet med teknikken).

Anonymkode: 699f3...80c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gutten vår gjorde det samme! Brakk seg til hn soydde av de minste biter LENGE. Vet ikke om han er spesielt tranghalset, men han har en ekstrem brekningsrefleks! Han klarte heller ikke å ha noe slags smokk eller flasketut i munnen fra han var nyfødt, kun pupp. Da han begynte med fast føde var det vanskelig å finne flaske han kunne drikke vann av også, for han taklet bare ikke tuten (IKEA tutekopp ble redningen btw).

Det gikk seg til :) Han er 6 år nå og kan fort brekke seg hvis han får mye mat i munnen, har slim i halsen, undersøker halsen hos lege osv. Men han svelger tabletter lett som ingenting (der har jeg hjulpet med teknikken).

Takk!! 🙌 Er så godt å høre at det er flere. Min brekker seg også av alt, også tannbørsten. 

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk!! 🙌 Er så godt å høre at det er flere. Min brekker seg også av alt, også tannbørsten. 

Det er ingenting i veien med å gi mat beregnet for mindre babyer så lenge han får i seg nok :) Vår brakk seg mest hvis det var tørre eller hardere biter i maten som for eks. kjøtt. Da hjalp det ikke om det var en bitteliten bit heller. Jeg tror han slet litt med å svelge unna og da kilte de hardere bitene bakerst på tunga eller i halsen og da brakk han seg. Favoritten som faktisk hadde biter i seg ble en vegetar lasagne(?) på glass. Den hadde litt biter, men de var mykere og den smaker kjempegodt. Jeg hadde null problemer med å spise den opp selv 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde her også, viste seg å være melkeallergi. 

Anonymkode: 93377...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...