Gå til innhold

Blir deprimert av forelskelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt en mann som jeg har begynt å like godt, tror jeg er blitt forelsket. Men jeg kjenner samtidig på at jeg blir veldig nedstemt av det også. Jeg blir veldig usikker på meg selv og lurer på om han egentlig liker meg godt nok. Det er akkurat som jeg bare går og venter på at det skal bli slutt. Jeg tenker at han kommer til å skjønne at han ikke liker meg likevel. 

Er dette et tegn på at forholdet ikke er riktig?

Anonymkode: 5b084...f03

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det i hovedsak har to årsaker
- dine tidligere erfaringer og hva det har gjort med selvbildet ditt
- hvordan forelskelsen gir deg bekreftelser og trygghet - eller ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har møtt en mann som jeg har begynt å like godt, tror jeg er blitt forelsket. Men jeg kjenner samtidig på at jeg blir veldig nedstemt av det også. Jeg blir veldig usikker på meg selv og lurer på om han egentlig liker meg godt nok. Det er akkurat som jeg bare går og venter på at det skal bli slutt. Jeg tenker at han kommer til å skjønne at han ikke liker meg likevel. 

Jeg har dessverre ikke noen råd, men sitter i akkurat samme båt som deg og vil at du skal vite at du ikke er alene om å ha det son❤

Anonymkode: fa178...c38

• Hjerte 1
Skrevet

Det er et tegn på at du tillegger tanker og fantasier mening. Noe som fører til forvirring og kanskje blir en selvoppfyllende profeti. Å vente på bekreftelser fra en annen, er ikke kjærlighet. Det er en slags avhengighet. 🌻 og jeg sier ikke det for å være ekkel, det er ganske vanlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det i hovedsak har to årsaker
- dine tidligere erfaringer og hva det har gjort med selvbildet ditt
- hvordan forelskelsen gir deg bekreftelser og trygghet - eller ikke

Ja, jeg har dessverre mange mislykkede forhold bak meg. Og jeg opplever ofte at menn er gal etter meg helt til jeg blir forelsket. Da stikker de. 

Denne mannen gir meg heller ikke så mye trygghet. Jeg føler at jeg ikke vet helt hva han vil. Han sier at vi må bare ta tiden til hjelp og se hvordan det går. Og det gir jo selvsagt mening. Men jeg vil jo helst bare ha noen som er sikker på at de vil ha meg helt fra begynnelsen 😞

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også kjipt som forelsket tidlig i fotholdet. Tenker at det ikke trenger å synliggjøres, det handler jo om at i det stadiet ER det en reell sjans for at han mister interressen og at det ikke blir noe videre. Sorry, det hjalp sikkert ikke, men jeg selv må bare komme meg gjennom den perioden. Bøe gradvis tryggere med min kjæreste, og etter ca et år følte jeg meg ordentlig trygg nå sist.

Anonymkode: 8d837...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det også kjipt som forelsket tidlig i fotholdet. Tenker at det ikke trenger å synliggjøres, det handler jo om at i det stadiet ER det en reell sjans for at han mister interressen og at det ikke blir noe videre. Sorry, det hjalp sikkert ikke, men jeg selv må bare komme meg gjennom den perioden. Bøe gradvis tryggere med min kjæreste, og etter ca et år følte jeg meg ordentlig trygg nå sist.

Huff, jeg har allerede gitt uttrykk for min usikkerhet, så han vet allerede at jeg er en usikker person. Ingenting er vel mindre tiltrekkende…

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være tegn på at forholdet ikke er riktig om denne usikkerheten din kommer fra hans oppførsel og om dette dårlige selvbildet kommer av at han bryter deg ned. 

Men om dette bunner i dårlig selvbilde hos deg selv og usunn tilknytningsstil der du med en gang underkaster deg i nære relasjoner og føler at du er heldig for at en person liker det fordi du føler deg uverdig, så bør du jobbe med selvbildet ditt og være singel til det er mer i orden. Ellers vil du fort havne i forhold hvor du tillater deg å bli tråkka på og utsatt for uakseptable ting. Det kan være nyttig med hjelp fra psykolog for å finne ut hvor den dårlige selvfølelsen kommer fra og lære deg verktøy til hvordan du kan selvhevde istedet. 

Anonymkode: b4736...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være tegn på at forholdet ikke er riktig om denne usikkerheten din kommer fra hans oppførsel og om dette dårlige selvbildet kommer av at han bryter deg ned. 

Men om dette bunner i dårlig selvbilde hos deg selv og usunn tilknytningsstil der du med en gang underkaster deg i nære relasjoner og føler at du er heldig for at en person liker det fordi du føler deg uverdig, så bør du jobbe med selvbildet ditt og være singel til det er mer i orden. Ellers vil du fort havne i forhold hvor du tillater deg å bli tråkka på og utsatt for uakseptable ting. Det kan være nyttig med hjelp fra psykolog for å finne ut hvor den dårlige selvfølelsen kommer fra og lære deg verktøy til hvordan du kan selvhevde istedet. 

Det siste stemmer i alle fall på en prikk. Jeg er akkurat slik du beskriver. Jeg vet hvor det stammer fra. Usikker tilknytning i barndommen og vanskelig ungdomstid. Har vært til utallige psykologer men det hjelper ikke. Jeg er og forblir usikker i nære relasjoner. Det er nesten som det ikke er verdt å bli forelsket fordi det gjør så vondt. Men jeg vil ikke være alene resten av livet heller

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, jeg har allerede gitt uttrykk for min usikkerhet, så han vet allerede at jeg er en usikker person. Ingenting er vel mindre tiltrekkende…

Beklager, skrev feil, mente "trenger ikke sykeliggjøres". Tror det er helt naturlig for noen av oss, uten at det trenger å handle om dårlig selvbilde. Når man er forelska i noen så er det jo naturlig å lengte etter å få denne personen.

Kjæresten min var mye mer avslappet enn meg, og det fikk meg til å tvile på hvor mye han likte meg. Jeg var åpen i blant om at jeg trengte mer fra han og var usikker, men holdt mye inni meg også, fordi jeg visste at mye var litt vel paranoid tenking fra min side. 

Vær deg selv TS, vær åpen med han hvis du trenger mer ❤️ Hvis han virker mye distansert og du bare føler deg dårlig så er ikke det bra heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke noe å tvile på hvis to mennesker liker hverandre. Det er ukomplisert. Og begge vet at de liker hverandre såpass godt at de ikke klarer å ha kontakt med hverandre.b

AnonymBruker
Skrevet

Huff, ja har vært der jeg også. Han var så pen, sexy og god.  Jeg var 19 usikker på meg selv og kunne ikke forstå hva han så i meg. Da jeg ble forelska ble det bare vondt og jeg ble deprimert. 

Anonymkode: 4c79b...3f7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe å tvile på hvis to mennesker liker hverandre. Det er ukomplisert. Og begge vet at de liker hverandre såpass godt at de ikke klarer å ha kontakt med hverandre.b

Så da tenker du at dette ikke er noe å satse på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det siste stemmer i alle fall på en prikk. Jeg er akkurat slik du beskriver. Jeg vet hvor det stammer fra. Usikker tilknytning i barndommen og vanskelig ungdomstid. Har vært til utallige psykologer men det hjelper ikke. Jeg er og forblir usikker i nære relasjoner. Det er nesten som det ikke er verdt å bli forelsket fordi det gjør så vondt. Men jeg vil ikke være alene resten av livet heller

Da foreslår jeg å begynne hos psykolog igjen. Man har et helt annet forhold til behandling når man er voksen enn når man er ung. Jeg gikk i 8 år mellom tenår og midten av 20årene uten å få noe ut av det men begynte igjen når jeg var 35 og fikk masse ut av det på bare et år. 

Du kan ikke forvente forbedring om du ikke går inn for det og gjør en endring med hvordan hjernen din ser deg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så da tenker du at dette ikke er noe å satse på?

Ja. Ekte kjærlighet mellom to mennesker er ikke vanskelig eller komplisert. Det faller seg helt naturlig, det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (10 minutter siden):

Ja. Ekte kjærlighet mellom to mennesker er ikke vanskelig eller komplisert. Det faller seg helt naturlig, det. 

Takk

Skrevet

Kanskje du ikke skal gi opp, men lære deg å roe ned? Pust dypt, og prøv å ta ting som de kommer. Har ihvertfall blitt bedre på dette selv det siste året.. blir mindre stresset av å vente på eventuelle svar osv. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (3 minutter siden):

Kanskje du ikke skal gi opp, men lære deg å roe ned? Pust dypt, og prøv å ta ting som de kommer. Har ihvertfall blitt bedre på dette selv det siste året.. blir mindre stresset av å vente på eventuelle svar osv. 

Ja, jeg bare går helt i kjelleren de gangene det ikke funker. Selv om det er en kort romanse. Jeg skal prøve å roe meg ned. Det er nesten som jeg vurderer å date andre for å ta brodden av dette 😬

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg bare går helt i kjelleren de gangene det ikke funker. Selv om det er en kort romanse. Jeg skal prøve å roe meg ned. Det er nesten som jeg vurderer å date andre for å ta brodden av dette 😬

Skader ikke prøve det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også deprimert av forelskelse. 🥺

Lei hele konseptet. 

Kan bare gi en klem og håpe vi blir bedre snart 🤗

Anonymkode: 0f2c2...e75

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...