Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

vi skal for første gang ha med 5 åringen vår til syden i sommer. Dere som har hatt med barn til varmen før, hva er viktig å huske på? Skal selvfølgelig investere i badeklær/badedrakter med lange ermer på, ha med vannfast solfaktor 50, solhatt osv..for beskyttelse mot solen. 
Gjerne kom med deres tips om hva som er lurt.

Så lurer jeg også på hvordan har dere gjort det med eventuelt bilsete? Vi skal til Hellas og har ikke akkurat sett mye av barneseter i transport der fra før. Litt vanskelig å fly med et stort barnesete også. Og har jo lyst til at barnet mitt skal være tryggest mulig i traffikken der nede også.

Anonymkode: b53cb...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ut som et godt utgangspunkt. Vil bare nevne at varme, bading og slik aktivitet er veldig utmattende - det bør legges opp til en del hvile i skyggen. Lange lunsjer. Drikke mye vann, men også passe på at han får i seg litt salter. Litt salt kjeks kanskje, om det faller i smak.

Har ikke vært i Hellas, så kan ikke noe om bilseter der. Kos dere :)

EDIT: Kom på at i tillegg til caps og solbriller, bør dere ta med små saltvannsampuller. Det kommer gjerne sand på øyet, og disse trengs for å skylle det ut. 

Endret av klarinetta
Glemte noe
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (1 minutt siden):

Høres ut som et godt utgangspunkt. Vil bare nevne at varme, bading og slik aktivitet er veldig utmattende - det bør legges opp til en del hvile i skyggen. Lange lunsjer. Drikke mye vann, men også passe på at han får i seg litt salter. Litt salt kjeks kanskje, om det faller i smak.

Har ikke vært i Hellas, så kan ikke noe om bilseter der. Kos dere :)

Ja har tenkt å passe på at det er parasoller etc som vi kan slå ut. Hun elsker å bade så får kjølt seg ned litt der værtfall og vi har aircondition på rommet. Ja ikke sant, takk for tipset 😊

AnonymBruker
Skrevet

Angående bilsetet så hadde jeg tatt med boostapack 

Anonymkode: 9b45b...a30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Angående bilsetet så hadde jeg tatt med boostapack 

Kan jeg spørre hva det er? Et slags ‘reisesete’? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 10.59):

Kan jeg spørre hva det er? Et slags ‘reisesete’? 

Et bilsetet som også er en sekk. Sånn at du eller ungen kan bære den på ryggen når den ikke brukes i bil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et bilsetet som også er en sekk. Sånn at du eller ungen kan bære den på ryggen når den ikke brukes i bil. 

Googlet det, så veldig lurt ut. Men såklart utsolgt over alt. Får følge med om de får inn igjen eller evnt se om noen selger. Takk for tipset!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Googlet det, så veldig lurt ut. Men såklart utsolgt over alt. Får følge med om de får inn igjen eller evnt se om noen selger. Takk for tipset!

Gah, typisk! Jeg har hatt det i kikkerten, men tenkte jeg skulle vente litt med å kjøpe. 🙄 

Ellers bør du sjekke hvordan strendene er dit du skal. Noen steder er det mye stein på strendene, og da kan det være lurt med badesko. 
Du kan vurdere å ta med litt mat/snacks som barnet ditt liker hvis barnet er kresent. Kan være greit å ha noen knekkebrød i bakhånd hvis barnet ikke liker noe på sjømatrestauranten du veldig gjerne vil prøve. 

Anonymkode: eda01...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gah, typisk! Jeg har hatt det i kikkerten, men tenkte jeg skulle vente litt med å kjøpe. 🙄 

Ellers bør du sjekke hvordan strendene er dit du skal. Noen steder er det mye stein på strendene, og da kan det være lurt med badesko. 
Du kan vurdere å ta med litt mat/snacks som barnet ditt liker hvis barnet er kresent. Kan være greit å ha noen knekkebrød i bakhånd hvis barnet ikke liker noe på sjømatrestauranten du veldig gjerne vil prøve. 

Ja er rullesteinstrand dit vi skal, har tenkt å kjøpe badesko. 
ikke sant, det er jo veldig lurt. Er ikke så veldig på sjømat selv så det skal nok gå fint. Har også kjøkken på rommet så kan lage litt mat selv 😁

takker for alle tips!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja er rullesteinstrand dit vi skal, har tenkt å kjøpe badesko. 
ikke sant, det er jo veldig lurt. Er ikke så veldig på sjømat selv så det skal nok gå fint. Har også kjøkken på rommet så kan lage litt mat selv 😁

takker for alle tips!

Ta med solkrem hjemmefra, og husk at den må være vannfast, SPF50+ OG du må smøre ofte! Vi gikk på en smell i Italia, vi kjøpte solkrem der da vi gikk tom. Den var nok ikke vannfast likevel, selv om det sto den var det. Heldigvis ble ikke ungene solbrent, for de var mer under vann enn over - men vi voksne ble skikkelig solbrente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta med solkrem hjemmefra, og husk at den må være vannfast, SPF50+ OG du må smøre ofte! Vi gikk på en smell i Italia, vi kjøpte solkrem der da vi gikk tom. Den var nok ikke vannfast likevel, selv om det sto den var det. Heldigvis ble ikke ungene solbrent, for de var mer under vann enn over - men vi voksne ble skikkelig solbrente.

Vet av erfaring fra i fjor at solkrem blir ikke kjøpt flere ganger i syden nei 😬 den var skikkelig dårlig, sikkert stått i hylla leenge. Jeg ble solbrent som fy. 
skal kjøpe minst to flasker 50spf vannfast til jenta mi i Norge ja. Skal kjøpe til meg selv også såklart. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du legger i begrepet "sydenferie". Er det å ligge på stranda/bassenget 8 timer/dag så vil nok 5-åringen mistrives fort. Men mer late dager, litt bading og endel skygge og slikt så er det null stress, super barnevennlig. og trivs barna trives de voksne. Hellas er veldig barnevennlig.

ville unngått de mest turistpregede stedene, mer barnevennlig på litt roligere plasser. mange av dem.

Skal du leie bil så får man greit tak i barnesete der. Bussforbindelsene er stort sett gode. Usikker på Taxi og små barn, men ikke noe problem å sjekke inn et barnesete på flyet nedover.

det kan være fryktelig varmt noen steder om sommeren, AC på soverommet er smart, og basseng. og mye enklere /bedre med leid hus/leilighet enn hotell

Anonymkode: 59516...25b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Spørs hva du legger i begrepet "sydenferie". Er det å ligge på stranda/bassenget 8 timer/dag så vil nok 5-åringen mistrives fort. Men mer late dager, litt bading og endel skygge og slikt så er det null stress, super barnevennlig. og trivs barna trives de voksne. Hellas er veldig barnevennlig.

ville unngått de mest turistpregede stedene, mer barnevennlig på litt roligere plasser. mange av dem.

Skal du leie bil så får man greit tak i barnesete der. Bussforbindelsene er stort sett gode. Usikker på Taxi og små barn, men ikke noe problem å sjekke inn et barnesete på flyet nedover.

det kan være fryktelig varmt noen steder om sommeren, AC på soverommet er smart, og basseng. og mye enklere /bedre med leid hus/leilighet enn hotell

Nei absolutt ikke strand/bassengliv. Altså noen timer, hun elsker jo å bade. Men blir fort lei selv, liker å se meg rundt og kanskje litt shopping også. Vi har bestilt 1 romsleilighet i Hellas ja, på et rolig hotell. Tror mye pensjonister er der så ikke noe partyplass i det hele tatt. Og AC på rommet har vi også. 
skal prøve å få tak i en BoostApak som nevnt tidligere her, supert å ha med så slipper man å lete rundt etter barnesete der. 
hotellet ligger nede ved stranda så kort vei dit også. Men hun er jo 5 år så hun sier fort fra hvis hun er ukomfortabel eller ikke vil noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 11.58):

Ikke stol på at et leiebilfirma/taxi har bilsete som passer til barnet ditt, selv om de bedyrer at de har det! Jeg snakker av bitter erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...