Gå til innhold

Hvilke fysiske problemer har du opplevd pga psykisk stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært litt "lost" i livet og ganske stressa i ca 2-3 år. 

Jeg har fått mer fysiske problemer under denne tiden og mistenker at det er pga stress.
Mine symptomer er løs mage, tretthet, stiv nakke, hjertebank, vondt i hodet og nå i det siste har det vært litt sånn "sommerfugler i magen"/klump i magen, uggen følelse/småkvalm og rar mage. 

Er det flere som har opplevd noe lignende? 

Jeg synes det er så vanskelig når jeg tenker i hodet mitt at "dette løser seg, ting kommer til å ordne seg.", men kroppen reagerer likevel med mange symptomer på stress. Jeg er jo en person som også fort kan bli ganske stressa og bekymra, det er jo veldig slitsomt om kroppen skal reagere slik med en gang alt ikke er tipp topp... 😕

Anonymkode: 2603e...683

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det høres ut som det har en sammenheng. 

Anonymkode: c9e26...f47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det høres ut som det har en sammenheng. 

Ja jeg regner med det... Alt dette skjedde samtidig som jeg tok eksamen og begynte i en jobb som jeg ikke har likt så godt. Nå skal jeg slutte om en måned, men opplevde kontraktbrudd fra det som skulle bli den nye jobben, så har ikke noen jobb om en måned. 
Det føles veldig befriende å endelig slippe stressen med den nåværende jobben, men så blir det en ny stress å ikke ha jobb/å havne i en ny jobb som også føles helt feil :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja jeg regner med det... Alt dette skjedde samtidig som jeg tok eksamen og begynte i en jobb som jeg ikke har likt så godt. Nå skal jeg slutte om en måned, men opplevde kontraktbrudd fra det som skulle bli den nye jobben, så har ikke noen jobb om en måned. 
Det føles veldig befriende å endelig slippe stressen med den nåværende jobben, men så blir det en ny stress å ikke ha jobb/å havne i en ny jobb som også føles helt feil :( 

Forstår deg. Hadde en jobb jeg og hatet, bedre å være uten og slippe stresset!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

- Hodepine
- Vondt i muskler og ledd, særlig i ryggen
- Tremor
- Prikking og restless leg syndrome
- Kvalme og oppkast
- Magesmerter, diare etter måltider
- Utbrenthet og trøtthet
- Hårtap

Ikke alt på en gang selvfølgelig... som regel var det ett symptom som gikk over, før et nytt meldte seg. Holdte på sånn i ca et halvt år jeg hadde kraftig angst. Er nå frisk fra panikkangsten, og har ingen av symptomene lenger.

Anonymkode: 0a0e7...f8c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- Hodepine
- Vondt i muskler og ledd, særlig i ryggen
- Tremor
- Prikking og restless leg syndrome
- Kvalme og oppkast
- Magesmerter, diare etter måltider
- Utbrenthet og trøtthet
- Hårtap

Ikke alt på en gang selvfølgelig... som regel var det ett symptom som gikk over, før et nytt meldte seg. Holdte på sånn i ca et halvt år jeg hadde kraftig angst. Er nå frisk fra panikkangsten, og har ingen av symptomene lenger.

Glemte helt hjertebank ja - masse ekstraslag og utrolig hurtig rytme.

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min påstod han fikk grå hår av krangling. Tre koner senere er alt håret hans grått.🙊

Anonymkode: 3887d...fde

AnonymBruker
Skrevet

Hele livet. Prolaps, hjertebank, stive skuldre er selvsagt, skjelving, angst osv osv.

Jeg har sjelden dvelt ved det, eller latt det stoppe meg. Haha...helt til jeg ble utbrent da. Men da var jeg godt over 40 år, med tungt ansvar på jobb, veldig syk ungdom osv..

Det er for meg normalt at stress setter seg i kroppen. Det er ikke unikt for deg. Tren! Koble ut hodet og lær deg teknikker. 

Anonymkode: 59c35...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hele livet. Prolaps, hjertebank, stive skuldre er selvsagt, skjelving, angst osv osv.

Jeg har sjelden dvelt ved det, eller latt det stoppe meg. Haha...helt til jeg ble utbrent da. Men da var jeg godt over 40 år, med tungt ansvar på jobb, veldig syk ungdom osv..

Det er for meg normalt at stress setter seg i kroppen. Det er ikke unikt for deg. Tren! Koble ut hodet og lær deg teknikker. 

Anonymkode: 59c35...5f8

jeg skal kjøpe meg kort på treningssenter nå og prøve å komme i gang med bedre rutiner! Også forsøke å legge meg tidligere, sover alt for lite fordi "tiden strekker ikke til" 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skikkelig anspent i hele kroppen. Biter tenner, strammer hals og nakke, beveger meg anspent. Skikkelig slitsomt å gå nesten hele dager i slik modus. Kan også få "varmebølger" i kroppen, litt vanskelig å forklare. Kjenner meg også igjen i det du skriver om å ha en nervøs følelse i kroppen. 

Anonymkode: 89c7f...d1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært litt "lost" i livet og ganske stressa i ca 2-3 år. 

Jeg har fått mer fysiske problemer under denne tiden og mistenker at det er pga stress.
Mine symptomer er løs mage, tretthet, stiv nakke, hjertebank, vondt i hodet og nå i det siste har det vært litt sånn "sommerfugler i magen"/klump i magen, uggen følelse/småkvalm og rar mage. 

Er det flere som har opplevd noe lignende? 

Jeg synes det er så vanskelig når jeg tenker i hodet mitt at "dette løser seg, ting kommer til å ordne seg.", men kroppen reagerer likevel med mange symptomer på stress. Jeg er jo en person som også fort kan bli ganske stressa og bekymra, det er jo veldig slitsomt om kroppen skal reagere slik med en gang alt ikke er tipp topp... 😕

Helt klart stressymptomer.

Jeg fikk diagnose ME/utmattelse. Men det skyldtes nok i stor grad en underliggende cøliaki. Så har jeg hatt mye svimmelhet, krystallsyke, tinnitus..  har klart å komme meg ut av det meste, men det har tatt 15 år.

Du må gjøre noe. Endre det du kan på det ytre plan, og ellers legge inn hvile. Trening er fint, men rolig trening - gå tur i skogen, på fjellet.. ellers trigger du mer kortisol, noe du ikke har godt av nå.

En tur til psykolog for tanketeknikker er sikkert lurt. 

Yoga nidra (guidet avslapning) 

Bli oppmerksom på når du stresser deg opp, og da liksom gi deg selv en god klem, som om du var et barn som trenger trøst. 

Anonymkode: 2c682...b90

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hodepine, vekttap, hårtap, prolaps

Anonymkode: 28f2a...b0e

AnonymBruker
Skrevet

....og - et sunt kosthold. Lite sukker. Rett og slett fordi man får mer uro av sukker. Les boka til Marit Kolby, jeg fikk mer sjelefred av å endre kosthold.

Anonymkode: 2c682...b90

Skrevet

Vektoppgang, spenningsmigrene, kvalme for å nevne noe - men livet er mye bedre nå etter om lag 10 år inn og ut av det (slutten av tenårene og første halvdel av 20-årene). Har tatt av to tredjedeler av kiloene det påførte og har nesten aldri migrene lenger. Stress er helt forferdelig og ofte en nødvendig del av livet, men prøv så godt du kan å ikke la det spise deg opp. For meg var løsningen å finne ut av hva som ga meg glede og gjorde meg mindre stressa, gripe fast i det og bygge videre på det hver dag. Heier på deg :blomst:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noen ekstremt stressende år, der den ene krisen har gått over i en andre, alt fra jobb, økonomi, skilsmisse, dødsfall, arvestrid, sykdom, pårørende osv jeg er overrasket jeg ikke er blitt fysisk syk. 

Betennelser som senebetennelse

Ekstrem nattesvette pga en konkret situasjon

Muskel vondt

Dårlige tenner

Dårlige syn

Kognitivt satt tilbake 

Anonymkode: c7a99...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Glemte forstoppelse, av og på i åresvis

Herpes utbrudd, munnsår typen

Anonymkode: c7a99...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Kjeven min låser seg og jeg får spenningssvimmelhet, da klarer jeg ikke å stå oppreist engang.

Anonymkode: b194e...b58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får problem med magen og blir kvalm/kaster opp av mye stress. 

Anonymkode: 9fea2...e86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg utviklet alopecia (flekkvis hårtap) grunnet stress. Det tok ett år før håret begynte å vokse ut igjen på de utsatte områdene. Gått et par år nå uten noen ting, men nå har jeg fått en hårløs flekk igjen. Det er et signal om at det er på tide og ta det med ro. 

Anonymkode: 30825...676

AnonymBruker
Skrevet

Smerter i ledd, vond nakke, panikkangst på natt, overspising, vektoppgang, utslett på kroppen. Alt dette pgaen narsissist av en sjef🫣

Anonymkode: 36618...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...