AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg blir småfrustrert, det angår jo ikke meg direkte, men jeg syntes det er så rart hvordan enkelte «designere» av strikkeoppskrifter får holde på, mange av dem begynner å bli ganske store, gir ut bøker osv. men så er flere av oppskriftene så godt som tro kopi av andre større designeres oppskrifter, kanskje en liten detalj skiller dem. Senest i dag ser jeg en av de kommer ut med en dress som for det blotte øye er helt lik en dress av Petiteknit. Er det bare jeg som reagerer på dette? Anonymkode: e93e2...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #2 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 19.23): Jeg blir småfrustrert, det angår jo ikke meg direkte, men jeg syntes det er så rart hvordan enkelte «designere» av strikkeoppskrifter får holde på, mange av dem begynner å bli ganske store, gir ut bøker osv. men så er flere av oppskriftene så godt som tro kopi av andre større designeres oppskrifter, kanskje en liten detalj skiller dem. Senest i dag ser jeg en av de kommer ut med en dress som for det blotte øye er helt lik en dress av Petiteknit. Er det bare jeg som reagerer på dette? Anonymkode: e93e2...912 Er enig med deg der. Synes det publiseres mye likt Petiteknit og andre populære designere sitt arbeid. Et konkret eksempel er Oslo-luen. Den har blitt kopiert av andre Instagram-designere. Jeg kaller de bare for det siden det er på den plattformen de har vokst seg store og etterhvert vist «sine egne» design som egentlig er kopi av andre sine. Anonymkode: 05113...7bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #3 Del Skrevet 4. april 2023 Det er veldig synd for de som opprinnelig designet plaggene! Men samtidig er det jo vanskelig å finne opp hjulet på nytt i strikkeverden. Skal man lage en oppskrift for nybegynnere er det jo ikke mange design å velge i. Det er rille- og rettstrikk det går i da. Design en heldrakt til baby i rettstrikk og du får et design så og si helt likt som noen andres. Petiteknit sine design er tydelig inspirert av andre plagg/mote også. Hun følger godt med på mote og designer deretter. Jeg vil ikke si at hun har full patent på Ankers- og Sunday-mønstrene, akkurat. Anonymkode: ec314...a63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Del Skrevet 9. april 2023 Osloluen er jo en helt enkel lue i ribbestrikk. Petiteknit har ikke akkurat funnet opp hjulet der og det finnes garantert en million andre ribbestrikkede luer som ikke har brukt Petiteknit som utgangspunkt. Veldig veldig mange strikkeoppskrifter er veldig like, rett og slett fordi en genser er en genser og en lue er en lue. Hvis det hadde vært et spesielt mønster eller en spesiell struktur som ble kopiert kunne jeg skjønt kritikken, men en helt enkel lue og andre vanlige plagg går det 13 på dusinet av og det er ikke automatisk plagiat bare fordi det ligner på kjente strikkeoppskrifter. Det er heller ikke som om Petiteknit eller andre strikkedesignere har hentet alle sine ideer og strikkeoppskrifter 100% fra eget hode, de blir også inspirert av det de ser og andres oppskrifter. Man eier ikke oppskriftene og det er tross alt begrenset hvor mange totalt ulike plagg det går an å lage. Anonymkode: 8a395...cb8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Del Skrevet 9. april 2023 En venninne av meg ga for noen år siden ut en strikkebok, kun egne oppskrifter. Minst to større aktører har kopiert henne i ettertid, uten å vise til original. Anonymkode: b0c7c...4eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Del Skrevet 9. april 2023 Sandnes Garn er ram på å kopiere oppskrifter. Anonymkode: 3c743...063 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sandnes Garn er ram på å kopiere oppskrifter. Anonymkode: 3c743...063 Drops er enda verre… Anonymkode: 6e60d...088 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå