4barnsmor Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Går det egentlig an å være motstander av dette? I dag går barn og unge gå på toalettet for så å oppdage at mensen har kommet, putte toalettpapir sammenbrettet i trusen, så gå fra toalettet til helsesøster eller lærerværelset for å be om å få bind ut dagen. Unge jenter ned i 9 års alder får menstruasjon. De er med andre ord ganske små barn, og uten en mor til stede på skolen for hjelp eller trøst ved smerter. De første årene er mensen svært uregelmessig. Det er med andre ord ikke lett å forutse eller planlegge. Hvorfor vil vi ikke gi jentebarn og unge jenter mulighet å få tak i bind direkte på toalettet? Selv husker jeg fra min barn/ungdom hvor flaut det var og at vi jenter sjelden sa i fra. Og at toalettpapir som ikke var tett ble stappet sammen til noe som kunne likne en blanding av tampong og bind og at hyppige toalettbesøk ødela og irriterte lærere. Bør vi kreve at våre døtre kan få tak i et bind når de er på toalettet, uten å måtte lage provisoriske løsninger og måtte finne en lærer etc for å få bind utlevert? 4 1
Topsi Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Jeg har ikke så store meninger om det, en kan godt ha det på toalettene på skoler, koster nok ikke all verden ift annet tull man bruker penger på. Så hvorfor ikke, betyr nok litt for jenta som går mensen for første gang på skolen 3
Gjest Abendstern Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke så store meninger om det, en kan godt ha det på toalettene på skoler, koster nok ikke all verden ift annet tull man bruker penger på. Så hvorfor ikke, betyr nok litt for jenta som går mensen for første gang på skolen Hvem skal betale for dette?
Blueberrysmoothie Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 (endret) Burde helt klart vært bind og tamponger på skoletoaletter for å bryte med det tabuet å ha mensen. Er for trist at jenter og til og med voksne kvinner fortsatt gjemmer tamponger oppi genserermet når de skal snike seg på do for å skifte, hoster når de tar av plastikken for at ingen skal høre det og at mensen blir brukt som skjellsord fra gutter og menn. Jenter skal ikke måtte skamme seg eller miste utdanning pga mensen. Endret 2. april 2023 av Blueberrysmoothie 6 1
Topsi Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Abendstern skrev (1 minutt siden): Hvem skal betale for dette? Skattepenger f eks, er andre ting vi bruker skattepenger på som er mindre viktig 8
Gjest Abendstern Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Skattepenger f eks, er andre ting vi bruker skattepenger på som er mindre viktig Okay. Vil du øke skattene eller flytte penger?
Ariana807 Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Det virker nesten som mange har den holdningen «vi klarte å ta med bind i sekken, så da bør de klare det nå også» 🤪 Jeg synes det er en fantastisk ide å kunne ha bind tilgjengelig på toaletter på skolen, og helt ærlig på offentlige toaletter også. Mange vil skrike om urettferdighet og at menn da ønsker barberblader gratis. Men helt ærlig når det kommer til et visst punkt så er det faktisk ikke 100% likestilling. Den dagen alle begynner å blø nede til hver måned, da kan vi snakke om likestilling. Akkurat nå så er det ikke snakk om at man skal få gratis mensenproduktet utlevert til alle og en hver, men å ha det tilgjengelig til de barna som trenger det. Og jeg kan heller ikke forstå at folk skal være så imot det. Det har seg slik at alle kanskje ikke har det beste livet hjemme. Det er ikke alle som kanskje har foreldre eller andre nære de kan snakke med om dette. De trenger kanskje faktisk et slikt tilbud. Jeg håper at etter en stund så kan det skje, at ingen vil gråte over hvor urettferdig det er at noen får noe gratis her i verden. Skulle tatt seg ut om alle bare begynte å blø fritt hver måned for å vise poenget med å ha slike produktet tilgjengelig. 11 1
Topsi Skrevet 2. april 2023 #8 Skrevet 2. april 2023 Abendstern skrev (4 minutter siden): Okay. Vil du øke skattene eller flytte penger? Flytte penger fra tull som dette https://www.nettavisen.no/okonomi/statsstottet-rumpemaling-latterliggjores-i-utlandet-galskap/s/12-95-3423896067 5 2
Gjest CatPerson123 Skrevet 2. april 2023 #9 Skrevet 2. april 2023 (endret) Jeg er helt enig. Noen hadde til og med aldri turt å gå til helsesøster, jeg hadde vært sånn. Synes forsåvidt også det bør være tamponger. Noen jenter får ikke lov til å bruke tamponger av foreldre, og jeg synes de bør kunne få det på skolen da. Brukte selv bind de første mnd (mange år siden nå) fordi jeg ikke turte tampong, ikke at jeg ikke fikk lov, men synes det var utrolig tøft, sov ikke gjennom hele perioden og fikk angstanfall pga bind. Tamponger reddet meg omtrent hahah. Jeg synes derfor at unge jenter som kanskje sliter sånn som jeg gjorde, men ikke får lov til å bruke tampong, bør kunne ta det fra skolen Endret 2. april 2023 av CatPerson123
Hoppetaujenta Skrevet 2. april 2023 #10 Skrevet 2. april 2023 Abendstern skrev (15 minutter siden): Hvem skal betale for dette? "Før i tiden" hadde de litt stor automat hengende på toalettvegg et sted jeg var tilknyttet; der puttet man på en penge og ut kom et bind. Nokså enkelt løst i grunnen. Dertil egnet person fylte på før det ble tomt hver dag. 3
Altum Skrevet 2. april 2023 #11 Skrevet 2. april 2023 Abendstern skrev (13 minutter siden): Okay. Vil du øke skattene eller flytte penger? DET ER GRATIS TOALETTPAPIR PÅ ALLE OFFENTLIGE TOALETTER Alle som administrerer toaletter der kvinner er, bør utstyre disse med bind. Ferdig snakka. 7 2
os Maxilla Skrevet 2. april 2023 #12 Skrevet 2. april 2023 Abendstern skrev (17 minutter siden): Hvem skal betale for dette? Hvem betaler for toalettpapiret på de samme toalettene? Hvorfor forventes det ikke at dét er noe man tar med hjemmefra, hva er forskjellen? 10 3
Altum Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 Og dette med gratis barberblader - hæ? Man kan ikke sammenligne barberblader og bind. Bind er primærhygiene, barberblader er sekundærhygiene. Man må aldri akutt barbere seg, og man vil heller ikke akutt oppleve skam, erting, osv. Skjegg vokser så gradvis at du rekker hjem, innom en butikk eller lignende for å få tak i barberbladene. Et bind eller en tampong er noe du trenger NÅ, med én gang. Hvis du ikke er for gratis bind på grunn av at barberblader koster penger, antar jeg det samme gjelder dopapir. Man KAN jo bare gå fra toalettet uten å tørke seg, med avføring i skrittet. Det GÅR jo an? Man dør ikke av det? Er bare JÆVLIG ekkelt, uverdig, sølete og illeluktende? ...Akkurat som mensblod kan være. 13 4
Silva Pluvialis Skrevet 2. april 2023 #14 Skrevet 2. april 2023 Med tanke på hvor umodne mange barn og ungdom er, vet jeg ikke om det ville gjort så veldig mye mer forskjell enn at det kunne vært gøy å åpne bindene, klistre dem på speilene og/eller bruke dem til annen form for hærverk eller erting for å egge opp jentene. Holder det ikke med at folk tetter doene med dopapir og kaster vått dopapir i taket, i veggen eller tetter vasken med det?😁 3 1
Andro Skrevet 2. april 2023 #15 Skrevet 2. april 2023 Det er å dekke et grunnleggende hygienebehov, på linje med dopapir og håndsåpe, så det synes jeg at man skal ha på en skole. Behovet er ofte ikke noe man kan planlegge for, og det skal ikke straffe seg å glemme noe så nødvendig. Jeg tenker at det også normaliserer kvinners kroppsfunksjoner, slik at det blir lettere å snakke om de helseutfordringene som kan følge med det å ha en menstruerende kropp. 6 1
Thyra Skrevet 2. april 2023 #16 Skrevet 2. april 2023 Altum skrev (9 minutter siden): Og dette med gratis barberblader - hæ? Man kan ikke sammenligne barberblader og bind. Bind er primærhygiene, barberblader er sekundærhygiene. Man må aldri akutt barbere seg, og man vil heller ikke akutt oppleve skam, erting, osv. Skjegg vokser så gradvis at du rekker hjem, innom en butikk eller lignende for å få tak i barberbladene. Et bind eller en tampong er noe du trenger NÅ, med én gang. Hvis du ikke er for gratis bind på grunn av at barberblader koster penger, antar jeg det samme gjelder dopapir. Man KAN jo bare gå fra toalettet uten å tørke seg, med avføring i skrittet. Det GÅR jo an? Man dør ikke av det? Er bare JÆVLIG ekkelt, uverdig, sølete og illeluktende? ...Akkurat som mensblod kan være. I tillegg forventes det at kvinner skal barbere et større område enn menn. Så de fleste kvinner bruker nok mer penger i måneden på hårfjerning enn menn. Og jenter får ofte mensen tidligere enn gutter begynner å barbere seg. 4 1
os Maxilla Skrevet 2. april 2023 #17 Skrevet 2. april 2023 Altum skrev (16 minutter siden): Hvis du ikke er for gratis bind på grunn av at barberblader koster penger, antar jeg det samme gjelder dopapir. Man KAN jo bare gå fra toalettet uten å tørke seg, med avføring i skrittet. Det GÅR jo an? Man dør ikke av det? Er bare JÆVLIG ekkelt, uverdig, sølete og illeluktende? ...Akkurat som mensblod kan være. Man kan til og med vente til man kommer hjem, for det er mulig å holde seg når man må på toalettet. Vagina har ikke lukkemuskel. Egentlig burde vi kollektivt bare gått rundt ubeskyttet og blødd på alt en dag, bare for å vise hvordan det hadde sett ut 🤷 4 1
4barnsmor Skrevet 2. april 2023 Forfatter #18 Skrevet 2. april 2023 (endret) Verst av alt er vel at det er faktisk barn og ganske små også - som vi ber ordne alt selv… er man hjemme har man gjerne en mor eller annen nær voksenperson som hjelper.. på skolen er det vanskelig å involvere alle de ulike lærerne man kan møte på lærerværelse når man pent må be om bind… kanskje som 9 - åring! Endret 2. april 2023 av 4barnsmor Skrivefeil 3 1
bare_innom-en_tur Skrevet 2. april 2023 #19 Skrevet 2. april 2023 Jeg har bind i skuffen på klasserommet. Jentene mine (8.trinn) har ingen problemer med å spørre om det foran hele klassen, eller henter seg selv. Jeg er for at det kunne vært bind på toalettene, men min erfaring er at dersom det også skal deles ned yngre elever kommer de bindene til å bli lekt med og kastet rundt og tømt fulle av vann. Håper alle med jenter i den alderen pakker en truse og et bind de kan ha i sekken. Det er smart. Mvh ungdomsskolelærer 4 2
4barnsmor Skrevet 2. april 2023 Forfatter #20 Skrevet 2. april 2023 (endret) bare_innom-en_tur skrev (11 minutter siden): Jeg har bind i skuffen på klasserommet. Jentene mine (8.trinn) har ingen problemer med å spørre om det foran hele klassen, eller henter seg selv. Jeg er for at det kunne vært bind på toalettene, men min erfaring er at dersom det også skal deles ned yngre elever kommer de bindene til å bli lekt med og kastet rundt og tømt fulle av vann. Håper alle med jenter i den alderen pakker en truse og et bind de kan ha i sekken. Det er smart. Mvh ungdomsskolelærer Vet du noe det oppleves problematisk eller ei? Jeg mener du personlig opplever at de ikke har problemer med dette men strengt tatt vet du ingenting om den jenta som da foran alle andre kanskje får masse kommentarer/ frekkheter når du ikke er til stede?? Nå er det lenge siden jeg gikk på barne/ungdomsskolen. Men såpass vet jeg at får du mensen ved 9 års alder er det ganske mange medelever som «prates» kommenterer om denne jenta! Når det gjelder hærverk så må selvsagt all type herverk håndteres - være seg det er dorullene eller bind det går ut over. Skolen har ansvar for tilsynet med alle barna på skolen. Endret 2. april 2023 av 4barnsmor 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå