Gå til innhold

Jeg og kjæresten skal gå fra hverandre, jeg vil være rimelig overfor ham

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min skal gå fra hverandre, da vi begge innser at det er best sånn, men vi er fortsatt gode venner og vi har et barn sammen, og derfor oppfører vi oss pent. 

Jeg eier leiligheten som vi har bodd i de siste 5 årene og han har bodd gratis, men bidratt på lik linje med mat, reiser, strøm osv.... MEN! Han er håndverker og kan alt med bad og våtrom og har lagt nytt bad og nytt kjøkken for eget arbeid, og gjort det gratis, og dermed gitt meg en gratis oppgradering for flere hundretusen kroner. Jeg vil gjerne være rimelig overfor ham og tilby ham kompensasjon for dette, er dette rimelig overfor ham eller bør han få mere, ettersom jeg har fått hele verdistigningen også (han har aldri betalt boliglånet ned altså)?

Anonymkode: 0b386...729

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si dere er skulls siden han har bodd der gratis. Fem års husleie er roughly regna 120.000 i året x 5 år = 600.000 

Dette er penger han har tjent/spart på å bo der gratis. 

Penger han har vært med å dele på for mat og reiser er jo en selvfølge så det er ikke noe som skal godskrives han. Egentlig er husleie også en selvfølge så om noe skal godskrives noen her er det til deg, minus det det ville kostet deg å ansette håndverker til jobben. At leiligheten har økt i verdi skal ikke han kompenseres for når han ikke har vært med å betjene lånet eller betale leie, han skal bare "kompenseres" for selve jobben. 

Anonymkode: e0248...29e

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil gjerne være rimelig overfor ham og tilby ham kompensasjon for dette, er dette rimelig overfor ham eller bør han få mere, ettersom jeg har fått hele verdistigningen også (han har aldri betalt boliglånet ned altså)?

Han har bodd gratis. Er ikke det kompensasjon nok?

La oss si at han måtte betalt husleie ett sted. La oss si 10k i mnd. Gang det opp i 5 år. Det er 600k det.

Anonymkode: ba3a4...297

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med første svar. Og spør deg selv, hvis verdien hadde falt, ville han kompensert deg for det? Det er du som har tatt risikoen, gevinsten er din. Han har bodd råbillig.

Anonymkode: 4606c...b47

• Liker 6
Skrevet

Enig med de over. 

Skrevet

Han har lagd nytt bad, kjøkken etc for deg på fritiden - har du da papirer på at det er godkjent utført? For om du har tatt et bad med papirene i orden og erstattet det med et nyere bad oppført i svart, selv av en erfaren håndverker, så er vel sannsynligheten stor for at verdien på leiligheten har gått NED, ikke opp... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vil si dere er skulls siden han har bodd der gratis. Fem års husleie er roughly regna 120.000 i året x 5 år = 600.000 

Dette er penger han har tjent/spart på å bo der gratis. 

Penger han har vært med å dele på for mat og reiser er jo en selvfølge så det er ikke noe som skal godskrives han. Egentlig er husleie også en selvfølge så om noe skal godskrives noen her er det til deg, minus det det ville kostet deg å ansette håndverker til jobben. At leiligheten har økt i verdi skal ikke han kompenseres for når han ikke har vært med å betjene lånet eller betale leie, han skal bare "kompenseres" for selve jobben. 

Man får jo ingen til å leie en halv dobbeltseng til titusen i måneden da... 

Anonymkode: c2555...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mente du med det? 

Jeg er forøvrig enig med alle over her som mener at det er kompansasjon nok at han har bodd gratis. 

Anonymkode: e63c1...8b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

.......MEN! Han er håndverker og kan alt med bad og våtrom og har lagt nytt bad og nytt kjøkken for eget arbeid, og gjort det gratis, og dermed gitt meg en gratis oppgradering for flere hundretusen kroner..........

Anonymkode: 0b386...729

Hvem har kjøpt materialer og innredning?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

? Tror ikke du henger helt med. 

Alternativet om han ikke bodde gratis hadde vært å A) bidra med alle utgifter og nedbetale på lånet, et vanlig boliglån koster rundt 20.000 i mnd og dette delt på to personer. Eller B) bo alene og være alene på å nedbetale et huslån og felleskostnader, i tillegg til kjøpesum/egenkapital. Eller C) bo alene og leie et bosted, gjennomsnittlig utgift 10.000 i mnd. Evn D) Snylte gratis bosted hos noen andre. 

Så han har spart/tjent enorme summer hvert år han har bodd hos ts. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

? Tror ikke du henger helt med. 

Alternativet om han ikke bodde gratis hadde vært å A) bidra med alle utgifter og nedbetale på lånet, et vanlig boliglån koster rundt 20.000 i mnd og dette delt på to personer. Eller B) bo alene og være alene på å nedbetale et huslån og felleskostnader, i tillegg til kjøpesum/egenkapital. Eller C) bo alene og leie et bosted, gjennomsnittlig utgift 10.000 i mnd. Evn D) Snylte gratis bosted hos noen andre. 

Så han har spart/tjent enorme summer hvert år han har bodd hos ts. 

Alternativ A utgår så lenge man ikke er deleier.

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke si å betale for mat og reiser er å BIDRA.

Det er mer en selvfølge, at du ikke skulle forsørge han.

Har han bodd gratis, burde han nå ha klart å spare opp en veldig god egenkapital. 

Har han betalt for halve baderomsinnredningen og halve kjøkkeninnredningen, så kan du jo ect gi han litt penger for å være grei. Men han valgte selv å bruke tid i ett hus han ikke var villig til å betale for å bo i............

Anonymkode: 93e08...527

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åå, så han har ikkje brukt kjøkken, bad, sofa og stol? Og han har ikkje hatt tilgang til TV, kjøleskap og komfyr.... Nei, då er det sjølvsagt litt vanskelig å leige ut ei halv dobbelseng🥴🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...