Gå til innhold

Artrose hofte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har artrose I min ene side av hofte. Dette plager meg en del, halter og benet er stivt. Jeg klarer ikke å rotere benet innover og heller ikke utover- noe som hemmer meg en del i hverdagen. Som for eksempel barbere legger, klippe tånegler, knyte sko osv. 

Men, det som er så rart er det at jeg ikke har mye smerter. Men veldig irriterende med haltingen. I tillegg er jeg redd dette skal gå ut over rygg etterhvert. 

Jeg er "bare" 38 år, så forholdsvis ung for å skifte hofte. Men jeg er så lei av ikke å kunne trene ordentlig (kan ikke løpe, det gjør vondt, og heller ikke knebøy da foten er så stiv.  

Er det noen som er eller har vært plaget med noe av det samme? Del gjerne erfaring. Legene gir meg ingen svar på hva jeg burde gjøre 🤨

Anonymkode: 9e09d...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 37 år når jeg fikk operert inn total hofteprotese pga artrose i hoften. Hadde mye av de samme plagene som deg, men hadde i tillegg mye smerter.

Hadde prøvd ut mye annet (blant annet kortisoninjeksjon, trening med fysio , prp-injeksjon) . Var også på  sykehuset for vurdering av hofteartroskopi , men det hadde gått for langt til at det hadde noe hensikt for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei, 

Jeg har artrose I min ene side av hofte. Dette plager meg en del, halter og benet er stivt. Jeg klarer ikke å rotere benet innover og heller ikke utover- noe som hemmer meg en del i hverdagen. Som for eksempel barbere legger, klippe tånegler, knyte sko osv. 

Men, det som er så rart er det at jeg ikke har mye smerter. Men veldig irriterende med haltingen. I tillegg er jeg redd dette skal gå ut over rygg etterhvert. 

Jeg er "bare" 38 år, så forholdsvis ung for å skifte hofte. Men jeg er så lei av ikke å kunne trene ordentlig (kan ikke løpe, det gjør vondt, og heller ikke knebøy da foten er så stiv.  

Er det noen som er eller har vært plaget med noe av det samme? Del gjerne erfaring. Legene gir meg ingen svar på hva jeg burde gjøre 🤨

Hvordan fant de ut at det er artose du har? Røntgen MR?? 

Anonymkode: 78c5e...c00

AnonymBruker
Skrevet

Mannen byttet begge hoftene før han ble 40 og fikk nærmest et nytt liv. 

Anonymkode: e5c8d...b68

AnonymBruker
Skrevet

De ser det vel på røntgen om det er artrose og behov for å sette inn hofteprotese. 

Anonymkode: 43181...eb8

AnonymBruker
Skrevet

MR som er det riktige....men i det offentlige gjør de hva som helst for å utsette en operasjon...artroskopi kan være løsningen for noen. Jeg vil anbefale deg å sjekke hoftesmerter.no, han har peil fant jeg ut etter 3-4 runder i det offentlige uten hell.

Anonymkode: 3d615...85e

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Dere som har erfaring med å skifte hofte:forsvant stivheten? Hos meg er det det som er plagsomt, - ikke smerter! Derfor er jeg veldig usikker på om jeg bør vente med operasjon, men det er bare det at hoften plager meg veldig i hverdagen...

Jeg har tatt både rtg og MR hvor det vises artrose. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts over her 👆

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nye hofter da jeg var 20. Og ikke stiv eller vondt. Beste som har skjedd i livet mitt medisinsk.

Er nå 29. Har aktiv leddgikt.

Anonymkode: 11cbf...263

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fikk nye hofter da jeg var 20. Og ikke stiv eller vondt. Beste som har skjedd i livet mitt medisinsk.

Er nå 29. Har aktiv leddgikt.

Var du stiv og hadde vondt før operasjonen? Er du ikke stiv nå? Hvor opererte du? Så bra at du ble fornøyd ❤️

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, 

Hei, du skriver ikke om du har hatt fysioterapi over tid. Hvis ikke, så bør du gå til enn som tilbyr behandling i henhold til Aktiv Med Artrose.

https://aktivmedartrose.no/finn-aktiva-klinikk/

Hvis du opplever at din livskvalitet er vesentlig negativ påvirket av hofteartrose, og det ikke blir bra nok med fysioterapi og bruk av smertestillende ved behov. Da er neste trinn og diskutere muligheter og risiko ved kirurgi. Du skriver at du ikke har mye smerter, hvilket gjør at leger kan være forsiktige med å anbefale kirurgi, da hovedformålet med en proteseoperasjon er å redusere eller helt fjerne smerter.

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (26 minutter siden):

Hei, du skriver ikke om du har hatt fysioterapi over tid. Hvis ikke, så bør du gå til enn som tilbyr behandling i henhold til Aktiv Med Artrose.

https://aktivmedartrose.no/finn-aktiva-klinikk/

Hvis du opplever at din livskvalitet er vesentlig negativ påvirket av hofteartrose, og det ikke blir bra nok med fysioterapi og bruk av smertestillende ved behov. Da er neste trinn og diskutere muligheter og risiko ved kirurgi. Du skriver at du ikke har mye smerter, hvilket gjør at leger kan være forsiktige med å anbefale kirurgi, da hovedformålet med en proteseoperasjon er å redusere eller helt fjerne smerter.

Takk for link. Jeg har såvidt begynt hos fysioterapeut, og fått et par øvelser jeg gjør hjemme. Kanskje jeg kan kontakte fysio nærmest mitt bosted som har spesialkompetanse på dette i linken du sendte? Takk for innspill! 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for link. Jeg har såvidt begynt hos fysioterapeut, og fått et par øvelser jeg gjør hjemme. Kanskje jeg kan kontakte fysio nærmest mitt bosted som har spesialkompetanse på dette i linken du sendte? Takk for innspill! 

Ts

Ja, vil anbefale at du bruker enn som du finner i linken. Det programmet er utviklet av flinke norske forskere, og fungerer (hjelper ikke alle, men mange).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...