AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Dette gjelder på en fritidsklubb . En syr ting ble ødelagt og nå mener denne kommunale fritidsklubben at min datter eller vi da må erstatte det. Dette var kun et skikkelig uheldig uhell og min datter gråter og gråter. Er det riktig at dette skal vi erstatte . Har ikke slike klubber forsikringer for slikt . Anonymkode: 2edea...3b6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Hvis det er uhell tror jeg ikke dere er tvunget til å betale. Jeg ville tatt saken til forliksrådet. Kanskje dere kan bli enige om en ansvarsdeling? Anonymkode: a5715...aa4
Eva-Lena Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Dette skal gå på forsikringen til fritidsklubben. Mitt barn knuste en diger rute ved uhell i bhg. Vi fikk bare beskjed om hva som hadde skjedd og at dette ville kommunen ta på forsikring. Ikke gi etter for å erstatte dette, de er forsikret og får bruke den. 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 Datteren din er uansett ikke erstatningansvarlig. Så den ballen kan legges død. Om dere som foreldre eller klubben må erstatte kommer an på mange ting. Blant annet om hun brukte den på "normal" måte. Gjorde hun det er det klubben som må ta risikoen for at den blir ødelagt. Er det snakk om en dyr "pyntegjenstand" eller kunst, som hun f.eks kom borte i og veltet. Så kommer det an på hvordan gjenstanden var sikret mot normal ferdsel i lokalet. Om datteren din bare gikk normalt eller om hun gjorde noe klanderverdig som førte til at gjenstanden veltet. Men det skal mye til. Alt i alt ville jeg sagt at klubben skal stå for dette. Anonymkode: 87e15...446 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Du sier jo ikke noe om hva, og hvor dyrt, eller hvordan, men i mitt hode så strekker jeg meg langt for å gjøre opp for meg og mine barn. Ungen min snublet og lagde merke i en bil, kjipt - men det er selvfølgelig mitt ansvar å ordne opp i. Å vokse opp er en dannelsesreise, og det å gjøre opp for seg er en viktig del av det mener jeg. Så i hvertfall egenandelen for forsikringen bør du betale. Anonymkode: 97bc6...717 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Jeg syntes faktisk at vi som foreldre har en moralsk plikt til å gjøre opp for oss. En ting er hva reglene sier. En annen ting er hva som er rett. Hvis mitt barn ødelegger noe dyrt: hvorfor skal eieren av gjenstanden betale det for at jeg skal slippe? Det høres helt merkelig ut i mine ører. Derfor betaler jeg og gjør opp for meg hvis uhell skjer. Det er mitt barn. Samme hva reglene sier. Anonymkode: 90b0c...fb7 15 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Hadde dette skjedd i et privat hjem hadde jeg selvfølgelig erstattet det om det var tilfelle. Men i en fritidsklubb rekner jeg jo med de har forsikret seg for at uhell kan skje der d vanker masse ungdom hver dag? Og dette var et skikkelig uheldig uhell, ikke noe min datter gjorde med vilje . Ts Anonymkode: 2edea...3b6 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #8 Skrevet 2. april 2023 Ja dere er pliktige til å erstatte det som er ødelagt i følge skadeserstatningsloven. § 1-1.(barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26/KAPITTEL_1#§1-5 Denne loven burde vært oppdatert igjen siden 5.000 kr ikke er mye penger i dag, det burde vært 10.000 kr med tanke på inflasjon. Anonymkode: bb4f7...658 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #9 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis det er uhell tror jeg ikke dere er tvunget til å betale. Jeg ville tatt saken til forliksrådet. Kanskje dere kan bli enige om en ansvarsdeling? Anonymkode: a5715...aa4 Det er sa klubben som må ta ut forliksklage. Anonymkode: f79f0...309
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #10 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja dere er pliktige til å erstatte det som er ødelagt i følge skadeserstatningsloven. § 1-1.(barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26/KAPITTEL_1#§1-5 Denne loven burde vært oppdatert igjen siden 5.000 kr ikke er mye penger i dag, det burde vært 10.000 kr med tanke på inflasjon. Anonymkode: bb4f7...658 5000 er nok. Anonymkode: db46a...2d5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #11 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde dette skjedd i et privat hjem hadde jeg selvfølgelig erstattet det om det var tilfelle. Men i en fritidsklubb rekner jeg jo med de har forsikret seg for at uhell kan skje der d vanker masse ungdom hver dag? Og dette var et skikkelig uheldig uhell, ikke noe min datter gjorde med vilje . Ts Anonymkode: 2edea...3b6 Hvis hun ikke var noe særlig uaktsom og klubben ikke passet godt nok på hadde jeg ikke betalt. Dersom jeg skulle betalt hadde jeg gjort kraftig fradrag for slit og elde og bedt om å få dokumentasjon på når tingen var kjøpt. Anonymkode: f79f0...309
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #12 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja dere er pliktige til å erstatte det som er ødelagt i følge skadeserstatningsloven. § 1-1.(barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2.(foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26/KAPITTEL_1#§1-5 Denne loven burde vært oppdatert igjen siden 5.000 kr ikke er mye penger i dag, det burde vært 10.000 kr med tanke på inflasjon. Anonymkode: bb4f7...658 "[...] såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse." Dette er jo en viktig del av paragrafen. Tror ingen forventer at barn på fritidsklubb skal være under tilsyn av foreldre. Det høres ut som andre voksne der burde ha ansvaret. Anonymkode: a3e95...f4e 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 5000 er nok. Anonymkode: db46a...2d5 Nei, siste gang den loven ble oppdatert var i 1995 og 5.000 kr i 1995 tilsvarer 9.378 kr i dag. Bange barn flyr jo rundt med telefoner som koster mer enn 5.000 kr. Anonymkode: bb4f7...658 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #14 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde dette skjedd i et privat hjem hadde jeg selvfølgelig erstattet det om det var tilfelle. Men i en fritidsklubb rekner jeg jo med de har forsikret seg for at uhell kan skje der d vanker masse ungdom hver dag? Og dette var et skikkelig uheldig uhell, ikke noe min datter gjorde med vilje . Ts Anonymkode: 2edea...3b6 Om din datter ikke hadde vært der akkurat da, og gjort det hun gjorde, selv om det var et uhell, så ville det ikke blitt ødelagt. Jeg, på min side, tviler på at fritidsklubben har uhellforsikring. Og NOEN må betale uansett. Det burde være deg, mener jeg. Anonymkode: 97bc6...717 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #15 Skrevet 2. april 2023 Kanskje din forsikring dekker utlegget? Innbo eller reise. Anonymkode: 97bc6...717
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #16 Skrevet 2. april 2023 Kan du si hva det er hun ødela ? Anonymkode: 7d3c4...7fc
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #17 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5000 er nok. Anonymkode: db46a...2d5 Absolutt nok, dette er symbolsk sum og skal ikke knekke foreldre økonomisk. På skolen ble en gutt ansvarlig etter å ha løpt ned trappa, snublet i matta så han falt rett i ytterdøra og glasset knuste. Anonymkode: 2376d...faf
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #18 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde dette skjedd i et privat hjem hadde jeg selvfølgelig erstattet det om det var tilfelle. Men i en fritidsklubb rekner jeg jo med de har forsikret seg for at uhell kan skje der d vanker masse ungdom hver dag? Og dette var et skikkelig uheldig uhell, ikke noe min datter gjorde med vilje . Ts Anonymkode: 2edea...3b6 Hvordan vet du at hun ikke gjorde det med vilje?? Anonymkode: 0693d...006 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #19 Skrevet 2. april 2023 Det jeg synes er påfallende i dag, er hvor kjapt ute folk er med å spørre om: SKAL VI BETALE?! MÅ VI GJØRE OPP FOR OSS?! IKKE MITT ANSVAR! Om det er et uhell eller med overlegg - hvor blir det av ydmykheten deres? Hvor blir det av pliktene, og ikke bare kravene dere stadig kommer med? Hadde det vært mitt barn, hadde jeg vært på tilbudssiden fra første stund ift til å rydde opp og betale erstatning for noe MITT barn har ødelagt. Og tatt det som en STOR bonus dersom jeg ikke trengte å erstatte noe. Sånn er det å leve in the real world 🤷♀️ Anonymkode: 1fefe...afd 4 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #20 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det jeg synes er påfallende i dag, er hvor kjapt ute folk er med å spørre om: SKAL VI BETALE?! MÅ VI GJØRE OPP FOR OSS?! IKKE MITT ANSVAR! Om det er et uhell eller med overlegg - hvor blir det av ydmykheten deres? Hvor blir det av pliktene, og ikke bare kravene dere stadig kommer med? Hadde det vært mitt barn, hadde jeg vært på tilbudssiden fra første stund ift til å rydde opp og betale erstatning for noe MITT barn har ødelagt. Og tatt det som en STOR bonus dersom jeg ikke trengte å erstatte noe. Sånn er det å leve in the real world 🤷♀️ Anonymkode: 1fefe...afd Enig, dagens unge mener at alle andre skal ordne opp for dem. Det er vel sånn de er oppdratt. Samme som det første de spør om ved eks samlivsbrudd, så er spørsmålet HVA HAR JEG KRAV PÅ. Det er ikke snakk om å ta ansvar selv, men lesse det over på samfunnet. Anonymkode: b4bdc...d35 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå