AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Del Skrevet 2. april 2023 Skal arrangere en påskemiddag i år og har lyst på noe kjøtt med godt tilbehør. Ribbe og pinnekjøtt hører liksom julen til. Og er ikke helt klar for grillmat heller. Lammelår syns jeg ikke er spesielt godt... Hva står jeg igjen med da? 🤔 Og hvilket tilbehør kan jeg evnt ha til? Anonymkode: 63ec3...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. april 2023 #2 Del Skrevet 2. april 2023 (endret) Kalvestek er kjempegodt, synes jeg. Langtidsstekt med steketermometer i, så den holder seg rosa inni. Nydelig med fløtesaus til. Grønnsaker og gjerne mandelpoteter. Vi pleier rett og slett å kjøpe denne wok-blandingen med grønnsaker og steke dem i stekepannen. De er gode til. Men man kan bare velge det man liker best av grønnsaker. Du kan også kjøpe rotgrønnsaker av diverse slag, som gulbeter, pastinakk, gulrøtter. Kanskje noen sjalottløk også. Skrell alle grønnsakene og vend dem i olje, krydre med litt salt, og pakk inn i alu.folie og legg det inn ved siden av kalvesteken i ovnen så de får steke med siste 40 minuttene. Kjempegode rotgrønnsaker. Fant en oppskrift der det står hvordan du lager braiserte gulrøtter. Det er kjempegodt. Se punkt 4 i denne oppskriften på hvordan gulrøttene lages. Endret 2. april 2023 av Million 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 2. april 2023 #3 Del Skrevet 2. april 2023 Andebryst? Svinestek? Om du vil ha lam, så kan lammestek eller lammegryte vært ett alternativ? Eller fisk, ovnsbakt kveite? Baccalao? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 2. april 2023 #4 Del Skrevet 2. april 2023 Om du insisterer på kjøtt så er vel all slags fugl innafor, og er du en fjellfant bør du gå for rein. And med appelsinsaus og dampa grønnsaker er også påskete, er det ikke? Her har vi den pussige tradisjonen at det er tomatsuppe, siden vi har pleid å feire i ei bu langt fra allmenn ferdsel. Dersom vi er hjemme så velger vi det da også, men i en oppjåla versjon med masse godt oppi og hjemmebakt focaccia. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Del Skrevet 2. april 2023 Skinkestek er veldig godt og passer fint til påske. Anonymkode: c8e57...042 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 3. april 2023 #6 Del Skrevet 3. april 2023 Ett annet alternativ jeg kom på, er jo å faktisk lage ribbe. Ribbe må ikke være med det tradisjonelle juletilbehøret, og kan krydres og marineres for å passe bedre til andre høytider. En langtidsstekt ribbe med asiatiske krydder/glaze, og coleslaw vil ikke rope veldig mye jul. Eller server med en salat med syltede gulrøtter. Eller ribbe med en grillrub, servert med soppstuing, maiskrem og grillede grønnsaker. For noen år siden fikk jeg servert en estragon-marinert ribbe til tapas, og det var helt fantastisk!! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Del Skrevet 3. april 2023 Vi har ofte lammebog eller kjeboger en gang i løpet av påsken, men da med smaker/krydder fra India eller Midt-Østen i stedet for fløtegratinerte poteter etc. De tilberedes i form med folie over i rundt 5 timer på lav varme i ovnen, og blir veldig møre. Noen eksempler: https://taste.co.za/recipes/indian-spiced-lamb-shoulder/, https://dish.co.nz/recipes/slow-roasted-indian-spiced-lamb-shoulder/ Har ofte safranris til, som blir påskegul og fin. Et annet alternativ jeg vurderte denne påsken er denne kyllingtaginen, som også ser påskegul ut i det minste (og høres veldig god ut): https://www.seriouseats.com/chicken-tagine-recipe-7109799 Anonymkode: 25bae...4bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Del Skrevet 3. april 2023 Helstekt kylling, andebryst, kalveskank, reinsdyrfilet, lammecarré, en fransk langtidskokt gryte a la boeuf bourignon. Anonymkode: 72a9a...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. april 2023 #9 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg lager Osso Bucco av og til, det er en veldig god middag. Sist jeg lagde byttet jeg kalvekjøttet ut med oksekjøtt, hadde noen umerkede stykker i fryseboksen, og det ble veldig godt. Det er viktig at du har kjøtt med marg og fett, begge deler er med på å sette smak på retten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Del Skrevet 3. april 2023 Her har vi ofte ribbe i løpet av påska. Steker den ferdig i ovnen, gjerne dagen før, og har den på grillen før servering. Krydrer med salt og pepper. Før grilling lager vi en god glace med f.eks honning, hvitløk, chili..... Tilbehør f.eks fløtepoteter, maiskolber, salat. Ellers, så er jo finnbiff veldig godt og enkelt. Med hjemmelaget potetmos, ertepure og tyttebær til. Anonymkode: 0e05a...52d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #11 Del Skrevet 5. april 2023 Kylling eller and med appelsinsaus Anonymkode: 095a2...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 5. april 2023 #12 Del Skrevet 5. april 2023 Kylling og gul ris ? 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Del Skrevet 6. april 2023 Kalkun, tapas, oksegryte, coq au vin Anonymkode: 35f0c...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Del Skrevet 6. april 2023 Kjøttkaker Anonymkode: 055b3...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Del Skrevet 6. april 2023 synes det er helt greit å spise pinnekjøtt i påska. Det er jo riktig dyr også:) Er annet tips er hjort eller elg. Anonymkode: beb02...e61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 6. april 2023 #16 Del Skrevet 6. april 2023 Vi skal ha and, er gravid og greier ikke lukten av lam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå