Gå til innhold

Artrose hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått smertefulle knær. Gjør vondt i bevegelse spesielt når jeg går i trapper. Kjenner det godt når jeg sitter også. Har trent en del tidligere fram til jeg fikk corona i 2021. Har trent lite etterpå. Ble ganske dårlig av corona. Slet med tretthet etterpå derfor ikke hatt motivasjon og klart å trene like mye etterpå. Har en jobb med høy aktivitetsnivå. Ligger på ca 15 - 18 000 skritt hver dag. Skal nevnes at jeg slet litt med knesmerter spesielt under trening før corona bare det ikke var så ille. 

Har merket i det siste 4 mnd at det gradvis har blitt verre. Fikk hevelser i begge knærne spesielt på innsiden og litt utslett. Gikk til fysioterapeut og hun mistenkte revmatisme først. Artose kan det også være. Har vært hos lege tatt blodprøver og men de revmatologiske prøvene var fine. Venter nå på å ta røntgen. Legen mente at hevelser tyder på betennelse. 

Skal nevnes at jeg har en kronisk sykdom i tillegg, men det er ikke knyttet til ledd. 

Høres ut som knuste glasskår inni knærne når jeg tar noen knebøy. 

Blir oppgitt. Er det noen som har artrose her inne og kjenner seg igjen i beskrivelsen 😬.?? 

Håper på at det bare er overbelastning og betennelse. 

Anonymkode: 325e4...ad8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du cirka?

Anonymkode: af4ae...cc5

Skrevet

Heisann, ts har lånt knærne mine, høres det ut som 😂 Har skada det ene kneet flere ganger, og med tiden ble det stadig verre. Etter et overtråkk ble det nærmest kronisk betent, og jeg slet med å gå noe særlig. Det eneste som kjentes greit var å gå på ski eller sykle med lett belastning og ikke helt strekt kne. Gikk sånn et helt år før jeg ble sendt på MR.

Dro til NIMI med MR-bildene mine, og de anbefalte operasjon, for å fjerne løse bruskbiter og deler av en menisk. Bestilte opptrening hos fysioterapeut før jeg dro på sjukehuset, sånn at jeg hadde første time tre uker etter operasjonen. De konstaterte artrose også, og slipte også bort forkalkning for å forlenge leddets levetid. Det var helt smertefritt å gå på bussen og dra hjem fra sykehuset et par timer etter oppvåkning.

Nesten null smerter i etterkant. Trente som en helt hos fysioterapeuten første året etter operasjonen, og fungerer ganske greit. Sliter med at jeg mister noe følelse i ene foten om jeg blir veldig sliten, så jeg blir litt ustø når jeg går langt. Kanskje en nerveskade. Likevel fornøyd med å være tilnærmet smertefri, selv om det er litt slark i kneet. Det verste er når jeg må være lenge i ro eller stå for mye. Det er best med allsidig bevegelse gjennom dagen.

Har byttet til en jobb med litt rotete logistikk på arbeidstider, så jeg synes at det er vanskelig å gjenfinne en god livsrytme med trening. Jeg kjenner at jeg trenger å vedlikeholde treningen for å beholde god balanse og styrke i beina. Tror det blir bedre etter sommerferien, for da er det noen utfordringer som løser seg på hjemmebane.
Mitt mål er å kunne være i god nok form til å gå fjellturer med tung sekk også de neste tjue årene. Er femti nå.

Be om skikkelig utredning. Jeg synes du skal forberede deg på å bytte jobb, og få mindre gåing på gulv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du cirka?

Anonymkode: af4ae...cc5

Er 40

Ts

Anonymkode: 325e4...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...