Gå til innhold

Hvor lenge må man være borte om man skal unngå den norske vinteren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke vinter. Derfor vil jeg reise til utlandet når det er vinter her hjemme. Og reise hjem igjen når vinteren er over.

Spørsmålet er hvor lenge jeg da må være borte fra Norge i løpet av et år?

Anonymkode: 91c61...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor ville det være tilstrekkelig å reise 1. november og komme tilbake 1. april for å unngå vinteren. Altså fem måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Her på østlandet kom minusgradene i midten av oktober. Nå er vi i april og det er fortsatt minusgrader og snø. Så jeg vil si 1. oktober til 1. mai. Altså 7 måneder, men er du borte så lenge så regnes du som utflyttet.

Anonymkode: 092f7...ed2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bostedet ditt må en ta i betraktining. Honningsvåg og Halden to vidt forskjellige perioder for årstidene.

Anonymkode: 5687c...96d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hele vinteren.

Anonymkode: 9e69e...47a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor du bor, men utreise oktober og hjemreise april/ mai en gang, er vel ofte nær fasit. Det hender det snør 17 mai… 

Anonymkode: e5e7f...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker november til april neste år.

Anonymkode: 76a3d...c18

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker ikke vinter. Derfor vil jeg reise til utlandet når det er vinter her hjemme. Og reise hjem igjen når vinteren er over.

Spørsmålet er hvor lenge jeg da må være borte fra Norge i løpet av et år?

Anonymkode: 91c61...c6f

Husk at du mister medlemskap i folketrygden (fri helsehjelp i Norge) , hvis du bor i utlandet mer enn 6 måneder per år.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel best selv hvor lenge den kjipeste delen av vinteren varer der du bor? 🤔

Selv reiser jeg fra Norge hvert år straks julefeiringen med familien er tilbakelagt, og kommer hjem igjen i slutten av april (med et unntak i år på grunn av tidlig påske).

Januar og februar er vel de verste vintermånedene uansett hvor bor i Norge – holder du deg utenlands i den perioden er mye gjort! 😊

Anonymkode: ff85b...39c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 20.40):

Jeg tenker november til april neste år.

Anonymkode: 76a3d...c18

Ja. Vestlandet her, så ca midten av Nov. til midten av April. Ca 5 mnd. Hater Jul.

Anonymkode: deeb0...b54

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kjelt å være ufør...

Anonymkode: 79dd8...e49

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener med "vinter". Personlig kan jeg føle et dypt hat mot å bo i dette landet selv i Juli-August.. Og hadde nok ikke gjort det om det ikke var for familie og venner, samt gode velferdsordninger. 

Anonymkode: 0ce07...f60

AnonymBruker
Skrevet

Vi er langt ute i april og det er meldt minusgrader og snø i morgen. Vurderer selv å emigrere, blir deprimert av den lange vinteren.

Anonymkode: 43815...640

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...