Gå til innhold

Mens etter 21 dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mensen forrige gang 11 mars og nå i dag fikk jeg den igjen., bare 23 dager etter. Har alltid hatt menstruasjon som jeg nærmest kan stille klokka etter ( 28 dager mellom hver) så ble litt urolig. Har aldri opplevd uregelmessig mens før. Er femti år så skjønner jo at mensen kan bli uregelmessig i forbindelse med overgangsalder, men har ikke merket noen til den tidligere. Lurer på om jeg bør oppsøke lege i tilfelle det er noe som bør sjekkes opp. Var til gyn, kontroll med full sjekk og ultralyd av eggstokker for ca 2 år siden og alt var fint. 
har noen lignende erfaringer? 

Anonymkode: 76a54...826

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrev 21 i dager i overskriften men mente altså 23 dager:)

AnonymBruker
Skrevet

Min syklus har blitt merkbart kortere siste årene. Fra fast 28 dager, men har nå krøpet ned til 23 dager. Har også opplevd 21 dager syklus.
Er 42 år, så tror det er en del av alderen... merker ikke forskjell på mengden, smertene eller noe slikt, 'kun' lengden på syklusen. Om det er normalt eller ei, vet jeg ikke. Spent på svarene du får.

Anonymkode: a1f8f...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du kan ta det med ro. Er selv 48 og opplever mensen som mindre stabil. Som oftest 21 dagers syklus, men har også det siste året hatt 30dager i mellom. Merker ikke noe av overgangsalder, foruten at mensen ikke er fult så stabil lengre.

Er vel hvert tredje år full sjekk bør taes.

Anonymkode: c6f47...b69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror nok du kan ta det med ro. Er selv 48 og opplever mensen som mindre stabil. Som oftest 21 dagers syklus, men har også det siste året hatt 30dager i mellom. Merker ikke noe av overgangsalder, foruten at mensen ikke er fult så stabil lengre.

Er vel hvert tredje år full sjekk bør taes.

Leste nettopp at det kan være vanlig å ha dette som første symptom på overgangsalder. Har du snakket med legen din om dette, evt sjekket han hun nøyere opp eller sa de bare at det er normalt..Har tenkt litt på hormontilskudd  men usikker på når/ om jeg skal begynne med dette. Hører mye positivt og det frister jo med en lettere overgangsalder, men på en annen side så kan det kanskje være bivirkninger. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leste nettopp at det kan være vanlig å ha dette som første symptom på overgangsalder. Har du snakket med legen din om dette, evt sjekket han hun nøyere opp eller sa de bare at det er normalt..Har tenkt litt på hormontilskudd  men usikker på når/ om jeg skal begynne med dette. Hører mye positivt og det frister jo med en lettere overgangsalder, men på en annen side så kan det kanskje være bivirkninger. 

TS

Anbefaler i så fall å "bare" ta bio-identisk progesteron. Ikke østrogen altså, med mindre du av andre grunner vil ta det i tillegg og har lest om det som er av bivirkninger og risikoer (jeg er mest bekymret for kreft personlig). Nå er ikke jeg i overgangsalder, men tar likevel progesteron fordi jeg gjerne vil ha stabile og smertefrie sykluser og ønsker meg ett barn til; anbefaler veldig å ta en titt på f.eks Ray Peat (biolog og hormonforsker) sine artikler om progesteron og østrogen for kvinner. Der finner du også god informasjon om nedkortning av syklus og hva du kan gjøre hvis du er på vei mot overgangsalder:) Jeg er veldig glad i progesterontilskuddet mitt, og det har veldig lite bivirkninger (blir trøtt av å ta det, så tar det på kvelden) og opplever det som helt trygt og naturlig siden det allerede finnes i kroppen.

Anonymkode: 6f7eb...275

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS

Jeg hadde full sjekk når mensen begynte å tulle. Alt så da bra ut og legen mente det var start på overgangsalderen.

Jeg skal ikke ha hormoner hvis jeg ikke må. Synes bivirkningene er for store (hjerneslag/brystkreft). Men må jeg så må jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min syklus har blitt merkbart kortere siste årene. Fra fast 28 dager, men har nå krøpet ned til 23 dager. Har også opplevd 21 dager syklus.
Er 42 år, så tror det er en del av alderen... merker ikke forskjell på mengden, smertene eller noe slikt, 'kun' lengden på syklusen. Om det er normalt eller ei, vet jeg ikke. Spent på svarene du får.

Anonymkode: a1f8f...b2f

Det høres kjent ut og sikkert ganske så normalt. Har du snakket med legen om det, vurdert hormoner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler i så fall å "bare" ta bio-identisk progesteron. Ikke østrogen altså, med mindre du av andre grunner vil ta det i tillegg og har lest om det som er av bivirkninger og risikoer (jeg er mest bekymret for kreft personlig). Nå er ikke jeg i overgangsalder, men tar likevel progesteron fordi jeg gjerne vil ha stabile og smertefrie sykluser og ønsker meg ett barn til; anbefaler veldig å ta en titt på f.eks Ray Peat (biolog og hormonforsker) sine artikler om progesteron og østrogen for kvinner. Der finner du også god informasjon om nedkortning av syklus og hva du kan gjøre hvis du er på vei mot overgangsalder:) Jeg er veldig glad i progesterontilskuddet mitt, og det har veldig lite bivirkninger (blir trøtt av å ta det, så tar det på kvelden) og opplever det som helt trygt og naturlig siden det allerede finnes i kroppen.

Er det femarelle du bruker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det femarelle du bruker? 

Nei, jeg tar bio-identisk progesteron oppløst i en vitamin E-olje, den tas oralt. Jeg ville personlig ikke ønsket å ta noe som er ment å brukes som vagitorier, kremer eller annet som er basert på vill yams og andre produkter som er "fremstilt fra" = liten effekt/dose. Det er enten ineffektivt eller kreftfremkallende i verste fall. Femarelle er vel heller ikke bio-identisk, men fremstilt av soya, forteller et kjapt google-søk. Regner med dette er østrogenfremmende eller estrogenisk; jeg ville styrt unna. Det ser ut som et litt dyrt kosttilskudd du fint kan få fra mat/b-vitaminer og kalsium, dårlig deal det der.
Det jeg tar er en -ren- progesteronolje, disse kjøper jeg ikke i Norge men går fint å bestille hit også, ref. forrige innlegg så er det Ray Peat som har anbefalt denne og brukte denne selv også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...