AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Del Skrevet 2. april 2023 og er det noen som vet hva som skjer dersom man anmelder? Vil den man anmelder få vite om det? Hører jo at saker blir henlagt hele tiden. Har ikke opplevd dette selv, men lurer oppriktig på hvordan prosessen er. Voldtekt er jo et stort samfunnsproblem, kjenner du noen som har bitt utsatt for voldtekt? Jeg tror ikke jeg kjenner mer en 2 stk. Men mulig det er en del flere som ikke har sagt noe. Anonymkode: 2a0e2...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #2 Del Skrevet 2. april 2023 Føler meg ikke trygg på å svare her. For alt jeg vet kan svarene misbrukes av voldtektsmenn som tror det er fritt frem for å voldta. Du kjenner garantert fler enn to stk som har blitt voldtatt. Det skjer med 1 av 5 så med mindre du ikke har møtt mer enn ti personer i livet ditt kjenner du mange fler enn to, men få av oss forteller det til andre. Anonymkode: e29d3...437 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #3 Del Skrevet 2. april 2023 Du kjenner/har møtt mer enn 2 stk, det kan jeg garantere. Vil heller ikke svare av samme grunner som nevnt i første svar Anonymkode: a50c9...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 2. april 2023 #4 Del Skrevet 2. april 2023 Hadde det vært en klar sak, med greie bevis, da hadde jeg anmeldt. Ville ellers ikke gjort det, men han ville ikke ha sluppet unna å møte straff, om jeg greide å finne ham igjen. 👊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Del Skrevet 2. april 2023 Hadde lagt inn en anmeldelse, men hadde ikke forventet noe av politiet. Anonymkode: e5578...105 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Del Skrevet 2. april 2023 Usikker på om jeg hadde sørget for et mer personlig oppgjør (noe som ville vært svært lett å få til), eller om jeg hadde anmeldt. Anonymkode: ddc03...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 2. april 2023 #7 Del Skrevet 2. april 2023 Hadde uten tvil anmeldt! Jeg hadde sikret alle spor så godt jeg kunne og kommet meg raskest mulig til nærmeste voldtektsmottak. Dette er et stort samfunnsproblem og jeg skulle ønske at absolutt alle klarte å anmelde, men jeg vet også hvor vanskelig det kan være for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #8 Del Skrevet 2. april 2023 Uten bilder og videoer som bevis (som ikke kan bort forklares eller betviles), absolutt ikke. Den tilleggsbelastningen hadde jeg aldri utsatt meg selv for. Jeg valgte å ikke anmelde nettopp på grunn av det, og har aldri tenkt tanken om at jeg angrer. Norsk rettsvesen er et stort hån for voldtektsofre. Min mentale helse hadde ikke tålt en slik henleggelse. Anonymkode: 45d1c...227 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #9 Del Skrevet 2. april 2023 Tviler, men tror det er umulig å svare sikkert på før man står i situasjonen. Jeg tror jeg hadde forsøkt å ta hevn. Anonymkode: ab9b0...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #10 Del Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror jeg hadde forsøkt å ta hevn. Anonymkode: ab9b0...74f Man kan nok ta mye og lang hevn uten at voldtektsmannen hadde anmeldt. Tror nok selv jeg hadde laget livet hans til et helvete i stedet for å anmelde. Anonymkode: ddc03...500 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #11 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg hadde nok anmeldt nå ja. Jeg var for ung og usikker når eksen min voldtok meg, så da turte jeg aldri. Men angående at du kun kjenner to. Det er kun mine aller nærmeste venner som vet hva jeg har blitt utsatt for. De fleste av oss som har blitt utsatt for voldtekt eller overgrep synes ikke det er ett festelig samtaleemne, og det er ikke noe man deler lett. Selv om jeg viste at bestevenninnen min hadde blitt utsatt for overgrep, så tok det flere år før jeg fortalte henne min historie Anonymkode: e26a4...2d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #12 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg har heldigvis aldri vært i den situasjonen, men håper at jeg hadde hatt mot nok til å anmelde om jeg ble voldtatt. Ikke minst i tilfelle det skjer flere voldtekter av andre som også ønsker å anmelde. Da har politiet allerede en anmeldelse på vedkommende og det er letere å bli trodd (får vi håpe). Anonymkode: 6dafa...50f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 2. april 2023 #13 Del Skrevet 2. april 2023 I løpet av tenårene opplevde jeg at to av venninnene mine ble voldtatt, og så hva det gjorde med dem. Jeg sverget for meg selv at jeg heller vil sone enn å bli voldtatt, og jeg gikk alltid bevæpnet som ung. Jeg sverget også på at om det skulle skje meg så skal jeg drepe ham. Om ikke der og da, så skulle jeg finne ham igjen. Ville neppe klart å gjennomføre, men målet var veldig klart. Som voksen har jeg aldri hatt denne frykten for å bli overfalt, for jeg er sterkere og mindre skvetten. Min risiko er nok snarere at jeg kunne ha blitt voldtatt av noen jeg kjenner. På hyttetur, hotell e.l. der flere sover i samme hytte/rom eller vi besøker hverandre om kveldene. Jeg opplevde overgrep i tenårene, men heldigvis ikke en voldtekt. Dermed slapp jeg det dilemmaet med å myrde noen... men jeg banker opp alle som klår - fortsatt. 70% av de tiltalte i voldtektssaker, leste jeg i en avis for en stund tilbake, har vært tiltalt eller dømt for det samme før. Dette er seriekriminelle. De må stoppes. I prinsippet er jeg for at alt skal anmeldes, for statistikkføringen sin del om ikke annet. Dokumentasjon er viktig, og det kan hjelpe den neste han voldtar. Det styrker hennes sak. Samtidig er jeg realist. Det er en tøff prosess, og jeg skjønner at mange ikke greier det. Mange forteller det ikke til en sjel før det er gått mange år, og noen forteller det aldri. Sannsynligvis den forbrytelsen i verden som har høyest mørketall. Jeg ville aldri ha fordømt et voldtektsoffer som tok saken i egne hender, selv om jeg skjønner at hun må påtales om hun blir tatt for det. Min moralske støtte ville like fullt vært på hennes side. Det forundrer meg at ikke flere av dem bare "forsvinner". Vold er ikke mye tilstede i kvinners natur, annet enn i tankene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #14 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg ble regelmessig voldtatt av min far, da jeg var barn. Anmeldte da jeg ble voksen, saken ble henlagt. De avhørte ingen, prøvde ikke å gjøre noe med saken. Jeg ble og fest voldtatt av min bestevenn, da jeg var 17 år. Anmeldte ikke, siden jeg i starten tok på meg mye av skylden, og det tok tid før jeg innså at jeg ikke hadde noe skyld i det. Blir jeg voldtatt igjen, så kommer jeg nok til å anmelde. Jeg synes det er viktig å anmelde. Men jeg har full forståelse, for at noen ikke orker å anmelde, da det høyst sannsynlig blir henlagt. Anonymkode: 9affe...7d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #15 Del Skrevet 2. april 2023 Det ville jeg, og det har jeg gjort. Jeg vil si at det er et samfunnsansvar vi alle har, om saken blir henlagt vil det likevel bli registrert. Litt vanskeligere å si seg uskyldig med flere titalls forskjellige anmeldelser. Sannsynligheten for at man er den første eller siste personen voldtar er liten. Anonymkode: fecd0...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #16 Del Skrevet 2. april 2023 Jeg anmeldte ikke min voldtekstmann og ekskjæreste, fordi han tvang meg med ord og trusler - han holdt meg ikke nede, liksom. Og jeg skjønte ikke før mange år senere at også dette var voldtekt. På dette tidspunktet hadde jeg også fått vite at han hadde blitt seksuelt misbrukt av sin far som barn. Kanskje det er en teit, kvinnelig greie - men plutselig hadde jeg enorm sympati for ham, og hvor fucked up han hadde blitt grunnet oppveksten. Jeg hadde det ikke i meg å anmelde ham, og valgte i stedet å tilgi ham, bare sånn for meg selv. Jeg håper virkelig han ikke involverte seg med noen andre etter meg - det siste jeg hørte var at han var den sorten incel som bare satt hjemme, gikk på NAV og gamet. Han er vel 35 nå. Jeg var sammen med ham for nesten 20 år siden. Anonymkode: ce00f...0f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #17 Del Skrevet 2. april 2023 Skjønner at jeg kjenner langt flere enn 2 stk altså, var bare for å få frem poenget at dette er ikke noe det snakkes om, og selvsagt ikke naturlig i alle sammenhenger heller. Jeg er usikker selv jeg om jeg ville ha anmeldt, i hodet mitt er det jo rett å gjøre, tenker jo flere anmeldelser og fra ulike så er det større sjanse for å bli tatt, samt at jeg kan være med på å hindre at det skjer andre. Jeg leste boken "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø, den gjorde virkelig inntrykk. Den anbefales. Ble overrasket over definisjonen av voldtekt, samt ord mot ord, og at det er ikke nødvendigvis fremmende som gjør dette. Anonymkode: 2a0e2...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #18 Del Skrevet 2. april 2023 Ble utsatt for et alvorlig voldtektsforsøk av 2 menn på fest når jeg var 15 år. Kameratene mine banket dem så hardt at de lå på sykehuset i lang tid . De brukte lang tid på å kunne gå igjen. Kort tid etter dette tok han ene livet sitt og han andre endt opp som junkie. Jeg er i dag voksen. Har aldri følt meg som et offer,heller at jeg fikk hevn. Anmeldte aldri saken Anonymkode: 338c2...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #19 Del Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ble utsatt for et alvorlig voldtektsforsøk av 2 menn på fest når jeg var 15 år. Kameratene mine banket dem så hardt at de lå på sykehuset i lang tid . De brukte lang tid på å kunne gå igjen. Kort tid etter dette tok han ene livet sitt og han andre endt opp som junkie. Jeg er i dag voksen. Har aldri følt meg som et offer,heller at jeg fikk hevn. Anmeldte aldri saken Anonymkode: 338c2...06e Fikk de som banket de opp noe straff? Anonymkode: 2a0e2...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #20 Del Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): og er det noen som vet hva som skjer dersom man anmelder? Vil den man anmelder få vite om det? Hører jo at saker blir henlagt hele tiden. Har ikke opplevd dette selv, men lurer oppriktig på hvordan prosessen er. Voldtekt er jo et stort samfunnsproblem, kjenner du noen som har bitt utsatt for voldtekt? Jeg tror ikke jeg kjenner mer en 2 stk. Men mulig det er en del flere som ikke har sagt noe. Anonymkode: 2a0e2...535 Jeg anmeldte. Det angrer jeg sterkt på. Selvfølgelig vil den som er anmeldt få vite noe. Den skal jo få komme med sin egen forklaring på påstandene som er framsatt. Det som skjer / skjedde er at det blir avhør både av fornærmede og den mistenkte, så tar politiet en vurdering om de mener de har sterke nok bevis til å få en fellende dom i retten. Det tar gjerne 1 år fra anmeldelse til saken kommer opp for retten. De fleste slike saker blir henlagt på bevisets stilling, altså at det ikke kan bevises. Likevel, det har skjedd en endring her med skjerpelse av straffenivået og mer fokus på sånne saker, spesielt overgrep mot barn under seksuell lavalder, så det er nok flere som blir dømt nå enn da jeg anmeldte. Min overgriper fikk 3 måneder betinget fengsel, slapp å betale erstatning (for det hadde han visst ikke penger til). Jeg anmeldte saken i 1994, så kan håpe på at rettssystemet har blitt noe bedret siden da. Eneste grunnen for at han faktisk ble dømt var at han innrømmet det, og at jeg var under 16 år. (Han påstod såklart at han trodde jeg var eldre, noe som ikke var sant). Uansett det jeg gikk gjennom av avhør hos politiet og påkjenning med å møte han i selve rettssaken. Det var virkelig ikke verdt å anmelde saken for at han skulle få 3 måneder betinget (altså slippe å gå i fengsel hvis han ikke gjør noe galt de neste 2 årene). Flesteparten av de kvinner jeg kjenner har blitt voldtatt eller seksuelt misbrukt, så mørketallene er nok store. Ikke alle tør eller ønsker å snakke om at de har vært utsatt for noe sånt. Anonymkode: 4e89f...a92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå