Gå til innhold

Styrketrening tenåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 15 åring som ikke har kommet skikkelig i puberteten ennå. Han er fortsatt liten og spinkel. Nå vil han trene styrke. Dette pga at de andre på fotballlaget og motstanderlagene er større og sterkere. Men de er jo kommet i puberteten og har vokst mye. 

Så leser jeg forskjellige ting om å trene styrke før knokler er ferdig utvokst. Noek sier ar det er bra, men noen sier at det ikke er bra. 

Hvem bør jeg høre på? Kontakte fastlegen?

Anonymkode: 86897...4e0

AnonymBruker
Skrevet

Har troen på at fysisk aktivet er bra og ikke noe å vente med. 

Viktigste er å lære å løfte riktig, unge nybegynnere har en tendens til å ville makse helt med hele kroppen

Men kroppen sier gjerne ifra selv, vond rygg osv. Så bedrer seg gjerne med erfaring

Anonymkode: 9104c...313

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Da ville jeg investert i en PT som legger opp øvelser etter hans alder og utgangspunkt. Da får han et trygt og godt opplegg som han kan jobbe videre med alene. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Få aldersrelevant treningsprogram på treningsstudio av PT. 

Både min 13 og 15 åring har fått hvert sitt, og de har fått ulikt hvor mye som er med egen kroppsvekt og vekter. Fått de av treningsstudioet utskrevet med ExorLive. 

Anonymkode: ecc98...b2e

Skrevet

Kjøp intropakke hos et seriøst treningssenter med bemanning. Da får han innføring i teknikk og gode øvelser å starte med.

mine barn startet styrketrening med sine lag i styrkerom med fysioterapeut fra de var 12 år. Utrolig godt grunnlag for skadeforebygging og gir dem et godt grunnlag dersom de gir seg med lagidrett og må trene på egenhånd!

Skrevet (endret)

Styrketrening er bra for alle mennesker i alle aldre, men man må legge opp treningen etter forutsetningene.

Både faren og jeg har trent mye styrke, og har bra med kunnskaper til amatører å være, så vi har vært med og veiledet noe selv. En av ungene hadde også en skade som krevde omfattende opptrening på den alderen ditt barn er nå. Det ga mye inspirasjon å bli fulgt opp av fysioterapeut, og følge det treningsprogrammet. Det ga råd til søsknene som heiv seg med i solidarisk trening, og har gitt dem en del fortrinn i andre aktiviteter som ski og fotball.

Nå er de gamle nok til å være selvgående, og har fått et sunt forhold til trening. Jeg har vært litt redd for at de skulle "ta av" med tunge vekter og dårlige beslutninger, men det ser ut til å gå fint.

Jeg anbefaler deg å snakke med fotballtreneren og gjerne noen som er PT, for å få aldersadekvate treningsråd.

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet

Han vil trene på 3T siden det er nærmest. Men da må en av foreldrene være med. Det er dumt 

Anonymkode: 86897...4e0

AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring har fått treningsprogram gjennom PT på SATS. Vi trener styrke 2-3 g i uken sammen. Veldig kjekt.

Anonymkode: e06e5...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...